Kindcentrum CBS de Akker in Meppel

Het team van Kindcentrum CBS de Akker in Meppel

Current section: team
Engelgaarde 31
7943 Meppel

Zie hier hoe het team van Kindcentrum CBS de Akker is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum CBS de Akker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum CBS de Akker bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum CBS de Akker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum CBS de Akker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Personeel bij Kindcentrum CBS de Akker: Een Duidelijk Plan

Bij Kindcentrum CBS de Akker zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs wanneer een leerkracht onverwachts afwezig is. Ons team werkt volgens een zorgvuldig stappenplan om snel en effectief passende vervanging te regelen. We kijken eerst binnen onze eigen vervangingspool van KindPunt. Deze pool bestaat uit ervaren onderwijsprofessionals die direct inzetbaar zijn. Indien een leerkracht tijdelijk afwezig is, onderzoeken we eerst de mogelijkheid om een tweede leerkracht binnen dezelfde groep in te zetten. Ook intern zoeken we naar oplossingen, zoals het tijdelijk voor de klas staan door de directeur of de intern begeleider. Soms worden leerlingen verdeeld over andere groepen. Deze interne oplossingen worden doorgaans maximaal één tot twee dagen toegepast om onderwijskundige redenen. Mocht er na deze periode nog geen externe invalkracht gevonden zijn, dan moet de directie van de school, na tijdige aankondiging, de betreffende groep naar huis sturen. Dit is echter een laatste redmiddel dat we zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De organisatievormen van ons onderwijs zijn divers.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Kindcentrum CBS de Akker: Specialisten voor Elke Uitdaging

6

Optimale Leerprestaties: Taal en Rekenen Specialistische Hulp

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor leesvaardigheid
Intern Begeleider voor brede ondersteuning
Rekenspecialist voor rekenontwikkeling
Remedial Teacher voor individuele bijles
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor talentontwikkeling
Taalspecialist voor taalvaardigheid

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum CBS de Akker zetten we ons in voor de optimale ontwikkeling van elke leerling. Ons team telt gespecialiseerde leerkrachten in taal en rekenen, klaar om extra ondersteuning te bieden waar nodig. Alle leerkrachten zijn bovendien getraind als specialist meer- en hoogbegaafdheid, wat een brede aanpak garandeert. Twee toegewijde intern begeleiders, één voor de reguliere afdeling en één voor de kwadraatafdeling, coördineren de individuele leerplannen. Onderwijsassistenten versterken dit team en bieden proactief extra hulp aan leerlingen die extra aandacht vragen, waardoor een stimulerende leeromgeving wordt gecreëerd.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis op De Akker

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor sociaal welzijn
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor emotionele intelligentie
Anti-pestcoördinator voor een veilige schoolcultuur
Kanjercoördinator voor positieve groepsvorming
Vertrouwenspersoon voor een luisterend oor

Toelichting van de school:

Binnen ons Kindcentrum is een positieve en veilige sfeer van het grootste belang. Wij hanteren een doordachte pedagogische visie, aangevuld met de effectieve Kanjertraining. Deze training wordt wekelijks in alle groepen geïntegreerd, en onze pedagogisch medewerkers zijn eveneens geschoold in de Kanjerprincipes. Deze uniforme aanpak zorgt ervoor dat we gezamenlijk een consistente en ondersteunende taal spreken naar de kinderen toe. Jaarlijks evalueren we de sociale veiligheid bij leerlingen uit groep 5 tot en met 8, waarbij we de resultaten van groep 7 en 8 doorgeven aan de onderwijsinspectie. De leerlingenraad bespreekt jaarlijks eveneens belangrijke thema's rond sociale veiligheid. De start van elk schooljaar wordt extra benadrukt met gerichte Kanjertrainingen ter bevordering van groepsvorming en een veilig leerklimaat. Elke leerling krijgt aan het begin van het schooljaar een 'kanjermaatje' toegewezen door de eigen leerkracht. Onze vertrouwenspersonen stellen zich voor aan de kinderen en lichten hun rol toe, om toegankelijkheid te garanderen.”

