Basisschool Wyck in Maastricht

Het team van Basisschool Wyck in Maastricht

Current section: team
Wycker Grachtstraat 4 A
6221 Maastricht

Zie hier hoe het team van Basisschool Wyck is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Wyck. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Wyck bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Wyck bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Wyck zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (71.4%)
Man (28.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Wyck. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (21.4%)
25-35 jaar (35.7%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (7.1%)
55-65 jaar (7.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Wyck werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.2%)
Direct ondersteunend personeel (15.4%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Wyck gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Franse taal
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool Wyck

Op Basisschool Wyck staat een toegewijd en deskundig team klaar voor uw kind. De positieve en professionele sfeer op school zorgt voor een laag verzuim onder onze medewerkers, waar we erg dankbaar voor zijn. Wanneer een leerkracht toch onverhoopt afwezig is, bijvoorbeeld door ziekte of andere verplichtingen, stellen we alles in het werk om het onderwijs voor uw kind continu te laten doorgaan. We hanteren een zorgvuldig proces om de best mogelijke oplossing te vinden. Ons team werkt proactief om de impact van afwezigheid te minimaliseren. We evalueren de noodzaak van vervanging, zetten flexibele interne krachten in, verdelen klassen over andere groepen of bieden ondersteuning waar nodig. In uitzonderlijke situaties, zoals langdurige afwezigheid, zoeken we naar duurzame interne oplossingen en houden we u geïnformeerd. We zijn er trots op dat Basisschool Wyck nog nooit groepen naar huis heeft hoeven sturen vanwege een tekort aan leerkrachten. Uw kind kan rekenen op stabiel en kwalitatief hoogstaand onderwijs, elke schooldag weer.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Cluster 1-2

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Wyck: Specialisten voor Elke Uitdaging

5

Taal- en Rekenzwakke Leerlingen: Expertise voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider en Gediplomeerd Rekenspecialist
Taalspecialist voor Ontwikkeling
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedist voor Spraakontwikkeling
Rekenspecialist voor Gerichte Hulp

Toelichting van de school:

Op Basisschool Wyck zetten we vol in op optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze Intern Begeleiders zijn niet alleen specialisten in het onderwijs, maar ook gediplomeerd taal- en rekenspecialist. Voor aanvullende ondersteuning werken we nauw samen met onze zorgpartner Radar. Een toegewijde logopedist is drie dagen per week op school aanwezig om leerlingen te helpen met spraak- en taalontwikkeling. Vanaf schooljaar 2025-2026 breiden we deze expertise uit met een logopediste van SBO Talententuin, gericht op de jongste leerlingen. De leerkrachten verzorgen de ondersteuning op niveau 1 en 2. Belangrijke interventies en aanpakken worden intern besproken met collega's die gespecialiseerd zijn in inhoud en welbevinden. Structurele overleggen met de Intern Begeleider/Kwaliteitscoördinator zorgen voor een continue leercurve en een laagdrempelige opschaling van ondersteuning.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig en Stimulerend Klimaat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool Wyck hecht grote waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Ons team beschikt over meerdere leden met een Master Educational Needs, wat zorgt voor diepgaande expertise. Daarnaast hebben we expertise van Radar, een gerenommeerd kinderbehandelcentrum, direct inpandig. Dit stelt ons in staat om snel en effectief professionele hulp in te schakelen. Ook de samenwerking met collega's van SBO Talententuin versterkt onze mogelijkheden. Een specifiek teamlid volgt modules van de Master EN, en ons team wordt continu bijgeschoold via relevante cursussen. Ons commitment aan welbevinden en een veilige leeromgeving wordt onderstreept door onze certificaten 'Welbevinden' en 'Veilige & Gezonde School'.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragswetenschapper en Psycholoog
Intern Begeleider met Gedragsexpertise
Orthopedagoog voor Ontwikkelingsondersteuning

Toelichting van de school:

