
Schoolweging
De schoolweging van Bernard Lievegoed School is 24,34 , met een spreiding van 5,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen laten een sterke focus zien op theoretische leerwegen: 59,26% van de leerlingen krijgt een advies voor vmbo-(g)t of hoger, waarvan 18,52% direct naar havo/vwo. Opvallend is dat 7,41% een puur vmbo-k-advies krijgt, terwijl dit landelijk 9,17% is. De adviezen weerspiegelen de relatief lage schoolweging en ambitieuze onderwijsvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Bernard Lievegoed School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vorderingen Gedurende het jaar hebben leerkrachten en ouders regelmatig contact over de ontwikkeling van hun kind. De gesprekken worden bij voorkeur schriftelijk vastgelegd door de leerkracht en ondertekend door zowel ouder(s) als leerkracht. Bij de overgang van kleuterklas (groep 2) naar de eerste klas (groep 3) wordt intensief gekeken naar de schoolrijpheid van het kind. De kleuterleerkracht onderhoudt daarnaast contacten met de Intern Begeleider van onze school. Om de ontwikkeling en vorderingen zo goed mogelijk te volgen worden de kinderen middels het leerling-volgsysteem getoetst en geobserveerd. De resultaten worden om de zeven weken met de IB-er geëvalueerd. In de maand december krijgen ouders van de kinderen van klas 1 tot en met klas 6 een overzicht van hun schoolvorderingen, de z.g. tussentijdse rapportage. Aan het einde van het schooljaar wordt een getuigschrift uitgereikt voor de ouders. Dit is een rapport waarin de leraar een beeld geeft van de totale ontwikkeling van het kind. Kwaliteiten als initiatief, kracht, werkinzet, vindingrijkheid en verantwoordelijkheidsgevoel komen hierin tot uitdrukking. Tevens wordt gekarakteriseerd hoe het kind zich de verschillende vakken heeft eigen gemaakt en wat het kan of weet. In de vorm van een tekening en een gedicht voor het kind zelf geeft de leerkracht een beeld voor het komende jaar. In de vakantie leren de kinderen het gedicht van buiten en laten dat na de vakantie op de weekdag waarop ze geboren zijn horen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
37,04% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies – ruim 12% hoger dan landelijk. Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,81% gemiddeld). Deze resultaten benadrukken de effectiviteit van de begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Wij staan voor menselijkheid. Dat zichtbaar is in de wijze waarop we met kinderen en met hun ouders omgaan. Wij creëren een open en toegankelijke sfeer in een vertrouwde en veilige omgeving. Ons gebouw is met aandacht ingericht om de kinderen een prettige, natuurlijke leefwereld te bieden. Wij benaderen kinderen met eerbied en liefdevolle begrenzing. Om zo de kinderen goed te leren kennen en daardoor beter te kunnen begeleiden in hun ontwikkeling. Ons uitgangspunt is dat leerkrachten met de groep meegroeien. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van de Bernard Lievegoed School voor sociale ontwikkeling?
De Bernard Lievegoed School staat voor menselijkheid, wat zichtbaar is in de wijze waarop we met kinderen en met hun ouders omgaan. We creëren een open en toegankelijke sfeer in een vertrouwde en veilige omgeving. Ons gebouw is met aandacht ingericht om de kinderen een prettige, natuurlijke leefwereld te bieden. We benaderen kinderen met eerbied en liefdevolle begrenzing om de kinderen goed te leren kennen en daardoor beter te kunnen begeleiden in hun ontwikkeling. Ons uitgangspunt is dat leerkrachten met de groep meegroeien.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Bernard Lievegoed School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Bernard Lievegoed School gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.