
Schoolweging
De schoolweging van De Stelling is 28,82 , met een spreiding van 4,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,9% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De school scoort hiermee 2,5 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen (96,4%), wat consistentie in basisvaardigheden onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
76,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal/rekenen, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Dit is 16,2 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (60,5%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een brede spreiding met nadruk op middelbare niveaus: 25% vmbo-k/-(g)t, 25% vmbo-(g)t, 25% vmbo-(g)t/havo en 25% havo/vwo. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies, tegenover 1,01% regionaal. De focus op doorstroom naar theoretische leerwegen (50% havo/vwo of hoger) overtreft het regionaal gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Stelling | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zelfevaluatie De tussentijdse resultaten van Cito Leerling in beeld worden geanalyseerd middels het Comprix model "Zelfevaluatie". Dit model bevat het toezichtkader Primair Onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs (op basis waarvan de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op een school beoordeelt). We scoren onze school aan de hand van een aantal indicatoren. Deze indicatoren zijn: * Onderwijsproces; krijgen de leerlingen goed les? * Schoolklimaat; zijn de leerlingen veilig? * Onderwijsresultaten; leren de kinderen genoeg? * Kwaliteitszorg; is het voortbestaan van de kwaliteit duurzaam? Met behulp van de diagnose scoren we de bovenstaande indicatoren en de bijbehorende kernkwaliteiten. Deze analyses worden in teamverband aan elkaar gepresenteerd en tijdens groepsbesprekingen uiteen gezet. De monitoring richt zich op analyses op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. De te nemen interventies worden vertaald naar periodeplannen en, indien nodig, individuele handelingsplannen. Met onze Zelfevaluatie leggen wij verantwoording af aan het bestuur en de inspectie. Acties die hieruit voortvloeien worden meegenomen in het jaarplan van het jaar erop. Periodeplannen We maken periodeplannen voor de vakgebieden rekenen, spelling en lezen. In een periodeplan wordt voor een periode van 20 weken het onderwijs aan alle leerlingen in de groep beschreven. Het beschrijft de doelen voor deze periode en ook wat de kinderen (extra) nodig hebben om deze doelen te bereiken (op grond van het groepsoverzicht). Het periodeplan is een praktisch document, dat de leerkrachten ondersteunt bij het omgaan met verschillen tussen kinderen in de groep. De leerlingen worden geclusterd in drie groepen: * bovengemiddeld; * groepsgemiddeld; * risicogroep Versnellen/doubleren In principe gaat ieder kind aan het einde van het schooljaar door naar de volgende groep. Soms is het in het belang van het kind dat het kleuterverlenging krijgt of doubleert. In een enkel geval kan het beter zijn een groep over te slaan. Dit alles is vastgelegd in een Protocol doubleren of een groep overslaan. Dit protocol ligt op school ter inzage. Binnen ons onderwijs zijn voldoende momenten en mogelijkheden voorhanden om tegemoet te komen aan de behoefte van meer begaafde leerlingen. Dit realiseren wij door verdieping en verrijking van de aangeboden stof. Kinderen kunnen pas een groep overslaan of versneld doorlopen als zij daar niet alleen in cognitief, maar ook in sociaal en emotioneel opzicht aan toe zijn. Gemiddeld doubleert nog geen 2% van onze leerlingen per schooljaar. In het schooljaar 2024 zijn 4 leerlingen gedoubleerd. Dit ligt boven het gemiddelde. Overgang van groep 2 naar groep 3 Een leerling komt in aanmerking voor de overgang naar groep 3 als sprake is van: - het bereiken van de zesjarige leeftijd van de leerling voor of uiterlijk op 1 oktober; - een voldoende score op de leerlijndoelen voor kleuters, dit staat in Digikeuzebord. - dat het kind zich, naar het oordeel van de leerkracht, voldoende heeft ontwikkeld, om de stap naar groep 3 te maken. Bespreekgevallen zijn leerlingen die de zesjarige leeftijd na 1 oktober t/m 31 december bereiken. Bovengenoemde punten worden dan bekeken. We houden ons hierbij aan de richtlijnen die binnen Comprix zijn opgesteld. Algemene beschouwing van de tussenresultaten 2023-2024: We maken gebruik van de toetsen van Cito LiB. De groepen 3-6 werken volledig op papier. De groepen 7 t/m 8 hebben de toetsen voor Spelling en Rekenen digitaal gemaakt. Begrijpend lezen wordt op papier gemaakt. Als school hebben we de volgende ambities: 25% I-score 25% II-score 25% III-score 15% IV-score 10% V-score We zien dat dit niet altijd mogelijk is vanwege onze kleine groepen. We kijken daarom ook altijd naar het percentage I-II-III leerlingen, maar ook dit blijkt moeilijk haalbaar in groepen met minder dan 10 leerlingen. De groei of daling van individuele leerlingen heeft veelal grote effecten op de groepsgemiddelden. Inzoomen op individuele resultaten en groei is daarom van belang. Over het algemeen zijn we tevreden over de resultaten die we hebben behaald. Er zijn per groep aandachtspunten vastgesteld en verwerkt in de periodeplannen, individuele handelingsplannen of de ontwikkelingsperspectieven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 20% boven advies scoort. Het hoge percentage leerlingen op advies (70% vs. 62,9% landelijk) reflecteert zorgvuldige advisering en de beschreven 'warme overdracht' naar het VO.
