Basisschool IKC Sint Martinus- Dalton Kindcentrum in Makkum

Het team van IKC Sint Martinus- Dalton Kindcentrum in Makkum

Current section: team
Ds L Touwenlaan 3
8754 Makkum

Zie hier hoe het team van IKC Sint Martinus- Dalton Kindcentrum is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Sint Martinus- Dalton Kindcentrum. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Sint Martinus- Dalton Kindcentrum bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Sint Martinus- Dalton Kindcentrum bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Sint Martinus- Dalton Kindcentrum zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Sint Martinus- Dalton Kindcentrum. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (0%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Sint Martinus- Dalton Kindcentrum werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (20%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Sint Martinus- Dalton Kindcentrum gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek

Flexibele Leerkrachtvervanging op IKC Sint Martinus-Dalton Kindcentrum

Op IKC Sint Martinus-Dalton Kindcentrum zorgen we voor een naadloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Onze prioriteit ligt bij het intern vinden van gekwalificeerde vervanging, te beginnen bij de duo-collega's. Indien een interne oplossing niet direct mogelijk is, zetten we met voorrang een andere bekwame leerkracht binnen onze school in. Deze aanpak garandeert continuïteit en een vertrouwde leeromgeving voor uw kind. Mochten deze interne opties niet toereikend zijn, dan beschikken we over een uitstekend supportteam van de BMS. Zij staan klaar om de onderwijsactiviteiten te ondersteunen en te waarborgen dat het leerproces van uw kind ongestoord doorgaat.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op IKC Sint Martinus

3

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Maatwerk
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedist voor Communicatieve Vaardigheden

Toelichting van de school:

Ons Taalbeleidsplan en Daltonboek beschrijven onze effectieve lesmethoden en leerstrategieën. Door kleine klassen kan de leerkracht direct extra ondersteuning bieden binnen de groepsdynamiek. We zetten ons in voor leerlingen met meer- en hoogbegaafdheid, zowel intern als via een externe plusklas. Jaarlijkse screenings door onze logopedist helpen kleuters met een vlotte taalontwikkeling. Leerlingen met vastgestelde dyslexie ontvangen begeleiding van externe logopedisten tijdens schooluren. Voor leerlingen die consequent lage leesscores behalen na zorg, kan een dyslexieonderzoek worden aangevraagd. Onze rekencoördinator deelt de nieuwste inzichten en ondersteunt collega's met specifieke rekenvragen. Bij bredere ontwikkelingsvragen van leerlingen, werken we samen met ouders en externe partners voor gerichte onderzoeken.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Positief Groeien

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Gecertificeerde Kanjertrainers

Toelichting van de school:

Alle teamleden zijn gecertificeerde Kanjertrainers en passen de principes dagelijks toe in de klas. Dit bevordert positieve interacties en een veilige leeromgeving, zoals beschreven in ons Kanjerbeleid. We stimuleren samenwerking en wederzijdse hulp tussen leerlingen. Oudere leerlingen lezen bijvoorbeeld met jongere kinderen, wat zowel de leesvaardigheid als sociale banden versterkt. Dit creëert een warme en ondersteunende schoolcultuur. De nauwe band tussen peuters en kleuters, mede dankzij onze kleinschaligheid, bevordert vroege sociale interactie en gezamenlijke activiteiten. Deze interacties dragen bij aan een soepele overgang naar de basisschool. Onze Daltonprincipes - samenwerking, reflectie, zelfstandigheid, effectiviteit en vrijheid binnen kaders - vormen de basis voor een proactieve en prettige leeromgeving.

