Kindcentrum Anne Frank
K.P.-Laan 20
7943 CV Meppel

Schoolweging

Schoolweging
29.01
Spreiding
5.22

De schoolweging van Anne Frank Meppel is 29,01 , met een spreiding van 5,22 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit positief is, blijft het resultaat wel achter bij het vergelijkbaar gemiddelde van 96,4%, wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 48,6%. Dit geeft aan dat de school aan de ondergrens van de verwachtingen voldoet, met ruimte voor verbetering richting het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke nadruk op theoretische routes: 23,5% havo en 17,7% vwo (vs 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs valt met 5,5% hoger uit dan het regionaal gemiddelde (1,0%), wat past bij de schoolweging. Opvallend is het percentage vmbo-(g)t/HAVO-adviezen (25,8%), wat een doorstroomgerichte aanpak suggereert.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAnne Frank MeppelGemeente AmsterdamNederland
LIB174.56174.53175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? De werkwijze op Kindcentrum Anne Frank is als volgt; twee maal per jaar, na de midden – en na de eindtoets bekijken de intern begeleiders de opbrengsten aan de hand van overzichten uit ParnasSys, “inspectiekaart” , “schoolanalyse” en “leerjaaranalyse”. Met de teamleden bekijken we de trend, schoolontwikkeling, aan de hand van het document “schoolanalyse”. We bespreken de factoren die tot succes hebben geleid en we kijken kritisch naar resultaten die niet conform onze verwachtingen zijn. Waar dat nodig is passen we interventies toe. Stand van zaken nu; op schoolniveau bespreken we dus de “schoolanalyse” en op groepsniveau bespreken we in voortgangsgesprekken met de groepsleerkrachten: de tabellen “vaardigheidsgroei” de groepsanalyse “trendtabellen” groepsanalyse “grafieken” Van deze gesprekken wordt verslag gedaan in het document “groepsbespreking “opbrengsten”. Op basis van deze gesprekken worden afspraken gemaakt m.b.t. de voortgang, deze zijn terug te vinden in het groepsplan. Wat betreft onze ambities, de visie van onze school is “ Een optimaal mogelijke ontwikkeling van elk kind ”, zie verder ons “SOP”. We streven ernaar dat alle kinderen kunnen presteren naar eigen vermogen. We hebben hoge verwachtingen van alle kinderen en we werken aan (vaardigheids)groei binnen hun mogelijkheden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,45% van de leerlingen presteert onder advies, ruim onder het landelijk gemiddelde van 11,81%. De hoge score van 74,19% op-advies (vs 62,93% landelijk) benadrukt accurate plaatsingsadviezen. De combinatie van een hoog percentage boven-advies (19,35%) en lage onder-advies scores reflecteert effectieve begeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.