Basisschool Bernard Lievegoed School in Maastricht

Het team van Bernard Lievegoed School in Maastricht

Current section: team
Leuvenlaan 35
6229 Maastricht

Zie hier hoe het team van Bernard Lievegoed School is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Bernard Lievegoed School. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Bernard Lievegoed School bij jullie?

Ontdek hoe goed Bernard Lievegoed School bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Bernard Lievegoed School zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Bernard Lievegoed School. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (15.8%)
35-45 jaar (31.6%)
45-55 jaar (31.6%)
55-65 jaar (10.5%)
&ge;65 jaar (5.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Bernard Lievegoed School werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (65%)
Direct ondersteunend personeel (30%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Bernard Lievegoed School gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Personeelsvervanging op de Bernard Lievegoed School

Op de Bernard Lievegoed School in Maastricht garanderen we continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Bij ziekte of verlof van een docent, staat onze toegewijde interne flexleerkracht paraat. Deze professional neemt de lessen over en zorgt voor een naadloze educatieve ervaring voor de leerlingen. Onze flexibele aanpak reikt verder. Mocht onze interne kracht niet volstaan bij meerdere ziekmeldingen, dan schakelen we ervaren externe vervangers in of bieden we extra uren aan collega's die flexibel willen bijspringen. Zo minimaliseren we de impact op de dagelijkse lespraktijk en waarborgen we de kwaliteit van het onderwijs voor elke klas. In uitzonderlijke situaties, wanneer bovengenoemde opties ontoereikend zijn, nemen we aanvullende maatregelen. Denk hierbij aan het inzetten van ons deskundig onderwijsondersteunend personeel, het strategisch verdelen van leerlingen over klassen, of in het uiterste geval, het tijdelijk naar huis sturen van leerlingen. Ouders worden te allen tijde proactief geïnformeerd over de situatie en de getroffen vervangingsmaatregelen. De gedetailleerde procedures en stappen die we hanteren bij onderbezetting zijn vastgelegd in onze kwaliteitskaart. Deze is te allen tijde in te zien op school, zodat u volledig op de hoogte bent van onze transparante werkwijze en betrokkenheid bij de educatieve ontwikkeling van uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Bernard Lievegoed School

4

Taal en Rekenen: Extra Hulp op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor taalontwikkeling
Gespecialiseerde rekencoach
Expert voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Taalspecialist voor lees- en schrijfvaardigheid

Toelichting van de school:

Op de Bernard Lievegoed School bieden we gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. Met een team van toegewijde specialisten, waaronder een intern begeleider, rekenspecialist, taalspecialist en een expert voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, zorgen we ervoor dat elke leerling de aandacht krijgt die nodig is om optimaal te presteren. Onze aanpak is gericht op het identificeren van individuele leerbehoeften en het bieden van passende interventies. Dit omvat zowel extra instructie als uitdagende verrijkingsactiviteiten, zodat alle leerlingen hun potentieel volledig kunnen benutten.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Burgerschap

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociale vaardigheden
Intern begeleider voor sociaal welbevinden

Toelichting van de school:

De Bernard Lievegoed School hecht grote waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en actief burgerschap van onze leerlingen. We streven naar een veilige en inclusieve leeromgeving waarin iedereen zich verbonden en gewaardeerd voelt. Met een gedragsspecialist en intern begeleider werken we aan het bevorderen van sociale integratie en een positief klassenklimaat. Door middel van gemeenschappelijke activiteiten, zoals het vieren van jaarfeesten, versterken we het gemeenschapsgevoel en de onderlinge verbondenheid tussen leerlingen, medewerkers en ouders. Iedereen hoort erbij en draagt bij aan onze schoolgemeenschap.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor positieve ontwikkeling
Intern begeleider voor leerstrategieën

Toelichting van de school:

Onze school biedt gerichte ondersteuning voor leerlingen die extra hulp nodig hebben bij hun gedrag, werkhouding en taakaanpak. De gedragsspecialist en intern begeleider werken nauw samen om effectieve strategieën te ontwikkelen. Wij zetten ons in voor een gestructureerde en motiverende leeromgeving. Door middel van individuele begeleiding en klassikale ondersteuning helpen we leerlingen om hun leerdoelen te bereiken en een positieve leerhouding te ontwikkelen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor bewegingsonderwijs
Vakleerkracht gym voor sportieve ontwikkeling

