Kindcentrum Dynamiek
Goudenweg 200
6216 TT Maastricht

Schoolweging

Schoolweging
31.31
Spreiding
6.72

De schoolweging van Dynamiek Maastricht is 31,31 , met een spreiding van 6,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92.13% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. De school scoort hiermee nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (95.23%). De gestandaardiseerde taal- en rekenprogramma's tonen hier hun waarde.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71.43% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 43.5%. Dit is opvallend gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31.31) en benadrukt de effectiviteit van de ondersteuningsstructuur. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen halen gemiddeld 55.36%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen reflecteren diversiteit: 34.6% vmbo-(g)t en 26.9% havo/vwo. Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (11.54% tegen 18.61% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies blijft met 0% achter bij het regionaal gemiddelde (1.01%), wat past bij de academische focus van het kindcentrum.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDynamiek MaastrichtGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, volgen de teamleden van Kindcentrum Dynamiek de kinderen heel nabij. Dit gebeurt op diverse manieren. Dagelijks voeren leerkrachten gesprekken met kinderen en begeleiden kinderen tijdens het werken. Daaruit haalt een leerkracht belangrijke observatiegegevens waarop hij/zij het onderwijs kan afstemmen. Ook is er in elke groep een doelenmuur te vinden. De doelen waaraan in een periode gewerkt wordt, worden voor kinderen gevisualiseerd. Elk kind krijgt de kans om aan te geven of de leerstof gesnapt wordt, er nog extra oefening nodig is of dat hij/zij extra hulp nodig heeft. Om de ontwikkeling te meten neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen (het CITO-leerlingvolgsysteem). In onze school worden deze gegevens besproken op groepsniveau en teamniveau. Deze gegevens worden voortdurend geanalyseerd en gebruikt om het onderwijs zo passend mogelijk te maken. De internbegeleider en het zorgteam spelen hierin ook een belangrijke rol.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend weinig leerlingen presteren onder advies: 8% tegen 11.81% landelijk. Bijna de helft (48%) stroomt door boven het adviesniveau, wat de kwaliteit van de advisering en doorstroombegeleiding onderstreept. Deze cijfers zijn consistent met de beschreven 'opbrengstgerichte zorg' in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

In Kindcentrum Dynamiek maken we gebruik van PBS, Positive Behaviour Support. PBS is gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Dit begint bij het gezamenlijk formuleren van de waarden die de school belangrijk vindt. De PBS-waarden van Kindcentrum Dynamiek zijn: Respect, Veiligheid en Verantwoordelijkheid. LEES MINDER

Respect

Veiligheid

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Dynamiek voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum Dynamiek heeft verwachtingen op het gebied van gedrag geformuleerd binnen diverse thema's. Deze verwachtingen gelden voor de algemene ruimtes in en om de school, zoals het schoolplein, de hal en de klas. Er zijn afspraken over de omgang met elkaar. Personeelsleden belonen kinderen die zich aan de gedragsverwachtingen houden met een duimpje of een punt op ClassDojo, wat ingewisseld kan worden voor een individuele of groepsbeloning. Ongewenst gedrag wordt besproken wanneer de positieve aanpak niet voldoende blijkt te zijn.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Dynamiek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Dynamiek gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Dynamiek?

Kindcentrum Dynamiek gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Rots&Water voor sociaal-emotioneel leren.