Maria-Bernadette in Medemblik

Het team van Maria-Bernadette in Medemblik

Current section: team
Bagijnhof 39
1671 Medemblik

Zie hier hoe het team van Maria-Bernadette is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Maria-Bernadette. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Maria-Bernadette bij jullie?

Ontdek hoe goed Maria-Bernadette bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Maria-Bernadette zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Maria-Bernadette. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.7%)
25-35 jaar (30.8%)
35-45 jaar (30.8%)
45-55 jaar (23.1%)
55-65 jaar (7.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Maria-Bernadette werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (84.6%)
Direct ondersteunend personeel (7.7%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Maria-Bernadette gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging Leerkrachten: Onze Aanpak bij Afwezigheid

Bij Basisschool Maria-Bernadette in Medemblik zorgen we voor een vlekkeloze voortgang van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We hebben een duidelijk protocol om de continuïteit te waarborgen en de impact op uw kind tot een minimum te beperken. Onze eerste prioriteit is interne oplossingen. Afhankelijk van de situatie worden duo-leerkrachten of andere getalenteerde collega's ingeschakeld om de lessen over te nemen. Dit zorgt voor een vertrouwde omgeving en minimale verstoring van de lesstof. Mochten deze interne opties ontoereikend zijn, schakelen we professionele externe partners in. We werken nauw samen met Driessen HRM, onze toegewijde intercedent. Zij beheren de aanvragen voor vervanging bij het SKOWF invalteam. Indien het SKOWF team geen geschikte kandidaat kan aanbieden, breidt Driessen HRM het zoekgebied uit naar externe beschikbare invallers buiten onze directe organisatie. In zeldzame gevallen, wanneer alle vervangingsmogelijkheden zijn uitgeput, kan de directie genoodzaakt zijn een groep tijdelijk naar huis te sturen. Dit is een uitzonderlijke maatregel waar we uiterst zorgvuldig mee omgaan en u zo spoedig mogelijk over informeren. Mocht dit gebeuren en u kunt zelf geen opvang regelen, bieden wij als service noodopvang binnen een andere groep op school. Uw kind blijft zo altijd onder toezicht.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepssamenstelling

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Gymnastiek
22.9%
Taal
20.8%
Zintuiglijke oefening
16.7%
Spel en beweging
12.5%
Sociale Redzaamheid
12.5%
Kennisgebieden
8.3%
Rekenen
6.3%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
37.8%
Rekenen/wiskunde
21.2%
Kunstzinnige en creatieve vorming
10.7%
Wereldoriëntatie
8.7%
Lezen
8.3%
Bewegingsonderwijs
6.2%
Overig
3.7%
Levensbeschouwing
2%
Engelse taal
1.3%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Maria-Bernadette

2

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider voor Leerontwikkeling

Toelichting van de school:

Op basisschool Maria-Bernadette bieden we gerichte extra ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben op het gebied van taal en rekenen. Voor leerlingen met lees- en spellingproblemen, waaronder ernstige dyslexie, zetten we gespecialiseerde methodes zoals Bouw! in en bieden we begeleiding met hulpmiddelen. Externe expertise van VierTaal ondersteunt kinderen met taalontwikkelingsachterstanden, terwijl we ook zorgvuldig omgaan met mogelijke dyslexie door middel van observatie en overleg. Kinderen die thuis een andere taal spreken, ontvangen extra aandacht in de kleuterklassen. Vanaf groep 3 kunnen nieuwkomers via een regionale taalklas intensieve taalondersteuning ontvangen. Leerlingen die moeite hebben met rekenen krijgen aanvullende uitleg en begeleiding van de leerkracht, en indien nodig, gespecialiseerde extra hulp.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Door middel van het Kanjertraining programma leren kinderen hoe ze effectief met elkaar omgaan en hoe ze hun gevoelens en die van anderen kunnen begrijpen en hanteren. De voortgang van deze ontwikkeling wordt nauwlettend gevolgd met behulp van het leerlingvolgsysteem van de Kanjertraining. Indien nodig schakelen we aanvullende externe professionals in om de ondersteuning op maat te garanderen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Stimuleren van Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider voor Leren en Gedrag

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning om leerlingen te helpen bij hun gedrag, werkhouding en het aanpakken van taken. Met duidelijke regels en structuur in de klas creëren we een omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. We focussen op het bevorderen van positief sociaal gedrag en het verbeteren van leerstrategieën. Indien de schoolondersteuning niet volstaat, kunnen externe experts worden ingeschakeld voor aanvullende begeleiding.

