
Schoolweging
De schoolweging van De Boogerd Maurik is 33,00 , met een spreiding van 6,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.97% scoren leerlingen ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit overstijgt zelfs het vergelijkingsgemiddelde van 93.89%, wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen. De school borgt hiermee succesvol de minimale leerdoelen voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 40.4% het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38.7% ligt. Dit toont aan dat de school ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 33.00) presteert op het verwachte niveau. Het verschil met het vergelijkingsgemiddelde (50.17%) vraagt aandacht voor verdere kwaliteitsverbetering.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een nadruk op middelbare schoolniveaus: 30% vmbo-k (tegenover 9.17% regionaal gemiddeld) en 10% vwo (vergelijk 18.61% regionaal). Opvallend is het hoge percentage onderadvies (20% tegen 11.81% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. De brede spreiding van vmbo-b tot vwo benadrukt de diversiteit in onderwijsniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Boogerd Maurik | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het is voor ons belangrijk om de ontwikkelingen van de kinderen in de gaten te houden. Dit doen we door het inzetten van verschillende instrumenten: observaties van de leerkracht gesprekken met de kinderen in groep 1-2 worden de Leerlijnen jonge kind van ParnasSys ingezet om de ontwikkeling van een kind op spel, taal, rekenen, motorisch en sociaal gebied te volgen in groep 3 t/m 8 wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling gevolgd middels Cito Leerling in beeld in groep 3 t/m 8 worden methodegebonden toetsen ingezet in groep 3 t/m 8 wordt twee keer per jaar de Cito toetsen ingezet om een breder beeld te krijgen dan de methodegebonden toetsen ter voorbereiding op de overstap naar de middelbare school, wordt er in groep 7 de AMN aansluiting afgenomen en in groep 8 de NIO/Seo en de doorstroomtoets Deze gegevens worden 3 keer per jaar besproken in een groeps- en leerlingbespreking samen met de intern begeleider. Daarnaast is er ook 2 keer per jaar een opbrengstenvergadering met het gehele team om de opbrengsten van de school te analyseren en te bespreken waar de focus naar toe gaat. In de communicatie met ouders vindt er 3 keer per jaar een oudergesprek plaats waarbij de resultaten van hun kind worden besproken. Voorafgaand aan dit gesprek gaat er een rapport mee naar huis waarbij ouders zicht krijgen op de ontwikkeling van hun kind op school. Mochten er vanuit school echter eerder zorgen zijn, dan wachten wij niet tot de volgende gespreksronde. U wordt door ons dan uitgenodigd voor een gesprek om te kijken hoe we uw zoon of dochter verder kunnen helpen. Indien er bij u zelf zorgen zijn, dan hopen wij dat u dit zo spoedig mogelijk aan ons laat weten, zodat we kunnen kijken wat uw zoon of dochter nodig heeft.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder het advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde van 11.81%. Slechts 26.67% stroomt door boven advies, tegenover 25.27% landelijk. Deze cijfers vragen mogelijk om heroverweging van het adviesproces, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Kinderen kunnen zich optimaal ontwikkelen als zij zich veilig voelen, daarom stelt de leerkracht het welbevinden van de kinderen boven het lesprogramma. In het geval van calamiteiten, kan de leerkracht ad hoc besluiten om zijn lesprogramma op te schorten en aandacht te schenken aan het probleem. Op De Boogerd werken wij met de methode Positive Behavior Support, ook wel PBS genoemd. Dit is een preventieve aanpak van gedrag. Het heeft als doel schoolbreed en vanuit gedeelde waarden (respect, verantwoordelijkheid en betrokkenheid) een veilig en positief schoolklimaat te creëren, zodat alle kinderen optimaal kunnen profiteren van ons geboden onderwijs. PBS richt zich op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van ongewenst gedrag. De school stelt concrete gedragsverwachtingen op voor alle ruimtes in en rond de school. Het gewenste gedrag wordt aangeleerd door middel van gedragslessen en vervolgens gewaardeerd middels complimenten en een eigen beloningssysteem. LEES MINDER
Respect
Betrokkenheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Boogerd voor sociale ontwikkeling?
De Boogerd heeft lessen ontwikkeld vanuit de kernwaarden respect, verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Deze lessen worden wekelijks gegeven en verwerkt. Incidenten worden geregistreerd in SWISSuite en geëvalueerd na elke vakantie, waarna acties uitgezet kunnen worden. In groep 1-2 wordt gewerkt met de observatielijsten van Leerlijnen jonge kind en in groep 3 t/m 8 met de vragenlijsten van Cito leerling in beeld. Kinderen van groep 5 t/m 8 vullen twee keer per jaar een vragenlijst in over hun sociaal-emotionele welzijn. De werkwijze is vastgelegd in kwaliteitskaarten.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Boogerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Boogerd gebruikt SWISSuite, Cito Leerling in beeld en Leerlijnen jonge kind om sociale opbrengsten in kaart te brengen.