Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose in Margraten

Het team van Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose in Margraten

Current section: team
Beatrixlaan 2
6269 Margraten

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (84.2%)
Direct ondersteunend personeel (10.5%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool Maurice Rose: Een Zorgvuldige Aanpak

Op Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose volgen we de hoogwaardige richtlijnen van Stichting Kom Leren voor alle onderwijszaken, inclusief personeelsvervanging. Onze prioriteit is het waarborgen van een continue en kwalitatieve leeromgeving voor uw kind. Daarom streven we ernaar om ziektes en afwezigheid van leerkrachten zoveel mogelijk op te vangen met ons eigen, toegewijde team. Vaak nemen onze ervaren leraarondersteuners of collega's met gespecialiseerde ambulante taken de klassen waar. Wanneer dit niet toereikend is, worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over de bestaande groepen, wat zorgt voor minimale disruptie in het dagelijkse lesprogramma. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht zetten we alles op alles om een gekwalificeerde externe vervanger te vinden. Gezien het huidige lerarentekort is dit echter niet altijd direct realiseerbaar. In dergelijke situaties keren we terug naar onze interne oplossingen en zoeken we actief naar geschikte collega's binnen onze eigen scholen en de bredere stichting. Als allerlaatste redmiddel, en enkel in uitzonderlijke noodgevallen na overleg met het College van Bestuur, kan een incidentele vierdaagse schoolweek overwogen worden. Dit 'worst-case-scenario' willen we te allen tijde vermijden. Mocht dit toch onvermijdelijk zijn, dan informeren wij u als ouders direct en tijdig over de situatie en de te nemen maatregelen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school organiseert het onderwijs zo dat er in de basis op 3 niveaus wordt gedifferentieerd. Dit gebeurt volgens het effectieve directe instructiemodel (EDI-model). Dit is een lesmodel dat uitgaat van de verschillende leervermogens van kinderen. Kinderen verschillen van elkaar in de manier en snelheid van leren. Sommige kinderen begrijpen de instructie snel en willen vlot aan de slag, andere kinderen hebben meer uitleg nodig. Daar is in het EDI-model rekening mee gehouden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Maurice Rose

4

Taal en Rekenen: Versterking van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ambulante Begeleiders Diverse Gebieden

Toelichting van de school:

Op Basisschool Maurice Rose zetten we vol in op de ontwikkeling van taal en rekenen, essentiële basisvaardigheden voor elke leerling. Onze rekenspecialist, samen met onze interne begeleiders en een team van toegewijde leerkrachten, werkt continu aan het verbeteren van ons rekenonderwijs. In schooljaar 2023-2024 hebben we, in samenwerking met de Onderwijsbegeleidingsdienst (BCO), ons rekenonderwijs grondig geëvalueerd en verbeterd. Dit traject is in schooljaar 2024-2025 voortgezet en zal in schooljaar 2025-2026 verder worden geborgd. De rekenspecialist blijft hierbij ondersteund door BCO, met als doel duurzaam kwalitatief rekenonderwijs te garanderen. Met de subsidie voor de versterking van basisvaardigheden investeren we extra in ons rekenonderwijs. Het plan hiervoor wordt in het najaar van 2025 opgesteld. Daarnaast zijn onze intern begeleiders en een speciaal opgeleide leerkracht deskundig op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Zij dragen bij aan een optimale begeleiding en aanbod voor deze leerlingen. Hoewel onze voormalige lees- en taalspecialist ons team heeft verlaten, blijft ons taal- en leesonderwijs van hoge kwaliteit. We blijven echter alert op de resultaten van spelling en lezen, waarvoor de subsidie versterking basisvaardigheden ook een uitkomst kan bieden. Bij specifieke ondersteuningsvragen schakelen we externe deskundigen in, zoals logopedisten of remedial teachers, via onze verbonden orthopedagoog.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal op Basisschool Maurice Rose. Bij extra ondersteuningsvragen werken we nauw samen met leerkrachten, intern begeleiders, ouders en onze orthopedagoog. Vaak zetten we ambulante begeleiding (AB) in vanuit onze stichting om leerlingen te ondersteunen. Ook de inzet van externe ambulante begeleiders behoort tot de mogelijkheden, zodat we altijd de best passende hulp kunnen bieden.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Executieve Functies