0

Motorische en Lichamelijke Vaardigheden: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De lessen bewegingsonderwijs op Maria-Bernadette worden verzorgd door een gespecialiseerde vakdocent. Deze docent observeert en begeleidt de motorische ontwikkeling van alle leerlingen. Via deze lessen worden kinderen aangemoedigd om actief te bewegen en hun fysieke vaardigheden te ontwikkelen, wat bijdraagt aan een gezonde algehele ontwikkeling.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn voorop

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Zorg en Welzijn

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met specifieke medische behoeften of diagnoses hanteren wij strikte protocollen voor medicatie en medische handelingen. Ons doel is om zieke leerlingen zoveel mogelijk te laten participeren in het onderwijs, bijvoorbeeld door digitale lesvormen aan te bieden. Onze schoolfaciliteiten zijn rolstoeltoegankelijk. Met ondersteuning van het landelijke netwerk Ziezon zorgen we ervoor dat ook langdurig zieke kinderen optimaal betrokken blijven bij het schoolleven.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Gymlokaal

Individuele Ondersteuning en Ontwikkeling voor Elke Leerling

Hoe Maria-Bernadette Leerlingen Helpt Groeien

Onze basisschool Maria-Bernadette in Medemblik biedt op maat gemaakte ondersteuning om elke leerling optimaal te laten presteren. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zoals meer- en hoogbegaafden, bieden we verrijkend lesmateriaal en speciale opdrachten. Wanneer deze niet volstaan, werken we nauw samen met u om de beste aanpak voor uw kind te bepalen. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij het leren, volgen een aangepast leertraject. Dit 'Ontwikkelingsperspectief (OPP)' zorgt ervoor dat de lesstof aansluit bij de individuele capaciteiten van de leerling. Een leerkracht of gespecialiseerde ondersteuner biedt hierbij extra begeleiding. Bij taalontwikkelingsstoornissen (TOS) werken we samen met externe experts om de specifieke behoeften van uw kind te identificeren. Soms is een speciaal ondersteuningsarrangement de meest effectieve oplossing. De school hanteert duidelijke grenzen voor extra ondersteuning. Deze wordt geboden zolang de veiligheid en de leerontwikkeling van alle leerlingen gewaarborgd blijven. Dit geldt zowel voor de leerling die ondersteuning ontvangt als voor de rest van de groep. Indien de voorwaarden voor adequate ondersteuning niet langer haalbaar zijn, starten we een dialoog met ouders, specialisten en school. Samen zoeken we naar oplossingen of een passende plaatsing voor de leerling. Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we op het versterken van pedagogische vaardigheden, het borgen van de kwaliteit van ons rekenonderwijs en het optimaliseren van ons instructiemodel (EDI). We zetten ook in op de verdere ontwikkeling van de rol van de intern begeleider naar kwaliteitsfunctionaris. Daarnaast werken we aan een kwaliteitsborgingsinstrument en de implementatie ervan voor andere ontwikkelgebieden. Teamleren en praktijkgerichte samenwerking staan centraal om onze onderwijskwaliteit continu te verbeteren. Meer details vindt u in ons jaarplan 2025-2026, beschikbaar vanaf september 2026 op maria-bernadette-medemblik.nl.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie en Doelen

Wat zijn de kerndoelen binnen ons schoolplan Maria-Bernadette?

Ons schoolplan is opgedeeld in twee essentiële delen. Deel A omvat ons onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en kwaliteitsbeheer, inclusief onze langetermijnvisie. Deel B is het jaarlijkse plan dat hieruit voortvloeit en jaarlijks wordt geëvalueerd en aangepast. In deel A leggen we vast hoe we onze basiskwaliteit waarborgen, verbeteren en innoveren, en hoe we onze specifieke schoolambities realiseren. Voor de komende schoolplanperiode richten we ons op concrete doelen. Deze omvatten het borgen van vooruitgang in rekenonderwijs en de implementatie van het EDI-instructiemodel. Ook willen we de kwaliteit van technisch en begrijpend lezen versterken. We verdiepen onze onderwijsvisie en zorgen dat deze zichtbaar is in de gehele schoolorganisatie. Verder is het essentieel dat onze teamleden bekend zijn met de zelfevaluatiemethoden en deze integreren in kwaliteitsgesprekken. We zetten de transitie van intern begeleider naar kwaliteitsfunctionaris voort en ontwikkelen onze borgingsinstrumenten verder voor diverse ontwikkelgebieden. Ten slotte stimuleren we teamleren en kennisdeling door onderlinge ontmoetingen in de praktijk.

