Openbare Basisschool De Meridiaan in Medemblik

Het team van Openbare Basisschool De Meridiaan in Medemblik

Current section: team
Schuitevoerderslaan 18
1671 Medemblik

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Meridiaan is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Meridiaan. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Meridiaan bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Meridiaan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Meridiaan zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.9%)
Man (23.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Meridiaan. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (41.7%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Meridiaan werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.2%)
Direct ondersteunend personeel (7.7%)
Indirect ondersteunend personeel (15.4%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Meridiaan gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op De Meridiaan: Zekerheid voor Uw Kind

Uw kind verdient gegarandeerd onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van de leerkracht. Op Openbare Basisschool De Meridiaan zetten we ons volledig in om de continuïteit van de lessen te waarborgen. Bij ziekte of een andere vorm van afwezigheid van een leerkracht, is onze eerste prioriteit het vinden van een gekwalificeerde vervanger. We begrijpen het belang van een stabiele leeromgeving voor de ontwikkeling van uw kind. Omdat het vinden van beschikbare invallers een uitdaging kan zijn, hebben we een duidelijk protocol opgesteld om de impact op de klas te minimaliseren. We evalueren de situatie zorgvuldig en volgen een stappenplan om de best mogelijke oplossing te bieden. Als het niet lukt om een externe leerkracht te regelen, kijken we intern naar oplossingen. Dit kan betekenen dat we een extra aanwezige leerkracht inzetten, of dat we de klas tijdelijk verdelen over andere groepen. In uiterste nood, en altijd als laatste redmiddel, kunnen we besluiten een klas naar huis te sturen. Dit doen we enkel na zorgvuldige overweging en bij voorkeur met een dag van tevoren aangekondigd. Indien een dergelijke beslissing op de dag zelf genomen moet worden, nemen we direct contact op met de ouders. Mocht er thuis geen opvang mogelijk zijn, dan zorgen wij voor opvang binnen een andere klas op school, zodat uw kind altijd begeleid wordt.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De samenstelling van de groepen wordt ieder schooljaar opnieuw bekeken. Afhankelijk van leerlingen aantallen per jaargroep wordt gekozen voor de meest optimale verdeling van de leerlingen over de groepen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Meridiaan

4

Optimale Taal- en Rekenniveaus met Specialistische Hulp

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en schrijfuitdagingen
Intern Begeleider voor onderwijsadvisering
Rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Taalspecialist voor taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Meridiaan geloven we in passend onderwijs voor elk kind. We streven ernaar dat iedere leerling zich optimaal kan ontwikkelen in een omgeving die aansluit bij zijn of haar talenten en behoeften. Onze school biedt basisondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben om succesvol te blijven in de klas. Dit kan variëren van hulp bij lezen, spellen tot aan rekenen. Onze toegewijde specialisten staan klaar om deze ondersteuning te bieden. Voor leerlingen die meer specifieke of intensievere begeleiding nodig hebben, bieden we extra ondersteuning. Dit doen we zoveel mogelijk binnen de vertrouwde omgeving van onze school. Soms schakelen we hiervoor externe expertise in om de best mogelijke hulp te garanderen. Binnen ons team hebben we gespecialiseerde krachten die zich richten op taalontwikkeling. Zij zorgen ervoor dat alle kinderen voldoende uitdaging en ondersteuning krijgen op het gebied van lezen, spelling, begrijpend lezen en woordenschat. Dit versterkt de basisvaardigheden voor een succesvolle schoolloopbaan.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor brede ondersteuning
Taalspecialist voor communicatieve vaardigheden
Gezonde School coördinator voor welzijn

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Ons team van specialisten, waaronder een gedragsspecialist en intern begeleiders, werkt samen om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Door middel van de effectieve Kanjertraining krijgen leerlingen inzicht in hun eigen gedrag en leren ze zich beter te verhouden tot anderen. Dit draagt bij aan een positieve groepsdynamiek en een prettig schoolklimaat. Onze specialisten blijven zich ontwikkelen om de best mogelijke begeleiding te bieden. Deze focus op zowel academische als sociaal-emotionele groei zorgt ervoor dat elke leerling zich thuis voelt en zich optimaal kan ontplooien.

2

Verbetering Gedrag en Werkhouding met Expertise

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsinzichten
Intern begeleider als procesbewaker

Toelichting van de school:

De Meridiaan beschikt over twee ervaren intern begeleiders die tevens fungeren als kwaliteitscoördinatoren voor onze school. Eén van hen is gespecialiseerd als gedragsspecialist, wat ons in staat stelt om gerichte ondersteuning te bieden. Deze specialisten coördineren en bewaken de kwaliteit van ons onderwijs en de individuele leerlingbegeleiding. Ze zorgen voor een gestructureerde aanpak van gedrag en werkhouding, zodat elke leerling de kans krijgt om zijn of haar potentieel te benutten. Met deze expertise waarborgen we een effectieve taakaanpak en een positieve werkhouding bij alle leerlingen, wat essentieel is voor een succesvol leerproces.

