Openbare Basisschool De Spiegel

Het team van Openbare Basisschool De Spiegel in Maastricht

Current section: team
Sorbonnelaan 190
6229 Maastricht

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Spiegel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Spiegel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Spiegel bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Spiegel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Spiegel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Spiegel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (30%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (30%)
55-65 jaar (10%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Spiegel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Spiegel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibel Leerkrachtvervangingsbeleid op Basisschool De Spiegel

Vervanging van Leerkrachten op Basisschool De Spiegel Als openbare basisschool in Maastricht staan wij voor ononderbroken en kwalitatief hoogstaand onderwijs. We begrijpen dat onverwachte afwezigheid van leerkrachten, zoals bij ziekte of zwangerschapsverlof, uitdagingen met zich meebrengt voor zowel leerlingen als ouders. De continuïteit van de leeromgeving en de aandacht voor elke leerling zijn onze hoogste prioriteit. Om deze reden zetten we binnen onze stichting, 'kom Leren', gezamenlijk in op effectieve vervangingsstrategieën. We delen best practices en zoeken continu naar innovatieve oplossingen om personele uitval op te vangen. De schoolleiding, in nauwe samenwerking met het onderwijsteam, streeft ernaar de best mogelijke vervangingsmogelijkheden te organiseren, met een focus op interne flexibiliteit en efficiëntie. Ondanks onze inspanningen kan het in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat we geen directe vervanging kunnen garanderen. In dergelijke situaties informeren wij u proactief en transparant over de situatie en de genomen stappen. We verkennen alle beschikbare opties, inclusief het tijdelijk herverdelen van leerlingen over klassen. Alleen als laatste redmiddel, na zorgvuldige overweging en met uw begrip, kunnen we genoodzaakt zijn een groep tijdelijk niet te ontvangen. De directeur zal in dit geval tijdig contact opnemen met het College van Bestuur voor goedkeuring en u schriftelijk informeren met een duidelijke onderbouwing. Protocol Leerkrachtvervanging binnen Stichting kom Leren Alle scholen die ressorteren onder de Stichting kom Leren hanteren een gestructureerd protocol voor het waarborgen van leerkrachtvervanging. Dit protocol bestaat uit de volgende stappen: Stap 1: Inzet interne vervangerspool of eigen parttime leerkrachten. We starten met het benutten van onze interne vervangingspool en de flexibiliteit van onze eigen parttime groepsleerkrachten binnen de school en de stichting. Stap 2: Interne herverdeling van taken. Onderzocht wordt of personeel binnen de school tijdelijk vrijgeroosterd kan worden van lesgevende taken om vervanging te realiseren. Stap 3: Groepering van leerlingen. Leerlingen worden waar mogelijk verdeeld over bestaande groepen of groepen worden tijdelijk samengevoegd om onderwijsruimte te creëren. Stap 4: Noodmaatregel - Tijdelijke thuisscholing. Indien geen andere oplossing mogelijk is, wordt na overleg met het CvB en schriftelijke communicatie naar ouders, waarbij ondersteuning wordt geboden aan ouders die geen opvang kunnen regelen, de school gesloten voor specifieke groepen. De inspectie, leerplichtambtenaar en de Medezeggenschapsraad worden hierover geïnformeerd. LEES MEER OVER ONS VERVANGINGSBELEID

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Spiegel

0

Excelleren in Taal en Rekenen: Onze Expertise

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Spiegel stimuleren we academische groei met gespecialiseerde ondersteuning voor taal en rekenen. Onze rekencoördinator waarborgt de hoge kwaliteit van ons rekenonderwijs. Daarnaast beschikt onze intern begeleider over diepgaande expertise op het gebied van extra zorgbehoeften. Zij werkt nauw samen met leerkrachten en ouders om leerlingen vroegtijdig te signaleren en te ondersteunen. Meerdere van onze toegewijde leerkrachten hebben aanvullende training gevolgd voor het begeleiden van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Tevens onderhouden wij een sterke samenwerking met externe ergotherapie- en logopediepraktijken voor integrale zorg.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij De Spiegel monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen met het geavanceerde volgsysteem 'Leerling in Beeld'. Dit systeem biedt waardevolle inzichten door middel van gevalideerde vragenlijsten. Leerkrachten vullen deze lijsten in om de voortgang te beoordelen, terwijl leerlingen vanaf groep 5 ook zelf actief betrokken worden bij dit proces. Voor de jongste leerlingen in groep 1 passen we de metingen aan, rekening houdend met hun gewenningsproces. De data uit de vragenlijsten, onderverdeeld in zeven cruciale dimensies zoals betrokkenheid, welbevinden en sociale flexibiliteit, stellen ons in staat om gerichte gesprekken te voeren. Zo kunnen we proactief bepalen of er aanvullende aandacht of ondersteuning nodig is, zowel klassikaal als individueel.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Positieve Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Positive Behavior Support (PBS) is de kern van onze schoolbrede aanpak, gericht op het actief bevorderen van positief gedrag en het creëren van een stimulerende leeromgeving. Ons doel is een positieve, sociale atmosfeer te waarborgen die leerprestaties maximaliseert en gedragsproblemen reduceert. Onze schoolhoge waarden – respect, veiligheid en verantwoordelijkheid – vormen de basis voor alle gedragsverwachtingen. Deze zijn gezamenlijk met de kinderen opgesteld en specificeren het gewenste gedrag op diverse locaties binnen en rondom onze school. Dit integrale onderdeel van Actief Burgerschap omvat een gestructureerd systeem voor het stimuleren en bekrachtigen van positief gedrag. Onze PBS-coördinator zorgt voor een consistente, schoolbrede implementatie, wat resulteert in een uniforme aanpak van gedrag en sociale ontwikkeling.

