Basisschool De Zeven Mijlen
Manderveenseweg 70
7664 VV Manderveen

Schoolweging

Schoolweging
31.38
Spreiding
6.2

De schoolweging van De Zeven Mijlen is 31,38 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,1% van de leerlingen haalt het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. De score is consistent hoger dan zowel het landelijk gemiddelde (95,7%) als vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve basisondersteuning voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 60,8% ruim boven de eigen signaleringswaarde van 45,5% voor het streefniveau. Dit betekent dat tweederde van de leerlingen een hoger rekenniveau haalt dan verwacht op basis van de leerlingenpopulatie. De score ligt ook 3,5%-punt boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,3%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen laten een focus zien op beroepsgerichte leerwegen: 80% van de leerlingen krijgt een vmbo-advies (40% vmbo-k, 40% vmbo-k/gt). Slechts 20% ontvangt een gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies, tegenover 10,3% bij vergelijkbare scholen. Het ontbreken van 'zuivere' havo- of vwo-adviezen reflecteert mogelijk de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Zeven MijlenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de 7 Mijlen worden ieder jaar de tussenresultaten gemeten m.b.v. de IEP-toetsen. De resultaten worden opgenomen in het IEP-LOVS, maar komen ook beschikbaar in het portfolio. Het portfolio is toegankelijk voor ouders. IEP-toetsen worden in februari en juni afgenomen in de groepen 1 t/m 8. Na iedere ronde toetsen worden de resultaten opgenomen in het zogenaamde IEP Analyse-overzicht. Dit geeft op een overzichtelijke wijze weer hoe de vaardigheidsgroei van ieder kind is geweest én of dit voldoet aan de gestelde norm. De directeur en de Intern begeleider analyseren de gegevens. Vervolgens gaat iedere leerkracht alle gegevens analyseren en presenteert dit aan het gehele team. Ambities op groeps- en leerlingenniveau worden besproken en voor de komende periode worden nieuwe ambities vastgesteld. Op deze manier hebben we een effectieve manier ontwikkeld die op een kritische wijze continu onze resultaten analyseert. Vanuit de analyse worden nieuwe (hoge) ambities vastgesteld. Gezien ons kleine aantal kinderen kunnen we de analyses met het hele team doen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 50% van de leerlingen onder hun oorspronkelijke advies presteert in het VO - ruim viermaal hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit zou kunnen samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,38). Positief is dat 16,7% boven het advies presteert, wat aansluit bij de intensieve begeleiding zoals beschreven in het schoolbeleid.

Sociale ontwikkeling

De 7 Mijlen staat bekend om zijn uitstekende pedagogisch klimaat. Als kleine school kennen kinderen elkaar allemaal en spelen leeftijd-onafhankelijk met elkaar. De school stimuleert dit ook in zijn activiteiten.Voor ons zijn verschillen heel gewoon en ieder kan mag zijn wie het is. Het is niet eng, niet raar, maar we respecteren elkaar. Hier werken we iedere dag hard aan in de groep, op het schoolplein, in de gymzaal, maar ook buiten school. Ouders zijn hierbij nadrukkelijk partner, want zonder de ouder is dit niet mogelijk. LEES MINDER

Verschillen zijn heel gewoon!

Wat is de werkwijze van Basisschool De Zeven Mijlen voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Zeven Mijlen besteedt veel aandacht aan de sociale ontwikkeling van de leerlingen. Noaberschap is diep geworteld in de omgeving, waardoor kinderen opgroeien in een omgeving waar het heel gewoon is om elkaar te helpen. De school scoort de sociale opbrengsten met behulp van de vragenlijsten van 'Vensters'. Zowel kinderen als leerkrachten vullen deze in, waarna de opbrengsten worden besproken en geanalyseerd. Opvallende zaken worden met kind en ouders besproken.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Zeven Mijlen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Zeven Mijlen gebruikt Vensters en IEP om de sociale opbrengsten van de leerlingen in kaart te brengen.