4

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (Coördinator Passend Onderwijs)
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kanjercoördinator voor Gedragsmanagement
Daltoncoördinator voor Zelfstandig Leren

Toelichting van de school:

De Kanjermethode en onze Daltonprincipes, vastgelegd in ons Daltonboek, sturen onze aanpak voor gedrag en leren. Voor leerlingen die specifieke taakaanpakken nodig hebben, werkt de leerkracht nauw samen met de Intern Begeleider. Binnen het Daltononderwijs wordt de taakaanpak regelmatig met de leerling zelf geëvalueerd, waarbij reflectie centraal staat. Leerlingen reflecteren op hun eigen werk en voortgang in hun rapportfolio, wat zelfstandigheid en eigenaarschap bevordert. Werkhouding en leerdoelen zijn vaste gesprekspunten tussen leerling en leerkracht. Opvallend gedrag bespreken we openhartig met de leerling en betrekken we de Intern Begeleider indien nodig. Ouderbetrokkenheid is hierbij essentieel. Bij uitdagingen die buiten onze expertise vallen, zoeken we samen met ouders naar de meest passende vervolgstappen voor het kind.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsstimulering
Logopedist voor Fysieke Communicatie

Toelichting van de school:

Elke week genieten alle leerlingen van twee keer een gymles. De kleuters zijn dagelijks actief, zowel binnen als buiten op ons vernieuwde schoolplein, wat hun motorische ontwikkeling stimuleert. Voor aanvullende ondersteuning op het gebied van beweging, werken we samen met de gemeente en hun buurtsportcoaches om onze kinderen de beste kansen te bieden.

0

Medische en Persoonlijke Zorgondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ambulante Begeleiding wordt ingeschakeld voor specifieke zorgvragen, zoals spraak-, gehoor-, visus- of motorische ontwikkeling. Voor medische vragen onderhouden we nauw contact met de GGD. De schoolarts en schoolverpleegkundige zijn verbonden aan onze school en onderzoeken alle leerlingen in groep 2 en groep 7.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerpleinen voor zelfstandig werken of extra instr
Atelier voor creatief, techniek, koken en bakken
Kleuterpatio
Een aantrekkelijk groen speelplein

Ontdek de Ondersteuning op IKC Sint Martinus-Dalton Kindcentrum

Gedetailleerde Schoolondersteuningsprofiel

IKC Sint Martinus-Dalton Kindcentrum biedt een breed scala aan ondersteuning, vastgelegd in ons schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit profiel voldoet aan wettelijke eisen voor Passend Onderwijs en beschrijft de kwaliteit van onze basisondersteuning en specifieke hulp. Wij bieden ondersteuning op meerdere niveaus, van preventieve maatregelen in de klas tot gerichte interventies. Dit omvat uitstekend lees- en spellingsonderwijs (niveau 1), extra begeleiding binnen de klas (niveau 2) en specifieke, leerlinggerichte aanpakken (niveau 3), conform protocollen voor leesproblemen en dyslexie. Onze school is uitgerust om een compleet leerlingendossier op te bouwen, essentieel voor de diagnostiek en behandeling van Ernstige Dyslexie (ED). De Daltonprincipes – samenwerken, vrijheid, zelfstandigheid, reflectie en effectiviteit – vormen de basis van onze onderwijsvisie en bevorderen een veilige leeromgeving, versterkt door de Kanjertraining. Onze leerkrachten zijn getraind in het signaleren van lees- en spellingsproblemen, passend bij dyslexie, en reageren adequaat met interne en externe expertise. We kunnen adviseren over ondersteuning bij lezen, spelling en dyslexie, en verwijzen ouders door naar geschikte diagnostische en behandelingspartners (niveau 4). We monitoren de voortgang van leerlingen nauwkeurig via halfjaarlijkse toetsen en analyseren de resultaten voor effectieve groepsplannen. Hoewel onze Daltonwerkwijze zich blijft ontwikkelen, met aanpassingen in methodes en leerlijnen, waarborgen we de kwaliteit van onze planmatige aanpak van de basisondersteuning. Voor specifieke behoeften werken we samen met het gebiedsteam en de Orthopedagogen Praktijk Friesland (OPF). Ook ambulante begeleiding voor visuele of auditieve beperkingen en taalontwikkelingsstoornissen wordt geïntegreerd. Het gebiedsteam speelt een groeiende rol in de ondersteuning van leerlingen en ouders, via onze interne zorgcoördinator (CPO) en leerkrachten. De grenzen van onze zorg worden bepaald door de benodigde expertise van externe partners en de groepsdynamiek, altijd met de veiligheid van alle leerlingen voorop. Elke plaatsing wordt zorgvuldig beoordeeld op basis van ons SOP, onze capaciteiten en de beschikbare voorzieningen, om te garanderen dat elke leerling de juiste plek en ondersteuning krijgt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling: IKC Sint Martinus-Dalton Kindcentrum

