
Schoolweging
De schoolweging van Maria-Bernadette Medemblik is 30,53 , met een spreiding van 6,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.1% geslaagden voor het fundamentele niveau overstijgt Maria-Bernadette ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is 2.4 procentpunt hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.7%), wat de brede basiskwaliteit van het onderwijs onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de signaleringswaarde van 45.5% ligt. Hiermee presteert de school 10.9 procentpunt beter dan vergelijkbare scholen (57.3%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op havo/mavo-niveaus: 18.2% havo en 18.2% vmbo-(g)t. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkonderwijsadviezen (4.55% vs. 1.01% regio). Hogere adviezen zoals vwo (0% vs. 18.6% landelijk) blijven achter, wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Maria-Bernadette Medemblik | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door middel van het twee keer per schooljaar afnemen van landelijk genormeerde Cito-toetsen krijgt de Maria-Bernadette school inzicht in de ontwikkeling van de leerlingen t.o.v. de rest van Nederland. In de cyclus van Handelingsgericht Werken zijn deze resultaten startpunt voor planning van vervolg activiteiten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 14.8% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 33.3% boven advies presteert (boven landelijk gemiddelde van 25.3%). Dit reflecteert een zorgvuldige advisering met ruimte voor groei, mogelijk ondersteund door het beschreven 'opbrengstgericht werken' in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
KANJERTRAINING In het voorjaar van 2011 zijn we op onze school gestart met het geven van Kanjertraining in alle groepen. De leerkrachten zijn inmiddels volledig gecertificeerd om de Kanjertraining te mogen geven. De Kanjertraining traint de leerlingen in het omgaan met elkaar in de breedste zin van het woord. Het gaat uit van de positieve instelling van het kind. Het kind heeft altijd het verlangen om het goed te doen. Bij het omgaan met elkaar onderscheidt de Kanjertraining vier gedragstypen: De Kanjer (witte petje) In balans, rustig De Pestvogel (zwarte petje) Brutaal, grensoverschrijdend De Aap (rode petje) Clownesk, onverschillig Het Konijn (gele petje) Te voorzichtig, bang Iedereen gedraagt zich wel eens op één van de bovenstaande manieren. Door dit met elkaar op een positieve manier te benoemen kan het omgaan met elkaar verbeterd worden. Op onze website is onder het kopje SCHOOL een informatiebrochure over de Kanjertraining te vinden. LEES MINDER
Veiligheid
Sfeer
Geborgenheid
Wat is de werkwijze van Maria-Bernadette voor sociale ontwikkeling?
Maria-Bernadette hanteert een gedragsprotocol dat op de website te vinden is. Dit protocol beschrijft de acties die worden ondernomen bij ongewenst gedrag. Bij herhaaldelijk grensoverschrijdend gedrag zoals pesten, brutaliteit en agressie, wordt snel de hulp van ouders ingeschakeld. De leerkracht gaat in gesprek met de leerling bij ongewenst gedrag, en ouders worden telefonisch op de hoogte gesteld indien het gedrag niet verandert. Indien nodig worden ouders en leerling uitgenodigd voor een gesprek, en bij uitblijven van verbetering kan de directie zwaardere maatregelen treffen (time-out, schorsing, verwijdering). Door alert en proactief te zijn, wordt de goede sfeer op school bewaard.
Welke registratievorm(en) gebruikt Maria-Bernadette om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Maria-Bernadette gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Maria-Bernadette?
Maria-Bernadette maakt gebruik van Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.