
De resultaten van Openbare Basisschool Binnenstad in Maastricht
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool Binnenstad, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool Binnenstad bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool Binnenstad bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau: de basis voor succes
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit via de eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage is de signaleringswaarde en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Openbare Basisschool Binnenstad.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: uitblinken in leren
Het streefniveau bouwt voort op het fundamenteel niveau en daagt leerlingen uit om nóg hogere prestaties neer te zetten aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool, specifiek afgestemd op de eigen leerlingpopulatie, stelt de inspectie een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op onze school, Openbare Basisschool Binnenstad.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool Binnenstad?
Op OBS Binnenstad Maastricht begeleiden we leerlingen in groep 8 met een belangrijk schooladvies voor de middelbare school. Dit advies wordt zorgvuldig opgesteld aan het einde van groep 7. Een team van de leerkrachten van groep 6 en 7, de intern begeleider en de directeur bespreken de voortgang. Na de zomervakantie start groep 8 met een gesprek tussen de leerkracht, leerling en ouders. Hierin worden wensen en verwachtingen over het vervolgonderwijs besproken, wat de basis vormt voor het schooljaar. In januari of februari ontvangen leerlingen een definitief schooladvies van ons. Dit wordt aangevuld met de resultaten van de doorstroomtoets. Alleen bij significant hogere scores op deze toets, passen we ons definitieve advies aan. Met het definitieve advies schrijven leerlingen zich in bij de middelbare school van hun keuze. Onze school hanteert een kansrijk beleid. Dit betekent dat we het schooladvies altijd evalueren en waar nodig bijstellen. Zo geven we elk kind de kans om zich optimaal te ontwikkelen naar het juiste middelbare schoolniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Veiligheid op OBS Binnenstad Maastricht
Op Openbare Basisschool Binnenstad Maastricht stimuleren we de unieke ontwikkeling van elk kind. We creëren een veilige omgeving waar leerlingen leren en oefenen met positief sociaal gedrag, omringd door medeleerlingen. Onze '5 Sterren Aanpak' vormt de basis voor klasafspraken en de onderlinge omgang. Binnen elk IEYC/IPC thema integreren we expliciet 'leren leren'-vaardigheden, essentieel voor hun algemene ontwikkeling. Voor het schooljaar 2025-2026 versterken we onze focus op sociaal-emotionele groei. We bieden kinderen de tools om zich te ontplooien tot wereldburgers, klaar voor de uitdagingen van de toekomst. We richten ons op kernkwaliteiten zoals respect, aanpassingsvermogen, veerkracht, communicatie, samenwerking, zorgzaamheid, onderzoekend leren en moreel besef.
Veiligheid creëren en waarborgen
Actief samenwerken stimuleren
Gedeelde verantwoordelijkheid en effectieve communicatie bevorderen
Hoe bevordert OBS Binnenstad de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Wij meten de sociaal-emotionele ontwikkeling met de vragenlijst 'Sociaal-emotioneel functioneren' van Leerling in Beeld (LIB). Dit geeft inzicht in welbevinden, sociaal gedrag en zelfbeeld. Leraren gebruiken deze signalen voor gerichte gesprekken met leerlingen. Voor kleuters hanteren we de observatie-gebaseerde ontwikkelingslijnen uit ParnasSys. De sociale veiligheid monitoren we bij groepen 6, 7 en 8 met vragenlijsten van Vensters (of B&T) en Leerling in Beeld. Resultaten bespreken we individueel met ouders bij opvallende scores. De analyses door leerkrachten en de intern begeleider leiden tot actieplannen voor groepsdynamiek, sociale omgang of executieve functies. Bij complexe situaties schakelen we de expertise van Stichting Kom Leren in.
Welke registratiemethoden gebruikt de school voor sociale resultaten?
Onze school registreert sociale opbrengsten met behulp van de volgende methoden:
- Sociaal emotioneel functioneren - LiB (Leerling in Beeld)
Welke methoden zet OBS Binnenstad in voor sociaal-emotioneel leren?
OBS Binnenstad maakt gebruik van diverse methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- Mindfulness lessen voor groepen 3, 4 en 5
- Een effectief pestprotocol gebaseerd op bewezen methodieken
- De '5 Sterren Aanpak' voor positief klassengedrag
Onderwijsinspectie Beoordeling Openbare Basisschool Binnenstad Maastricht
Ontdek de kwaliteitsborging en ontwikkeling van Openbare Basisschool Binnenstad, gelegen in het hart van Maastricht. Onze school streeft naar uitstekend basisonderwijs voor alle leerlingen, met aandacht voor individuele groei en een veilige leeromgeving. Lees hier meer over de bevindingen en aanbevelingen van de Onderwijsinspectie om een compleet beeld te krijgen van onze educatieve aanpak.