Toelichting van de school:

De Bernard Lievegoed School stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Onze vakleerkracht gym en intern begeleider zorgen voor een gevarieerd en uitdagend bewegingsprogramma. Wij geloven dat een goede fysieke conditie bijdraagt aan het algehele welzijn en leerplezier. Via diverse sport- en spelactiviteiten ontwikkelen leerlingen hun coördinatie, kracht en uithoudingsvermogen.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV-er voor eerste hulp en veiligheid

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging is de Bernard Lievegoed School voorbereid. Onze BHV-ers zijn getraind om eerste hulp te verlenen en de veiligheid van onze leerlingen te waarborgen. Wij zorgen voor een veilige omgeving waar leerlingen zich prettig en verzorgd voelen. Bij eventuele medische situaties kunnen onze getrainde medewerkers adequaat handelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Handenarbeidlokaal
Houtbakoven

Optimale Leerlingondersteuning op de Bernard Lievegoed School

Ons Toekomstig Aanbod voor Uitgebreide Educatieve Ondersteuning

Op de Bernard Lievegoed School zetten we onze expertise gericht in om elke leerling de best mogelijke begeleiding te bieden. We versterken onze aanpak door samen te werken met gespecialiseerde professionals, een kernonderdeel van onze doorlopende schoolontwikkeling. Ons gehele team participeert in een kwalitatieve professionaliseringscyclus, die nauw aansluit bij onze missie en visie. Dit stelt ons in staat om effectieve ondersteuning te bieden op diverse gebieden, waaronder hoogbegaafdheid, sociaal-emotioneel welbevinden, taalontwikkeling, rekenvaardigheden en dyslexie. Ontdek hoe wij met deze gerichte aanpak de talenten van uw kind maximaal ontwikkelen en een veilige, stimulerende leeromgeving garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Ontwikkeling op de Bernard Lievegoed School

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

De Bernard Lievegoed School streeft ernaar om leerkrachten te ondersteunen in hun rol als maatschappelijk kunstenaar. Dit betekent dat we veel aandacht besteden aan kunstzinnig onderwijs, zowel in de specifieke kunstvakken als in de manier van lesgeven. Elke les wordt met een creatieve en pedagogische insteek gegeven, waarbij de balans tussen inspanning en ontspanning centraal staat. Onze leerkrachten reflecteren continu op hun handelen, net zoals een kunstenaar zijn werk verfijnt. Dit draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen. Daarnaast zijn onze leerkrachten actief in de maatschappij, waar zij de waarde van het vrijeschoolonderwijs uitdragen en verbinding zoeken met de omgeving. We zetten in op de ontwikkeling van de wilsontwikkeling bij leerlingen, wat essentieel is voor een leven lang leren. Dit omvat het stimuleren van aandacht, doorzettingsvermogen en het voltooien van werk. Technologie, van digiborden tot technische activiteiten, wordt geïntegreerd om het onderwijs eigentijds te houden. De Bernard Lievegoed School vormt een professionele lerende gemeenschap. Medewerkers leren van en met elkaar, nemen eigenaarschap over hun ontwikkeling en geven elkaar feedback. We moedigen scholing, onderzoek en reflectie aan. Fouten maken mag; het hoort bij groei en ontwikkeling. We hechten belang aan ouder- en leerlingparticipatie. Ouders worden gestimuleerd zich te verdiepen in de vrijeschoolpedagogie. Samen werken we aan de verdere ontwikkeling van onze school en het onderwijs. We versterken onze band met de maatschappelijke omgeving door actief contact te onderhouden met de wijk en samen te werken met andere organisaties. We streven ernaar een academische opleidingsschool te worden en werken intensief samen met pabo's om het vrijeschoolonderwijs beter zichtbaar te maken. Duurzaamheid is een kernwaarde. Dit uit zich in een duurzaam personeelsbeleid, met aandacht voor scholing en de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Ook bij verbouwingen en nieuwbouw hanteren we duurzame bouwprincipes. We streven naar een efficiënte organisatie die meegroeit met de school, met duidelijke afstemming en gedeelde verantwoordelijkheid.