Sociale ontwikkeling
Wij richten ons op een aantal kernwaarden binnen onze visie op sociale opbrengsten. Deze waarden zijn essentieel voor het creëren van een veilige en betrokken leeromgeving waar kinderen zich sociaal-emotioneel kunnen ontwikkelen. De belangrijkste kernwaarden zijn: - Respect, veiligheid en verantwoordelijkheid: Het waarborgen van een respectvolle en veilige omgeving waarin iedereen zich verantwoordelijk voelt voor het welzijn van elkaar. - Niet apart maar samen: Het bevorderen van een gemeenschap waar samenwerking en samenhorigheid centraal staan. - Eigenaarschap en betrokkenheid: Het stimuleren van verantwoordelijkheid en actieve deelname van zowel leerlingen als docenten in het leerproces. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wij gebruiken de methode "Kanjertraining" om de kinderen deze competenties aan te leren. Wij zijn een openbare basisschool waar alle kinderen welkom zijn. Wij verwachten dat iedereen respect voor elkaar heeft. Om respect op te kunnen brengen, is zelfrespect een voorwaarde en kennis van de ander en begrip voor de ander nodig. Wij willen elk kind accepteren, zoals het is. Respectvol met elkaar omgaan, betekent eveneens dat elk kind zich veilig en vertrouwd moet voelen. Dit stimuleren wij door hoge eisen te stellen aan het leer- en werkklimaat van de leerlingen. Wij proberen een sfeer te creëren, waarin kinderen zich prettig en geborgen voelen en dat ze met plezier naar school gaan. LEES MINDER
Respect, veiligheid en verantwoordelijkheid
Eigenaarschap en betrokkenheid
Niet apart, maar samen
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool "de Stelling" voor sociale ontwikkeling?
Een goed pedagogisch klimaat is belangrijk zodat kinderen zich prettig en veilig voelen op school. In klassengesprekken worden regelmatig regels en afspraken met de kinderen doorgenomen. Er is aandacht voor sociaal-emotionele vorming met behulp van de Kanjertraining, waarmee pesten wordt aangepakt en het zelfvertrouwen wordt verbeterd. Leerlingen worden gevolgd in hun sociaal-emotionele ontwikkeling en ouders worden op de hoogte gehouden. Burgerschap en sociale integratie zijn belangrijke onderdelen van het onderwijs. De school heeft een beleidsdocument "Sociale veiligheid" dat de aanpak beschrijft om preventief aan het schoolklimaat te werken. Het welbevinden van kinderen wordt in de gaten gehouden door middel van observatie. In groep 1 t/m 8 wordt het leerlingvolgsysteem Kanvas gebruikt dat hoort bij de Kanjertraining. Jaarlijks nemen de leerlingen van groep 6 t/m 8 een vragenlijst af uit Vensters om de sociale veiligheid te peilen. De uitslag wordt besproken met de leerlingenraad, het team en de MR, waarna een terugkoppeling naar de ouders volgt via de Info. Burgerschap wordt sinds 2023-2024 om het jaar gemeten bij de leerlingen van groep 7/8, en verbeteringen worden opgenomen in het jaarplan van de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool "de Stelling" om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool "de Stelling" gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool "de Stelling"?
Openbare Basisschool "de Stelling" gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.