RK Basisschool St Antonius
Pastoor Roesweg 6
5398 HR Maren-Kessel

Schoolweging

Schoolweging
30.35
Spreiding
5.15

De schoolweging van St. Antonius is 30,35 , met een spreiding van 5,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,99% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de inspectienorm (85%). Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit, zelfs in vergelijking met scholen in regio Oss (vergelijkingspercentage 95,71%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,68% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie hogere verwachtingen waar kan maken, mede door de beschreven focus op maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 23,08% vmbo-(g)t en 23,08% havo, ver boven regionale gemiddelden (16,45% en 16,07%). Het percentage leerlingen met een vwo-advies (15,38%) ligt wel onder het landelijk gemiddelde (18,61%), wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente OssGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar stellen alle leerkrachten, aan de hand van de observaties en toetsresultaten, de groepsresultaten vast. Deze worden besproken met de Intern Begeleider tijdens de groeps- en/of leerlingbesprekingen. In deze besprekingen komt onder andere het volgende aan bod: het prestatieverloop in relatie tot het pedagogisch/didactisch handelen het prestatieverloop in relatie tot gebruikte methoden het prestatieverloop in relatie tot de mogelijkheden van het individuele kind een andere aanpak De uitkomsten van de analyses worden schriftelijk vastgelegd en besproken met de directeur en waar relevant met de ouders en het team. Afspraken worden omgezet naar ‘nieuwe’ doelen, die in het groepsplan worden opgenomen. Onderverdeling van de toetsen die wij gebruiken: Methodegebonden toetsen Er is een groot aantal voortgangstoetsen. Deze hebben betrekking op de kennisverwerving van de kinderen op het gebied van taal, rekenen, Engels, topografie, aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en verkeer. De resultaten worden bijgehouden en besproken met de kinderen en met de collega-leerkrachten Toetsen die behoren bij het CITO Leerling Volgsysteem De resultaten van deze landelijk genormeerde toetsen geven onder andere aan waar we, in vergelijking met andere basisscholen, met ons onderwijs staan. Toch geldt hier wederom dat bv. CITO scores slechts een deel van de ontwikkeling van het kind schetsen en daarom altijd goed verklaard en geïnterpreteerd moeten worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 33,33% van de leerlingen boven advies presteert (vs. 25,27% gemiddeld), terwijl 16,67% onder advies scoort (iets hoger dan landelijk: 11,81%). Dit illustreert een zorgvuldige advisering met ruimte voor groei, passend bij het ‘opbrengstgericht werken’ uit het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Op basisschool Sint Antonius voelen leerlingen zich veilig, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit gebeurt in een situatie waarin leerkrachten, leerlingen en ouders met respect met elkaar omgaan. Leerkrachten dragen de missie en de visie van school uit en gaan regelmatig met de leerlingen hierover in gesprek. Aan de hand van concrete voorbeelden leren de leerlingen wat het betekent om respectvol met anderen om te gaan. LEES MINDER

Veiligheid

Zelfvertrouwen

Eigenaarschap

Wat is de werkwijze van RK Basisschool St Antonius voor sociale ontwikkeling?

RK Basisschool St Antonius besteedt aan het begin van ieder schooljaar specifieke aandacht aan de groepsvorming, waarbij de leerkracht stuurt op een positief samenwerkende groep. Dit gebeurt door schoolbreed Taakspel en 'Grip op de groep' in te zetten, en door met iedere groep groepsgedragsregels op te stellen. Om inzicht te krijgen in de relaties binnen de groep, wordt aan het begin van elk schooljaar een Sociogram gemaakt. Eventuele interventies worden opgenomen in het groepsbegeleidingsplan. De sociale veiligheid van de leerlingen wordt gemonitord met een jaarlijkse vragenlijst en testen voor executieve functies en sociaal-emotioneel functioneren. De uitkomsten worden besproken en indien nodig worden interventies uitgevoerd. RK Basisschool St Antonius heeft een vast aanspreekpunt voor Sociaal Emotionele Ontwikkeling om het welbevinden en welzijn van leerlingen te waarborgen. Taakspel heeft een positieve invloed op pestgedrag en is een goedgekeurd anti-pestprogramma.

Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool St Antonius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

RK Basisschool St Antonius gebruikt Kijk! en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool St Antonius?

RK Basisschool St Antonius gebruikt Taakspel en Grip op de groep als methoden voor sociaal-emotioneel leren.