Kindcentrum Amby

Het team van Kindcentrum Amby in Maastricht

Current section: team
Koninginnestraat 2A
6225 Maastricht

Zie hier hoe het team van Kindcentrum Amby is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum Amby. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum Amby bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum Amby bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum Amby zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.1%)
Man (12.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.7%)
Man (17.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum Amby. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.2%)
25-35 jaar (32.3%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (19.4%)
55-65 jaar (16.1%)
&ge;65 jaar (3.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (27%)
35-45 jaar (26.9%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (16.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum Amby werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.9%)
Direct ondersteunend personeel (6.5%)
Indirect ondersteunend personeel (6.5%)
Management (3.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum Amby gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid Kindcentrum Amby: Zekerheid voor Onderwijs

Bij Kindcentrum Amby zorgen we voor een naadloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van personeel. Ons uitgebreide vervangingsbeleid, vastgelegd in het document 'Beleid Vervangingen Kindcentrum Amby', garandeert dat uw kind altijd les krijgt van gekwalificeerde leerkrachten. Dit beleid beschrijft gedetailleerd hoe wij omgaan met ziekte, verlof en andere vormen van personeelsvervanging. We streven ernaar om zo snel mogelijk passende vervanging te regelen, zodat de leerontwikkeling van onze leerlingen optimaal blijft. Ons team is toegewijd aan het bieden van stabiele en kwalitatieve leeromgevingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Kindcentrum Amby: Specialisten voor Succes

9

Taal en Rekenen: Boost de Academische Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor didactische ondersteuning
Orthopedagoog voor leerdiagnostiek
Rekenspecialist voor rekenvaardigheid
Specialist meer- en hoogbegaafdheid voor uitdaging
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Logopedist voor spraak- en taalproblemen
Gedragsspecialist voor sociaal-emotionele groei
Ergotherapeut voor fijne motoriek en concentratie
Fysiotherapeut voor grove motoriek en beweging

Toelichting van de school:

Kindcentrum Amby investeert continu in een breed scala aan expertise om elke leerling optimaal te ondersteunen. Naast onze toegewijde internen, werken we nauw samen met externe specialisten. Deze samenwerking zorgt ervoor dat we een rijke leeromgeving creëren waar specifieke onderwijsbehoeften effectief worden aangepakt. Onze specialisten bieden gerichte hulp, zodat elke leerling zijn of haar volledige potentieel kan bereiken.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welbevinden voor Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal welzijn
Intern begeleider voor persoonlijke begeleiding

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat centraal bij Kindcentrum Amby. Drie van onze leerkrachten hebben een gespecialiseerde opleiding tot gedragsspecialist afgerond. Deze expertise stelt ons in staat om leerlingen te begeleiden die extra aandacht nodig hebben voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Een positief zelfbeeld en een veilige omgeving zijn essentieel om optimaal te kunnen leren.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern begeleider voor studieplanning
Orthopedagoog voor leerstrategieën
Ergotherapeut voor werkhouding en focus

Toelichting van de school:

Voor een succesvolle leerervaring is een goede werkhouding en aanpak van taken cruciaal. Kindcentrum Amby werkt hierbij nauw samen met een ergotherapeut. Deze ergotherapeut is vrijwel dagelijks op school aanwezig en biedt ondersteuning op maat. De aanpak wordt altijd in overleg met ouders, de leerkracht en de intern begeleider samengesteld, waardoor een integrale begeleiding gegarandeerd is.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor bewegingsstimulering
Fysiotherapeut voor motorische vaardigheden
Ergotherapeut voor fijne motoriek en dagelijkse handelingen

Toelichting van de school:

Kindcentrum Amby stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. We bieden hiervoor gespecialiseerde ondersteuning door een ergotherapeut en een fysiotherapeut. Deze professionals zijn regelmatig op school aanwezig om kinderen te begeleiden. De samenwerking met ouders, leerkrachten en intern begeleiders zorgt voor een effectieve en gecoördineerde aanpak die aansluit bij de individuele behoeften van elk kind.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze leerkrachten zijn getraind om adequaat te handelen bij kleine ongemakken of ongelukjes op school. Ze bieden directe zorg en gebruiken eenvoudige middelen om leerlingen te helpen. Voor medische handelingen of medicijntoediening volgen we strikte protocollen en werken we samen met ouders. De schoolleiding bepaalt, in overleg met ouders, de mate van medewerking. Leerkrachten weigeren altijd handelingen waarvoor zij zich niet bekwaam achten. Ons medicijnprotocol kunt u vinden op www.mosalira.nl onder 'ouder en kind'.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerpleinen

Ontdek de Ondersteuning op Kindcentrum Amby voor Elk Kind

Gedetailleerde Toelichting van Kindcentrum Amby over Onderwijsbehoeften

Kindcentrum Amby biedt een solide basis met een speciaal arrangement voor onze leerlingen. We merken een groeiende behoefte aan extra ondersteuning voor kinderen met uiteenlopende schoolkwaliteiten. Het is bemoedigend dat meer dan de helft van onze leerlingen succesvol doorstroomt naar HAVO/VWO-opleidingen. De laatste jaren zien we een toename in de diversiteit van onderwijsbehoeften binnen onze schoolgemeenschap. Door middel van onderzoekend en samenwerkend leren, zowel in de klas als op onze dynamische leerpleinen, streven we ernaar om tegemoet te komen aan de unieke onderwijsbehoeften van elk kind. Specifieke leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden we verrijkings- en verdiepingsmogelijkheden, onder andere via ons speciaal ontwikkelde Levelwerk. Kindcentrum Amby is uitgerust om vier preventieve en licht-curatieve interventies op het gebied van dyslexie en hoogbegaafdheid (HB) te bieden. Hoewel er nog beleid ontwikkeld wordt voor dyscalculie, beschikken we wel over gespecialiseerde kennis, een gestroomlijnd proces en een toegewijde proceseigenaar. Op het gebied van veiligheid zijn er nog geen specialisten benoemd, maar de overige drie interventies zijn volledig operationeel. Wet Passend Onderwijs: Zorgplicht voor Elke Leerling Sinds 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs van kracht, waarbij het schoolbestuur de zorgplicht draagt. Dit betekent dat wij elke leerling die extra ondersteuning nodig heeft, een passende onderwijsplek garanderen. Ouders melden hun kind aan bij de school van hun voorkeur, en wij zorgen voor een passende plek, hetzij binnen onze eigen school, hetzij op een andere geschikte school binnen het regulier of speciaal onderwijs. Elke school heeft een ondersteuningsprofiel opgesteld dat de geboden ondersteuning in kaart brengt. De school van aanmelding beoordeelt de mogelijkheid tot plaatsing. Indien plaatsing niet mogelijk is, wordt binnen zes weken een alternatieve plek aangeboden. Het is daarom raadzaam uw kind minimaal tien weken van tevoren aan te melden, zeker bij een verhuizing. Samenwerking voor Optimaal Onderwijs Om onze zorgplicht te vervullen en een breed scala aan leerbehoeften te ondersteunen, werken reguliere scholen nauw samen met scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs binnen een samenwerkingsverband. Dit samenwerkingsverband heeft een ondersteuningsplan opgesteld dat de basisondersteuning en de organisatie van extra ondersteuning vastlegt, inclusief de besteding van middelen. Alle basisscholen en scholen voor speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs van MosaLira vallen onder het Samenwerkingsverband Maastricht-Heuvelland. Deze samenwerking garandeert een gecoördineerde aanpak voor alle leerlingen. Maatwerk in Onderwijs: Ontwikkeling en Mogelijkheden Passend Onderwijs richt zich primair op de individuele mogelijkheden van leerlingen en de benodigde aanpassingen om het onderwijs hierop af te stemmen. Dit kan variëren van extra ondersteuning in de klas tot de ontwikkeling van nieuwe voorzieningen, evenals plaatsing binnen het (voortgezet) speciaal onderwijs. Onderwijs op maat is essentieel om elke leerling de kans te geven zich volledig te ontplooien. De specifieke invulling van Passend Onderwijs hangt af van de school en de gemaakte keuzes binnen het samenwerkingsverband. Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft de extra ondersteuning die onze school biedt, aanvullend op de basisondersteuning. Dit profiel bouwt voort op ons bestaande ondersteuningsbeleid. Meer details vindt u in het document "Passend onderwijs en indeling zorgniveaus" op de website van MosaLira. Ontwikkelingsperspectief: Begeleiding op Maat Voor leerlingen die extra ondersteuning ontvangen binnen het regulier basisonderwijs, is het verplicht om een ontwikkelingsperspectief op te stellen. Dit document beschrijft de verwachte uitstroombestemming van de leerling en de onderbouwing hiervan, evenals de benodigde ondersteuning en begeleiding. Het wordt opgesteld door de leerkracht en Intern Begeleider, in nauwe samenwerking met u als ouders. Uw inbreng is cruciaal voor het opstellen van het ontwikkelingsperspectief. Wij voeren regelmatig overleg met ouders en de leerling om het perspectief bij te stellen indien nodig. Dit zorgt voor een dynamisch en effectief begeleidingsplan. Toekomstige Ambitie: Inclusiever Onderwijs Kindcentrum Amby streeft naar een steeds inclusievere onderwijsomgeving. Door te investeren in de opleiding en bijscholing van ons eigen personeel en door intensieve samenwerking met externe specialisten, vergroten we continu onze capaciteit om elk kind de best mogelijke ondersteuning te bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan bij Kindcentrum Amby

