
Het team van Openbare Basisschool De Spiegel in Maastricht
Current section: teamZie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Spiegel is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Spiegel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Spiegel bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Spiegel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Openbare Basisschool De Spiegel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Spiegel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Openbare Basisschool De Spiegel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Spiegel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibel Leerkrachtvervangingsbeleid op Basisschool De Spiegel
Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Spiegel Als openbare basisschool in Maastricht staan wij voor ononderbroken en kwalitatief hoogstaand onderwijs. We begrijpen dat onverwachte afwezigheid van leerkrachten, zoals bij ziekte of zwangerschapsverlof, uitdagingen met zich meebrengt voor zowel leerlingen als ouders. De continuïteit van de leeromgeving en de aandacht voor elke leerling zijn onze hoogste prioriteit. Om deze reden zetten we binnen onze stichting, 'kom Leren', gezamenlijk in op effectieve vervangingsstrategieën. We delen best practices en zoeken continu naar innovatieve oplossingen om personele uitval op te vangen. De schoolleiding, in nauwe samenwerking met het onderwijsteam, streeft ernaar de best mogelijke vervangingsmogelijkheden te organiseren, met een focus op interne flexibiliteit en efficiëntie. Ondanks onze inspanningen kan het in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat we geen directe vervanging kunnen garanderen. In dergelijke situaties informeren wij u proactief en transparant over de situatie en de genomen stappen. We verkennen alle beschikbare opties, inclusief het tijdelijk herverdelen van leerlingen over klassen. Alleen als laatste redmiddel, na zorgvuldige overweging en met uw begrip, kunnen we genoodzaakt zijn een groep tijdelijk niet te ontvangen. De directeur zal in dit geval tijdig contact opnemen met het College van Bestuur voor goedkeuring en u schriftelijk informeren met een duidelijke onderbouwing. Protocol Leerkrachtvervanging binnen Stichting kom Leren Alle scholen die ressorteren onder de Stichting kom Leren hanteren een gestructureerd protocol voor het waarborgen van leerkrachtvervanging. Dit protocol bestaat uit de volgende stappen: Stap 1: Inzet interne vervangerspool of eigen parttime leerkrachten. We starten met het benutten van onze interne vervangingspool en de flexibiliteit van onze eigen parttime groepsleerkrachten binnen de school en de stichting. Stap 2: Interne herverdeling van taken. Onderzocht wordt of personeel binnen de school tijdelijk vrijgeroosterd kan worden van lesgevende taken om vervanging te realiseren. Stap 3: Groepering van leerlingen. Leerlingen worden waar mogelijk verdeeld over bestaande groepen of groepen worden tijdelijk samengevoegd om onderwijsruimte te creëren. Stap 4: Noodmaatregel - Tijdelijke thuisscholing. Indien geen andere oplossing mogelijk is, wordt na overleg met het CvB en schriftelijke communicatie naar ouders, waarbij ondersteuning wordt geboden aan ouders die geen opvang kunnen regelen, de school gesloten voor specifieke groepen. De inspectie, leerplichtambtenaar en de Medezeggenschapsraad worden hierover geïnformeerd. LEES MEER OVER ONS VERVANGINGSBELEID
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Spiegel
Excelleren in Taal en Rekenen: Onze Expertise
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Openbare Basisschool De Spiegel stimuleren we academische groei met gespecialiseerde ondersteuning voor taal en rekenen. Onze rekencoördinator waarborgt de hoge kwaliteit van ons rekenonderwijs. Daarnaast beschikt onze intern begeleider over diepgaande expertise op het gebied van extra zorgbehoeften. Zij werkt nauw samen met leerkrachten en ouders om leerlingen vroegtijdig te signaleren en te ondersteunen. Meerdere van onze toegewijde leerkrachten hebben aanvullende training gevolgd voor het begeleiden van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Tevens onderhouden wij een sterke samenwerking met externe ergotherapie- en logopediepraktijken voor integrale zorg.