Dorpsschool Meeden
Hereweg 201
9651 AG Meeden

Schoolweging

Schoolweging
28.73
Spreiding
5.29

De schoolweging van Dorpsschool Meeden is 28,73 , met een spreiding van 5,29 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

90,97% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. De school garandeert hiermee basisvaardigheden voor vrijwel alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit reflecteert de effectieve ondersteuning van hogere cognitieve ambities, ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is theoretisch gericht: 40% vmbo-(g)t, 20% havo en 20% vwo. Dit ligt boven regionale percentages (16,5% vmbo-(g)t, 16,1% havo, 18,6% vwo). Praktijkonderwijs komt niet voor, tegenover 1,01% bij vergelijkbare scholen. De combinatie van een Plaatsingswijzer en vroegtijdige advisering vanaf groep 7 lijkt tot deze gerichte adviezen te leiden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDorpsschool MeedenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodetoetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen van een betreffend vak in kaart brengen. De tussenresultaten worden gebruikt om: ons onderwijs te evalueren de onderwijsbehoeften van de leerlingen te bepalen Na de toetsperiodes (in januari en juni) worden plannen voor leerlingen opgesteld voor de volgende periode. We kijken daarbij vooral naar wat de leerling nodig heeft om zich verder te ontwikkelen. (Dit zijn de onderwijsbehoeften.)

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

18,75% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de spreiding in schoolweging. Echter, 68,75% zit op advies (boven regionaal gem. 62,93%), wat aansluit bij de schoolvisie op realistisch adviseren. De ‘doorgaande ontwikkelingslijn’ uit het schoolprofiel lijkt hierin doorslaggevend.

Sociale ontwikkeling

De Dorpsschool is een nieuwe school, waar gewerkt wordt aan een veilig pedagogisch klimaat. Wij zijn sinds 2021 een Vreedzame School. Dit programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap sluit aan bij de behoefte van de school: - kinderen voelen zich gehoord en gezien - kinderen krijgen een stem - kinderen leren om samen een beslissing te nemen en conflicten op te lossen - kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar - kinderen staan open voor verschillen tussen mensen LEES MINDER

Samenwerken

Veilige schoolomgeving

Ouderbetrokkenheid

Wat is de werkwijze van Dorpsschool Meeden voor sociale ontwikkeling?

Dorpsschool Meeden is sinds schooljaar 2020/2021 een Vreedzame School. De sociale veiligheid wordt gemeten met het instrument De Successpiegel.

Welke registratievormen gebruikt Dorpsschool Meeden om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Dorpsschool Meeden gebruikt Zien en de Successpiegel om sociale opbrengsten te registreren.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Dorpsschool Meeden?

Dorpsschool Meeden gebruikt Een doos vol gevoelens, SOEMO-kaarten, Taakspel en de Vreedzame School voor sociaal-emotioneel leren.