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Executieve Functies Training

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gedragsstrategieën
Remedial Teacher voor studievaardigheden
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor executieve vaardigheden
Executieve Functies Specialist voor zelfregulatie

Toelichting van de school:

Ons team is continu in ontwikkeling, met leerkrachten die gespecialiseerd zijn in het trainen van executieve vaardigheden. Gedurende het schooljaar 2023 hebben wij, dankzij de inzet van NPO-middelen, zowel het team als individuele leerlingen getraind in deze cruciale vaardigheden. Deze expertise wordt nu gezamenlijk geborgd binnen ons reguliere lesprogramma, wat zorgt voor een structurele verbetering van de leerlingprestaties.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor motorische ondersteuning
Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs voor sportieve vaardigheden

Toelichting van de school:

Bewegen is essentieel voor een gezonde ontwikkeling, daarom bieden wij de kinderen twee keer per week gymles door een gespecialiseerde vakleerkracht. Deze lessen bevorderen niet alleen de lichamelijke fitheid, maar ook de coördinatie en het teamgevoel. Indien nodig, zullen onze intern begeleiders proactief doorverwijzen naar een ergotherapeut of fysiotherapeut, om ervoor te zorgen dat elke leerling de juiste ondersteuning krijgt voor zijn of haar motorische ontwikkeling.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen of ondersteuning bij persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met externe professionals en ouders om een passende oplossing te bieden. De behoeften van elk kind staan hierbij centraal.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Baby-, peuter- en kinderopvanglokaal
BSO lokaal
Moestuintjes
Podium/toneel voor talentmomenten

Passend Onderwijs: Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod bij CBS de Akker

Ons School Ondersteunings Profiel: Uw Gids naar Kindgerichte Educatie

Bij Kindcentrum CBS de Akker staat uw kind centraal. Ons School Ondersteunings Profiel biedt een compleet overzicht van ons integrale ondersteuningsaanbod binnen Passend Onderwijs. We geloven in het benutten van elke kans en focussen op de unieke mogelijkheden van elk kind, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Toekomstbestendig Onderwijs: Onze Toewijding aan Extra Ondersteuning Wij streven ernaar om ons team van specialisten constant op niveau te houden en te versterken. Door nauwe samenwerking met het regionaal samenwerkingsverband, zoals het OPDC in Meppel en SWV PO2203, garanderen we de best mogelijke zorg. De uitdaging ligt in het bieden van de juiste hulp, passend bij de individuele behoeften van elk kind, terwijl we tegelijkertijd onze eigen capaciteiten bewaken. Dit realiseren we door frequente afstemming tussen onze intern begeleiders en zorgteams, zoals het ZAT. Samenwerking voor Optimale Zorg: Interne en Externe Zorglijnen Onze toegewijde intern begeleiders onderhouden proactief contact met het Zorg- en Advies Team (ZAT). Tevens bespreken we casussen met het zorgloket van het OPDC, wat tijdige en effectieve hulp of doorverwijzing mogelijk maakt. Deze gestructureerde aanpak zorgt ervoor dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft om te excelleren binnen een veilige en stimulerende leeromgeving op Kindcentrum CBS de Akker.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Verbetering en Ontwikkeling bij Kindcentrum CBS de Akker

Welke ambitieuze doelen staan centraal in ons schoolplan 2023-2027?