Voor optimale gedragsbegeleiding en een sterke werkhouding werkt Basisschool Wyck samen met een psycholoog uit het Expertise Netwerk, die wekelijks aanwezig is. De voorzitter van het ondersteuningsteam van het SBO, eveneens gedragswetenschapper, denkt actief mee. Op ons jonge kindplein zijn dagelijks pedagogisch medewerkers van het KBC aanwezig. De gedragswetenschapper van Radar biedt bovendien regelmatig advies op casusniveau, zowel anoniem als direct. Dit zorgt voor een brede en deskundige aanpak. Ons ondersteuningsteam, bestaande uit gedragswetenschappers, specialisten en management van SBO Talententuin, vergadert tweemaal per maand met het managementteam van Basisschool Wyck. Deze samenwerking garandeert een proactieve en geïntegreerde benadering van gedrag en leeruitdagingen.

1

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling: Gezonde Beweging

Beschikbare specialisten:

Specialistische Sportdocent voor Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Basisschool Wyck stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van al onze leerlingen. Een gespecialiseerde docent lichamelijke opvoeding is onderdeel van ons team. Deze docent evalueert tweemaal per jaar de motorische vaardigheden van de leerlingen aan de hand van landelijke normen. Op basis van deze metingen wordt ons lesaanbod continu afgestemd om een optimale ontwikkeling te waarborgen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Leerplein met stilte- en samenwerkingsplekken

Optimale Groei: Speciale Ondersteuning voor Elke Leerling

Ons Pedagogisch Kader en Ondersteuningsprofiel

Bij Basisschool Wyck verwelkomen we met open armen alle kinderen van 4 tot en met 13 jaar. Wij streven naar een inclusieve leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd en begrepen voelt. Dit realiseren we door nauwe samenwerkingen aan te gaan met het Expertise Netwerk MosaLira en collega's van het Speciaal Basisonderwijs. Daarnaast werken we intensief samen met ketenpartners van het knooppunt en bieden we een veilige plek aan kinderen van het kinderbehandelcentrum Grummelkes (Radar). Onze samenwerking met Radar is diepgaand, inclusief de voorschoolse educatie, om een naadloze overgang en optimale begeleiding te garanderen. Dit integrale concept noemen we ons 'Schoolarrangement'. Ons schoolondersteuningsprofiel beschrijft gedetailleerd hoe wij basisondersteuning bieden tot en met ondersteuningsniveau 4, zodat u precies weet welke zorg uw kind kan verwachten. Toekomstgericht Onderwijs: Versterkte Ondersteuning en Samenwerking Als integraal kindcentrum, bestaande uit basisschool en kinderopvang, versterken we onze aanpak met Radar voor een passend schoolarrangement voor al onze jonge leerders. Met de komst van SBO Talententuin in hetzelfde gebouw, per schooljaar 2024-2025, onder één directie, bundelen we onze krachten. Deze strategische samenwerking met SBO Talententuin en de gemeente zorgt voor een nog breder en beter afgestemd aanbod aan ondersteuning. Voor de meest actuele informatie over deze ontwikkelingen, nodigen we u van harte uit contact met ons op te nemen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en Schoolplan van Basisschool Wyck

Wat zijn de kerndoelen binnen het schoolplan van Basisschool Wyck?

Basisschool Wyck richt zich op het versterken van basisvaardigheden. Het leesonderwijs wordt continu verbeterd en verdiept, met een focus op duurzame verankering. Ons rekenonderwijs is afgestemd op de nieuwste inzichten en wordt doorlopend verankerd, met speciale aandacht voor de scholing van nieuwe teamleden. Burgerschapsonderwijs wordt gemeten en verdiept, bij voorkeur geïntegreerd met digitale geletterdheid in ons lesaanbod, zoals beschreven in ons subsidieplan basisvaardigheden. Ons kwaliteitsbeleid volgt de PDCA-cyclus, waarbij het Ankermodel leidend is. We waarborgen een gesloten keten van communicatie tussen leerkrachten, leerlingen, partners en ouders bij alle gemaakte afspraken. Professionalisering is essentieel: we stimuleren vakmanschap en eigenaarschap, omdat gespreid leiderschap en werken vanuit de 'emergente school' effectief blijkt voor ons team. Dit vereist de juiste kennis en vaardigheden van al onze medewerkers. De doorontwikkeling van het peuter-kleuterplein, gericht op een doorgaande lijn van opvang tot groep 3, is uitgewerkt in onze visie op lesgeven.

