De Poort Montessori Basisschool
Kard Van Rossumplein 99
6221 SZ Maastricht

Schoolweging

Schoolweging
35.59
Spreiding
6.73

De schoolweging van De Poort Maastricht is 35,59 , met een spreiding van 6,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,6% scoren leerlingen ruim boven de inspectienorm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit benadrukt de effectiviteit van de basisondersteuning, vergelijkbaar met andere scholen (93,0%). De montessorimethode met heterogene groepen lijkt hierbij een positieve rol te spelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 42,6%, ruim boven de signaleringswaarde van 34,3%. Dit onderstreept succes in het uitdagen van leerlingen, gezien de complexe populatie. Desondanks ligt het lager dan het vergelijkingsgemiddelde (47,6%), wat mogelijk verband houdt met de montessori-aanpak die naast cognitieve vaardigheden ook persoonlijke ontwikkeling benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een focus op middenniveaus: 30% vmbo-k en 30% havo. Opvallend is het lagere vwo-advies (10% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). De 10% gecombineerde vmbo-k/gt-adviezen duiden op zorgvuldige afstemming, passend bij individuele ontwikkelingspaden. Praktijkonderwijs blijft beperkt, wat aansluit bij het theoretischer montessoriprofi el.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Poort MaastrichtGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In het kader van de ontwikkeling van de zorg en het volgen van de ontwikkeling van leerlingen speelt het interne zorgteam een grote rol. Het interne zorgteam bestaat uit de directie en, de interne begeleider. Tijdens de voortgang controle besprekingen (VCB) staan we met leerkrachten stil bij de ontwikkeling van hun leerlingen. Zorg binnen school is gericht op een optimale differentiatie binnen het basisaanbod. Via trendanalyses zoomen we in op ontwikkelingen op micro, macro en mesoniveau. De inzet van klassenbezoeken o.a. via VideoInteractieBegeleiding(VIB) maakt leerkrachten meer bewust van het eigen dagelijks handelen in de klas. Zorg is daarbij een belangrijk aspect. Een belangrijk zorgaspect in onze school is het aantal leerlingen met (zware) dyslexie, dat in de toetsafnames van de groepen een sterke invloed heeft op de behaalde groepsresultaten. We zien progressie individueel bij deze leerlingen binnen hun behaalde niveaus.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Analyse van doorstroomcijfers toont een gezond patroon: in 2021-2022 stroomde 21,4% van leerlingen boven advies uit (bijv. van vmbo-t naar havo). Slechts 7,1% onder presteerde, tegen 11,8% landelijk. Dit reflecteert de nauwgezette advisering en monitoring zoals beschreven in het zorgplan.

Sociale ontwikkeling

Dat kinderen het naar hun zin hebben op school, willen we natuurlijk allemaal. In een veranderende maatschappij, hebben we als school veel te maken met invloeden van buiten, die een rol spelen in de sociale opbrengsten. We streven ernaar kinderen (ieder op het niveau dat hij/zij aankan en wat bij hem/haar past) een zo groot mogelijke zelfstandigheid aan te leren. Een zelfstandigheid, die het mogelijk maakt een onderzoekende houding te ontplooien, waarin het samen met elkaar resultaten behalen een belangrijk uitgangspunt is. Dat betekent, dat kinderen begrip leren hebben voor elkaars anderszijn. Respect voor je achtergrond, afkomst, levensbeschouwing, geloof en uiterlijk is een belangrijke rode draad. Het besef, dat we allemaal uniek zijn en er toe doen, moet ervoor zorgen, dat kinderen zichzelf competent ervaren in hun directe maatschappelijke omgeving. Dat vraagt een hele consequente benadering van leerkrachten. Het bewustzijn van ons team, dat we door consequent handelen invloed hebben op sfeer en klimaat, op gedrag en omgang met elkaar is erg groot. Natuurlijk is er altijd verbetering mogelijk. In ons kwaliteitsonderzoek geven leerlingen ons een mooie score en wijzen ze ons op verbeterpunten. Sociale opbrengsten zo hoog mogelijk behalen, vraagt een blijvende communicatieve interactie. LEES MINDER

Leer mij het zelf te doen

Omgaan met verschillen

Een veilige omgeving

Wat is de werkwijze van De Poort Montessori Basisschool voor sociale ontwikkeling?

De Poort Montessori Basisschool streeft ernaar dat kinderen in hun sociale groep met waardering voor elkaars verschillen en met respect voor elkaars anders-zijn hun schoolloopbaan vervolgen. De school gebruikt de methode Alles in 1 als basis. Tijdens de start van het schooljaar, de gouden weken, leren kinderen open te staan voor elkaar en worden veel sociale vaardigheden bespreekbaar en toegepast. Dit creëert een positief klimaat, gericht op respect, omgaan met elkaar, samenwerken en het accepteren van verschillen.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Poort Montessori Basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Poort Montessori Basisschool gebruikt Viseon voor het registreren van sociale opbrengsten.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Poort Montessori Basisschool?

De Poort Montessori Basisschool gebruikt de methode Alles in 1 voor sociaal-emotioneel leren.