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij De Spiegel monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen met het geavanceerde volgsysteem 'Leerling in Beeld'. Dit systeem biedt waardevolle inzichten door middel van gevalideerde vragenlijsten. Leerkrachten vullen deze lijsten in om de voortgang te beoordelen, terwijl leerlingen vanaf groep 5 ook zelf actief betrokken worden bij dit proces. Voor de jongste leerlingen in groep 1 passen we de metingen aan, rekening houdend met hun gewenningsproces. De data uit de vragenlijsten, onderverdeeld in zeven cruciale dimensies zoals betrokkenheid, welbevinden en sociale flexibiliteit, stellen ons in staat om gerichte gesprekken te voeren. Zo kunnen we proactief bepalen of er aanvullende aandacht of ondersteuning nodig is, zowel klassikaal als individueel.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Positieve Groei
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Positive Behavior Support (PBS) is de kern van onze schoolbrede aanpak, gericht op het actief bevorderen van positief gedrag en het creëren van een stimulerende leeromgeving. Ons doel is een positieve, sociale atmosfeer te waarborgen die leerprestaties maximaliseert en gedragsproblemen reduceert. Onze schoolhoge waarden – respect, veiligheid en verantwoordelijkheid – vormen de basis voor alle gedragsverwachtingen. Deze zijn gezamenlijk met de kinderen opgesteld en specificeren het gewenste gedrag op diverse locaties binnen en rondom onze school. Dit integrale onderdeel van Actief Burgerschap omvat een gestructureerd systeem voor het stimuleren en bekrachtigen van positief gedrag. Onze PBS-coördinator zorgt voor een consistente, schoolbrede implementatie, wat resulteert in een uniforme aanpak van gedrag en sociale ontwikkeling.
Motorische Ontwikkeling: Actieve Leerlingen
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze gespecialiseerde vakdocent lichamelijke ontwikkeling, verbonden aan Maastricht Sport, verzorgt wekelijks uitdagende gymlessen voor alle groepen. Zij volgt een gestructureerd vakwerkplan, waarbij leerkrachten wekelijks een vervolg geven aan de aangeboden leerstof. Twee keer per jaar evalueert onze vakdocent de motorische en lichamelijke vooruitgang van de leerlingen. Opvallende observaties worden uitvoerig besproken met de groepsleerkracht en vervolgens gedeeld met de ouders. Daarnaast monitort de jeugdarts van GGZ, in samenwerking met het consultatiebureau, de motorische en lichamelijke ontwikkeling van kinderen gedurende hun basisschoolperiode. Deze begeleiding verloopt altijd in afstemming met de ouders.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Openbare Basisschool De Spiegel bieden we ondersteuning op het gebied van medische handelingen en persoonlijke verzorging. Wij zorgen voor een veilige en zorgzame omgeving waar de individuele behoeften van elk kind centraal staan.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Spiegel
Ons Schoolondersteuningsprofiel en Aanpak
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitszorg en Educatief Schoolplan OBS De Spiegel Maastricht
Wat zijn de belangrijkste doelen in ons schoolplan voor 2024-2025?
Hoe monitort OBS De Spiegel de voortgang van de gestelde onderwijsdoelen?
Downloaden
DOWNLOAD ONS VOLLEDIGE SCHOOLPLANExtra Onderwijs en Opvang voor Jonge Kinderen bij OBS De Spiegel
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk extra aanbod heeft OBS De Spiegel voor jonge kinderen?
OBS De Spiegel biedt diverse aanvullende programma's en faciliteiten speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze programma's zijn ontworpen om een stimulerende en veilige omgeving te creëren waarin uw kind optimaal kan groeien en leren. We focussen op een brede ontwikkeling, waarbij we aandacht besteden aan zowel cognitieve als sociale vaardigheden. Ons aanbod sluit aan bij de behoeften van jonge kinderen en wordt ondersteund door ervaren professionals. Meer details over de specifieke activiteiten en de pedagogische aanpak vindt u op onze website of kunt u navragen bij onze school.
Met welke partners werkt OBS De Spiegel samen voor het jonge kind programma?
OBS De Spiegel werkt samen met gerenommeerde kinderopvangpartners om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen zorgen voor een doorlopende lijn in de ontwikkeling en begeleiding van uw kind, van de kinderopvang tot aan de basisschool. Onze belangrijkste partners zijn KDV Toermalijn en KDV Villa Luna, beide onderdeel van MIK Kinderopvang. Deze kinderdagverblijven delen onze pedagogische visie en streven naar de hoogste kwaliteit van opvang en educatie. Meer informatie over onze partners en hun aanbod kunt u vinden op de website van MIK Kinderopvang.