
Schoolweging
De schoolweging van De Stuifhoek is 32,10 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.5% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is zelfs iets hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.2%). De basiskwaliteit van taal en rekenen is hiermee gewaarborgd.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 39.2% ligt onder de signaleringswaarde van 43.5%, maar is vergelijkbaar met het gemiddelde van vergelijkbare scholen (55.4%). Dit past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie met een schoolweging van 32.1. De school zet in op differentiatie, zoals beschreven in het ontwikkelingsgerichte onderwijsconcept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een nadruk op gemengde leerwegen: 20% vmbo-(g)t/havo en 20% vmbo-(g)t. Hogere adviezen (havo/vwo en vwo) bedragen samen 16%, iets lager dan regionale vergelijkbare scholen (29.5%). Praktijkonderwijs valt met 0% lager uit dan het regionale gemiddelde (1.0%), wat aansluit bij de schoolvisie op doorstroom naar regulier vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Stuifhoek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We houden de ontwikkelingen van leerlingen periodiek bij naast de dagelijkse observaties, de methode gebonden toetsen e.d. We maken hiervoor gebruik van de volgende instrumenten: IEP kleuters (gr 1 en 2); KOSC (gr. 3-8) voor de sociaal-emotionele ontwikkeling; Periodieke toetsen van IEP en Cito voor de basisvaardigheden in groep 3 t/m 8: o.a. lezen, begrijpend lezen, spelling, rekenen. Er wordt een analyse gemaakt op schoolniveau en op groepsniveau. Op basis daarvan wordt een plan opgemaakt. Dit plan werkt volgens het 4D model: Data: verzamelen van alle data (toetsen, observaties, gesprekken etc) Duiden: het analyseren van de data Doelen: aan welke doelen wordt de komende periode gewerkt Doen: wat wordt er concreet gedaan om de doelen te halen. Daarnaast kan het voorkomen dat er voor individuele leerlingen een apart plan wordt gemaakt. Deze wordt opgesteld door de leerkracht en besproken en geëvalueerd tijdens de leerlingbesprekingen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage onderadvisering: 8.1% tegen 11.8% landelijk. Maar liefst 32.4% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25.3% norm). Dit onderstreept het effect van de intensieve adviesprocedure met meerdere meetmomenten, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
We streven op De Stuifhoek naar een veilige, positieve leeromgeving, waar kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen en de ruimte krijgen en voelen om tot leren te komen. Onze school biedt een warm pedagogisch klimaat aan de leerlingen. Hierbinnen past een goede relatie met de leerkrachten, welke, naast een duidelijke structuur, onontbeerlijk is. Sommige leerlingen hebben moeite met het aanvaarden van structuur en met het aangaan van relaties. Van onze leerkrachten vraagt dit pedagogisch verantwoord handelen en professionaliteit. De school draagt zorg voor een klimaat waarin kinderen zich veilig voelen en waar men respect voor elkaar heeft. Daarnaast creëren wij ruimte om uniek te zijn. Op De Stuifhoek merken wij dat leerlingen steeds vaker de grenzen van veiligheid en respect opzoeken of hier overheen gaan. Het gevolg is dat leerlingen zich onveilig voelen en leerkrachten zich soms handelingsverlegen. Om deze reden hebben wij heldere eenduidige regels opgesteld en het beleidsplan "Grenzen aan gedrag" opgesteld en is het pedagogisch klimaat een belangrijk thema in ons jaarplan. LEES MINDER
Vertrouwen
Verbondenheid
Eigenaarschap
Wat is de aanpak van Basisschool De Stuifhoek voor sociale ontwikkeling en welbevinden?
Veerkracht en welbevinden staan centraal op Basisschool De Stuifhoek. Door middel van het Leer en Veerkracht traject worden strategieën, vaardigheden en eigenschappen aangeleerd die leiden tot veerkracht, welke worden verweven in de lesstof en dagelijkse praktijk. Dit verhoogt het welbevinden, de hoop, het doorzettingsvermogen en de eigenwaarde van leerlingen, wat een positief effect heeft op leerprestaties.
Welke registratiemethoden gebruikt Basisschool De Stuifhoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Stuifhoek gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Kijk Op Sociale Competenties om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Stuifhoek?
Basisschool De Stuifhoek gebruikt de Leer en Veerkracht methode en Eduforce: Gouden Weken voor sociaal-emotioneel leren.