Openbare Basisschool De Spiegel

De resultaten van Openbare Basisschool De Spiegel in Maastricht

Current section: resultaten
Sorbonnelaan 190
6229 Maastricht

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Spiegel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Spiegel bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Spiegel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit wordt gemonitord middels de eindtoets in groep acht. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen de basisvaardigheden moet demonstreren, een standaard die voor elke basisschool in Nederland geldt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitieus Leren voor Toekomstig Succes

Het streefniveau biedt een verdieping bovenop het fundamentele niveau, met als doel dat een significant deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt voor de doorstroom naar het voortgezet onderwijs. De Onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke, op de leerlingenpopulatie afgestemde, signaleringswaarde vast. Dit percentage dient als richtlijn voor het aantal leerlingen dat aan het einde van groep acht het streefniveau zou moeten behalen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Spiegel?

Op Openbare Basisschool De Spiegel volgen we een zorgvuldig proces voor het bepalen van het definitieve schooladvies. Dit proces zorgt ervoor dat elke leerling een passend advies krijgt dat aansluit bij zijn of haar ontwikkeling en capaciteiten. Het traject begint met een voorlopig advies, dat leerlingen ontvangen aan het einde van groep 7 en opnieuw in januari van groep 8. Dit geeft ouders en leerlingen een eerste indicatie van het vervolgonderwijs. Tussen 27 januari en 16 februari wordt de cruciale doorstroomtoets afgenomen. De resultaten hiervan zijn essentieel voor het definitieve advies. Uiterlijk op 15 maart ontvangen de scholen de officiële uitslagen. Met deze resultaten op zak, krijgen leerlingen en hun ouders uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies van de school. Dit advies is leidend voor de aanmelding bij het voortgezet onderwijs. De aanmeldingen bij middelbare scholen vinden plaats tussen 25 maart en 31 maart. Leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich eerder aanmelden met hun voorlopige advies. Een hoger resultaat op de doorstroomtoets dan het voorlopige advies kan leiden tot een hoger definitief schooladvies. Enkel wanneer dit strikt in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen, mits dit gemotiveerd wordt.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Pedagogisch Klimaat op Basisschool De Spiegel

Basisschool De Spiegel in Maastricht koestert een open en toegankelijke sfeer waar zowel kinderen als ouders zich welkom voelen. Ons betrokken team is altijd laagdrempelig benaderbaar, wat bijdraagt aan een sterke onderlinge band. We kennen elkaar goed: leerlingen, leerkrachten, teamleden en ouders, en dit versterken we actief door gezamenlijke activiteiten. Deze warme en uitnodigende omgeving vormt de basis voor een optimaal pedagogisch klimaat. We hanteren duidelijke, gedeelde afspraken over respectvolle omgang en zorgvuldig gebruik van onze faciliteiten en materialen. Deze regels gelden voor iedereen, van jong tot oud, en creëren een gevoel van geborgenheid en veiligheid voor alle kinderen en medewerkers. Ons programma, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), is specifiek ontworpen om dit positieve pedagogische klimaat te ondersteunen en de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind te stimuleren. Bij De Spiegel staat ontmoeten centraal, waardoor we een veilige en prettige leeromgeving bieden waar iedereen kan groeien.

Openheid en toegankelijkheid

Actieve ontmoeting en verbinding

Veiligheid en geborgenheid

Hoe bevordert Basisschool De Spiegel de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Bij Basisschool De Spiegel stimuleren we sociale ontwikkeling door een open sfeer, laagdrempelige communicatie en het actief organiseren van ontmoetingsmomenten. Ons team hanteert duidelijke omgangsregels die gelden voor iedereen, en het programma School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) ondersteunt de sociale en emotionele groei van de kinderen, wat leidt tot een veilig en prettig schoolklimaat.

Welke methoden gebruikt De Spiegel voor het registreren van sociale opbrengsten?

Basisschool De Spiegel gebruikt de registratiemethode 'Zien' om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Dit helpt ons om de vooruitgang en eventuele ondersteuningsbehoeften op sociaal-emotioneel gebied te volgen.

  • Zien

Welke methoden zet De Spiegel in voor sociaal-emotioneel leren?

Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maakt Basisschool De Spiegel gebruik van de bewezen effectieve methode School Wide Positive Behavior Support (SWPBS). Deze methode helpt ons om een positief gedragsklimaat te creëren en kinderen te leren hoe ze op een constructieve manier met elkaar omgaan.

  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)

Inspectierapport Basisschool De Spiegel: Een Diepgaande Analyse

Openbare Basisschool De Spiegel Maastricht is in het verleden beoordeeld door de Onderwijsinspectie. Op 8 mei 2017 vond er een uitgebreid kwaliteitsonderzoek plaats, gevolgd door een verificatieonderzoek op 1 april 2019. Het volledige rapport van het kwaliteitsonderzoek door de Onderwijsinspectie is hier beschikbaar. Daarnaast vindt u een gedetailleerd eigen verslag van het verificatieonderzoek, evenals de officiële rapportage van de Onderwijsinspectie over het bestuursbrede bezoek waarin het verificatieonderzoek een integraal onderdeel vormde. Deze documenten bieden inzicht in de onderwijskwaliteit en prestaties van onze school.

Resultaten | Openbare Basisschool De Spiegel in Maastricht | [2025] Schoolregister