
Schoolweging
De schoolweging van De Spiegel Maastricht is 24,02 , met een spreiding van 6,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de inspectienorm van 85%. Deze score benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een sterke focus op hoge adviezen: 38.5% havo en 30.8% vwo (vs. 16.1% havo en 18.6% vwo bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, in tegenstelling tot het regionale gemiddelde van 1.01%. Deze resultaten passen bij het academisch gerichte profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Spiegel Maastricht | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken in de groepen met aanpakken. Dat betekent in de praktijk dat er lesgegeven wordt op drie niveaus. We gebruiken hierbij methodes voor de vakken spelling, taal, (begrijpend) lezen en rekenen. Deze methodes oefenen vaardigheden a.d.h.v. vastgestelde kerndoelen welke te vinden zijn op SLO (https://www.slo.nl/sectoren/po/kerndoelen/). Dat zijn de leerlijnen die elke dag aan de orde komen tijdens de lessen. Vaardigheden die geoefend worden, worden één keer per 3 à 4 weken getoetst. N.a.v. de toets en het beeld van het kind in de groep, kijkt een leerkracht welk kind op welk vakgebied welke aanpak nodig heeft. Leerlingen met zeer hoge resultaten en leerlingen met zwakkere resultaten. De leerling krijgt dan extra hulp. Extra hulp kan in vele verschillende vormen plaats vinden: door de leerkracht , extra begeleiding door een leerling (tutorleren) , extra oefenstof (eventueel voor thuis) , verdieping/verbreding van de leerstof , verlengde instructie tijdens de les (nog eens herhalen, in andere woorden, met ander lesmateriaal). Zo streeft een leerkracht ernaar de leerlingen op koers te houden. Aanpak 3: Verdiept / Score I / Ambitie: 30% van alle kinderen. Aanpak 2: Basis / Score II & III / Ambitie: 80%: van alle kinderen. Deze kinderen passen in het basisaanbod van de groep. Aanpak 1: Intensief / Score IV+V / Ambitie: 95-100% van het aantal kinderen halen 1F. V- : Dit zijn kinderen met een afbuigende leerlijn. Drie keer per jaar bespreekt de Interne Begeleider met de groepsleerkracht de resultaten en de voortgang van de leerlingen. Soms zijn de prestaties in de klas, de uitslagen van de toetsen of het gedrag van de leerling aanleiding om extra ondersteuning in te zetten. De leerkracht neemt hierin de lead en wordt ondersteund door de interne begeleider. We nemen het totaalbeeld mee van de leerling: de SEO ontwikkeling, , de executieve functies, werkhouding, gedrag, resultaten van de methode gebonden en de CITO toetsen. We toetsen 2 keer per jaar met een onafhankelijke, niet-methodegebonden toets: de CITO toetsen genoemd. We nemen deze af in januari en juni: Spelling, technisch lezen, begrijpend lezen en rekenen. De resultaten van deze toetsen (gescoord met I t/m V) worden afgezet tegen het landelijk gemiddelde. De inspectie van onderwijs hanteert een schoolweging, gebaseerd op criteria om de leerresultaten van scholen in het basisonderwijs te beoordelen. In het onderwijsresultatenmodel dat op 1 augustus 2020 is ingegaan, gebruikt de inspectie de gemiddelde schoolweging van 3 schooljaren als maat voor de leerlingenpopulatie. De schoolweging van de Spiegel is vastgesteld op 23,2. Hier zijn waarden aan gekoppeld: signaleringswaarden. 1F signaleringswaarde 85 %: dit is waar we ons op richten. Dat wil zeggen 85% van alle leerlingen halen de 1F doelen als ze van school afgaan. Dit komt overeen met eind groep E6. Alle scholen richten zich op 1F signaleringswaard 85% 69,5 % van onze leerlingen behalen in groep 8 een 1S/2F niveau. Dit komt overeen met E7/M8. Dit past goed binnen onze populatie. Onze ambitie is dat 80% van onze leerling populatie dit niveau haalt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10.5% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk). Het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (73.7%) weerspiegelt zorgvuldige advisering. De school scoort echter lager in ‘boven advies’ (15.8% vs. 25.3% nationaal), mogelijk door al hoge startadviezen.
Sociale ontwikkeling
De Spiegel heeft een open en laagdrempelige sfeer. De teamleden zijn voor alle kinderen en ouders makkelijk benaderbaar. We kennen elkaar goed, zowel de leerkrachten de kinderen, als kinderen onderling en ook teamleden en ouders. We stralen dit uit en organiseren activiteiten om dit te stimuleren. Ontmoeten is hierbij een belangrijke waarde. De open en laagdrempelige sfeer zorgt voor optimaal pedagogisch klimaat. We hebben duidelijke afspraken over de omgang met elkaar en het gebruik van het gebouw, de ruimte en de materialen die voor iedereen gelden; kinderen en volwassenen. We gaan allemaal op dezelfde manier met deze afspraken om. Kinderen, teamleden en ouders voelen zich prettig en veilig op onze school. Het programma Positive Behaviour Support ondersteunt het pedagogisch klimaat en de sociale ontwikkeling van de kinderen. LEES MINDER
Openheid
Ontmoeten
Veiligheid
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Spiegel voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Spiegel werkt met het programma (School Wide) Positive Behavior Support (PBS). PBS is een schoolbrede aanpak gericht op het bevorderen van positief gedrag. Het doel is een positieve, sociale omgeving te creëren die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt of doet afnemen. Het gedrag in de school is gebaseerd op de waarden respect, veiligheid en verantwoordelijkheid. Deze waarden zijn leidend voor de gedragsverwachtingen die samen met de kinderen zijn opgesteld. De gedragsverwachtingen beschrijven het gewenste gedrag op verschillende plekken in en rond het schoolgebouw. Deze verwachtingen gelden voor iedereen: kinderen én volwassenen. Er is een systeem uitgewerkt om positief gedrag te stimuleren en te bekrachtigen, wat schoolbreed wordt ingezet.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Spiegel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Spiegel gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.