Openbare Basisschool Binnenstad in Maastricht

Het team van Openbare Basisschool Binnenstad in Maastricht

Current section: team
Begijnenstraat 11
6211 Maastricht

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool Binnenstad is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool Binnenstad. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool Binnenstad bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Binnenstad bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool Binnenstad zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool Binnenstad. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10.5%)
25-35 jaar (26.3%)
35-45 jaar (15.8%)
45-55 jaar (21.1%)
55-65 jaar (21.1%)
&ge;65 jaar (5.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool Binnenstad werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.2%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Indirect ondersteunend personeel (5.6%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool Binnenstad gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning: Verzekeren van Continuïteit op Basisschool Binnenstad

Op Openbare Basisschool Binnenstad streven we naar een stabiele leeromgeving. Kortdurende ziekte onder ons toegewijde team is zeldzaam, wat de kwaliteit van ons onderwijs ten goede komt. Onvoorziene omstandigheden leidden recentelijk tot enkele langdurige afwezigheden, waardoor we onze flexibiliteit moesten inzetten. Vervanging van personeel is essentieel bij ziekte, verlof of scholing. Momenteel ervaren we, net als veel andere scholen, uitdagingen om op de eerste ziektedag direct een geschikte vervanger te vinden. In dergelijke situaties mobiliseren we onze interne middelen om de impact op het dagelijkse lesprogramma te minimaliseren. Dit vereist een creatieve aanpak en kan leiden tot aanpassingen in de planning. De huidige krapte op de arbeidsmarkt maakt het vinden van externe vervangers complex. Daarom zetten we indien mogelijk interne krachten in die normaliter geen klassen leiden. Dit betekent dat andere schooltaken tijdelijk op een lager pitje komen te staan. Soms zijn we genoodzaakt om klassen te combineren, aangezien we niet altijd beschikken over voldoende flexibel inzetbaar personeel. We vragen hiervoor uw begrip en vragen u om rekening te houden met mogelijke mededelingen over het naar huis sturen van een groep. U wordt hierover uiterlijk de dag van tevoren geïnformeerd. Gelukkig hebben we in het schooljaar 2024-2025 geen enkele groep naar huis hoeven sturen, wat getuigt van onze proactieve personeelsplanning en de inzet van ons team.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool Binnenstad

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Logopedist
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool Binnenstad, onderdeel van Stichting kom Leren, bieden we een robuuste ondersteuningsstructuur. Ons toegewijde team van interne en externe specialisten staat klaar om leerkrachten en leerlingen de nodige extra hulp te bieden. De intern begeleider werkt nauw samen met een vaste orthopedagoog of psycholoog uit ons Onderwijsteam Passend Onderwijs (OPO). Door uw kind aan te melden, geeft u toestemming voor observaties in de klas, gericht op het optimaliseren van de lesmethoden van de leerkracht en het realiseren van passend onderwijs. Bij signalen van specifieke onderwijsbehoeften wordt u altijd proactief geïnformeerd. Onderzoek richt zich op leer- en gedragsontwikkeling. Indien nodig schakelen we gespecialiseerde (interne of externe) professionals in om zowel leerlingen als leerkrachten optimaal te ondersteunen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedragsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Naast de nauwe samenwerking tussen leerkrachten en de intern begeleider, faciliteert onze school consultaties met de bovenschoolse orthopedagoog/psycholoog. Deze expertise versterkt ons zorgteam en biedt waardevol advies voor de sociaal-emotionele groei en gedragsontwikkeling van onze leerlingen. Deze consultaties ondersteunen leerkrachten bij uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding en persoonlijke ontwikkeling. We onderzoeken altijd eerst de mogelijkheden binnen onze stichting, alvorens externe expertise in te schakelen. Regelmatige Knooppunt-gesprekken, met deelname van schoolarts, maatschappelijk werk en Bureau Jeugd Gemeente Maastricht, zorgen voor een multidisciplinaire aanpak bij complexe ondersteuningsvragen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Voor een gedetailleerd overzicht van onze uitgebreide ondersteuningsstructuur op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak, verwijzen wij u graag naar de sectie over Sociaal-Emotionele Ontwikkeling.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Ergotherapeut
Logopedist
Vakleerkracht Maastricht Sport

