
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 94.56% ruim overschreden (signaleringswaarde 85%). Dit is zelfs 1.6% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat de kwaliteit van basisvaardigheden onderstreept. De school hanteert hierbij een preventief systeem van groepsbesprekingen en kindgesprekken.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 46.94% streefniveau haalt de school ruimschoots de inspectienorm van 34.3%. Dit percentage ligt nagenoeg gelijk met vergelijkbare Jenaplan-scholen (47.56%), wat aantoont dat het ontwikkelingsgerichte onderwijs effectief is. De focus op 2F/1S-niveaus vanaf groep 6 draagt hier duidelijk aan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: enerzijds 10% praktijkonderwijs (ruim boven landelijk gemiddelde van 1.01%), anderzijds 30% vmbo-(g)t en 13.33% vwo. Dit reflecteert de diversiteit van de leerlingenpopulatie. Opvallend is het ontbreken van gecombineerde havo/vwo-adviezen, terwijl dit landelijk 10.93% beslaat. De school hanteert een kansrijke advisering waarbij 38.1% van de leerlingen boven advies presteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Meppel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
203.34 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gedurende het hele schooljaar verzamelen groepsleerkrachten data. De meeste data zijn gebaseerd op 'methodiekgebonden' testen, observaties (al dan niet gericht), gesprekken met ouders en kinderen. Daarnaast zijn er twee momenten in het jaar (januari-februari & mei-juni): waarop we de Leerling-in-Beeld toetsen van CITO afnemen, waarmee we de cognitieve ontwikkeling van kinderen (vanaf groep 3) volgen; waarop we BOSOS-observatielijsten afnemen, waarmee we de ontwikkeling van kleuters volgen; waarop we KIVA-vragenlijsten afnemen, waarmee we de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen volgen. Met deze data houden we twee keer per jaar grote schoolbesprekingen. Ter voorbereiding op de schoolbespreking houdt IB met de groepsleerkrachten groepsbesprekingen. In de groepsbesprekingen en in de schoolbesprekingen formuleren we schooldoelen en bouw- en/of groepsdoelen. Deze zetten we om in gerichte interventies die we monitoren op ons verbeterbord. De doelen en de daarbij behorende interventies zijn in principe gericht op de periode tot de volgende Leerling-in-beeld-BOSOS-WMK Veiligheid-ronde. Halverwege zo'n periode worden de doelen en de interventies desgewenst bijgesteld. Ook kunnen dan andere accenten gelegd worden. Daarnaast zijn er voor sommige kinderen individuele plannen of groepjesplannen gemaakt. Die worden op dezelfde wijze en in dezelfde periode opgesteld, bijgesteld en geëvalueerd. De uitwerking van de bovenstaande doelen wordt vastgelegd in het werkplan dat twee keer per jaar wordt opgesteld en geëvalueerd. Het werkplan wordt tussentijds ook nog geëvalueerd en desgewenst bijgesteld. Tenslotte sluiten groepsleerkrachten dagelijks aan bij de onderwijsbehoeften van het kind door het kritisch te volgen tijdens de instructies en de zelfstandig werkmomenten. De stapstenen van controle van begrip (EDI) zijn hierin leidend.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Ruim 38% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25% landelijk), wat het effect van de Jenaplan-doorstroombegeleiding toont. Slechts 9.5% zit onder advies, tegen 11.8% nationaal. Deze cijfers ondersteunen de effectiviteit van het intensieve monitoringstraject vanaf groep 6 en de 'potloodschooladviezen' die ruimte laten voor groei.
Sociale ontwikkeling
In onze visie leren blije kinderen beter dan kinderen die niet lekker in hun vel zitten. Dat wil overigens niet zeggen dat kinderen eerst gelukkig moeten zijn voordat leren en onderwijs om de hoek komt kijken. Aandacht besteden aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden en aan de sociale ontwikkeling van kinderen is niet alleen iets dat wekelijks op het lesrooster moet staan, maar moet verweven zijn in het totale onderwijs. Met de Vreedzaam-aanpak werken we aan de volgende doelen, soms gericht tijdens een les sociaal emotionele vorming, soms als de situatie zich ervoor leent: op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen constructief conflicten oplossen verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en voor de gemeenschap een open houding aannemen tegenover verschillen tussen mensen weten (en kunnen benoemen) volgens welke principes onze democratische samenleving is ingericht LEES MINDER
respect voor jezelf
respect voor de ander
respect voor de omgeving
Wat is de werkwijze van KC Het Avontuur voor sociale ontwikkeling?
KC Het Avontuur werkt vanuit de kernwaarden eigenwijs, samenwijs en wereldwijs. Deze sluiten aan bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. De school is bezig met de invoering van de Vreedzame School methode. De sociale veiligheid en het welbevinden worden jaarlijks gemonitord met de WMK-vragenlijst. De resultaten worden besproken in de school- en groepsbespreking en gekoppeld aan doelen. Er is fors geïnvesteerd in omgaan met culturele diversiteit, wat heeft geleid tot een rustig en positief schoolklimaat.
Welke registratievormen gebruikt KC Het Avontuur om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KC Het Avontuur gebruikt de WMK Veiligheid vragenlijst en tools van Vreedzame School om sociale opbrengsten in kaart te brengen.