De Poort Montessori Basisschool in Maastricht

Het team van De Poort Montessori Basisschool in Maastricht

Current section: team
Kard Van Rossumplein 99
6221 Maastricht

Zie hier hoe het team van De Poort Montessori Basisschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Poort Montessori Basisschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Poort Montessori Basisschool bij jullie?

Ontdek hoe goed De Poort Montessori Basisschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Poort Montessori Basisschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.2%)
Man (15.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.8%)
Man (15.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Poort Montessori Basisschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (40%)
35-45 jaar (10%)
45-55 jaar (30%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (17.3%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Poort Montessori Basisschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (60%)
Direct ondersteunend personeel (30%)
Indirect ondersteunend personeel (5%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Poort Montessori Basisschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Ons Protocol voor Continuïteit

Op De Poort Montessori Basisschool, onderdeel van Stichting Kom Leren, zorgen we voor een soepele gang van zaken, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Ons protocol voor personeelsvervanging garandeert dat de educatieve continuïteit gewaarborgd blijft voor al onze 86 leerlingen. De eerste stap bij het invullen van een vacature is het benaderen van onze interne vervangerspool. Indien nodig, schakelen we ervaren parttime groepsleerkrachten binnen onze eigen school of het Kom Leren netwerk in. Zo zorgen we voor een snelle en effectieve oplossing met gekwalificeerd personeel. Als interne vervanging niet toereikend is, onderzoeken we de mogelijkheden om lesgevende taken tijdelijk te herverdelen. Denk hierbij aan de directie of onze interne begeleider die flexibel inzetbaar zijn. Dit zorgt ervoor dat de dagelijkse lesprogramma's zoveel mogelijk doorgang kunnen vinden. In uitzonderlijke gevallen, wanneer geen enkele andere oplossing mogelijk is, kunnen leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen of kunnen groepen samengevoegd worden. De directeur informeert het College van Bestuur ruim van tevoren over een mogelijke noodmaatregel om leerlingen naar huis te moeten sturen, met een duidelijke onderbouwing. Ouders worden schriftelijk op de hoogte gesteld en er wordt altijd gezocht naar een passende oplossing voor werkende ouders. Zowel de onderwijsinspectie, de leerplichtambtenaar als de medezeggenschapsraad (MR) worden geïnformeerd over deze situatie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Onderwijstijd
100%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
100%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Poort Montessori Basisschool

0

Taal en Rekenen Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op De Poort Montessori Basisschool in Maastricht zetten we vol in op de kernvakken taal en rekenen. We hebben een toegewijde werkgroep die continu de kwaliteit van ons reken- en leesonderwijs bewaakt en verbetert. Onze intern begeleider, met specifieke expertise in leerlingenzorg, signaleert vroegtijdig mogelijke knelpunten in samenwerking met leerkrachten en ouders. Dit zorgt voor een proactieve aanpak. Daarnaast onderhouden we nauwe banden met externe specialisten, zoals een praktijk voor ergotherapie en logopedie, om een breed scala aan ondersteuningsbehoeften te kunnen adresseren.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal in ons onderwijs. We maken gebruik van het geavanceerde volgsysteem 'Leerling in Beeld'. Dit systeem stelt ons in staat om de ontwikkeling van elk kind nauwkeurig te volgen, met speciale aandacht voor hun veiligheidsbeleving en sociale interacties. Zo waarborgen we een veilige en stimulerende leeromgeving.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider

Toelichting van de school:

Binnen het authentieke Montessori-onderwijsconcept van De Poort Basisschool besteden we veel aandacht aan de ontwikkeling van positief gedrag en een effectieve werkhouding. We leggen de nadruk op respect en het belang van 'voorleven' door zowel leerkrachten als medeleerlingen. Onze intern begeleider speelt een cruciale rol in het ondersteunen van leerlingen met specifieke uitdagingen op het gebied van gedrag en taakaanpak. Zij werkt nauw samen met de leerkrachten om passende strategieën te ontwikkelen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Gymnastiek

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakdocent gymnastiek verzorgt wekelijks uitdagende en leerzame gymlessen voor alle groepen. Deze lessen dragen bij aan de algehele fysieke fitheid en coördinatie van de kinderen. Tweemaal per jaar voert de vakdocent een grondige scan uit van de motorische en lichamelijke ontwikkeling van elke leerling. Opvallende resultaten worden direct besproken met de groepsleerkracht en, indien nodig, met de ouders. Daarnaast werken we samen met de jeugdarts van de GGZ, die, in overleg met ouders, de motorische en lichamelijke ontwikkeling van kinderen gedurende hun basisschooltijd monitort.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en ondersteuning bij persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en externe zorgverleners. De school faciliteert waar nodig de benodigde ondersteuning, altijd in samenspraak met de ouders en met respect voor de privacy van het kind. We streven ernaar een veilige en verzorgende omgeving te bieden waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
2
Totaal specialisten
2
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Gymlokaal
Computerlokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op De Poort Montessori

