KC Het Avontuur in Meppel

Het team van KC Het Avontuur in Meppel

Current section: team
Woldkade 1 A
7942 Meppel

Zie hier hoe het team van KC Het Avontuur is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KC Het Avontuur. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KC Het Avontuur bij jullie?

Ontdek hoe goed KC Het Avontuur bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KC Het Avontuur zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 72.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (72.7%)
Man (27.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KC Het Avontuur. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (13.6%)
25-35 jaar (18.2%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (22.7%)
55-65 jaar (13.6%)
&ge;65 jaar (4.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KC Het Avontuur werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (52.4%)
Direct ondersteunend personeel (38.1%)
Management (9.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KC Het Avontuur gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij KC Het Avontuur: Een Zorgeloze Aanpak

Bij KC Het Avontuur zorgen we voor een optimale continuïteit van het onderwijs voor uw kind. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is, zetten we direct onze interne vervangingsstrategie in werking. We maken gebruik van een deskundige vervangingspool, mede mogelijk gemaakt door Stichting Promes en onze samenwerking met Top Drenthe. Onze prioriteit ligt bij het intern oplossen van vervangingen, bijvoorbeeld door werkdagen te ruilen of extra inzet van vaste medewerkers, om zo snel en efficiënt mogelijk de lesdoelen te waarborgen. Indien interne oplossingen niet toereikend zijn, volgen we strikt het protocol 'ziekte en vervanging' van onze stichting. Dit garandeert dat elke leerling, ook bij afwezigheid van de vaste leerkracht, kan rekenen op kwalitatief hoogstaand onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op KC Het Avontuur: Ontdek Onze Specialisten

3

Taal en Rekenen: Specialistische Begeleiding voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde Intern Begeleider
Specialist Rekenen
Expert Taalonderwijs

Toelichting van de school:

Op KC Het Avontuur zetten wij ervaren specialisten in voor de ontwikkeling van taal en rekenvaardigheden. Deze professionals, vaak gediplomeerd, zijn essentieel voor ons onderwijsbeleid en kwaliteitszorg. Zij initiëren vernieuwingen en voeren samen met de directeur of kwaliteitsmanager lesbezoeken uit. Hierbij bieden ze waardevolle feedback aan onze leerkrachten, wat bijdraagt aan continu verbeterde lespraktijken.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Vreedzaam School Stuurgroep

Toelichting van de school:

Ons team telt vier leerkrachten met een MSEN gedragsopleiding, klaar om leerlingen met specifieke behoeften te ondersteunen. Alle leerkrachten zijn bevoegd om de Vreedzame School lessen te geven, wat bijdraagt aan een positieve groepsdynamiek. Daarnaast zijn er twee leerkrachten actief in de stuurgroep Vreedzame School. Het team volgt momenteel een intensieve, tweejarige cursus gericht op de effectieve implementatie van de Vreedzame School methodiek.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Stuurgroep Vreedzame School

Toelichting van de school:

KC Het Avontuur investeert in de gedragsmatige ontwikkeling en werkhouding van onze leerlingen. Vier leerkrachten zijn gespecialiseerd in MSEN gedrag en dragen bij aan een gestructureerde taakaanpak. Onze leerkrachten zijn bekwaam in het doceren van Vreedzaam-lessen. De stuurgroep speelt een sleutelrol bij de implementatie van Vreedzame School, ondersteund door de expertise van de CED-groep.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Bewegingsonderwijs Specialist met PMT Affiniteit

Toelichting van de school:

Onze bewegingsonderwijs specialist biedt meer dan alleen het curriculum. In overleg met ouders en de intern begeleider kunnen leerlingen extra ondersteuning krijgen. Dit kan individueel of in kleine groepjes plaatsvinden door middel van Psychomotorische Therapie (PMT), gericht op hun fysieke en motorische ontwikkeling.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Op Maat Gemaakte Ondersteuning (indien nodig)

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die specifieke medische zorg of persoonlijke verzorging nodig hebben om optimaal deel te kunnen nemen aan het onderwijs, werken we nauw samen met ouders en externe partners. Samen onderzoeken we de benodigde ondersteuning, vaak in samenwerking met thuiszorg of gespecialiseerde deskundigen zoals diabetisbegeleiders.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
moestuintjes

Ontwikkeling en Ondersteuning: Zo Groeit Elk Kind op KC Het Avontuur

Onze Visie op Individuele Leerbehoeften

Bij KC Het Avontuur zetten we ons volledig in voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben. Dit varieert van hulp bij leerstof en dyslexie tot ondersteuning bij sociaal-emotionele uitdagingen, NT2-vraagstukken of juist voor hoogbegaafde leerlingen. Onze leerkrachten stellen de instructie af op de diverse leerbehoeften binnen elke klas, met als kernprincipe convergente differentiatie. Dit betekent dat we ernaar streven dezelfde leerdoelen te bereiken met alle leerlingen van een jaargroep. Het didactisch beleid wordt vastgelegd in een werkplan dat minstens tweemaal per jaar wordt geëvalueerd en bijgesteld, en besproken met de kwaliteitscoördinator en directie. Voor een gedetailleerd overzicht van ons ondersteuningssysteem, raadpleeg ons uitgebreide ondersteuningsplan. Toekomstvisie: Een Taalrijke Leeromgeving KC Het Avontuur ambieert een taalschool te worden waar taal centraal staat in alle facetten van het onderwijs. Door middel van aantrekkelijke en uitdagende taalactiviteiten binnen onze thema's, stimuleren we de taalontwikkeling van elk kind. We koesteren de thuistalen van onze leerlingen en zien deze als een waardevolle basis voor het verwerven van de Nederlandse taal. Investeren in Expertise: Teamontwikkeling voor Optimale Begeleiding Om deze visie te realiseren, investeren we continu in de kennis en vaardigheden van ons team. Dit omvat trainingen op het gebied van de leefwereld van onze leerlingen (pedagogische tact), traumasensitief lesgeven en specifieke NT2-didactiek. Zo waarborgen we dat onze leerkrachten optimaal zijn toegerust om elk kind de best mogelijke ondersteuning te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan bij KC Het Avontuur

