Kindcentrum Amby
Koninginnestraat 2A
6225 BR Maastricht

Schoolweging

Schoolweging
26.58
Spreiding
6.74

De schoolweging van Amby is 26,58 , met een spreiding van 6,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96.3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs bij Kindcentrum Amby, ondanks de relatief lage instroom in onderbouwgroepen. De score is vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (-0.4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51.8%. Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerk, vooral voor leerlingen met potentieel voor havo/vwo. De score ligt wel 3.8% lager dan vergelijkbare scholen, wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 26.58).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweedeling: 21.9% vmbo-(g)t en 21.9% havo als meest voorkomende adviezen. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (0% vs 1.01% regio), maar wel een significant aandeel vmbo-b/k (15.6%). Het vwo-percentage (9.4%) blijft achter bij landelijke trends, mogelijk door de relatief hoge spreiding in schoolweging (6.74). De adviezen sluiten aan bij de beschreven focus op 'doorlopende ontwikkelingslijnen' in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAmbyGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Ondersteuning bij het behalen van de tussenresultaten Visie op zorg Ieder kind op school verdient onze zorg. Het handelingsgericht werken (HGW) is het kader van waaruit we de leerlingbegeleiding gestalte geven. Met HGW beogen we de kwaliteit van ons onderwijs en de begeleiding van al onze kinderen te verbeteren. HGW maakt adaptief onderwijs en doeltreffende leerlingbegeleiding concreet, zodat ons team effectief kan omgaan met verschillen tussen kinderen. We onderscheiden vier verschillende fases met in totaal zeven stappen. ‐ Fase 1. Waarnemen/signaleren Stap 1: verzamelen van leerling gegevens in een groepsoverzicht Stap 2: signaleren van leerlingen die extra begeleiding nodig hebben Stap 2a: bepalen van de doelen voor de komende periode ‐ Fase 2. Begrijpen/analyseren Stap 3: benoemen van de onderwijsbehoeften van alle leerlingen ‐ Fase 3. Plannen Stap 4: clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften Stap 5: opstellen van een groepsplan ‐ Fase 4. Realiseren Stap 6: uitvoeren van het groepsplan Ondersteuningscontinuüm Het ondersteuningscontinuüm bestaat uit 5 niveaus: Ondersteuningsniveau 1: Onderwijs in de groep Ondersteuningsniveau 2: Ondersteuning in de groep Ondersteuningsniveau 3: Ondersteuning op school met interne deskundigen Ondersteuningsniveau 4: Ondersteuning op school met externe specialisten Ondersteuningsniveau 5: Extra ondersteuning speciaal (basis)onderwijs Deze stappen en ondersteuningsniveaus zijn verder uitgewerkt in ons Zorgplan. Dit plan is terug te vinden op de website. Op Kindcentrum Amby wordt gewerkt met clusters, welke gevormd worden door 2 of meer jaargroepen. Aangezien we te maken hebben met grote groepen en daarbinnen veel verschillen tussen leerlingen, wordt er gewerkt met een schil. Dit houdt in dat er meer formatie (leerkrachten) ingezet worden per cluster. Hierdoor is het mogelijk om op bepaalde momenten groepsdoorbrekend en in kleinere groepen te werken. Door op deze momenten kinderen met dezelfde onderwijsbehoeften of hetzelfde niveau te clusteren, zijn we beter in staat om de leerlingen adequaat te ondersteunen bij het leren. Kinderen die, om welke reden dan ook, extra hulp nodig hebben, proberen we zoveel mogelijk binnen onze school te begeleiden. Dit geldt voor kinderen met leer- en gedragsproblemen, maar ook voor kinderen die een snellere ontwikkeling doormaken. Problemen worden in de meeste gevallen door de leerkracht als eerste opgemerkt. Maar ook u als ouder kunt degene zijn die een probleem signaleert. In eerste instantie zal de leerkracht zelf tot een oplossing voor het probleem van uw kind proberen te komen. Mocht hij/zij er niet uitkomen kan er hulp ingeschakeld worden van onze Intern Begeleider (IB'er). Tijdens de groepsbespreking of indien nodig tussendoor, worden de zorgen omtrent leerlingen besproken. Aan de hand van deze gesprekken kan besloten worden dat we als school ondersteuning van onze consultant Jinke van Beek (Dienstencentrum Mosalira) nodig hebben. Zij kan geraadpleegd worden, indien er vragen of zorgen zijn omtrent een leerling. Zij kan meekijken in de klas, gesprekken aangaan met de leerling, leerkracht en/of Intern Begeleider (IB’er). Van hieruit wordt geprobeerd meer inzicht te krijgen in de onderwijsbehoeften van de leerling en worden handelingsadviezen voor school geformuleerd. Deze worden toegepast in de klas en dit wordt gemonitord door de IB’er. Mocht dit niet toereikend zijn, dan is het belangrijk om onderwijsbehoeftes/ontwikkeling en zorgen beter in beeld te krijgen. Dan moet de leerling in breder verband besproken worden. School organiseert dan een Ronde Tafel Overleg (RTO), waarbij verschillende ketenpartners betrokken kunnen worden, zoals bijv. SMW, Jeugdarts of Team Jeugd. Ouders zijn altijd partner tijdens het RTO. Alles tezamen noemt men dit het knooppunt van zorg. Voor meer informatie verwijzen we naar het document "Knooppunt van zorg". Onderwijs aan meer- en hoogbegaafde kinderen en kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. We proberen elk kind passend onderwijs te geven. Dit geldt dus ook voor meer-en hoogbegaafde kinderen en kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Als de ouders, de groepsleerkracht of de IB'er vermoedens hebben, dat er bij een kind sprake zou kunnen zijn van een ontwikkelingsvoorsprong of meer – en hoogbegaafdheid, dan wordt na overleg verrijkend materiaal aangeboden. Indien het kind dit goed oppakt en duidelijk behoefte heeft aan moeilijker denkwerk, wordt de signalering en diagnostiekfase binnen het DHH doorlopen. Binnen het DHH worden de pedagogische en didactische onderwijsbehoeften van de leerling duidelijk in kaart gebracht door richtlijnen te geven om leerlingen in de klas te laten werken met een compact- en verrijkend lesstof vanuit een eerste- of tweedelijns aanbod. Echter betekent niet dat het kind dan gedurende de rest van de schoolcarrière met een compact- en verrijkend lesstof aanbod blijft werken. Het kan zijn dat het kind dat in dat leerjaar nodig heeft, maar dat in verdere leerjaren blijkt dat het kind toch voldoende heeft aan het pluswerk dat de methode biedt. Dit wordt per schooljaar bekeken en afgesproken. Het traject van het DHH (Digitaal Handelingsprotocol (Hoog)begaafdheid) houdt in, dat er in eerste instantie op grond van signalering gekeken wordt of een kind voor verdere diagnostiek in aanmerking komt. Aan de hand van de daaruit voortvloeiende gegevens wordt een conclusie getrokken. Dit kan resulteren in een passend leerstofaanbod voor het kind, dat vervolgens met alle betrokkenen besproken wordt. Zo’n passend leerstofaanbod bestaat binnen onze school uit compacten en verrijken. Compacten van de reguliere leerstof binnen de vakgebieden: rekenen, spelling en taalactiviteiten, waardoor tijd vrijkomt voor een verrijkingsaanbod: verbreding en verdieping binnen de vakgebieden: taal/lezen, rekenen, wereldoriëntatie en allerlei. Doel van het werken met verrijkingsmateriaal is: leren leren, denken en inspanning leveren, het vergroten van de prestatiemotivatie, het ontwikkelen van effectieve werk- en leerstrategieën, leren omgaan met uitdaging, doorzetten als het moeilijk wordt, leren omgaan met fouten, falen en frustratie, het leren stellen van een hulpvraag, leren samenwerken en leren reflecteren op proces en product.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