Ons Pedagogisch Beleid en Ondersteuningsaanbod

Op De Poort Montessori Basisschool in Maastricht zetten wij ons dagelijks in om elke leerling de best mogelijke ontwikkeling te bieden. Ons toegewijde team is gespecialiseerd in het bieden van gerichte ondersteuning aan kinderen met diverse leervoorwaarden en uitdagingen. Wij bieden expertise aan leerlingen met concentratieproblemen, lees- en taalontwikkelingsachterstanden, dyslexie en een algemene taalachterstand. Ook leerlingen die extra uitdaging zoeken door meer- of hoogbegaafdheid, en kinderen met ADHD of ASS (autismespectrumstoornissen, waaronder Asperger en PDD-NOS), vinden bij ons een stimulerende leeromgeving. Er zijn echter ook specifieke situaties waarin wij als school niet de adequate zorg kunnen bieden. Dit betreft kinderen met ernstige visuele of auditieve beperkingen in combinatie met taal- of spraakproblemen, en kinderen die extreem agressief gedrag vertonen of gewetenloos handelen. Tevens bieden wij geen begeleiding aan kinderen met meervoudige, zware leer- en gedragsproblemen, of wanneer medische interventies vereist zijn die buiten onze professionele competenties vallen. Ook kinderen die structureel intensieve 1-op-1 begeleiding nodig hebben, zoals bij een reactieve hechtingsstoornis, kunnen wij helaas niet de specifieke zorg garanderen die zij verdienen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Schoolplan op De Poort Montessori Basisschool

Wat zijn de doelstellingen in het schoolplan van De Poort Montessori?

Op De Poort Montessori Basisschool Maastricht zijn we momenteel volop bezig met de vernieuwing van ons schoolplan. Dit plan is de ruggengraat van ons onderwijs en bepaalt onze richting voor de komende jaren. De evaluatie van ons vorige schoolplan is een cruciale fase. Hiermee onderzoeken we de effectiviteit van ons huidige beleid en identificeren we concrete verbeterpunten. Uw feedback is hierbij van onschatbare waarde. Ons nieuwe schoolplan zal onze kernwaarden, ambitieuze doelstellingen en strategische aanpak weerspiegelen, met focus op innovatieve methoden om het Montessori-onderwijs voor al onze leerlingen te optimaliseren.

Hoe realiseert De Poort Montessori Basisschool haar onderwijsdoelen?

De Poort Montessori Basisschool Maastricht werkt continu aan het realiseren van haar onderwijsdoelen door middel van een gestructureerd en evaluatief proces. We betrekken alle belanghebbenden bij de ontwikkeling van ons onderwijsbeleid. Momenteel evalueren we ons bestaande schoolplan, een essentiële stap om de impact van onze onderwijsaanpak te meten en te verfijnen. Dit proces helpt ons om de sterke punten te behouden en te bouwen aan verdere groei. De inzichten uit deze evaluatie, aangevuld met waardevolle input van onze schoolgemeenschap, vormen de basis voor ons nieuwe schoolplan. Dit plan zal onze visie en concrete actiepunten bevatten om een inspirerende leeromgeving te garanderen.

Downloaden

Ontwikkelingskansen voor Peuters en Kleuters bij De Poort Montessori Basisschool

Toelichting van de school

Bij De Poort Montessori Basisschool Maastricht geloven we sterk in een naadloze overgang van voorschoolse educatie naar het basisonderwijs. In samenwerking met onze voorschoolse partners volgen we een gestandaardiseerd traject, afgestemd met de gemeente Maastricht. Dit traject zorgt voor een consistente en hoogwaardige ontwikkeling, waarbij we de nieuwste inzichten in pedagogiek en educatie integreren. De recente harmonisatie van peuterspeelzalen en kinderopvangorganisaties in Maastricht versterkt dit proces. Een toegewijde werkgroep, bestaande uit experts uit zowel het onderwijs als de kinderopvang, heeft het nieuwe VVE-beleid succesvol geïmplementeerd. Dit beleid omvat een verplicht format voor het Pedagogisch Educatief Raamplan en een Ouderplan, dat door alle voorscholen en vroegscholen in Maastricht wordt gehanteerd.

Veelgestelde vragen

Biedt De Poort Montessori Basisschool extra programma's voor jonge kinderen?

De Poort Montessori Basisschool Maastricht richt zich op een stimulerende leeromgeving binnen het reguliere lesprogramma. Momenteel bieden we geen aanvullende specifieke programma's aan die losstaan van de dagelijkse onderwijsactiviteiten voor het jonge kind.

Met welke organisaties werkt De Poort Montessori Basisschool samen voor het jonge kind?

De Poort Montessori Basisschool Maastricht werkt samen met 'Samen Spelen' om de educatieve ervaring voor jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerking is essentieel voor het waarborgen van een geïntegreerde aanpak in de vroege kinderjaren.

De Poort Montessori Basisschool Maastricht werkt samen met 'Samen Spelen' om de educatieve ervaring voor jonge kinderen te verrijken. Deze samenwerking is essentieel voor het waarborgen van een geïntegreerde aanpak in de vroege kinderjaren.

Team | De Poort Montessori Basisschool in Maastricht | [2025] Schoolregister