Onze vooruitstrevende visie voor 2023-2027 omvat diverse verbeterinitiatieven. We implementeren Mijnrapportfolio voor een vernieuwde aanpak van leerlinggesprekken, gericht op de individuele ontwikkeling en het verminderen van papieren rapportages. De integratie van Leerling In Beeld (LIB), het nieuwste leerlingvolgsysteem van CITO, versterkt onze diagnostische mogelijkheden. Professionele ontwikkeling staat voorop met een focus op effectieve feedback en collegiale consultatie. Kindgesprekken zijn een vast onderdeel van ons curriculum, wat bijdraagt aan een proactieve leerhouding. We zetten concrete stappen op het gebied van burgerschap, conform de wettelijke richtlijnen (WMK). De ontwikkeling van ons Integraal Kindcentrum (IKC) bevordert een naadloze samenwerking tussen opvang en onderwijs voor een optimale kindontwikkeling. Ons aanbod voor jonge kinderen wordt continu aangepast aan hun specifieke behoeften, met nadruk op brede ontwikkeling, zoals motoriek, schrijfvaardigheid, taal en rekenen via bewegend leren. Verder stimuleren we kennisdeling en professionalisering binnen diverse vakgebieden en nemen we actief deel aan beleidsontwikkeling. We cultiveren een positieve mindset over de kansen en het potentieel van elk kind. Ons beleid rondom burgerschap is volledig afgestemd op de wetgeving, met duidelijke doelen en een uitgewerkt curriculum. Leraren bieden gerichte feedback op zowel werkstukken als het leerproces van de leerlingen, ter ondersteuning van hun groei. De transparantie over onze verbeterdoelen, de motivatie daarvoor en de concrete aanpak is gewaarborgd in onze jaar- en bestuursverslagen. Het College van Bestuur (CvB) monitort nauwlettend de onderwijskwaliteit en stuurt bij waar nodig, met zorgvuldigheid en effectiviteit. Om de twee jaar ondergaat elke school een externe visitatie door Auditbureau Noord-Nederland. Dit proces evalueert het behalen van gestelde doelen, het nakomen van deadlines en de borging van vernieuwingen. De visitator rapporteert aan het CvB, na consultatie met de schooldirectie. Het verslag bevat een gedetailleerde analyse van de onderwijskwaliteit en de resultaten, inclusief onderbouwing van de beoordeling van de onderwijsinspectie. Deze bevindingen dienen als waardevolle input voor het CvB ten behoeve van de verantwoording aan de Raad van Toezicht en het jaarlijkse gesprek met de schooldirectie. Het visitatierapport fungeert tevens als essentieel document ter voorbereiding op het inspectiegesprek. Ontdek hier het inspectieverslag van het vierjaarlijks onderzoek naar ons bestuur en onze scholen.

Hoe waarborgt Kindcentrum CBS de Akker de continuïteit van kwaliteitsverbetering?

Bij Kindcentrum CBS de Akker hanteren we WMK-PO (Werken met Kwaliteitskaarten) als ons primaire zelfevaluatie-instrument voor interne kwaliteitszorg. Het managementteam bepaalt de planning voor het scoren van kwaliteitskaarten en de uitvoering van de Quick Scan (WMK-PO) voor het beoordelen van de basiskwaliteit. De evaluatie van de kwaliteitsstandaarden door directie en team wordt vastgelegd in het bestuursverslag, wat zorgt voor een heldere verantwoording. Kengetallen, zoals leerlingenaantallen, populatiesamenstelling, leerresultaten, uitstroom en ziekteverzuim, worden nauwkeurig gemonitord via ParnasSys en gepubliceerd in ons jaarverslag. Via Vensters PO (https://www.scholenopdekaart.nl/basisscholen) presenteren we transparant onze onderwijsresultaten, leerlingenpopulatie, financiën en personele gegevens. Deze gegevens, aangeleverd door DUO en de Inspectie van het Onderwijs, worden door de directeur aangevuld met specifieke toelichtingen, waardoor een compleet beeld ontstaat. De heldere grafieken en tabellen in Vensters PO maken vergelijkingen met landelijke gemiddelden eenvoudig, wat ons helpt bij het identificeren van verbeterpunten. We gebruiken trendanalyses uit ParnasSys als leidraad voor ons didactisch handelen. Deze worden tweemaal per jaar met het team besproken om concrete acties voor kwaliteitsverbetering te formuleren. Onze kwaliteitscoördinator bewaakt de voortgang en bespreekt de resultaten periodiek met het zorgteam. Om de twee jaar meten we de tevredenheid van ouders, leerlingen en medewerkers met behulp van de WMKPO-vragenlijsten. Jaarlijks monitoren we de sociale veiligheid van leerlingen in de groepen 5 tot en met 8, met verplichte melding van de resultaten van groep 7 en 8 aan de inspectie. Een risico-inventarisatie & -evaluatie (RI&E) wordt elke vier jaar uitgevoerd met ondersteuning van een arbodeskundige en getoetst door een gecertificeerde arbodienst, resulterend in een actieplan. Elke twee jaar vindt een intern kwaliteitsonderzoek plaats via het Samenwerkingsverband PO2203, inclusief de Monitor Basisondersteuning en de Tevredenheidsmeter. Externe bureaus auditeren ons elke twee tot drie jaar om onze kwaliteitsnormen te valideren. De schooldirectie zorgt voor de tijdige en correcte aanlevering van alle vereiste documenten, zoals het schoolplan, de schoolgids en het zorgplan (sop), aan de inspectie. De tevredenheidsenquête voor leraren wordt om het jaar afgenomen (Zeer Compact versie) conform de meerjarenplanning van WMK.