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Bij KC Het Avontuur stellen we ambitieuze doelen voor ons onderwijs. We implementeren de recent ontwikkelde onderwijsplannen per vakgebied, met een sterke focus op het borgen van kwaliteit. Ons streven is om de taalschool van Meppel te worden. Via betekenisvolle thema's bieden we kinderen een solide basis voor technisch lezen, woordenschatontwikkeling en algemene kennis. Zo leiden we hen op tot vaardige lezers die teksten doorgronden en zich helder kunnen uitdrukken in zowel spreken als schrijven. Daarnaast bevorderen we een veilige leeromgeving waarin kinderen leren betekenisvol te zijn voor hun omgeving. Met de Vreedzame School-methode en de JEELO-thema's werken we actief aan burgerschapsonderwijs, zoals verder uitgewerkt in ons beleidsplan burgerschapsonderwijs. We willen dat iedereen – leerkrachten, kinderen en ouders – trots is op onze school en de gemeenschap. Ons PR-beleid is hierop gericht, waarbij we niet alleen het belang van de school, maar ook de bredere omgeving waarin onze kinderen opgroeien centraal stellen.

Hoe realiseren we de gestelde doelen?

Jaarlijks vertalen we de schoolplan-doelen naar concrete acties in ons schooljaarplan. Deze acties integreren we in de jaarkalender via studiedagen, teamsessies en bordsessies, waarbij we voortgang continu monitoren. Na afronding van een plan van aanpak zorgen we voor effectieve borging. Onze plannen van aanpak houden we levend door ze centraal te stellen op ons verbeterbord. In wekelijkse bordsessies en maandelijkse teamsessies bespreken we als team de doelen en bijbehorende acties. Echte verandering vindt plaats in de klas, in het directe leerproces. Binnen Het Avontuur bereiden groepsleerkrachten gezamenlijk lessen voor, observeren collega's bij elkaar in de klas en voeren leerkrachten structurele feedbackgesprekken. Deze interventies zijn altijd gekoppeld aan het actuele doel op het verbeterbord. Bovendien bezoeken de directeur en interne specialisten alle leerkrachten minimaal twee keer per schooljaar voor gerichte lesbezoeken, waarbij de focus ligt op de doelen waaraan gedurende het schooljaar is gewerkt.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij KC Het Avontuur

Toelichting van de school

Bij KC Het Avontuur zetten we ons in voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs. We werken nauw samen met kinderopvangorganisatie Doomijn. Binnen ons schoolgebouw biedt Doomijn gespecialiseerde opvang voor peuters die deelnemen aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze kinderen ontvangen extra ondersteuning om een vliegende start te maken. Deze samenwerking zorgt voor een warme overdracht, waarbij ouders, pedagogisch medewerkers en onze kleuterleerkrachten al bekend zijn met de ontwikkeling van het kind. Vaak is ook onze kwaliteitsمدewerker betrokken bij deze afstemming. Bovendien wordt ons VVE-aanbod gemonitord en versterkt door een speciaal aangestelde VVE-coach vanuit de gemeente. Daarnaast biedt Doomijn ook kinderopvang op een korte afstand van onze school, wat extra flexibiliteit biedt voor gezinnen in Meppel.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op KC Het Avontuur?

KC Het Avontuur biedt specifieke programma's voor de allerkleinsten. Dit omvat een nauwe samenwerking met kinderopvang. Specifiek voor kinderen die deelnemen aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), is er extra begeleiding binnen onze schoolmuren. Dit programma is ontworpen om jonge kinderen optimaal voor te bereiden op hun schoolcarrière.

KC Het Avontuur biedt specifieke programma's voor de allerkleinsten. Dit omvat een nauwe samenwerking met kinderopvang. Specifiek voor kinderen die deelnemen aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), is er extra begeleiding binnen onze schoolmuren. Dit programma is ontworpen om jonge kinderen optimaal voor te bereiden op hun schoolcarrière.

Kinderopvang Meppel
Peuteropvang en VVE Meppel

Met welke partners werkt KC Het Avontuur samen voor het jonge kind?

KC Het Avontuur gelooft in sterke partnerschappen. Voor ons aanbod voor jonge kinderen werken we intensief samen met. Doomijn Kinderopvang, een gerenommeerde organisatie die ook VVE-opvang aanbiedt. Deze samenwerking garandeert een soepele overgang en optimale ontwikkeling voor uw kind.

KC Het Avontuur gelooft in sterke partnerschappen. Voor ons aanbod voor jonge kinderen werken we intensief samen met. Doomijn Kinderopvang, een gerenommeerde organisatie die ook VVE-opvang aanbiedt. Deze samenwerking garandeert een soepele overgang en optimale ontwikkeling voor uw kind.

Samenwerking met Doomijn Kinderopvang
Team | KC Het Avontuur in Meppel | [2025] Schoolregister