Rooms Katholieke Basisschool St. Theresia
Waalderweg 20
7263 RW Mariënvelde

Schoolweging

Schoolweging
29.55
Spreiding
5.41

De schoolweging van St. Theresia Mariënvelde is 29,55 , met een spreiding van 5,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,0% behaalde scores overschrijdt de school ruimschoots de inspectienorm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit onderstreept de basiskwaliteit: vrijwel alle leerlingen beheersen de vereiste taal- en rekenvaardigheden. De score ligt ook boven het regionale gemiddelde van 95,9%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 54,9% ruim boven de eigen signaleringswaarde van 47,1% voor het streefniveau. Dit laat zien dat meer dan de helft van de leerlingen het hoge rekenniveau behaalt, ondanks de complexere populatie (schoolweging 29,55). Ter vergelijking: landelijk halen scholen met vergelijkbare schoolwegingen gemiddeld 57,8%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op praktische leerwegen: 26,7% vmbo-k en 6,7% praktijkonderwijs (vs. 9,17% en 1,01% regionaal). Tegelijk is 13,3% vwo-advies gegeven, wat lager ligt dan het landelijk gemiddelde (18,6%). De combinatie van vmbo-k/-(g)t adviezen vormt 46,7%, wat past bij de schoolweging en de aandacht voor maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Theresia MariënveldeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toetsing van ons onderwijs Op onze school maken wij een onderscheid tussen methode-gebonden toetsen en niet-methode-gebonden toetsen. Methode-gebonden toetsen maken onderdeel uit van een methode en toetsen het effect van ons onderwijsaanbod direct nadat een hoofdstuk of leerstofblok is behandeld. Groepsleerkrachten kunnen hierdoor hun aanbod direct afstemmen. Niet-methode-gebonden toetsen zijn landelijk genormeerde toetsen die de prestaties van onze leerlingen bij een bepaald vakgebied, vergelijken met een landelijk gemiddelde score. Deze toetsen meten het lange termijn effect van de aangeboden lesstof. Vanaf groep 3 maken wij hiervoor gebruik van de DIA LVS toetsen (begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen en spelling). Deze toetsen worden tweemaal per schooljaar afgenomen: in de maanden januari en juni. De ontwikkelingen van de leerlingen uit groep 1 en 2 houden wij bij in een kinderdagboek en in het volgsysteem Kindvolgmodel. De resultaten van de DIA LVS toetsen verwerken wij digitaal in ons Leerlingvolgsysteem (ParnasSys) en noemen wij tussenopbrengsten. Wanneer bij een leerling een andere toets wordt afgenomen dan behorend bij het leerjaar waarin hij/zij zit (bijvoorbeeld leerlingen die vooruit worden getoetst), dan wordt dit altijd onderbouwd en met de ouders besproken. Dit geldt ook wanneer er voor een leerling aanpassingen nodig zijn voor het kunnen maken van een toets (bijv. individuele afname, gebruik strategiekaarten). Na afname van de Dia LVS toetsen, bekijken we als team wat de tussenopbrengsten van ons onderwijsaanbod zijn geweest. Dit doen we door de toets-resultaten met het gehele team op schoolniveau te analyseren. Daar waar nodig voeren we vervolgens school-breed aanpassingen door. Na de schoolanalyse volgt er een analyse per jaargroep. Tijdens een groepsbespreking tussen de groepsleerkracht(en) en de intern begeleider van onze school, worden de resultaten van de jaargroep besproken. Uit deze bespreking kunnen aanpassingen op groeps- en/of op leerling-niveau voortkomen. Gedurende het jaar kunnen groepsleerkrachten bij de intern begeleider individuele leerlingen aanmelden voor een leerlingbespreking. Uit een leerlingbespreking vloeit vaak een interventie voor de leerling voort. Dit bespreken wij met de ouders van de leerling en leggen we vast in een HGW kaart. Na verloop van tijd wordt deze interventie met de ouders geëvalueerd. Binnen onze school draagt de intern begeleider zorg voor de coördinatie van het leerlingvolgsysteem en voor de leerling-ondersteuning. Onze intern begeleider ondersteunt de groepsleerkrachten hierbij en is indien gewenst, aanwezig bij de besprekingen met de ouders en/of externe instanties.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 20% van de leerlingen onder advies presteert, bijna dubbel zo hoog als landelijk (11,81%). De 60% die op advies functioneert, sluit aan bij de regionale trend (62,93%). Dit kan samenhangen met de relatief lage vwo-adviezen. De school benoemt in haar beleid wel een zorgvuldige adviesprocedure met DIA-toetsanalyse en oudergesprekken.

Sociale ontwikkeling

Op onze school vinden wij het belangrijk onze kinderen voor te bereiden op deelname aan de maatschappij. Om goed deel te kunnen nemen aan de maatschappij, is het onder andere van belang te beschikken over goede emotionele én sociale vaardigheden. Voor het (aan) leren van emotionele en sociale vaardigheden, wordt school-breed de methode Kwink ingezet. Kwink werkt vanuit vijf bewezen gedragscompetenties. Deze competenties zijn: Besef hebben van jezelf Besef hebben van de ander Keuzes kunnen maken Zelfmanagement Relaties kunnen hanteren Tijdens de lessen Kwink wordt vanuit deze competenties geoefend met emotionele en sociale vaardigheden. Hiervoor is een gevoel van veiligheid binnen de groep voorwaardelijk. Een groep waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin verstorend gedrag als pesten niet aan de orde is. Als school vinden wij het belangrijk hierop preventief in te steken en zetten wij in op het creëren van een positief school- en klasse-klimaat. Wanneer kinderen zich veilig voelen, worden ze in staat gesteld om tot leren te kunnen komen. LEES MINDER

Veiligheid

Kracht

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool St. Theresia voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool St. Theresia inventariseert jaarlijks de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen met vragenlijsten van Kindbegrip, ingevuld door leerkrachten en leerlingen (groepen 5 t/m 8). Resultaten worden besproken met leerlingen en ouders. Leerlingen uit groepen 5 t/m 8 vullen ook leerling-tevredenheidsvragenlijsten in (Parnassys WMK) over sociale veiligheid, waarvan de resultaten worden geëvalueerd en besproken met de leerlingen, leerlingenraad, medezeggenschapsraad en ouders.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool St. Theresia om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool St. Theresia gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool St. Theresia?

Rooms Katholieke Basisschool St. Theresia gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.