Ontwikkelingskansen voor elk Jong Kind bij Kindcentrum CBS de Akker

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum CBS de Akker in Meppel bieden we een rijk programma voor jonge kinderen. Naast Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) ligt onze focus ook op het stimuleren van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Dit doen we om hun natuurlijke nieuwsgierigheid te voeden en hen te helpen uitblinken. Wij geloven in het belang van een positieve mindset voor alle jonge kinderen. Door aandacht te besteden aan aanpassingsgedrag en het voorkomen van onderprestatie, creëren we een omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Ons toegewijde leerteam 'Het jonge kind' zorgt voor een consistente en doorlopende leerlijn. Met onze unieke kwadraatafdeling, gespecialiseerd in voltijds hoogbegaafdenonderwijs vanaf groep 4, hebben we jarenlange ervaring met het bieden van uitdagend en passend onderwijs aan jonge kinderen met een voorsprong. Ontdek hoe wij uw kind de beste start geven.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Kindcentrum CBS de Akker voor jonge kinderen?

Kindcentrum CBS de Akker biedt een breed scala aan extra ondersteuning voor jonge kinderen. Dit omvat een focus op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en speciale aandacht voor kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben. Ons doel is om de nieuwsgierigheid te prikkelen en een optimale ontwikkeling te waarborgen met een positieve mindset.

Kindcentrum CBS de Akker biedt een breed scala aan extra ondersteuning voor jonge kinderen. Dit omvat een focus op Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en speciale aandacht voor kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben. Ons doel is om de nieuwsgierigheid te prikkelen en een optimale ontwikkeling te waarborgen met een positieve mindset.

Peuteropvang en VVE-programma's
Stimulering van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Geïntegreerd kindcentrum voor een brede ontwikkeling
Specifiek aanbod voor hoogbegaafde jonge kinderen

Met welke partners werkt Kindcentrum CBS de Akker samen voor het jonge kind?

Voor een naadloze overgang en optimale ondersteuning werkt Kindcentrum CBS de Akker nauw samen met kinderopvangorganisatie Pluskinderopvang. Deze samenwerking garandeert een consistente en kwalitatieve aanpak voor de jongste kinderen in onze gemeenschap.

Voor een naadloze overgang en optimale ondersteuning werkt Kindcentrum CBS de Akker nauw samen met kinderopvangorganisatie Pluskinderopvang. Deze samenwerking garandeert een consistente en kwalitatieve aanpak voor de jongste kinderen in onze gemeenschap.

Team | Kindcentrum CBS de Akker in Meppel | [2025] Schoolregister