
Schoolweging
De schoolweging van De WereldSter is 26,60 , met een spreiding van 6,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,47% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven zowel de landelijke signaleringswaarde (85%) als het regio-gemiddelde (96,71%) ligt. De minimale uitval (1,53%) onderstreept het inclusieve zorgbeleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68,50% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8% (+16,7 procentpunt). Dit scoort ook 5,15% hoger dan vergelijkbare scholen. De resultaten reflecteren de effectiviteit van maatwerkprogramma's zoals rekenateliers en plusklassen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische gerichtheid: 42,42% vwo-advies (dubbel zo hoog als de regio) en 18,18% havo/vwo. Samen is 66,66% van de adviezen havo of hoger, tegenover 45,61% bij vergelijkbare scholen. Tegelijkertijd ontvangen 12,12% van de leerlingen een praktijkgericht vmbo-advies, wat aansluit bij de relatief brede schoolpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De WereldSter | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gemeten middels CITO. Daarnaast vindt er na een instructieblok methode gebonden toetsen plaats. Op basis van de resultaten wordt gekeken voor welke leerstof de leerling nog extra instructie en aandacht behoeft. Dit wordt verwerkt in het groepsformulier, waarbij de leerkracht weet wanneer welke leerling welke leerstof nodig heeft. Ook kan het zijn dan leerlingen bepaalde instructies niet hoeven te volgen vanwege de goede resultaten. Het betreft dan herhaalde instructie. Nieuwe instructie vinden wij voor alle leerlingen belangrijk. Ook voor de hoogbegaafde leerlingen. Cito wordt tweemaal per jaar afgenomen. Deze toets laat zien wat het beheersingsniveau is. Door de resultaten te analyseren achterhaalt de leerkracht waar bepaalde hiaten zitten bij de groep of bij de leerling. Deze resultaten worden tevens besproken met de intern begeleidster. Resultaten kunnen aanleiding zijn tot extra inzet van specialisme en eventueel nader onderzoek. Ouders worden hierbij natuurlijk betrokken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend veel leerlingen presteren boven advies: 47,62% tegen 25,27% landelijk. Dit duidt op zorgvuldige advisering én een goede aansluiting op het VO. Slechts 11,90% zit onder advies (gelijk aan landelijk). De excellente begeleiding wordt genoemd in het schoolondersteuningsprofiel als 'doorlopende ontwikkelingslijnen met VO-partners'.
Sociale ontwikkeling
De WereldSter is een Kanjerschool. De Kanjertraining is bedoeld om de sfeer in de klas goed te houden. Een veilige sfeer in de klas maakt leren mogelijk. We maken kinderen weerbaar. Weerbare kinderen laten niet toe, dat er gepest wordt. We verzorgen regelmatig lessen met bijbehorende oefeningen. Hierbij maken we gebruik van petten. Deze symboliseren een bepaalde vorm van gedrag. De omschreven "petten" zijn niet bedoeld om een kader te geven voor al het gedrag van kinderen. Je bent geen "petje", je doet op dit moment zo. Hoe werkt het? Het gedrag van een kind met een witte pet op is "rustig". Het kind is innerlijk beschaafd; het pest, schreeuwt en scheldt niet, maar is behulpzaam en is te vertrouwen. Dit kind heeft respect voor zichzelf en voor de ander. Het gedrag van een kind met een zwarte pet op is brutaal. Het kind wil de baas zijn en doet dit door te intimideren, te manipuleren, te bedreigen of conflicten op te zoeken. De zwarte pet wil wel alles bepalen, maar nergens verantwoordelijk voor zijn. Het gedrag van een kind met een gele pet op is onopvallend. Het kind wil niet opvallen, is bang, verlegen of stil. Het kind wil er graag bijhoren maar vindt alles eng, bedreigend en beangstigend. Door deze bange, afhankelijke opstelling kan het kind genegeerd of gepest worden. Het gedrag van een kind met een rode pet op is vaak clownesk. Het kind wil opvallen en stelt zich uitdagend op. De rode pet wil erbij horen en doet dit door stoer te doen op een vervelende manier. Kinderen met een rode pet op nemen geen verantwoordelijkheid voor wat ze doen, maar wijzen snel naar een ander. Wat beogen we met actief burgerschap en sociale integratie? (doelen/resultaten) In de kerndoelen voor het basisonderwijs is met betrekking tot burgerschap aangegeven: De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger. De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen. De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen en ze leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen. De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en van anderen. De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht als verkeersdeelnemer. De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. Actief burgerschap is een deel van de pedagogische opdracht van de school. Dit betekent dat wij niet volstaan met het aanbieden van traditionele kennis uit de schoolvakken, maar ook door het burgerschap actief te integreren en op deze manier de leerlingen zelf te laten ervaren wat dit begrip werkelijk betekent. Wij stimuleren de leerlingen om zelf taken aan te pakken, waarmee zij bijdragen aan gemeenschapsbelangen op buitenschools terrein en betrekken daar buitenschoolse connecties bij. Wij zoeken naar mogelijkheden voor leerlingen om een actievere rol te spelen in de schoolgemeenschap met meer verantwoordelijkheden voor besluitvorming en uitvoering. Wat zegt de Inspectie van het Onderwijs over sociale ontwikkeling: Sociale ontwikkeling is belangrijk voor de leerling Een goede sociale ontwikkeling, met goede sociale vaardigheden, heeft grote invloed op de levensloop van leerlingen. Het bevordert leren, helpt uitval voorkomen en leidt tot betere kansen op de arbeidsmarkt. De sociale en maatschappelijke competenties waarmee leerlingen het onderwijs verlaten zijn belangrijk om op een goede manier met anderen te kunnen samenleven en nodig als fundament voor onze democratische samenleving. Dat maakt de aandacht die scholen geven aan bevordering van ‘actief burgerschap en sociale integratie’ van groot belang. LEES MINDER
Rust en wederzijds respect
Veiligheid
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Basisschool De WereldSter voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De WereldSter werkt met leerkrachten die gecertificeerd zijn als Kanjertrainers. De Kanjertraining is gebaseerd op vertrouwen. Door middel van verhalen, oefeningen en praktijkopdrachten zijn kinderen actief tijdens de lessen. Conflicten worden gemakkelijker opgelost doordat dezelfde taal wordt gesproken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De WereldSter om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De WereldSter gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De WereldSter?
Basisschool De WereldSter maakt gebruik van Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.