
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose in Margraten
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Toekomstig Succes op Basisschool Maurice Rose
Het fundamenteel niveau is cruciaal voor taal- en rekenvaardigheid aan het einde van de basisschool. Wij meten dit met de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit is de signaleringswaarde die aangeeft of onze leerlingen de essentiële kennis beheersen. Op Basisschool Maurice Rose streven we ernaar deze norm ruimschoots te overtreffen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Potentieel op Basisschool Maurice Rose
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau. Ons streven is om zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken voor hun doorstroom. De inspectie stelt per school een specifieke streefwaarde vast, gebaseerd op onze unieke leerlingpopulatie. Deze signaleringswaarde voor het streefniveau reflecteert onze ambitie om elke leerling optimaal te laten presteren en hun talenten volledig te ontwikkelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose?
Ons schooladvies is het resultaat van een zorgvuldige afweging, waarbij we verder kijken dan alleen toetsresultaten. Meerdere leerkrachten dragen bij aan dit proces, gebruikmakend van observaties, interactieve lesvormen en gestructureerde gesprekken met zowel leerlingen als ouders. Wij baseren het schooladvies op een breed scala aan informatie, waaronder de leerresultaten uit ons leerlingvolgsysteem, gedragskenmerken en sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook de executieve functies, huiswerkhouding, motivatie en resultaten op methodegebonden toetsen spelen een cruciale rol. Aanvullend nemen we inzichten uit capaciteitenonderzoek en gesprekken met u als ouder mee. Meestal sluiten de leerprestaties, leergierigheid en het algehele welzijn van het kind naadloos op elkaar aan, wat leidt tot een helder schooladvies. Naast academische prestaties zijn niet-cognitieve vaardigheden zoals zelfstandigheid en motivatie bepalend voor de uiteindelijke aanbeveling. Onze leerlingen vervolgen hun onderwijscarrière veelal op het Sophianum in Gulpen. Ook het Porta Mosana en het St. Maartenscollege in Maastricht, evenals het Stella Maris in Valkenburg, zijn populaire keuzes. Door nauw contact met deze scholen volgen we de voortgang van onze oud-leerlingen, wat ons helpt ons onderwijs continu te verbeteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociaal Welzijn op Basisschool Maurice Rose
Op Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose staat het welbevinden en de sociale ontwikkeling van elk kind centraal. We creëren een warme, open en eerlijke omgeving waar leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen. Door samenwerking en het benutten van individuele talenten bevorderen we een positief pedagogisch klimaat, essentieel voor een plezierige schoolervaring voor iedereen.
Respect voor iedereen
Actieve samenwerking
Positief welbevinden
Hoe bevordert Basisschool Maurice Rose de sociale vaardigheden van leerlingen?
Wij geloven dat duidelijke afspraken en een veilige omgeving cruciaal zijn voor optimale ontwikkeling. Onze school stimuleert respectvol omgaan met elkaar en oog hebben voor de ander, wat bijdraagt aan een positief pedagogisch klimaat. Dit doen we met de methode Kwink!. Kwink! is een veelzijdige online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid, voor alle groepen van de basisschool. De preventieve aanpak zorgt voor een sociaal veilige groep en voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid. Kwink! richt zich op vijf kerncompetenties. Daarnaast participeert groep 6 jaarlijks aan het project 'Ik oké, wij oké!', een initiatief van stichting Trajekt. Dit project van tien lessen versterkt het sociale en emotionele welzijn van kinderen, met de nadruk op een positieve groepsdynamiek. Thema's als zelfzorg, zorg voor de ander, grenzen stellen en respecteren komen uitgebreid aan bod, begeleid door een deskundige van Trajekt.
Welke registratiemethoden gebruikt de school voor sociale opbrengsten?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken we gebruik van de volgende registratiemethode:
- Kindbegrip
Welke lesmethoden voor sociaal-emotionele ontwikkeling worden toegepast?
Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose zet effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren, waaronder:
- Kwink!
- Ik oké, wij oké
Inspectierapport Basisschool Maurice Rose: Inzicht in Onderwijskwaliteit
De Onderwijsinspectie evalueert jaarlijks de prestaties en de onderwijskwaliteit van Basisschool Maurice Rose. Deze onafhankelijke beoordeling waarborgt dat onze school voldoet aan alle wettelijke normen en onderwijsstandaarden. Met een regulier toezichtarrangement erkent de inspectie het solide functioneren en de naleving van voorschriften binnen onze katholieke basisschool. Onze school wordt eens in de vier jaar bezocht door de Inspectie voor Primair Onderwijs. Wij omarmen de bevindingen en aanbevelingen uit hun rapportages en zetten ons actief in voor continue verbetering. Het meest recente inspectiebezoek vond plaats op 23 en 24 januari 2017, gevolgd door een evaluatie van onze stichting in mei 2024. Deze bezoeken bieden waardevolle inzichten voor de verdere ontwikkeling van ons onderwijs. Ontdek de details van onze onderwijskwaliteit en de positieve beoordelingen van de inspectie. Wij streven naar excellentie in het basisonderwijs en zorgen voor een stimulerende leeromgeving voor elk kind.