Toelichting van de school:

Lees voor een uitgebreide uitleg over onze aanpak en de inzet van specialisten met betrekking tot motorische en lichamelijke ontwikkeling het gedeelte over Sociaal-Emotionele Ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking met Professionals

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Openbare Basisschool Binnenstad heeft geen eigen medisch personeel in dienst. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van medische handelingen of persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met ouders om passende externe oplossingen te vinden. Onze stichting, kom Leren, hanteert een gedetailleerd protocol Medisch handelen, dat ook strikt wordt gevolgd op OBS Binnenstad om de veiligheid en het welzijn van elke leerling te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Buitenschoolse Opvang MIK

Ontdek Ons Aanbod voor Kindondersteuning op Basisschool Binnenstad

Innovatieve Ondersteuning voor de Toekomst van Uw Kind

Bij Openbare Basisschool Binnenstad streven we ernaar om elk kind de best mogelijke kansen te bieden. We geloven in het leveren van maatwerkonderwijs dat aansluit bij de unieke leerbehoeften van uw kind, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel vlak. Daarom investeren we continu in de professionele ontwikkeling van ons team, zodat we altijd voorbereid zijn op nieuwe uitdagingen. Soms stuiten we op leer- en ontwikkelingsvragen waarvoor niet direct een pasklare oplossing voorhanden is. Onze kernfilosofie is dat we, in nauwe samenwerking met u als ouder en externe specialisten, actief op zoek gaan naar de meest geschikte antwoorden. We voelen ons verantwoordelijk voor het welzijn en de groei van elk kind op onze school. Indien de situatie daarom vraagt, werken we samen met het deskundige ondersteuningsteam van Stichting Kom Leren en het Samenwerkingsverband. Samen vinden we de juiste weg om uw kind optimaal te begeleiden naar succes.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg: Schoolplan en Ontwikkeling OBS Binnenstad

Wat zijn de kernambities in ons schoolplan voor beter onderwijs?

OBS Binnenstad streeft in de huidige schoolplanperiode naar een versterking van het leerproces en de onderwijskwaliteit. We focussen op het ontwikkelen van een passend en gedifferentieerd aanbod voor rekenen, taal, lezen en het International Primary Curriculum (IPC) en International Early Years Curriculum (IEYC). Daarnaast leggen we nadruk op de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, waarbij we een onderwijsaanbod creëren dat aansluit bij de behoeften van onze diverse leerlingenpopulatie. Binnen het IPC en IEYC zetten we in op 'Leren in de wereld' met een sterke focus op wereldburgerschap, waarbij specifieke burgerschapsdoelen zijn vastgelegd. De evaluatie van onze ontwikkeldoelen voor schooljaar 2024-2025 is afgerond. Voor het schooljaar 2025-2026 presenteren we een gedetailleerd Jaarplan met concrete, meetbare doelen. De kernthema's voor schoolontwikkeling in 2025-2026 omvatten het optimaliseren van basisvaardigheden zoals instructie, spelling en rekenen, het verdiepen van het IPC-curriculum en het waarborgen van een consistente leerlijn, het implementeren van nieuwe, passende rapportagesystemen en het versterken van leesvaardigheden (technisch, begrijpend en NT2).

Hoe monitort OBS Binnenstad het behalen van schoolse doelen en kwaliteitsverbetering?