Hoe realiseert Basisschool Maria-Bernadette haar onderwijsdoelen?

Onze kwaliteitszorg focust op het zichtbaar maken van het leerproces, waarbij we zowel de basiskwaliteit als onze ambitieuze doelen centraal stellen. Om te voldoen aan de basiskwaliteit stellen we kritische vragen: Zijn onze leerlingen veilig en voelen ze zich prettig? Leren onze leerlingen optimaal en benutten ze hun potentieel? Is ons onderwijsproces effectief ingericht? De voortgang op het gebied van basiskwaliteit monitoren we via een schoolscan, die we driemaal per jaar bijwerken en integreren in ons jaarplan. Op basis van signalen analyseren we oorzaken en bepalen we concrete actiepunten. Naast de basiskwaliteit hebben we ook specifieke schoolambities geformuleerd. Deze ambities en de voortgang bij het behalen van de resultaten worden jaarlijks in het jaarplan uitgewerkt. Om onze kwaliteiten en ambities continu te evalueren, voeren we minstens tweemaal per jaar een zelfevaluatie uit. Voor schooljaar 2025-2026 richten we ons op het versterken van pedagogisch handelen, het borgen van ontwikkelingen in rekenonderwijs en het EDI-instructiemodel, en de verdere professionalisering van de kwaliteitsfunctie. Ook werken we aan het verder ontwikkelen van borgingsinstrumenten en het stimuleren van teamleren. Transparantie en communicatie zijn cruciaal. Drie keer per jaar rapporteren we via managementgesprekken aan het bestuur over de voortgang van ons jaarplan. Jaarlijks informeren we ook andere belanghebbenden, zoals de medezeggenschapsraad en via onze website, over onze prestaties en ontwikkelingen.

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen op Maria-Bernadette

Toelichting van de school

Ontwikkelingsgerichte Ondersteuning voor Peuters en Kleuters Op Basisschool Maria-Bernadette zetten we ons in voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen. Met behulp van het innovatieve leerlingvolgsysteem 'Mijn Kleutergroep' volgen we nauwlettend de voortgang van ieder kind in groep 1 en 2. Door middel van gerichte observaties en het registreren van belangrijke ontwikkelingsmijlpalen, krijgen onze toegewijde leerkrachten diepgaand inzicht in de behaalde leerdoelen. Dit stelt ons in staat om proactief te handelen en waar nodig extra individuele begeleiding te bieden. Zo zorgen we ervoor dat elk jong kind de aandacht en ondersteuning krijgt die het nodig heeft om vol zelfvertrouwen te groeien en te leren. Wij geloven in een sterke basis voor een succesvolle schoolloopbaan.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Maria-Bernadette extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Absoluut! Basisschool Maria-Bernadette heeft een rijk aanbod aan extra ondersteuning speciaal ontworpen voor onze jongste leerlingen. We focussen op een holistische benadering die de ontwikkeling van elk kind stimuleert, zowel op educatief als op sociaal-emotioneel vlak. Dit omvat onder andere een zorgvuldige observatie en gerichte interventies om aan te sluiten bij de individuele leerbehoeften van elk kind in de kleuterklassen.

Absoluut! Basisschool Maria-Bernadette heeft een rijk aanbod aan extra ondersteuning speciaal ontworpen voor onze jongste leerlingen. We focussen op een holistische benadering die de ontwikkeling van elk kind stimuleert, zowel op educatief als op sociaal-emotioneel vlak. Dit omvat onder andere een zorgvuldige observatie en gerichte interventies om aan te sluiten bij de individuele leerbehoeften van elk kind in de kleuterklassen.

Professionele kinderopvang partnerschappen
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Geïntegreerde kindcentra voor een doorlopende ontwikkeling

Met welke partners werkt Maria-Bernadette samen voor de programma's voor jonge kinderen?

Basisschool Maria-Bernadette hecht veel waarde aan sterke samenwerkingen om de beste zorg en educatie voor onze jonge kinderen te garanderen. We werken nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties. Dit zorgt voor een naadloze overgang en een consistente benadering van de ontwikkeling van uw kind, zowel op school als daarbuiten.

Basisschool Maria-Bernadette hecht veel waarde aan sterke samenwerkingen om de beste zorg en educatie voor onze jonge kinderen te garanderen. We werken nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties. Dit zorgt voor een naadloze overgang en een consistente benadering van de ontwikkeling van uw kind, zowel op school als daarbuiten.

Team | Maria-Bernadette in Medemblik | [2025] Schoolregister