
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool St Pieter in Maastricht
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool St Pieter, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Rooms Katholieke Basisschool St Pieter
De schoolweging van St. Pieter is 20,36 , met een spreiding van 3,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool St Pieter bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool St Pieter bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
99,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de effectiviteit van het basisonderwijs, zelfs in een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
87,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 68,3%. Dit is 9,3% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (77,8%), wat de academische ambitie van St Pieter onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool St Pieter?
De school geeft (vooral) theoretische adviezen: 28,3% vwo en 19,6% havo, significant hoger dan vergelijkbare scholen (18,6% vwo, 16,1% havo). Praktijkonderwijs blijft met 2,2% beperkt, maar ligt iets boven het landelijk gemiddelde (1,0%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (10,9%) toont aandacht voor doorstroommogelijkheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | St. Pieter | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.42 | 175.23 | 185.95 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school werkt met de eerder aangeven methodes. Na ieder blok of thema horen hier methodegeboden toetsen bij. Deze nemen we af om te bekijken welke kennis en vaardigheden op de korte termijn zijn beklijfd. Daarnaast willen we ook weten welke kennis en vaardigheden leerlingen op de lange termijn kunnen toepassen. Hiervoor gebruiken we in de groepen 3 tot en met 8 twee vaste CITO momenten per schooljaar. Middels deze resultaten, de methodegebonden toetsen die passen bij onze methodes en de observaties van de leerkracht, vormen wij ons onderwijs. De leerkrachten zijn in staat onderwijs te verzorgen op verschillende niveaus binnen een leerjaar en op deze manier ontvangen alle leerlingen de ondersteuning die zij nodig hebben. Resultaten van leerlingen worden geëvalueerd en besproken binnen onze clusterbesprekingen en met de intern begeleider. Indien wij concluderen dat leerlingen meer ondersteuning binnen een bepaald vakgebied nodig hebben, kan de leerkracht een handelingsplan opstellen in samenspraak met ouders. Met dit plan kan er gericht aan verschillende doelen gewerkt worden, om uiteindelijk passende en gewenste groei bij ieder kind te zien. Ook kinderen die extra uitdaging binnen een vakgebied nodig hebben, kunnen we met behulp van een analyse van de resultaten goed in hun onderwijsbehoeften voorzien, bijvoorbeeld na overleg met de werkgroep MBG via het inzetten van Levelwerk. Bovenstaande wordt zoveel mogelijk gerealiseerd binnen de eigen groepen. We maken in de klas gebruik van instructietafels om kinderen gegroepeerd passende instructie te laten ontvangen. Hierbij zetten wij eventueel extra concrete materialen in ter ondersteuning of zoeken wij de diepgang op met de kinderen. Binnen het kleuteronderwijs vindt er doorlopend observatie van de leerlingen en hun ontwikkeling plaats. Vanuit de visie op ontwikkelingsgericht onderwijs proberen de kleuterleerkrachten via observatie altijd aan te sluiten bij de zone van de naaste ontwikkeling voor ieder kind. De vooruitgang in de ontwikkeling wordt geregistreerd in ‘Cito Kleuter in Beeld’. Doubleren In een enkel geval kan het zijn dat wij een leerling niet meer voldoende ondersteuning kunnen bieden binnen een groep. Een van de mogelijke acties kan dan het besluit tot doubleren zijn. Het besluit om een kind te laten doubleren (incl. het verlengen van de periode in groep 1 of 2, de zgn. verlengde kleuterperiode) wordt altijd uiterst zorgvuldig genomen. De argumenten die hierbij een rol spelen worden op schrift gesteld en vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. Het besluit om een leerling te laten doubleren wordt voorbereid door de groepsleerkracht, de IB-er (als de spil in de zorgstructuur) en de ouders. De school probeert altijd samen met ouders tot overeenstemming te komen. Wanneer school en ouders er niet uitkomen, wordt het definitieve besluit genomen door de directeur van de school. De ouders worden op de hoogte gesteld van het besluit en de gehanteerde argumenten. Wanneer ouders het niet eens zijn over het doubleren van hun kind kunnen zij gebruik maken van de klachtenprocedure van de school. Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wie-bepaalt-ofmijn-kind-blijft-zitten-of-overgaat-naar-de-volgende-klas.
Zitten de oud-leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool St Pieter in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
75% van de leerlingen presteert exact op adviesniveau, tegenover 62,9% landelijk. Slechts 7,1% zit onder advies (vs. 11,8% gemiddeld), wat past bij de transparante communicatie over doorstroomcriteria in het schoolbeleid. Het percentage 'boven advies' (17,9%) reflecteert kansrijke plaatsingen.
Sociale ontwikkeling
We zorgen ervoor dat iedereen zichzelf kan zijn, we praten met elkaar, we helpen elkaar om te gaan met problemen en luisteren naar elkaar. Door leerlingen te leren dat respect hebben voor elkaar ook betekent dat je rekening houdt met anderen en dat je mensen respecteert zoals ze zijn, willen we bereiken dat leerlingen zich veilig voelen op onze school. De leerkrachten willen het zelfvertrouwen van de leerlingen versterken. Wij laten merken dat wij vertrouwen hebben in onze leerlingen en trachten ieders kwaliteiten zoveel mogelijk naar boven te halen. Daarmee laten we leerlingen het gevoel van succes ervaren. LEES MINDER
Openheid
Ondersteunen
Ontwikkelen
Wat is de werkwijze van de Rooms Katholieke Basisschool St Pieter voor sociale ontwikkeling?
De Rooms Katholieke Basisschool St Pieter gebruikt verschillende middelen om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen: in de groepen 1 en 2 wordt het observatie- en registratiesysteem ‘Kleuter in beeld’ (Cito) gebruikt. In de groepen 3 t/m 8 worden leerkrachtlijsten voor de sociaal-emotionele ontwikkeling ‘Leerling in beeld’ (Cito) gebruikt. Groepen 6 t/m 8 maken gebruik van leerlinglijsten voor sociaal-emotionele ontwikkeling ‘Leerling in beeld’ (Cito). Verder wordt de methodiek ‘KWINK’ gebruikt in groep 1-8. De school werkt met vijf pedagogische schoolafspraken en afspraken binnen het pedagogisch beleid. Dit stelt de school in staat het welbevinden van leerlingen in kaart te brengen op individueel-, groeps-, cluster- en schoolniveau. De gegevens worden in samenspraak met de intern begeleiders geanalyseerd om te bepalen of interventies nodig zijn. Ouders worden betrokken bij specifieke aandachtspunten.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Rooms Katholieke Basisschool St Pieter om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Rooms Katholieke Basisschool St Pieter gebruikt ‘Kleuter in beeld’ (Cito) en ‘Leerling in Beeld’ (Cito) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Rooms Katholieke Basisschool St Pieter?
De Rooms Katholieke Basisschool St Pieter gebruikt de methode ‘KWINK’ voor sociaal-emotioneel leren.