Wat zijn de kernambities van ons Dalton Kindcentrum voor 2025-2026?

Ons schoolplan 2025-2026 focust op een versterking van onze Daltonidentiteit en de ontwikkeling van onze leerlingen. We streven naar een geüpgraded Daltonboek en een herijkte Daltonvisie, waarbij het team nauw betrokken wordt. De introductie van een nieuwe weektaak en de viering van 25 jaar Daltononderwijs vormen belangrijke mijlpalen. Daarnaast zetten we vol in op burgerschapskunde en mediawijsheid. Leerlingen leren media kritisch te beoordelen, hun eigen mediagebruik te analyseren en veilig online te opereren. Beleid rondom mobiele telefoons wordt geformuleerd, ondersteund door een project 'Mediawijsheid' onder leiding van expert Marjan Bijlsma. Professionele ontwikkeling is essentieel; we bekwamen ons verder in alle fasen van Effectief Directe Instructie (EDI), met speciale aandacht voor de fase 'Controle van Begrip'. Bovendien voldoen we aan de kerndoelen Fries, met als doel een volledig curriculum Fries aan te bieden tegen 2030. Als tussenstap streven we naar profiel C voor de gehele school in 2025-2026. Tot slot bouwen we, in samenwerking met de kinderopvang, verder aan de integrale kindcentrum (IKC) vorming, met een focus op de doorgaande ontwikkellijn van peuter naar kleuter.

Hoe waarborgt IKC Sint Martinus-Dalton Kindcentrum de realisatie van schoolambities?

De voortgang van al onze projecten en doelstellingen wordt nauwgezet bijgehouden binnen het programma Schoolmonitor, volgens de Plan-Do-Check-Act (PDCA) cyclus. Dit schooljaarplan vormt de basis voor onze verslaglegging in het schooljaarverslag. Professionele ontwikkeling van ons team staat centraal. Er vinden regelmatige teamscholingen plaats, afgestemd op het schooljaarplan en de specifieke behoeften van onze groepen. Afgeronde projecten worden periodiek geëvalueerd tijdens teamsessies en wekelijkse bordsessies. Alle beleidsdocumenten, afspraken over ons onderwijs en onze lesmethodieken zijn gebundeld en toegankelijk in de Voortgangsmap, wat zorgt voor transparantie en continuïteit in onze kwaliteitszorg.