1

Motorische Ontwikkeling: Actieve Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Lichamelijke Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakdocent lichamelijke ontwikkeling, verbonden aan Maastricht Sport, verzorgt wekelijks uitdagende gymlessen voor alle groepen. Zij volgt een gestructureerd vakwerkplan, waarbij leerkrachten wekelijks een vervolg geven aan de aangeboden leerstof. Twee keer per jaar evalueert onze vakdocent de motorische en lichamelijke vooruitgang van de leerlingen. Opvallende observaties worden uitvoerig besproken met de groepsleerkracht en vervolgens gedeeld met de ouders. Daarnaast monitort de jeugdarts van GGZ, in samenwerking met het consultatiebureau, de motorische en lichamelijke ontwikkeling van kinderen gedurende hun basisschoolperiode. Deze begeleiding verloopt altijd in afstemming met de ouders.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Spiegel bieden we ondersteuning op het gebied van medische handelingen en persoonlijke verzorging. Wij zorgen voor een veilige en zorgzame omgeving waar de individuele behoeften van elk kind centraal staan.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
1
Totaal specialisten
1
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Leerplein, een plek centraal in de school waar kinderen zelfstandig of samen kunnen werken.

Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Spiegel

Ons Schoolondersteuningsprofiel en Aanpak

Op Basisschool De Spiegel in Maastricht bieden we gerichte extra ondersteuning aan leerlingen. Drie keer per jaar evalueren we samen met de groepsleerkracht de voortgang en resultaten van elke leerling. Factoren zoals prestaties in de klas, toetsuitslagen of sociaal-emotioneel welzijn kunnen aanleiding geven tot extra begeleiding, gecoördineerd door onze interne begeleider. Leerlingen die uitzonderlijk presteren of juist extra hulp nodig hebben, komen in aanmerking voor een individueel ondersteuningsplan. Deze hulp kan variëren van verlengde instructie tijdens de les, extra oefenmateriaal, verdieping van de leerstof tot peer tutoring. We zetten diverse methodieken in om iedere leerling optimaal te laten groeien. Elke basisschool, inclusief De Spiegel, hanteert een Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit profiel beschrijft de onderwijsondersteuning die wij bieden, onderverdeeld in vijf niveaus. Niveau 1 en 2 omvatten ondersteuning binnen de groep, terwijl niveau 3 en 4 interne en externe deskundigen inzetten. Voor specifieke ondersteuning (niveau 5) is een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband vereist. Wij bieden basisondersteuning (niveaus 1-4) zelfstandig of met hulp van netwerkpartners. Bij onduidelijkheden over de inzet van ondersteuning bieden wij onafhankelijk advies via het samenwerkingsverband. Gemeentelijke voorzieningen zoals jeugdhulp en schoolmaatschappelijk werk vullen onze onderwijsondersteuning aan, conform de Jeugdwet, voor kinderen die extra ondersteuning thuis of op school nodig hebben. Indien onze school de ondersteuningsbehoefte van een leerling niet volledig kan dekken, organiseren we een 'knooppunt'. Hierin werken ouders, school, jeugdarts, schoolmaatschappelijk werk en leerplicht samen om de benodigde ondersteuning op maat te bieden. Dit doen we met partners die aansluiten bij de specifieke behoeften van het kind. Onze ambitie is om onze kwaliteitszorg continu te verbeteren. We evalueren en optimaliseren voortdurend ons lesaanbod, onze methodes en onze lesactiviteiten in de klas. Zo zorgen we ervoor dat de ondersteuning voor al onze leerlingen op Basisschool De Spiegel in Maastricht altijd van de hoogste kwaliteit is.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Educatief Schoolplan OBS De Spiegel Maastricht

Wat zijn de belangrijkste doelen in ons schoolplan voor 2024-2025?