1

Stimuleren van Motoriek en Lichamelijke Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Gezonde School coördinator voor beweging

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool De Meridiaan is trots op het predicaat 'Gezonde School'. Dit betekent dat we actief werken aan de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen, met speciale aandacht voor beweging. Onze Gezonde School coördinator voert tweemaal per jaar observaties uit tijdens de gymlessen. Deze observaties richten zich op de motorische ontwikkeling en participatie van de leerlingen. De bevindingen worden gedeeld met ouders, zodat zij ook betrokken worden bij de motorische ontwikkeling van hun kind. We streven ernaar om beweging een integraal onderdeel te maken van een gezonde levensstijl.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen ons directe ondersteuningsteam. Voor vragen hieromtrent verwijzen wij u graag naar de reguliere kanalen of uw huisarts.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Meridiaan

Ontdek Onze Aanpak voor Extra Ondersteuning

Openbare Basisschool De Meridiaan biedt gespecialiseerde ondersteuning aan leerlingen, met een focus op kinderen met een niet-Nederlandstalige achtergrond. Onze school is verbonden aan een regionale nieuwkomersvoorziening, waardoor leerlingen die in Medemblik wonen naadloos integreren in onze reguliere klassen. De expertise van onze leerkrachten, opgedaan in de nieuwkomersgroep, wordt breed ingezet binnen alle klassen. Deze diversiteit in onze leerlingenpopulatie stelt ons in staat om voor elk kind op maat gemaakte educatieve oplossingen te bieden, passend bij individuele behoeften. Bij zorgen over een leerling starten we altijd met een gesprek met de kwaliteitscoördinator. Indien externe expertise nodig is, wordt de situatie besproken in het ondersteuningsteam. Dit team bestaat uit vertegenwoordigers van maatschappelijk werk, onderzoekers, P2O (medewerkers van het samenwerkingsverband) en ouders, wat zorgt voor een integrale aanpak. Ouderinitiatief voor Externe Deskundige Hulp Als ouder kunt u ervoor kiezen een externe deskundige in te schakelen voor uw kind. Voor een optimale samenwerking en het welzijn van uw kind, vragen wij u rekening te houden met de volgende punten. Wij betrekken de resultaten van een extern onderzoek graag bij onze onderwijsaanpak, mits de deskundige voldoet aan specifieke kwaliteitseisen. De onderzoeker dient gekwalificeerd te zijn en aantoonbare ervaring te hebben met basisschoolleerlingen. Advies moet onafhankelijk zijn, en de school moet betrokken worden bij de formulering van de onderzoeksvraag. Bovendien is het essentieel dat de school zowel mondeling als schriftelijk volledig wordt geïnformeerd over de onderzoeksresultaten. Indien de gekozen deskundige niet aan deze criteria voldoet, behoudt de school zich het recht voor de onderzoeksresultaten niet over te nemen, om zo de kwaliteit en consistentie van onze begeleiding te waarborgen. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning Met de subsidie voor basisvaardigheden investeren we in personeel, bijscholing en lesmaterialen om de resultaten op het gebied van rekenen en taal te verbeteren. Komend schooljaar zetten we het traject 'Close reading' voort, met begeleiding van een expert, om de tekstbegripvaardigheden van onze leerlingen te versterken. We implementeren een nieuwe rekenmethode en streven ernaar de schoolnormen voor rekenresultaten te verhogen. Dankzij een onderwijsassistent kunnen we het onderwijs flexibeler organiseren, werken met kleinere groepen en extra individuele ondersteuning bieden. Daarnaast werken we aan een doorlopende leerlijn voor burgerschap en digitale geletterdheid, conform de overheidsrichtlijnen. Deze initiatieven versterken de brede ontwikkeling van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Schoolplan op Basisschool De Meridiaan

Welke Visie en Doelen Komen Aan Bod in Ons Schoolplan?

Op Basisschool De Meridiaan streven we naar een veilige en gestructureerde leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt. Onze onderwijsaanpak is gebaseerd op de kernprincipes: Richting, Ruimte en Ruggensteun. Deze principes vertalen zich in concrete aandachtspunten zoals wederzijds respect, een veilige leeromgeving, een taakgerichte sfeer met duidelijke structuur, en het bevorderen van collectief leren tussen leerlingen en leerkrachten. Voor onze jongste leerlingen betekent dit veel ruimte voor spel en ontdekking, zodat zij op hun eigen tempo en niveau kunnen ontwikkelen. De leerkracht biedt richting door middel van thematisch onderwijs dat aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Oudere leerlingen krijgen de gelegenheid om de lesstof aan te passen aan hun individuele leerbehoeften, vooral vanaf groep 5-6. De leerkracht behoudt de regie over het leerproces, waarbij kerndoelen van SLO als leidraad dienen. Vanaf groep 3 worden specifieke methodes ingezet om de leerdoelen voor elk leerjaar te behalen. We bieden ruggensteun door een voorspelbaar dagritme, keuzeborden en maatjessystemen. De ontwikkeling van elk kind wordt nauwkeurig gevolgd via observaties en het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Extra ondersteuning is beschikbaar voor kinderen die dit nodig hebben, inclusief een specifiek taalaanbod. Veel van onze leerkrachten volgen aanvullende trainingen op gebieden zoals rekenen, bewegend leren, trauma-sensitief lesgeven en digitale geletterdheid. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd in de Kanjertraining, wat bijdraagt aan de weerbaarheid van kinderen en een veilige schoolcultuur. Ons doel is om in 2027 het predicaat 'Kanjerschool' te behalen. Dit schooljaar focussen we op het versterken van het taalaanbod door middel van rijke teksten en de implementatie van Staal-Taal, mede gefinancierd door een subsidie voor basisvaardigheden. Ons streven is dat de resultaten voor taal en rekenen in 2027 minimaal voldoen aan de schoolweging. Burgerschap en digitale geletterdheid zijn belangrijke ontwikkeldoelen voor de komende jaren, met als ambitie om deze in 2027 volledig geïntegreerd te hebben in ons onderwijs. Daarnaast besteden we aandacht aan een gezonde leefstijl, met recente certificeringen voor 'Sport en bewegen' en 'Voeding'. In het schooljaar 2024-2025 richten we ons op 'Mediawijsheid' als onderdeel van onze leerlijn digitale geletterdheid.