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Ons team is gespecialiseerd in het bevorderen van executieve functies, cruciaal voor een succesvolle schoolloopbaan. Middels de 'Breinkrachten' uit de methode 'Breinhelden' besteden we in elke groep aandacht aan gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpak. We hanteren schoolbreed een consistente aanpak om leerlingen bewust te maken van hun eigen leerproces en hen te stimuleren hier actief aan te werken. Wanneer extra ondersteuning nodig is, zorgen we voor een afgestemde aanpak in overleg met leerkrachten, intern begeleiders, ouders en de orthopedagoog. Meestal starten we met ambulante begeleiding (AB) vanuit de stichting, maar ook externe AB-specialisten kunnen worden ingeschakeld om optimale resultaten te behalen.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen stimuleren we actief. Een gespecialiseerde vakleerkracht gymnastiek begeleidt de gymlessen en draagt bij aan de algehele fitheid. Daarnaast onderhouden we nauwe banden met onze orthopedagoog binnen de stichting voor advisering en ondersteuning. Indien nodig, kunnen we ook altijd externe specialisten inschakelen om de ontwikkeling op dit gebied te optimaliseren.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Veiligheid en welzijn zijn prioriteit op Basisschool Maurice Rose. Zes van onze medewerkers zijn gecertificeerde Bedrijfs Hulp Verleners (BHV-ers) en staan klaar om in actie te komen wanneer nodig. Onze BHV-ers zijn echter geen medisch specialisten. Bij ongevallen of ziekte nemen zij altijd direct contact op met de ouders. Indien nodig, adviseren zij om een arts te raadplegen. In levensbedreigende situaties wordt uiteraard direct een ambulance ingeschakeld. Het toedienen van medicatie door personeel is niet toegestaan, tenzij het een levensbedreigende situatie betreft. Ouders dienen een verklaring te ondertekenen indien zij willen dat een medewerker een levensreddend medicijn mag toedienen in een noodsituatie.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerpleinen
Sporthal

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling

Gedetailleerd Uitleg van de School's Ondersteuningsaanpak

Op de Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose bieden we kwalitatief hoogstaand onderwijs aan kinderen tussen de 4 en 12 jaar. We begrijpen dat elk kind uniek is en eigen onderwijsbehoeften kan hebben. Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft, starten we een zorgvuldig proces. Dit proces omvat een leerlingbespreking met de leerkracht en de intern begeleider (IB-er). Samen analyseren we de specifieke behoeften en stellen we aanpassingen in het onderwijsaanbod voor. Indien nodig, ontwikkelen we een persoonlijk ondersteuningsplan, dat we uitgebreid met u als ouder bespreken. Door regelmatige evaluatie zorgen we ervoor dat de ondersteuning altijd optimaal aansluit bij de ontwikkeling van uw kind. Onze ondersteuning is onderverdeeld in vier niveaus, zodat we gerichte hulp kunnen bieden. Niveau 1: Standaard onderwijs binnen de groep. Leerlingen ontvangen instructie op maat, afhankelijk van hun individuele leerproces. Niveau 2: Gerichte hulp bij specifieke vakgebieden. De leerkracht plant extra begeleiding in, vaak in kleine groepen, tijdens zelfstandig werk. Niveau 3: Een individueel plan wordt opgesteld wanneer meerdere aanpassingen nodig zijn om optimale begeleiding te garanderen. Niveau 4: Externe expertise wordt ingeschakeld voor gespecialiseerd advies en ondersteuning, zowel op onderwijs- als zorggebied. Leerlingenzorg en het Ondersteuningsteam Passend Onderwijs (OPO) De intern begeleiders (IB-ers) zijn cruciaal voor de onderwijsondersteuning op onze school. Binnen het kader van Passend Onderwijs werkt Stichting kom Leren samen met gedragswetenschappers, zoals orthopedagogen en psychologen. Zij vormen het Ondersteuningsteam Passend Onderwijs (OPO). Deze deskundigen, gekoppeld aan onze school, ondersteunen de IB-ers en leerkrachten bij het vormgeven van effectieve onderwijs- en zorgondersteuning voor al onze leerlingen. Elke school binnen de stichting heeft een vaste gedragswetenschapper die actief deelneemt aan leerlingbesprekingen, leerlingendossiers raadpleegt en klassenbezoeken aflegt. Dit omvat observaties, werkmomenten of korte gesprekken met leerlingen om zo optimaal mogelijk mee te denken over de vervolgstappen in de onderwijs- en zorgondersteuning. Ouders worden altijd geïnformeerd en om toestemming gevraagd voor deze betrokkenheid. Onderzoek en het Ondersteuningsteam Passend Onderwijs Soms kan aanvullend psychologisch of didactisch onderzoek door onze consultant waardevol zijn. Gerichte kindobservaties of gesprekken kunnen het inzicht in de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van uw kind verdiepen. Voorafgaand aan dergelijk onderzoek vragen wij altijd uw toestemming. Bij psychologisch onderzoek, zoals een intelligentietest, is schriftelijke toestemming vereist. De onderzoeksresultaten worden altijd met u en de school besproken, en u ontvangt een schriftelijk verslag. Het directe contact met de gedragswetenschapper verloopt altijd via de intern begeleider, waarbij de hulpvraag van de leerkracht centraal staat. Transparante communicatie is essentieel voor de effectieve begeleiding van uw kind. Wij moedigen u daarom aan om relevante onderzoeksgegevens, zoals rapportages van logopedie, ergotherapie of remedial teaching, met de school te delen. Deze informatie wordt opgenomen in het leerlingdossier. De betrokken professionals, waaronder de leerkracht, IB-er, de gedragswetenschapper van het OPO en de schoolleiding, kunnen deze informatie raadplegen om de ondersteuning te optimaliseren. Uw privacy is gewaarborgd; de school deelt deze gegevens niet met externen zonder uw expliciete toestemming. Meer informatie over passend primair onderwijs in Zuid-Limburg vindt u op www.passendonderwijszuid.nl. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning Wij richten ons op de ontwikkeling van executieve functies, wat met name gunstig is voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Daarnaast evalueren we continu het leerkrachthandelen en de onderwijsbehoeften om ons aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op elk kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Groei en Ontwikkeling bij Maurice Rose

