Rooms Katholieke Basisschool St Pieter in Maastricht

Het team van Rooms Katholieke Basisschool St Pieter in Maastricht

Current section: team
Bergweg 50
6212 Maastricht

Zie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool St Pieter is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool St Pieter. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool St Pieter bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool St Pieter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool St Pieter zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 68.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (68.2%)
Man (31.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool St Pieter. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.7%)
25-35 jaar (17.4%)
35-45 jaar (39.1%)
45-55 jaar (4.3%)
55-65 jaar (30.4%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Rooms Katholieke Basisschool St Pieter werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (86.4%)
Direct ondersteunend personeel (4.5%)
Indirect ondersteunend personeel (4.5%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool St Pieter gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Tekenen

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool St Pieter Maastricht

Bij Rooms Katholieke Basisschool St Pieter Maastricht zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze school hanteert een doordacht systeem van flexibele leerkrachtvervanging. Dit netwerk bestaat uit ervaren en toegewijde leerkrachten die breed inzetbaar zijn voor alle groepen, van groep 1 tot en met groep 8. Deze leerkrachten zijn zorgvuldig gekoppeld aan specifieke groepsclusters. Hierdoor kunnen wij, bij ziekte of andere vormen van afwezigheid, snel en efficiënt een gekwalificeerde vervanger inzetten. Zo garanderen we dat de leerlingen van Basisschool St Pieter Maastricht altijd kunnen rekenen op kwalitatief hoogstaand onderwijs, zonder onderbreking.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school bestaat uit een gedreven en professioneel team waarin eenieder vanuit eigen expertise een bijdrage aan de schoolontwikkeling levert. Verschillende leerkrachten hebben een masteropleiding afgerond om vanuit eigen specialisme bij te dragen aan hulpvragen omtrent kind-, leerkracht-, school- en beleidsontwikkeling. Op dit moment zijn er op onze school specialisten op het gebied van: - Taal / lezen - Rekenen - Gedrag - Meer- en hoogbegaafdheid - Techniek - Jonge kind - Begeleiden (leerlingen en leerkrachten) - Bewegend leren Tevens hebben wij externe vakspecialisten op het gebied van muziek en tekenen. Wij hanteren het leerstofjaarklassensysteem, dit betekent dat leerlingen op basis van leeftijd gegroepeerd worden. Wij wisselen jaarlijks de groepssamenstellingen van de klassen om leerlingen zoveel mogelijk kansen te bieden in het aangaan van nieuwe vriendschappen en leerrelaties.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Deskundige Ondersteuning op Basisschool St Pieter

7

Optimale Taal- en Rekenzorg voor Elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist Maastricht
Intern Begeleider Basisonderwijs
Rekenspecialist Basisschool
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist Basisonderwijs
Logopedist Maastricht
Specialist Jonge Kind

Toelichting van de school:

Op onze basisschool in Maastricht zetten we zeven gespecialiseerde leerkrachten in voor taal en rekenen. Deze professionals hebben extra opleidingen gevolgd, waardoor ze diepgaande kennis hebben van specifieke ontwikkelingsgebieden. Zij ondersteunen collega's en de schoolleiding met hun expertise, bijvoorbeeld bij casuïstiek van leerlingen of groepen. Bovendien begeleiden onze specialisten voor meer- en hoogbegaafdheid leerlingen in aparte Kangoeroegroepen, buiten de reguliere lesuren om.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Maastricht
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Met een gedragsspecialist en een expert in meer- en hoogbegaafdheid beschikken we over de nodige expertise. Deze specialisten bieden waardevolle adviezen aan leerkrachten en het schoolmanagement. Ze denken actief mee met complexe situaties rondom individuele leerlingen of hele klassen, wat bijdraagt aan een positief schoolklimaat.

3

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Maastricht
Intern Begeleider Basisonderwijs
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor een optimale ontwikkeling op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak hebben we drie toegewijde specialisten. Zij zijn getraind om leerlingen te helpen zich optimaal te ontwikkelen. Deze experts versterken ons team door advies te geven en mee te denken over strategieën die de leerprestaties en het welzijn van onze leerlingen bevorderen. Hun inzet is cruciaal voor een gestructureerde en effectieve leeromgeving op Basisschool St Pieter.