Welke Educatieve Doelen Bevorderen Wij?

Onze visie op lesgeven is fundamenteel voor de ontwikkeling van elk kind. Wij integreren pedagogisch en didactisch handelen naadloos, met constante aandacht voor het individu, een open houding en wederzijds respect. Een positieve leeromgeving kenmerkt zich door zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zin en reflectief vermogen, altijd in samenwerking. Onze didactiek volgt bewezen modellen zoals het directe instructiemodel (DIM) en GRRIM, waarbij we interactieve lessen, gepersonaliseerd onderwijs (differentiëren) en gevarieerde werkvormen inzetten om motivatie te stimuleren. Kinderen leren optimaal door nieuwsgierigheid te prikkelen. Kindcentrum Amby faciliteert kennisverwerving op diverse manieren. Naast directe instructie moedigen we kinderen aan om lesstof op hun eigen tempo en wijze te verwerken, individueel of in groepsverband. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen deze aan de instructietafel, terwijl we voor uitdaging zorgen met verrijkings- en verdiepingsactiviteiten. Kwaliteitsborging is cruciaal. We evalueren continu of we de juiste dingen doen en of we ze goed doen. Dit doen we door middel van diverse instrumenten zoals het digi-keuzebord, SCOL en het CITO leerlingvolgsysteem. Naast methodegebonden toetsen, meten we tweemaal jaarlijks de voortgang met CITO-toetsen om de toepassing van kennis te beoordelen. De ontwikkeling van leerlingen wordt nauwlettend gevolgd via het CITO-leerlingvolgsysteem. Jaarlijks analyseren we de resultaten op cluster- en schoolniveau in een 'grote lus', waarbij we interventies formuleren die worden opgenomen in ons schoolplan. Deze diepte-analyse is onderdeel van de Schoolzelfevaluatie (SZE). Onze expertisegroepen werken actief aan verbeterpunten zoals digitale geletterdheid, burgerschap en communicatie. Ook borgen we interventies voor kwaliteitszorg en de ontwikkeling van jonge kinderen. Een gedetailleerd overzicht hiervan vindt u in ons schoolplan 2024-2028.

Hoe Realiseren Wij Onze Educatieve Doelstellingen?

Bij Kindcentrum Amby streven we continu naar de hoogste onderwijskwaliteit, sterk geworteld in het Rijnlands gedachtegoed. Vertrouwen, verbinding en vakmanschap vormen de kern van onze aanpak en sturen onze ontwikkelingsdoelen, die voortkomen uit onze expertisegroepen. Deze thema's definiëren de koers van onze onderwijsontwikkeling. De expertisegroepen komen regelmatig bijeen om de voortgang te monitoren en de deelplannen te actualiseren. De afgelopen jaren hebben we fors geïnvesteerd in onderwijsvernieuwingen door middel van gerichte scholing. Ons schoolplan 2024-2028 focust op het verder optimaliseren van onze sterke punten. We zetten in op het borgen en verdiepen van reeds geïmplementeerde interventies.

