
Schoolweging
De schoolweging van Den Doelhof is 29,63 , met een spreiding van 6,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 92.1% ruimschoots behaald, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de basisvaardigheden taal en rekenen robuust zijn ingebed, ondanks de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
44.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47.1% ligt. Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29.63). De school presteert hiermee wel onder het vergelijkingsgemiddelde van 57.8%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op vmbo-k (20.6%) en gecombineerde vmbo/havo-leerwegen (12.7%). Opvallend is het relatief hoge percentage 'vmbo-b/k'-adviezen (17.46% totaal) tegenover 9.56% bij vergelijkbare scholen. Het havo/vwo-adviespercentage (20.64%) ligt onder het regionale gemiddelde (27.54%), passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Den Doelhof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf unit 3 worden 2x per schooljaar toetsen afgenomen van het Dia-leerlingvolgsysteem en Cito. Het betreft toetsen op het gebied van technisch lezen (Cito DMT en AVI) spelling (Diaspel), rekenen (Diacijfer), begrijpend lezen (Diatekst) en woordenschat (Diawoord). De resultaten van deze toetsen worden in de unit door de leerkrachten inhoudelijk geanalyseerd om te bepalen welke onderdelen extra aandacht behoeven in de komende periode. De analyse en het plan worden besproken in stuurgroepvergaderingen zodat collega's elkaar kunnen bevragen en van elkaar kunnen leren. Om het sociaal-emotioneel functioneren van onze leerlingen in kaart te brengen, maken we gebruik van Looqin. Na de afname gaat de leerkracht met het kind in gesprek over opvallende antwoorden en wordt er samen met het kind een plan van aanpak gemaakt. Vanaf unit 5 vullen de leerlingen elk jaar anoniem een uitgebreide leerlingenquête in. Ook hier worden actiepunten uitgehaald van voor verbetering vatbare onderdelen. Bij de kleuters nemen we geen Dia-toetsen af. We plannen en reflecteren op de activiteiten en op de ontwikkeling van de kinderen. Vanuit de reflectie wordt altijd weer kritisch gekeken naar het vervolgaanbod, dit gebeurt altijd binnen een thema. Jaarlijks maakt de leerkracht van de observatiegegevens een ‘stand van zaken’ op, om te kijken waar een kind staat in zijn ontwikkeling. In groep 2 wordt de letter- en cijferkennis afgenomen; samen met de observatiegegevens krijgen we op deze manier zicht op de ontwikkeling van de beginnende geletterdheid van het kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5.26% van de leerlingen presteert onder advies, beduidend lager dan het landelijk gemiddelde van 11.81%. De 27.63% die boven advies presteert, onderstreept de zorgvuldige advisering. Dit sluit aan bij het beschreven maatwerk in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat kinderen lekker in hun vel zitten. We proberen een omgeving te realiseren waar kinderen op hun talenten worden aangesproken en zich als uniek persoon mogen en kunnen ontplooien.
Vertrouwen
Ontdekken & kiezen
Samen
Wat is de werkwijze van Basisschool Den Doelhof voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Den Doelhof bevordert de sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van afspraken, programma's, methodes, spellen en trainingen. In elke groep worden afspraken gemaakt over de omgang met elkaar, met name via groepsdynamisch onderwijs (GDO) en tijdens de 'Gouden weken'. De kleutergroepen bespreken regelmatig groepsafspraken, inspelend op wat er leeft in de groep. In unit 3 t/m 8 wordt gewerkt vanuit verschillende methodes voor sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij leerkrachten onderwerpen behandelen die centraal staan voor de desbetreffende unit.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Den Doelhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Den Doelhof gebruikt Looqin PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.