1

Motorische Ontwikkeling en Gymnastiek

Beschikbare specialisten:

Vakspecialist Gym Maastricht

Toelichting van de school:

Onze school legt veel nadruk op de motorische ontwikkeling van kinderen. Nagenoeg alle leerkrachten bezitten de extra vakspecialisatie gymnastiek, wat garant staat voor kwalitatief hoogstaande gymlessen. Daarnaast onderzoeken we actief de mogelijkheden om een ergotherapeut aan ons team toe te voegen. Dit om de brede ontwikkeling van onze leerlingen nog beter te kunnen ondersteunen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel hebben wij geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging direct in dienst. We verwijzen in voorkomende gevallen naar externe expertise. De school volgt de ontwikkelingen en zal waar nodig de ondersteuning op dit gebied verder uitbreiden om aan de behoeften van alle leerlingen te voldoen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Leerpleinen
Keuken
BSO
Logopediste in school

Optimale Leerlingontwikkeling en Extra Ondersteuning op Basisschool St Pieter

Ons Onderwijsbeleid voor Succesvolle Leerlingen

Basisschool Sint Pieter verwelkomt alle leerlingen conform ons toegankelijkheidsbeleid, zoals beschreven op onze website. Dit sluit naadloos aan bij de wettelijke verplichtingen rond passend onderwijs. Onze leerlingenpopulatie kenmerkt zich door een hoogopgeleide ouderengroep en bijbehorende leerlingen, wat vaak resulteert in een ontwikkelingsvoorsprong ten opzichte van leeftijdsgenoten. Ons onderwijsaanbod is hierop afgestemd, met aandacht voor zowel deze groep als voor leerlingen die op gemiddeld of lager niveau presteren. Wij hanteren de visie van ontwikkelingsgericht onderwijs, waarbij we het leerstofjaarklassensysteem volgen. Ons doel is om leerlingen binnen het reguliere schooltraject de gestelde leerstof bij te brengen. Alle leerlingen participeren in de instructie, waarna ze de stof zelfstandig verwerken. Dit stelt de leerkracht in staat om extra ondersteuning te bieden aan leerlingen die dat nodig hebben, en verdiepingsstof aan te bieden aan meer- en hoogbegaafde kinderen. Ons streven is dat alle leerlingen aan het einde van groep 8 het landelijke referentieniveau 2F/1S beheersen, essentieel voor maatschappelijk functioneren. Door voortdurende analyse van tussentijdse resultaten en klassenobservaties, sturen we tijdig bij om achterstanden te voorkomen. Met 'convergente differentiatie' kan de groepsleerkracht flexibel inspelen op de specifieke onderwijsbehoeften van elke leerling. Binnen ons klassenmanagement differentiëren we tijdens instructie en verwerking door leerlingen in kleinere groepen te verdelen op basis van hun leerbehoeften. Dit kan bestaan uit verlengde instructies of pre-teaching om bepaalde lesonderdelen te versterken. De school kan ervoor kiezen om tijdelijk extra onderwijs of aandacht te bieden, zodat leerlingen weer snel aansluiten bij hun reguliere (sub)groep. Structurele één-op-één begeleiding gedurende langere periodes wordt niet geboden, omdat dit de sociaal-emotionele ontwikkeling kan belemmeren en niet past binnen onze formatie. Voor leerlingen die meer specialistische expertise nodig hebben dan de basisondersteuning van de school kan bieden, zoeken we actief de samenwerking binnen ons samenwerkingsverband. Ons schoolondersteuningsprofiel schetst gedetailleerd welke extra ondersteuning wij bieden, onze toekomstige doelen en hoe we communiceren met ouders over de voortgang. Onze school beschikt over een eigen orthotheek, leerpleinen, een spreekruimte, bibliotheek en keuken. Vanwege ons monumentale gebouw met trappen en het ontbreken van een lift, bespreken we individuele toegankelijkheidsoplossingen met ouders. Onze specialisten blijven zich jaarlijks bijscholen en nemen deel aan leernetwerken van onze stichting MosaLira om onze onderwijspraktijk continu te verbeteren en best practices te implementeren. Meer details over onze doelstellingen vindt u in ons schoolplan.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie en Doelen

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2028?