Ontdek ons Aanbod voor het Jonge Kind bij Kindcentrum Amby

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum Amby geloven we in de kracht van samen spelen en spreken voor onze jongste leerlingen. Het begeleiden van de ontwikkeling van jonge kinderen vraagt om specifieke expertise. Onze leerkrachten zijn getraind om te observeren, te luisteren en spel- en leersituaties te creëren die aansluiten bij de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen. Onze visie op het onderwijs voor het jonge kind is gericht op betrokkenheid en ontdekking. Leren gebeurt het meest effectief wanneer kinderen vanuit hun eigen interesse de wereld verkennen. Wij stimuleren dit door een rijke en uitdagende speelleeromgeving aan te bieden, waarin vijf kerngebieden centraal staan: spelontwikkeling, sociaal-emotionele groei, motorische vaardigheden, taal- en denkontwikkeling, en de ontwikkeling van leervoorwaarden. De rol van onze leerkrachten is cruciaal. Zij creëren een omgeving van vertrouwen en bieden duidelijke routines, terwijl ze tegelijkertijd ruimte laten voor spontaniteit. Door voortdurend te observeren en gerichte instructie te geven binnen thematisch onderwijs, begeleiden we elk kind optimaal in zijn of haar ontwikkeling. Onze speelleeromgeving is ingericht met leerpleinen die samen spelen en thematisch werken bevorderen. In de onderbouw beschikken we over meerdere lokalen, verbonden door gangruimtes en een aula, die elk een specifieke functie vervullen om een stimulerende leerervaring te garanderen. De groepsindeling in de onderbouw (groep 1 en 2) wordt jaarlijks bepaald op basis van het aantal leerlingen en hun individuele behoeften. We werken met zowel homogene groepen 1 of 2 als combinatiegroepen 1/2. Kinderen die vier jaar worden, starten in een groep 1 of een combinatiegroep. De overgang naar groep 2 wordt zorgvuldig afgestemd op de ontwikkeling van het kind, altijd in samenspraak met de ouders. De overgang van groep 2 naar groep 3 is een belangrijk moment. We zorgen voor een vloeiende overgang door leerkrachten van beide clusters nauw te laten samenwerken. Rond april starten we met de nieuwe groepsindeling voor groep 3, waarbij we rekening houden met de ontwikkeling, leerbehoeften en sociale contacten van elk kind. Ouders worden na de wisselmiddag aan het einde van het schooljaar geïnformeerd over de nieuwe groepsindeling. Voor groep 3 ligt de focus op het balanceren van spelend leren en het formele leerproces. Wij streven ernaar dat kinderen met plezier naar school komen en optimaal kunnen leren. Leren in groep 3 blijft gebaat bij ontdekking en nieuwsgierigheid, aangevuld met gestructureerd onderwijs. Onze leerkrachten zorgen voor een naadloze aansluiting tussen groep 2 en groep 3, met aandacht voor sensomotorische ontwikkeling, spelontwikkeling, sociaal-emotionele groei en de start van formeel leren. De speelleeromgeving in groep 3 combineert methodisch werken met ontwikkelingsgericht leren. We gebruiken methodes voor lezen, rekenen en schrijven als leidraad en bieden activiteiten aan die kinderen als betekenisvol ervaren. Dit stimuleert de intrinsieke motivatie. Naast thematische hoeken voor rollenspellen, beschikken we over voldoende ontwikkelings- en open materialen die kinderen uitnodigen tot actief en handelend leren.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum Amby extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Kindcentrum Amby biedt gespecialiseerde programma's en ondersteuning voor jonge kinderen, gericht op een optimale start in het onderwijs.

Kindcentrum Amby biedt gespecialiseerde programma's en ondersteuning voor jonge kinderen, gericht op een optimale start in het onderwijs.

Kinderopvang Maastricht
Peuteropvang en VVE Maastricht
Integraal Kindcentrum

Met welke partners werkt Kindcentrum Amby samen voor het jonge kind?

Voor ons aanbod voor het jonge kind werken wij nauw samen met MIK Kinderopvang, een partner die onze visie op spelend leren deelt. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een doorlopende ontwikkeling voor uw kind.

Voor ons aanbod voor het jonge kind werken wij nauw samen met MIK Kinderopvang, een partner die onze visie op spelend leren deelt. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang en een doorlopende ontwikkeling voor uw kind.

Team | Kindcentrum Amby in Maastricht | [2025] Schoolregister