Wij evalueren onze onderwijsaanpak en resultaten systematisch om te verzekeren dat we onze gestelde doelen effectief bereiken. Voor het meten van leeropbrengsten maken we gebruik van de Leerling-in-Beeld toetsen, die halverwege en aan het einde van het schooljaar worden afgenomen. Deze resultaten worden grondig geanalyseerd en gerapporteerd, waarna ze binnen het team worden besproken. Op basis van deze analyses stellen we ons handelen bij en formuleren we waar nodig nieuwe, concrete doelen. Dit continue proces van 'data, duiden, doelen, doen' is de kern van onze cyclische kwaliteitsverbetering. Jaarlijks evalueren we als team ons schoolplan, beoordelen we de voortgang, identificeren we verbeterpunten en stellen we toekomstige plannen en doelen bij, conform de PDCA-cyclus. Bovendien hanteert Stichting Kom Leren interne kwaliteitsborgingsinstrumenten. Elke twee jaar wordt onze school bezocht door een intern deskundigenteam voor een visitatie of audit. De audit levert een objectieve 'foto' van de schoolkwaliteit op. Daarnaast vinden er jaarlijkse gesprekken plaats met de adviseur onderwijskwaliteit en de bestuurder, gericht op resultaten en schoolontwikkeling. Sinds schooljaar 2024-2025 zijn hier monitorgesprekken aan toegevoegd, die tweemaal per jaar plaatsvinden. Hierbij zijn de directeur, IB'ers, voorzitter CvB, M&O, Onderwijskwaliteit, Financiën en Huisvesting betrokken, wat zorgt voor een compleet beeld en een efficiënte aanpak van aandachtspunten en knelpunten.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen op Basisschool Binnenstad

Toelichting van de school

Basisschool Binnenstad Maastricht biedt een geïntegreerde aanpak voor onderwijs en opvang, speciaal voor onze jongste leerlingen. We werken nauw samen met Villa Max, de professionele kinderopvang gevestigd in ons schoolgebouw en onderdeel van MIK-PIW groep. Voor de aanmelding voor onze voor- en naschoolse opvang verwijzen we u direct naar de website van Kinderopvang MIK. Houd er rekening mee dat er momenteel een wachtlijst is voor deze populaire opvangservice. Het is echter belangrijk om uw kind toch aan te melden, zodat we een actueel beeld krijgen van de vraag naar kinderopvang en onze dienstverlening hierop kunnen afstemmen. Uw aanmelding helpt ons de behoeften van alle gezinnen te begrijpen.

Veelgestelde vragen

Welk aanvullend aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool Binnenstad?

Basisschool Binnenstad Maastricht verrijkt het aanbod voor jonge kinderen met diverse ontwikkelingsgerichte activiteiten. Dit omvat professionele kinderopvang, toegewijde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) voor peuters, en een geïntegreerd kindcentrum. Deze programma's zijn ontworpen om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin elk kind optimaal kan groeien en leren.

Basisschool Binnenstad Maastricht verrijkt het aanbod voor jonge kinderen met diverse ontwikkelingsgerichte activiteiten. Dit omvat professionele kinderopvang, toegewijde Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) voor peuters, en een geïntegreerd kindcentrum. Deze programma's zijn ontworpen om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin elk kind optimaal kan groeien en leren.

Kinderopvang Maastricht
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Peuteropvang Maastricht
Kindcentrum Binnenstad Maastricht

Met welke partners werkt Basisschool Binnenstad samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Voor het brede aanbod gericht op jonge kinderen, van kinderopvang tot educatieve programma's, werkt Basisschool Binnenstad nauw samen met MIK-PIW Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert hoogwaardige zorg en educatie, afgestemd op de specifieke behoeften van jonge kinderen in Maastricht. Meer informatie over hun diensten vindt u op hun website.

Voor het brede aanbod gericht op jonge kinderen, van kinderopvang tot educatieve programma's, werkt Basisschool Binnenstad nauw samen met MIK-PIW Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert hoogwaardige zorg en educatie, afgestemd op de specifieke behoeften van jonge kinderen in Maastricht. Meer informatie over hun diensten vindt u op hun website.

Team | Openbare Basisschool Binnenstad in Maastricht | [2025] Schoolregister