Ontdek Ons Aanbod: Peuteropvang en Kleuterklas bij IKC Sint Martinus

Toelichting van de school

De eerste stapjes in het onderwijs beginnen hier. IKC Sint Martinus verwelkomt peuters vanaf twee jaar in onze speciaal ingerichte peutergroep, direct binnen de schoolmuren. Dit zorgt voor een vertrouwde en stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Peuteropvang voor kinderen van 2 tot 4 jaar: Samen Spelen, Samen Leren. Kinderen ontdekken dagelijks de wereld om hen heen door te praten, luisteren, kijken, tekenen en bouwen. Spelen is hierbij cruciaal; het is de motor achter hun snelle ontwikkeling. Onze pedagogisch medewerker Mirjam begeleidt uw kind met veel enthousiasme en oog voor individuele behoeften. In een veilige omgeving, vol gevarieerde activiteiten, ontwikkelen peuters zelfstandigheid en wereldwijsheid. De peuters hebben een eigen, knusse plek in onze school. Ze genieten ook volop van buiten spelen in de zandbak en het groen. Het gezamenlijk eten van fruit en spelen met de kleuters bevordert een soepele overgang naar de kleutergroep, waardoor de stap naar het basisonderwijs natuurlijk en vertrouwd voelt. Kleutergroep voor kinderen van 4 tot 6 jaar: Een Warm Welkom. De overstap naar de kleutergroep is een spannende, maar vooral ook leuke nieuwe fase. Als uw kind al gebruik heeft gemaakt van onze peutergroep, zijn de school, de leerkrachten en de omgeving al bekend. Ook als uw kind nieuw is op ons Integraal Kindcentrum, heten we het van harte welkom in onze gezellige, kleinere kleutergroep. We werken met boeiende thema's die spelenderwijs leren centraal stellen. Dit sluit perfect aan bij de belevingswereld en ontwikkelingsfase van jonge kinderen. Zo maken we van leren een avontuur. Rustig Wennen en Gouden Koppelingen. De eerste schooldag is een grote stap. Daarom bieden we uw kind de mogelijkheid om eerst rustig te wennen. Rond de vierde verjaardag neemt de leerkracht contact op voor een huisbezoek. Dit biedt uw kind de kans de leerkracht in de vertrouwde thuisomgeving te ontmoeten. Tijdens dit bezoek bespreken we de start op school en is er volop ruimte voor uw vragen. We plannen samen de wenmomenten, zodat uw zoon of dochter zich optimaal voorbereid voelt. Leren door te Doen: Ontdekken, Spelen, Groeien. Onze kleuters zijn de hele dag actief: ze ontdekken, spelen, bewegen, zingen, bouwen en knutselen. Spelenderwijs leren is de kern van onze aanpak. De klas is rijk aan materialen en activiteiten die aansluiten bij actuele thema's. Kinderen maken ook zelf veel creëren, passend bij het thema. Regelmatige excursies, zoals naar de supermarkt of een museum, verbinden de praktijk met de klas. Buiten spelen op ons groene schoolplein is essentieel. Op de patio kunnen kinderen experimenteren met water en zand, waarbij ze concepten als drijven en zinken ontdekken. Beweging krijgt veel aandacht, zowel tijdens de gymlessen in de nabijgelegen gymzaal als dagelijks in de klas en op het schoolplein. Kinderen leren spelenderwijs hun taken te plannen via een taak- en weekbord met pictogrammen. Taal en Vroege Leesvaardigheid. Ter voorbereiding op groep 3 besteden we veel aandacht aan taalontwikkeling: woordenschat, (voor)lezen, rijmen, klank- en letterherkenning. Onze ervaren leerkrachten stimuleren de taalvaardigheid optimaal. Een bezoek aan de bibliotheek maakt (voor)lezen extra aantrekkelijk. Vanaf groep 1 maken kinderen ook kennis met de Engelse en Friese taal, wat hun horizon verbreedt.

Veelgestelde vragen

Biedt IKC Sint Martinus extra ondersteuning voor jonge kinderen?

IKC Sint Martinus biedt een rijk programma voor jonge kinderen, inclusief peuteropvang en VVE-activiteiten, gericht op een optimale start in hun educatieve reis.

IKC Sint Martinus biedt een rijk programma voor jonge kinderen, inclusief peuteropvang en VVE-activiteiten, gericht op een optimale start in hun educatieve reis.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt IKC Sint Martinus samen voor het jonge kind?

Wij werken nauw samen met Eigen&Wijzer om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en een doorlopende leerlijn te garanderen.

Wij werken nauw samen met Eigen&Wijzer om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en een doorlopende leerlijn te garanderen.

Team | IKC Sint Martinus- Dalton Kindcentrum in Makkum | [2025] Schoolregister