Hoe implementeert de Bernard Lievegoed School haar doelen?

Het strategisch beleidsplan van Stichting Pallas vormt de leidraad voor alle aangesloten scholen, waaronder de Bernard Lievegoed School. Elke school stelt een eigen, vierjarig schoolplan op dat de specifieke context en ontwikkelingsfase van de school weerspiegelt. Dit schoolplan is een uitwerking van het overkoepelende beleidsplan en vertaalt dit naar concrete, haalbare doelstellingen. Deze schoolplannen worden vervolgens omgezet in gedetailleerde jaarplannen. Hierin worden de jaarlijkse focuspunten, activiteiten en verwachte resultaten helder gedefinieerd. Zowel de schoolplannen als de jaarplannen worden ter goedkeuring voorgelegd aan het schoolbestuur en de medezeggenschapsraad (MR). Het strategisch beleidsplan is een levend document dat gedurende de looptijd kan worden aangepast. Nieuwe acties kunnen worden toegevoegd en bestaande elementen kunnen worden bijgesteld indien nodig. Dit flexibele proces zorgt ervoor dat het beleid altijd relevant blijft en aansluit bij de actuele situatie. Bovendien biedt het scholen de vrijheid om hun eigen, unieke invulling te geven aan het strategisch beleidsplan, passend bij hun specifieke onderwijsvisie.

Ontdek het Jonge Kind Programma op de Bernard Lievegoed School

Toelichting van de school

De Bernard Lievegoed School in Maastricht biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Wij geloven in een warme en veilige start, waarbij elk kind de ruimte krijgt om zich te ontwikkelen. Ons onderwijs is gericht op spelend leren, ontdekken en groeien. Vanuit onze locatie aan de Leuvenlaan 35, met postcode 6229 GX, zetten we ons dagelijks in om een solide basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan van uw kind. Met een hechte gemeenschap van 270 leerlingen en toegewijde professionals, zorgen we voor een persoonlijke benadering. Ontdek hoe wij het verschil maken voor uw jonge kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft de Bernard Lievegoed School voor jonge kinderen?

De Bernard Lievegoed School in Maastricht biedt diverse extra faciliteiten en programma's speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat ondersteuning op het gebied van kinderopvang en toegang tot Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze programma's zijn erop gericht om een vliegende start te garanderen en de kinderen spelenderwijs voor te bereiden op het basisonderwijs. We zorgen voor een naadloze aansluiting tussen thuis, de opvang en de school.

De Bernard Lievegoed School in Maastricht biedt diverse extra faciliteiten en programma's speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat ondersteuning op het gebied van kinderopvang en toegang tot Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze programma's zijn erop gericht om een vliegende start te garanderen en de kinderen spelenderwijs voor te bereiden op het basisonderwijs. We zorgen voor een naadloze aansluiting tussen thuis, de opvang en de school.

Maastrichtse Kinderopvang
Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt de Bernard Lievegoed School samen voor het jonge kind programma?

Voor ons uitgebreide aanbod voor het jonge kind werken wij nauw samen met deskundige partners. Een belangrijke samenwerking is die met Istia, een gerenommeerde organisatie voor kinderopvang in Maastricht. Via deze samenwerking bieden we hoogwaardige kinderopvang en VVE-programma's aan. Meer informatie over onze kinderopvangmogelijkheden vindt u op onze website.

Voor ons uitgebreide aanbod voor het jonge kind werken wij nauw samen met deskundige partners. Een belangrijke samenwerking is die met Istia, een gerenommeerde organisatie voor kinderopvang in Maastricht. Via deze samenwerking bieden we hoogwaardige kinderopvang en VVE-programma's aan. Meer informatie over onze kinderopvangmogelijkheden vindt u op onze website.

Team | Bernard Lievegoed School in Maastricht | [2025] Schoolregister