
Schoolweging
De schoolweging van Witheim is 27,74 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.97% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan zowel de landelijke benchmark (96.37%) als de inspectienorm (85%). De school toont hiermee sterke basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel benadrukt doorstroom naar theoretische leerwegen: 33% vwo-advies (vs. 18.6% regio) en 25% havo. De 4.8% vmbo-b is lager dan regionale 5.5%, wat past bij de relatief lage schoolweging. Opvallend is de 16% gecombineerd vmbo-tl/havo-advies, wat wijst op zorgvuldige niveaubepaling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Witheim | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 183.54 | 175.23 | 178.58 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij als school vragen van elke leerkracht om goed zicht te hebben van de ontwikkeling van de leerlingen op basis van observaties en meetmomenten (zowel methode afhankelijk als onafhankelijk). Door te werken met rijke data (reken- leesoverzichten, blokvoorbereidingen, leerlingvolgsysteem, kindkenmerken) kunnen we vroegtijdig signaleren en ons onderwijs aanpassen aan de behoeften van de groep en leerlingen. Door tijdens de les de kinderen nauw te monitoren en een check uit voeren is direct inzichtelijk of het kind een doel beheerst. Bevindingen van tussentijdse observaties op het gebied van o.a. de sociaal emotionele ontwikkeling nemen we altijd mee! Immers gedrag en leren hebben een nauwe samenhang. De interne begeleider (IB-er) houdt nauwlettend alle werkzaamheden rond de extra zorg voor kinderen bij en schakelt waar nodig hulp in. Met het hele team wordt een diepteanalyse van de gegevens gemaakt en worden groepsoverzichten met de te behalen doelen, passend bij onze leerlingpopulatie, opgesteld, waarmee de leerkrachten en leerlingen dagelijks werken. Het leerlingvolgsysteem (LOVS) is hierbij ondersteunend voor ons. Daarnaast gebruiken we de resultaten vanuit ons LOVS om te reflecteren op de kwaliteit van ons onderwijs.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
21.4% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de spreiding in schoolweging (6.16). Desondanks scoort 14.3% boven advies, dankzij gerichte begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan. Het percentage op advies (64.3%) ligt in lijn met nationale trends.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat kinderen en leerkrachten met plezier naar school komen. Rust, orde, regelmaat, structuur, veiligheid, vertrouwen én uitdaging zijn voor ons belangrijke facetten om tot succeservaringen te komen. Om dit te bereiken streven we naar het creëren van een veilig, gestructureerd en aantrekkelijk klimaat. Sinds enkele schooljaren is de PBS methodiek (Positive Behavior Support) als rode lijn verweven in het onderwijsaanbod van school. Komend schooljaar wordt dit vervangen of uitgebreid met een nieuwe methode. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Witheim voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Witheim werkt volgens de werkwijze SchoolWide Positive Behavior Support (SWPBS). Dit is een systeem dat zich richt op het bevorderen van gewenst gedrag van alle leerlingen binnen de school. Goed gedrag kun je leren! SWPBS richt zich op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Komend schooljaar oriënteren wij ons op het uitbreiden of vervangen hiervan met een nieuwe methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij er ook gericht geoefend wordt met diverse vaardigheden en compententies. Jaarlijks monitoren we de veiligheidsbeleving van de leerlingen via Vensters P.O. De leerlingen hebben de school een mooie score van 8,0 gegeven! In schooljaar 2022-2023 hebben we een visie ontwikkeld over het thema seksualiteit en relaties. Grenzen durven aangeven en grenzen van een ander respecteren geven hier de norm. Dit hoort ook bij de sociale ontwikkeling. In schooljaar 2023-2024 hebben wij de methode VeiligWijs geïmplementeerd. De school stimuleert de leerlingen om zelf taken aan te pakken waarmee zij bijdragen aan gemeenschapsbelangen op buitenschools terrein en betrekken daar buitenschoolse connecties bij.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Witheim om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Witheim gebruikt Viseon en Swiss Suite om sociale opbrengsten in kaart te brengen.