Hoe Zorgt De Meridiaan voor Continue Kwaliteitsverbetering?

De schooldirecteur draagt de eindverantwoordelijkheid voor kwaliteitszorg binnen Basisschool De Meridiaan. Dit wordt gewaarborgd door regelmatige gesprekken met leerkrachten en observaties in de klaslokalen. Leerkrachten monitoren de voortgang van leerlingen door middel van observaties, toetsen en individuele leergesprekken. Op bovenschools niveau vindt er periodiek overleg plaats tussen de bestuurder, directeur en de kwaliteitszorgmedewerker. Hierin worden de schoolambities en de basiskwaliteit besproken, om ervoor te zorgen dat de fundamentele aspecten van het onderwijs altijd op orde zijn. Jaarlijks evalueren we onze kwaliteit middels de Quickscans van WMK, conform een vierjarenplanning die aansluit bij ons strategisch beleidsplan. Deze scans worden bovenschools geanalyseerd, wat ons zowel inzicht geeft in de prestaties van de individuele scholen als van het bestuur als geheel. De resultaten van de Quickscans vormen de basis voor de evaluatie van het lopende jaarplan en bepalen de ontwikkelpunten voor het komende schooljaar.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Meridiaan

Toelichting van de school

Ontdek de toekomst van kindontwikkeling op Openbare Basisschool De Meridiaan. In het schooljaar 2024-2025 ronden we een belangrijke verbouwing af, waarmee we een compleet kindcentrum realiseren. Dit centrum biedt huisvesting aan kinderopvang, een gespecialiseerde peutergroep en flexibele voor- en naschoolse opvang. Onze toegewijde partner in deze ontwikkeling is 'Berend Botje'. Samen met hen streven we naar een naadloze samenwerking en een optimale doorlopende leerlijn voor alle kinderen. Dit nieuwe kindcentrum garandeert een stimulerende en veilige omgeving waarin uw kind kan groeien en bloeien.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt Basisschool De Meridiaan voor jonge kinderen?

Openbare Basisschool De Meridiaan zet vol in op een rijke ontwikkeling voor jonge kinderen. Ons unieke aanbod omvat diverse programma's, speciaal ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en de basisvaardigheden te versterken. We bieden een stimulerende omgeving waarin elk kind de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Ons onderwijs richt zich op spelenderwijs leren, sociale interactie en creatieve expressie. Dit alles binnen een veilige en ondersteunende schoolomgeving die de transitie naar het basisonderwijs soepel laat verlopen. We geloven in een brede ontwikkeling die verder gaat dan de traditionele lesstof.

Openbare Basisschool De Meridiaan zet vol in op een rijke ontwikkeling voor jonge kinderen. Ons unieke aanbod omvat diverse programma's, speciaal ontworpen om de nieuwsgierigheid te prikkelen en de basisvaardigheden te versterken. We bieden een stimulerende omgeving waarin elk kind de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Ons onderwijs richt zich op spelenderwijs leren, sociale interactie en creatieve expressie. Dit alles binnen een veilige en ondersteunende schoolomgeving die de transitie naar het basisonderwijs soepel laat verlopen. We geloven in een brede ontwikkeling die verder gaat dan de traditionele lesstof.

Specifieke ondersteuning voor kinderen met een niet-Nederlandstalige thuisomgeving

Met welke partners werkt De Meridiaan samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Voor het specifieke aanbod gericht op jonge kinderen, werkt Openbare Basisschool De Meridiaan nauw samen met 'Berend Botje'. Deze samenwerking is cruciaal voor het opzetten van een geïntegreerd kindcentrum. Binnen dit centrum bundelen we onze krachten om een doorlopende leer- en ontwikkelingslijn te garanderen, van peuter tot en met de basisschoolleeftijd. Onze gezamenlijke visie zorgt voor een consistente en kwalitatief hoogstaande aanpak.
Team | Openbare Basisschool De Meridiaan in Medemblik | [2025] Schoolregister