22.2% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel zo hoog als landelijk (11.8%). Dit kan samenhangen met de complexere leerlingenpopulatie. Positief is dat 24.1% boven advies presteert, wat aansluit bij de intensieve monitoring zoals beschreven in het 'beleid overgang PO-VO'. De school zet duidelijk in op bijstelling bij hogere prestaties (zoals vermeld bij de doorstroomtoets-procedure).

Sociale ontwikkeling

Kindcentrum Amby vindt het belangrijk dat kinderen opgroeien tot fijne, sociale mensen. Dat staat bij ons hoog in het vaandel. Binnen Kindcentrum Amby is de school een plek waar je je veilig en verbonden voelt, waar je vertrouwen krijgt en geeft, waar je serieus genomen wordt, waar ruimte is voor eigenheid en initiatief, een school met aandacht en zorg. Kortom een plek waar veiligheid de basis vormt om te kunnen genieten en te kunnen excelleren binnen je eigen ontwikkelingsperspectief. Een plek dus waar: · een fijn en goed pedagogisch klimaat heerst waarbinnen iedereen zich veilig en verbonden voelt. · vertrouwen hebben, houden, geven, krijgen en voelen de basis voor succes is. · een goede communicatie een basisvoorwaarde is. · we trots op elkaar zijn en waar een gezonde aanspreekcultuur vanzelfsprekend is. Verder verwijzen wij naar het document: Beleidsplan Burgerschap & Integratie Kindcentrum Amby LEES MINDER

Je veilig en verbonden voelen

Samen werken en samen leren

Samen vreugde & verdriet delen

Wat is de werkwijze van Kindcentrum Amby voor sociale ontwikkeling?

De sociale ontwikkeling bij Kindcentrum Amby staat hoog in het vaandel. De school werkt met de methode Kwink, die gericht is op het voorkomen van pesten en het creëren van een sociaal veilige groep. Kwink hanteert een groepsbrede, preventieve aanpak en verhoogt de leeropbrengsten. De methode werkt met vijf bewezen gedragscompetenties en biedt unieke filmpjes bij elke les. Daarnaast gebruikt Kindcentrum Amby Scol en Kijk! om het welbevinden en de sociale veiligheid van de leerlingen te monitoren. Uit de Scol schooloverzichten blijkt dat leerlingen zich prettig en sociaal veilig voelen op school. Kinderen worden serieus genomen en worden medeverantwoordelijk gemaakt voor een aangename en veilige omgeving. De kinderen worden gestimuleerd om hun mening te uiten en te onderbouwen. Iedereen is gelijkwaardig, maar niet hetzelfde. Kindcentrum Amby stimuleert en motiveert kinderen op sociaal en cognitief niveau en laat de kinderen waardering en trots ervaren in een warme, oprechte omgeving.

Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum Amby om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum Amby gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Amby?

Kindcentrum Amby gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KWINK.