Welke ambitieuze doelen omvat ons schoolplan voor de komende jaren?

Bij Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose zetten we vol in op continue verbetering van ons onderwijs. Ons nieuwste schoolplan, dat loopt van 2024 tot 2028, is uw gids voor onze onderwijskundige visie. Dit plan ligt ter inzage op school, zodat u als ouder of geïnteresseerde altijd op de hoogte bent van onze ontwikkelingen. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons specifiek op belangrijke thema's die de leerervaring van uw kind verrijken: vakintegratie voor groep 4 tot en met 8, het verdiepen van onze visie op het jonge kind, het continueren en borgen van uitstekend rekenonderwijs, het stimuleren van een professionele kwaliteitscultuur en het bevorderen van burgerschap. Deze speerpunten zijn gedetailleerd uitgewerkt in ons jaarplan. Veel van deze initiatieven zijn al in volle gang en we focussen ons dit jaar met name op het verder uitdiepen en, cruciaal, het duurzaam borgen van deze verbeteringen. Het jaarplan is met zorg besproken en goedgekeurd door de Medezeggenschapsraad (MR) en ligt ook ter inzage op school.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen effectief?

Elk speerpunt uit ons jaarplan krijgt bij Maurice Rose de aandacht die het verdient. Als toegewijd team evalueren we regelmatig onze voortgang, identificeren we verbeterpunten en implementeren we strategieën om onze doelen te bereiken. Onze vastgestelde doelen vormen hierbij altijd het uitgangspunt. Door middel van grondige evaluaties en, indien nodig, gerichte interventies, zorgen we ervoor dat ons onderwijs scherp, relevant en toekomstbestendig blijft. Zo volgen we consequent onze ingezette koers en garanderen we optimale leerresultaten voor elk kind.

Stimuleer Uw Kind: Ons Aanbod voor Jonge Kinderen in Margraten

Toelichting van de school

Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose biedt een warm welkom en hoogwaardige voorschoolse educatie voor de allerkleinsten. Bij instroom van uw kind vanuit de peuterspeelzaal zorgen wij voor een naadloze overdracht. Onze leerkrachten werken nauw samen met de pedagogisch medewerkers van de peuterspeelzaal en onze interne begeleider. Om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, vragen wij ouders een uitgebreide vragenlijst in te vullen. Deze lijst geeft ons waardevolle inzichten in de specifieke kenmerken en behoeften van uw kind. Tijdens een persoonlijk intakegesprek bespreken we deze informatie, zodat we het onderwijs optimaal kunnen afstemmen op de ontwikkeling van uw kind. Binnen onze school hanteren we een specifieke visie op het 'Jonge Kind'. Dit traject richt zich op het creëren van een doorlopende leerlijn en een optimale afstemming tussen de kleuterklassen (groep 1, 2) en de eerste leerjaren (groep 3). Door deze focus versterken we het leerproces en de algehele ontwikkeling van onze jongste leerlingen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Maurice Rose extra educatieve programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Maurice Rose biedt diverse extra programma's speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze programma's sluiten aan bij de behoeften van kinderen in de leeftijd voorafgaand aan en aan het begin van de basisschool.

Ja, Basisschool Maurice Rose biedt diverse extra programma's speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze programma's sluiten aan bij de behoeften van kinderen in de leeftijd voorafgaand aan en aan het begin van de basisschool.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang in Margraten

Met welke organisaties werkt Basisschool Maurice Rose samen voor het jonge kind programma?

Voor ons aanbod voor jonge kinderen werken wij nauw samen met gerenommeerde partners zoals Spelenderwijs, een vooraanstaande organisatie voor kinderopvang en buitenschoolse opvang in Margraten.

Voor ons aanbod voor jonge kinderen werken wij nauw samen met gerenommeerde partners zoals Spelenderwijs, een vooraanstaande organisatie voor kinderopvang en buitenschoolse opvang in Margraten.

Team | Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose in Margraten | [2025] Schoolregister