
Schoolweging
De schoolweging van De Woanderboom is 27,70 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.3% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke inspectienorm van 85%. Dit is 2% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (96.4%) en bevestigt de basiskwaliteit. De taalvaardigheidstrainingen en wekelijke monitoring, zoals omschreven in het zorgplan, tonen hier hun effect.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
65.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48.6%. Dit is 4.9% hoger dan bij vergelijkbare scholen (60.5%) en reflecteert de effectieve differentiatie in rekenonderwijs. De geïntensiveerde aandacht voor excellente leerlingen sinds 2020 draagt hieraan bij, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 30% van de leerlingen vwo (vs 18.6% landelijk) en 13.3% havo, wat wijst op een academische focus. Het aandeel praktijkonderwijs blijft met 3.3% vergelijkbaar met de regio (5.5%). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (33.3%), wat past bij de gepersonaliseerde aanpak beschreven in de kwaliteitskaart doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Woanderboom | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school biedt passend onderwijs aan door de samenwerking in de bouwen dusdanig in te richten dat de ondersteuning op de juiste manier ingezet wordt. De kinderen blijven middels pré-teaching zo lang mogelijk bij de instructie van de eigen groep, er is voldoende ruimte voor verlengde instructie en verwerking op niveau. De ontwikkeling van de kleuters wordt gevolgd met kleuter in beeld. Twee keer per jaar worden bij de kinderen van groep 3 t/m 8 de toetsen van Leerling in beeld op het gebied van rekenen, taal, lezen en spelling afgenomen. Leerling in beeld is een kind volgend, adaptieve manier van toetsen en kan op meerdere momenten ingezet worden. Leerling in beeld bestaat uit een volgsysteem voor didactische en voor sociaal emotionele toetsen. De toetsen worden op school- groeps- en kindniveau geanalyseerd en besproken met de leerkrachten. N.a.v. deze analyse kan het onderwijsaanbod wanneer nodig worden aangepast. De school ondersteunt de leerling in het behalen van de tussenresultaten door een goed onderwijsaanbod op basis van de positieve en belemmerende factoren en de didactische en pedagogisch onderwijsbehoeften (groepsoverzicht).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
76.5% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62.9% landelijk. Wel scoort 17.7% onder advies (vs 11.8% gemiddeld), mogelijk gerelateerd aan de toenemende diversiteit in de leerlingenpopulatie. De 5.9% die bovenadvies presteert, onderstreept de zorgvuldige adviesprocedure zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind heeft recht op een fijne schooltijd. Met behulp van de gouden weken steken wij als eerste in op het vormen van een groep en samen opstellen van de afspraken en regels. In de visie van de school (zie hoofdstuk Over de school - Missie en visie) staan ook onderdelen over het pedagogisch handelen. In schooljaar 2023-2024 hebben alle collega's van de fusieschool gezamenlijk een aantal basisafspraken gemaakt over hoe wij met elkaar willen omgaan. Dit wordt in schooljaar 2024-2025 verder uitgewerkt. Onze visie op sociale opbrengsten is ook duidelijk terug te zien in de slogan van de school: "Ontmoeting is de basis voor Ontwikkeling en Ontplooiing". LEES MINDER
hoge, positieve en reële verwachtingen
we kennen en zien ieder kind
relatie en verbondenheid
Wat is de werkwijze van Basisschool de Woanderboom voor sociale ontwikkeling?
De school start het schooljaar met de gouden weken en heeft gezamenlijk een aantal basisafspraken gemaakt. In schooljaar 2024-2025 wordt dit verder uitgewerkt. Basisafspraken zijn: alle kinderen begroeten (bij de deur), een dagplanning zichtbaar in de klas ophangen en bespreken met de leerlingen, klassen- en schoolregels zichtbaar ophangen in de groep/unit, nadruk leggen op en benoemen van positief gedrag, realiseren van een voorbeeldfunctie, zorgen voor een gestructureerd en opgeruimd lokaal/unit, samen zorgen voor de Gouden Weken en allemaal gebruikmaken van het blokje vanaf groep 4.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Woanderboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Woanderboom gebruikt Kleuter in Beeld en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.