Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose
Beatrixlaan 2
6269 EX Margraten

Schoolweging

Schoolweging
25.99
Spreiding
5.73

De schoolweging van Maurice Rose is 25,99 , met een spreiding van 5,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de inspectienorm (85%) en 2% hoger dan vergelijkbare scholen. Dit onderstreept de effectieve basisontwikkeling, mede door observaties en rapportgesprekken met ouders.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 53,8%. Hoewel dit 3% lager is dan vergelijkbare scholen, past dit bij de leerlingenpopulatie met een schoolweging van 25,99.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterke focus op theoretische leerwegen: 22,2% vwo-advies (landelijk 18,6%) en 16,7% havo. Let op de unieke spreiding met 5,6% praktijkgerichte adviezen (vmbo-b), wat past bij de diverse leerlingbehoeften. Dit sluit aan bij het Leerlingvolgsysteem en gesprekken over executieve functies.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente Eijsden-MargratenGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door de leerkracht In de kleutergroepen wordt gewerkt met thema’s. In elk thema staan bepaalde doelen centraal, daaraan worden de activiteiten gekoppeld. Tijdens deze activiteiten worden kinderen geobserveerd en gevolgd volgens het observatie- en registratieprogramma van Digikeuzebord. De leerkracht registreert de gegevens en verwerkt deze in een halfjaarlijkse rapportage. Tijdens de oudergesprekken wordt deze ontwikkeling besproken. In de groepen 3 t/m 8 wordt, tijdens het werken in de klas, ook d.m.v. observaties gevolgd op welke wijze de ontwikkeling van uw kind verloopt. Daarnaast wordt in deze groepen natuurlijk ook gebruik gemaakt van methodische toetsen om de vooruitgang bij de diverse vakgebieden te kunnen volgen. Door de Intern Begeleider Behalve door de groepsleerkracht wordt de ontwikkeling van kinderen ook gevolgd door de IB-er. Vier keer per schooljaar worden groepsgesprekken gevoerd door elke leerkracht met de IB-er. Tijdens deze gesprekken worden de totale groep en de individuele leerlingen besproken en indien nodig acties gepland. Cito-leerlingvolgsysteem (Leerling in Beeld) Twee keer per jaar wordt de ontwikkeling van kinderen van groep 3 t/m 8 in kaart gebracht middels de Cito-toetsen. Met deze Cito-toetsen kan de ontwikkeling van een kind over langere termijn gevolgd worden en vergeleken worden met landelijke normen. Wij hanteren hiervoor een toetskalender, die elk schooljaar opnieuw wordt opgesteld door de interne begeleiders. De leerkrachten weten in welke periode een toets wordt afgenomen. De meeste toetsen worden klassikaal afgenomen. In januari en februari worden de toetsen afgenomen, omdat de leerlingen dan een half jaar onderwijs in de groep hebben gevolgd (medio afname). Cito toetst methode onafhankelijk de vorderingen van de leerlingen over een langere periode. De resultaten van de medio afname worden in het team geanalyseerd en besproken. Hieraan verbinden we conclusies en vervolgacties, met als doel de resultaten te verbeteren. Dat kan dan consequenties hebben voor de aanpak in de hele groep, voor een groepje leerlingen of voor individuele leerlingen. In mei/juni volgt de 2e ronde Cito-toetsen (eind-afname). Uw kind krijgt deze resultaten in februari/maart en in juni/juli mee naar huis in de rapportklapper. Het 1e rapport is gekoppeld aan een kind-oudergesprek. Bij het 2e rapport is er een facultatief gesprek; Als leerkrachten of ouders een gesprek nodig vinden, kan er een kind-oudergesprek plaatsvinden n.a.v. dit 2e rapport. Route 8 De eindtoets wordt door alle leerlingen digitaal gemaakt. De digitale toets sluit beter aan bij de leerlingen en bij deze tijd. Stichting kom Leren heeft stichtingsbreed besloten dat scholen die de digitale afname kiezen, de eindtoets afnemen van ROUTE 8. ROUTE 8 is een digitale, adaptieve toets die het taal- en rekenniveau van het kind meet. De toets wordt via internet afgenomen en duurt ongeveer een dagdeel. Adaptief betekent dat de toets zich aanpast aan het niveau van het kind. Ieder kind doorloopt op deze manier een eigen route door de toets en maakt dus een unieke toets. Zo krijgt het kind nooit teveel, te moeilijke of juist te makkelijke opgaven. Dit werkt voor het kind prettig en zo min mogelijk belastend. Rapportageklapper Ieder schooljaar krijgen de leerlingen van groep 1 t/m 8 twee keer de rapportklapper mee naar huis. We starten met de rapportklapper vanaf het moment dat het kind 3 maanden op school is. We hebben gekozen voor een schoolrapportage van groep 1 t/m 8, die achtereenvolgens zijn opgenomen in een klapper, die gedurende de hele schoolloopbaan van uw kind meegaat en na acht jaar persoonlijk bezit wordt. De klapper gaat in een stoffen schoolzak mee naar huis. U vindt in dit rapport o.a. aspecten t.a.v. de sociaal-emotionele ontwikkeling, het werkgedrag, de ontwikkeling op gebied van de diverse vak– en vormingsgebieden, de uitslag van de Cito-toetsen, maar ook een tekening van uw kind. Bij de beoordeling van de leergebieden in de groepen 3 t/m 5 maken we gebruik van woorden (onvoldoende, matig, voldoende, ruim voldoende, goed). In de groepen 6 t/m 8 waarderen we deels met woorden, alsook met cijfers. Tot slot is er ruimte voor een notitie door de leerkracht. In de kleuterrapportage geven we een beeld van het behalen van doelen en de ontwikkeling hiervan. De leerkrachten gebruiken hiervoor het observatie- en registratieprogramma van Digikeuzebord en informatie uit ons leerlingvolgsysteem ParnasSys. Na het verslag met uw kind besproken te hebben, verwachten we de klapper met de tas weer terug op school.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend laag percentage onderadvisering: slechts 5,6% tegenover 11,8% landelijk. 38,9% presteert boven het advies, wat aansluit bij de gepersonaliseerde doorstroombegeleiding. Dit wordt ondersteund door gedragsmonitoring en ontwikkelingsgesprekken.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat iedereen met plezier naar onze school komt, waar welbevinden en veiligheid centraal staan. Dit kan alleen als we kunnen werken in een organisatie met een open, warm en eerlijk pedagogisch klimaat. We streven naar een sfeer van samenwerking waarin iedereen zich geborgen en geaccepteerd voelt en waarbij gebruik wordt gemaakt van ieders specifieke kwaliteiten en mogelijkheden.

Respect

Samenwerken

Welbevinden

Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose voor sociale ontwikkeling?

Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose streeft naar een positief pedagogisch klimaat waarin kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen. In alle groepen wordt de methode Kwink! gebruikt voor sociaal-emotionele ontwikkeling (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid. In groep 6 wordt jaarlijks deelgenomen aan het project 'Ik oké, wij oké!', een lessenserie gericht op het sociale en emotionele welzijn van de kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose?

Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kwink! en Ik oké, wij oké.