Ons actuele schoolplan, 'Schoolplan 2024-2028', schetst de strategische doelen die we als Rooms Katholieke Basisschool St Pieter nastreven. Deze doelen zijn onderverdeeld in prioriteitscategorieën om onze inspanningen effectief te sturen. De belangrijkste focuspunten voor de komende periode omvatten het versterken van onze communicatieafspraken en het verbeteren van instructiemethoden, met speciale aandacht voor verlengde instructies. Daarnaast leggen we sterk de nadruk op de ontwikkeling van burgerschapsonderwijs en de bijbehorende beleidskaders. Verder streven we naar een verdere optimalisatie van het onderwijs in begrijpend lezen, de doorontwikkeling van Generieke Digitale Ondersteuning (GDO) en Mede Begeleide Groepen (MBG), en een algehele verbetering binnen ons kindcentrum.

Hoe realiseren wij onze schoolontwikkelingsdoelen?

Binnen Basisschool Sint Pieter zetten alle teamleden zich actief in via werkgroepen en projectgroepen die aansluiten bij hun expertise en interesses. Jaarplannen bieden een gedetailleerd overzicht van de voortgang en zorgen voor de tijdige realisatie van onze schoolambities. Om onze doelen te bereiken, verdiepen we ons in relevante literatuur, initiëren we experimenten binnen klassen, leerjaren of zelfs schoolbreed, zoals het evalueren van nieuwe rekenmethoden. We maken ook gebruik van de expertise van professionals binnen onze stichting. Deze plannen worden continu besproken, bijgestuurd en geëvalueerd door het gehele team. Leerlingenparticipatie via de Leerlingenraad Om de betrokkenheid en tevredenheid van onze leerlingen continu te peilen, hanteren we een actieve leerlingenraad. Dit democratisch gekozen orgaan, bestaande uit leerlingen van groep 5 tot en met 8, komt vijfmaal per jaar bijeen met de schoolleiding. De leerlingenraad fungeert als belangrijke indicator voor wat er leeft onder onze leerlingen. Zij delen hun behoeften, feedback op onze sterke punten en suggesties voor verbetering. Door middel van gestructureerde werkvormen, inclusief officiële agenda's en notulen, krijgen leerlingen een stem in de schoolontwikkeling, wat bijdraagt aan een positieve en lerende schoolomgeving.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Een Vloeiende Start

Toelichting van de school

Onze basisschool, Rooms Katholieke Basisschool St Pieter, hecht veel waarde aan een soepele overgang voor jonge kinderen. Daarom werken we nauw samen met peuteropvang MIK binnen ons Kindcentrum. Onze leerkrachten van groep 1 en de intern begeleider onderhouden actief contact met de pedagogisch medewerkers van MIK. Zelfs als uw kind van een andere kinderopvang of basisschool komt, zorgen wij voor een warme en persoonlijke overdracht, aangevuld met een dossier, wanneer uw kind de stap naar onze school maakt. Binnen zes weken na de start op school plannen we een eerste oudergesprek. Dit zorgt ervoor dat u als ouder snel geïnformeerd bent over de wenningsperiode van uw kind. Jaarlijks stemmen MIK en onze school thema's op elkaar af, wat resulteert in een consistente en doorlopende leerlijn voor uw kind. Dit creëert een harmonieuze basis voor verdere ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Basisschool St Pieter voor jonge kinderen?

Ontdek het unieke, op maat gemaakte aanbod van Basisschool St Pieter, speciaal ontworpen voor de allerkleinsten. Wij bieden een stimulerende omgeving waar jonge kinderen spelenderwijs leren en zich optimaal ontwikkelen. Ons programma is gericht op het bevorderen van sociale vaardigheden, creativiteit en vroege taalontwikkeling.

Ontdek het unieke, op maat gemaakte aanbod van Basisschool St Pieter, speciaal ontworpen voor de allerkleinsten. Wij bieden een stimulerende omgeving waar jonge kinderen spelenderwijs leren en zich optimaal ontwikkelen. Ons programma is gericht op het bevorderen van sociale vaardigheden, creativiteit en vroege taalontwikkeling.

Kindcentrum St Pieter: Meer dan een School

Met welke partners werkt Basisschool St Pieter samen voor het jonge kind programma?

Om een optimale ontwikkeling en een zachte landing te garanderen, werkt Basisschool St Pieter nauw samen met MIK Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de peuteropvang naar de basisschool, met een gedeelde visie op kindontwikkeling.

Om een optimale ontwikkeling en een zachte landing te garanderen, werkt Basisschool St Pieter nauw samen met MIK Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de peuteropvang naar de basisschool, met een gedeelde visie op kindontwikkeling.

Team | Rooms Katholieke Basisschool St Pieter in Maastricht | [2025] Schoolregister