Sint Martinusschool
Sportlaan 2
7078 AV Megchelen

Schoolweging

Schoolweging
28.88
Spreiding
5.14

De schoolweging van Sint Martinusschool is 28,88 , met een spreiding van 5,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ondanks een lichte dip ten opzichte van het vergelijkingsgemiddelde (96,4%). Dit blijft ver boven de signaleringswaarde van 85%, wat duidt op robuuste basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

75,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48,6% en het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%. Dit reflecteert een sterke focus op excellente basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledigheid: 33,3% ontving een havo/vwo- of vwo-advies (25% havo/vwo, 8,3% vwo), tegenover 29,5% bij vergelijkbare scholen. Tegelijk is het praktijkgerichte vmbo-b-advies met 8,3% hoger dan het regionale gemiddelde (5,5%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint MartinusschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenopbrengsten van de school worden gevolgd middels methodetoetsen en ook door methode onafhankelijke toetsen worden ingezet vanaf groep 3. In groep 1-2 worden leerlingen gevolgd middels leerlijnen van IEP. In het kader van opbrengstgericht werken, worden 2 keer per jaar op schoolniveau de tussenopbrengsten van het leerlingvolgsysteem in het team besproken. Hier wordt bekeken of er bepaalde trends op schoolniveau zichtbaar zijn waarop geïntervenieerd dient te worden. Indien dit het geval is, worden afspraken gemaakt op teamniveau. Op groepsniveau en leerlingniveau worden opbrengsten (zowel cognitieve als sociaal emotionele opbrengsten) minstens 2 keer per jaar besproken met de betreffende groepsleerkracht(en) en de intern begeleider. De ontwikkeling van de leerling en van de groep wordt op deze manier gevolgd en indien nodig worden ook hier interventies gepleegd. Daarnaast wordt de informatie die besproken wordt in deze bijeenkomsten omgezet in de werkplannen waarmee de leerkrachten werken. Indien nodig, zullen er vervolggesprekken plaatsvinden met de leerkracht, intern begeleider en eventueel ook met ouders en de betreffende leerling(en).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

14,3% van de leerlingen presteert onder advies, iets boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Desalniettemin stroomt 28,6% boven advies door, wat mogelijk wijst op zorgvuldige advisering. De school benadrukt in beleid ‘maatwerk in doorstroom’.

Sociale ontwikkeling

Naast de cognitieve resultaten vinden we de sociale opbrengsten van het onderwijs belangrijk. We streven ernaar de kinderen kennis en vaardigheden bij te brengen, zodat ze op een goede manier met elkaar omgaan. Zo wordt een positieve bijdrage geleverd aan onze samenleving.

respect

welzijn

leren samenwerken

Wat is de werkwijze van Sint Martinusschool voor sociale ontwikkeling?

De Sint Martinusschool maakt gebruik van de sociaal-emotionele tool 'Hart en Handen' van IEP. Leerlingen vullen vragenlijsten in, waar een spindiagram uit voortkomt. Deze wordt besproken in kindgesprekken en oudergesprekken. Op basis van de resultaten wordt gekeken of interventies nodig zijn. Er worden klassikale interventies ingezet, naast de Kanjer-lessen. In groep 5-6 wordt structureel Rots en Water training ingezet, met herhalingslessen in groep 7-8.

Welke registratievorm(en) gebruikt Sint Martinusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Sint Martinusschool gebruikt IEP 'Hart en Handen' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Sint Martinusschool?

Sint Martinusschool gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.