Ons schoolplan voor 2024-2025 bij OBS De Spiegel is gericht op diverse kerngebieden van basisonderwijs. We zetten vol in op rekenvaardigheid door een nieuwe lesmethode te implementeren, waarbij leerkrachten hoge verwachtingen hanteren en alle leerlingen actief betrokken zijn bij de les. Daarnaast besteden we veel aandacht aan burgerschapsvorming. Dit betekent dat onze leerlingen de kennis, vaardigheden en de juiste houding ontwikkelen om actief deel te nemen aan de maatschappij, nu en in de toekomst. Kunst en cultuur spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van onze leerlingen. Via muziek, dans, drama, beeldende kunst en cultureel erfgoed leren zij zich uit te drukken en de wereld om hen heen te beleven en te begrijpen. Het waarborgen van onze onderwijskwaliteit en processen is een continu proces. Dit doen we doelgericht en met behulp van kwaliteitskaarten, zodat we altijd streven naar de beste resultaten voor onze leerlingen. Tot slot bevorderen we talentontwikkeling en diversiteit. Passend onderwijs en inclusie zijn integraal onderdeel van onze dagelijkse onderwijspraktijk, waarbij zowel leerlingen als leraren zich blijven ontwikkelen.

Hoe monitort OBS De Spiegel de voortgang van de gestelde onderwijsdoelen?

De voortgang van onze onderwijsdoelen wordt nauwlettend gevolgd. Meer details over de monitoring en de specifieke aanpak per doelstelling vindt u in het schoolplan zelf, dat u kunt downloaden via de link op deze pagina.

Extra Onderwijs en Opvang voor Jonge Kinderen bij OBS De Spiegel

Toelichting van de school

OBS De Spiegel faciliteert voorschoolse en naschoolse opvang voor alle kinderen. Wij werken nauw samen met MIK Kinderopvang, een professionele partner die uw opvangwensen kan vervullen. Dit makelaarsmodel zorgt voor een naadloze aansluiting tussen school en opvang. Wij bieden flexibele opvangarrangementen: van 07:30 tot 08:30 uur voor de ochtend en van 14:45 tot 18:30 uur na schooltijd. Ook tijdens vakantiedagen en incidentele vrije dagen staat MIK voor u klaar, met opvang van 07:30 tot 18:30 uur. Alle administratieve zaken rondom de opvang worden door MIK Kinderopvang afgehandeld. Pedagogisch sluiten de visies van MIK en OBS De Spiegel perfect op elkaar aan. Regelmatige afstemming tussen de MIK-coördinator en de directie van OBS De Spiegel waarborgt de kwaliteit. Voor gedetailleerde informatie over de opvang en de bijbehorende kosten, kunt u contact opnemen met de afdeling Relatiebeheer van MIK via 043-3517171 of hun website www.mik-kinderopvang.nl bezoeken. Bent u benieuwd naar onze BSO De Spiegel? Maak een afspraak via 043-3671984 en kom gerust een kijkje nemen.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft OBS De Spiegel voor jonge kinderen?

OBS De Spiegel biedt diverse aanvullende programma's en faciliteiten speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze programma's zijn ontworpen om een stimulerende en veilige omgeving te creëren waarin uw kind optimaal kan groeien en leren. We focussen op een brede ontwikkeling, waarbij we aandacht besteden aan zowel cognitieve als sociale vaardigheden. Ons aanbod sluit aan bij de behoeften van jonge kinderen en wordt ondersteund door ervaren professionals. Meer details over de specifieke activiteiten en de pedagogische aanpak vindt u op onze website of kunt u navragen bij onze school.

OBS De Spiegel biedt diverse aanvullende programma's en faciliteiten speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze programma's zijn ontworpen om een stimulerende en veilige omgeving te creëren waarin uw kind optimaal kan groeien en leren. We focussen op een brede ontwikkeling, waarbij we aandacht besteden aan zowel cognitieve als sociale vaardigheden. Ons aanbod sluit aan bij de behoeften van jonge kinderen en wordt ondersteund door ervaren professionals. Meer details over de specifieke activiteiten en de pedagogische aanpak vindt u op onze website of kunt u navragen bij onze school.

Kindcentrum

Met welke partners werkt OBS De Spiegel samen voor het jonge kind programma?

OBS De Spiegel werkt samen met gerenommeerde kinderopvangpartners om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen zorgen voor een doorlopende lijn in de ontwikkeling en begeleiding van uw kind, van de kinderopvang tot aan de basisschool. Onze belangrijkste partners zijn KDV Toermalijn en KDV Villa Luna, beide onderdeel van MIK Kinderopvang. Deze kinderdagverblijven delen onze pedagogische visie en streven naar de hoogste kwaliteit van opvang en educatie. Meer informatie over onze partners en hun aanbod kunt u vinden op de website van MIK Kinderopvang.

OBS De Spiegel werkt samen met gerenommeerde kinderopvangpartners om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen zorgen voor een doorlopende lijn in de ontwikkeling en begeleiding van uw kind, van de kinderopvang tot aan de basisschool. Onze belangrijkste partners zijn KDV Toermalijn en KDV Villa Luna, beide onderdeel van MIK Kinderopvang. Deze kinderdagverblijven delen onze pedagogische visie en streven naar de hoogste kwaliteit van opvang en educatie. Meer informatie over onze partners en hun aanbod kunt u vinden op de website van MIK Kinderopvang.

Team | Openbare Basisschool De Spiegel in Maastricht | [2025] Schoolregister