obs de Springplank
Burgemeester Sloblaan 14
4231 AB Meerkerk

Schoolweging

Schoolweging
32.63
Spreiding
6.57

De schoolweging van De Springplank Meerkerk is 32,63 , met een spreiding van 6,57 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,83% geslaagden voor het fundamenteel niveau overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (94,82%). Dit benadrukt de effectieve basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 41,2% en het vergelijkingsgemiddelde van 53,43%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexe leerlingenpopulatie goed inspeelt op talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een praktische focus: 30% vmbo-k en 25% vmbo-(g)t. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (10% vs. 18,61% bij vergelijkbare scholen). Wel zien we een doorstroomkans naar havo/vwo via gecombineerde adviezen (20% vmbo-(g)t/havo). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 1,01% in de regio.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Springplank MeerkerkGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen naast de toetsen die de methodes maken. Hiermee houdt onze school in de gaten of de individuele resultaten van de leerlingen voldoen aan de te verwachten leerontwikkeling. Zo wordt het onderwijs voortdurend aangepast aan wat nodig is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

35,71% van de leerlingen presteert onder advies tegen 11,81% landelijk, wat mogelijk samenhangt met de complexere populatie. Positief is dat 64,29% op advies functioneert. De school zet in op nazorg, zoals beschreven in het ondersteuningsplan, om deze uitstroom te verbeteren.

Sociale ontwikkeling

Wij zien het als onze taak om leerlingen in hun schoolontwikkeling een bredere kijk op de wereld en de maatschappij om hen heen te geven. Juist omdat op school kinderen vanuit verschillende achtergronden samenleven en samenwerken, kunnen kinderen zich op school tot burgers en later tot wereldburgers ontwikkelen. Wij hebben een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling aangevuld met gastlessen, excursies en lessen levensbeschouwelijk onderwijs. Dit gecombineerd met onze pedagogische aanpak in de klas levert concreet voor de leerlingen op: Zich samen verantwoordelijk voelen voor hun omgeving; Leren omgaan met hun eigen gevoelens en leren omgaan met elkaar; Inzicht en respect hebben voor andermans waarden en normen, wijzen van denken, geloven en leven. LEES MINDER

Zelfstandig werken en leren

Samenwerken

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van obs de Springplank voor sociale ontwikkeling?

Obs de Springplank reserveert lesmomenten voor sociale ontwikkeling en maakt gebruik van lesmateriaal uit de methode ‘Kinderen en hun Morele talenten’. In de onderbouw leren kinderen waarden te herkennen in sociale situaties en bedenken zij samen oplossingen. In de bovenbouw vormen de kinderen in groepjes hun mening over een sociaal dilemma en bedenken ze mogelijke acties en de gevolgen daarvan. Elk project focust op een specifieke waarde: weldoen, rechtvaardigheid, betrouwbaarheid, zelfbeheersing, fatsoen, vrijheid, tolerantie of solidariteit.

Welke registratievormen gebruikt obs de Springplank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Obs de Springplank gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Zien.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt obs de Springplank?

Obs de Springplank gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun morele talenten.