Hoe realiseert Basisschool Wyck haar onderwijsdoelen?

Wij streven onze doelen na door middel van kwaliteitskaarten voor diverse vakgebieden en het volgen van de HGW-cyclus, gebaseerd op onze ambities en besturingsfilosofie. Regelmatige team-, cluster- en managementoverleggen stellen ons in staat om continu te evalueren of we de juiste dingen op de juiste manier doen. We hanteren het Rijnlandse gedachtegoed, waarbij expertise voorop staat, en sturen vanuit verbindend leiderschap. Onze plannen zijn kort en meetbaar. Monitoring vindt plaats via informele en formele feedback van ouders (tevredenheidsmetingen), SCOL-gegevens voor leerlingen en leerkrachten, en Cito-LiBen tussentijdse toetsen. We conformeren ons aan de doelen van de vignetten 'Gezonde School', voeren collegiale consultaties uit, bezoeken klassen en groepen, en maken tweemaal per jaar diepte-analyses. De schoolzelfevaluatie in het onderwijsportfolio wordt cyclisch bijgehouden.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool Wyck

Toelichting van de school

Basisschool Wyck in Maastricht biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Wij geloven in een warme en veilige start, waarbij elk kind de aandacht krijgt die het verdient om zich optimaal te ontwikkelen. Onze focus ligt op spelenderwijs leren en ontdekken, aangepast aan de leeftijd en behoeften van jonge kinderen. Vanuit onze locatie aan de Wycker Grachtstraat zetten we ons in voor een soepele overgang naar het basisonderwijs, met speciale aandacht voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden en taal.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool Wyck voor jonge kinderen?

Basisschool Wyck investeert in een rijke leeromgeving voor jonge kinderen. We bieden een scala aan extra activiteiten en faciliteiten die de ontwikkeling stimuleren, waaronder specifieke programma's voor voor- en vroegschoolse educatie. Onze aanpak zorgt voor een goede voorbereiding op de basisschool en een positieve start in een veilige en vertrouwde omgeving.

Basisschool Wyck investeert in een rijke leeromgeving voor jonge kinderen. We bieden een scala aan extra activiteiten en faciliteiten die de ontwikkeling stimuleren, waaronder specifieke programma's voor voor- en vroegschoolse educatie. Onze aanpak zorgt voor een goede voorbereiding op de basisschool en een positieve start in een veilige en vertrouwde omgeving.

Deskundige Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Peuteropvang
Geïntegreerd Kindcentrum

Met welke partners werkt Basisschool Wyck samen voor het jonge kind?

Om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen, onderhoudt Basisschool Wyck waardevolle samenwerkingen. Een belangrijk partnerschap is met 'Samen Spelen Wyck', een initiatief dat gericht is op het bevorderen van de ontwikkeling en het welzijn van jonge kinderen in onze gemeenschap. Via deze samenwerkingen zorgen we voor een doorlopende leerlijn en optimale ondersteuning, van kinderopvang tot aan het begin van de basisschoolcarrière.

Om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen, onderhoudt Basisschool Wyck waardevolle samenwerkingen. Een belangrijk partnerschap is met 'Samen Spelen Wyck', een initiatief dat gericht is op het bevorderen van de ontwikkeling en het welzijn van jonge kinderen in onze gemeenschap. Via deze samenwerkingen zorgen we voor een doorlopende leerlijn en optimale ondersteuning, van kinderopvang tot aan het begin van de basisschoolcarrière.

Team | Basisschool Wyck in Maastricht | [2025] Schoolregister