Basisschool Wyck in Maastricht - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Wyck is 28,16 , met een spreiding van 7,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, scoort de school ruim boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit, ook in vergelijking met vergelijkbare scholen (96,4%).
Fundamenteel niveau
Score: 99.3333%
Streefniveau
66,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden, ondanks een schoolweging die wijst op een diverse populatie.
Streefniveau
Score: 66.6666%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een sterke focus op theoretische leerwegen zien: 27,8% vmbo-(g)t en 22,2% vwo (tegenover 16,5% en 18,6% regionaal). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio). De combi-adviezen vmbo-(g)t/havo (5,56%) en havo/vwo (11,11%) onderstrepen een zorgvuldige afstemming op individuele mogelijkheden.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Verticale analyses tonen een groei van 4,2% in rekenvaardigheid tussen groep 7 en 8. Dit succes wordt toegeschreven aan de 'rekenmuur'-methodiek met wekelijkse doelmetingen. Taalprestaties blijven stabiel op 2,1% boven regionaal gemiddelde.
Toets | Wyck | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De basis van ons onderwijs is dat elke leerling op zijn/haar eigen niveau kan ontwikkelen. Een hulpmiddel daarbij is het digitale onderwijsplatform van Snappet. Hierbij worden leerlingen continu vergeleken met alle snappetgebruikers. Daarnaast kiezen we ervoor om leerlingen zo veel mogelijk digitaal te toetsen. Dit heeft als voordeel dat er veel sneller naar resultaten en analyses kan worden gekeken. Daarnaast zullen leerlingen gewend raken aan het werken met verschillende digitale hulpmiddelen. Iets dat steeds meer centraal komt te staan in onze maatschappij. Daarnaast worden middels het digitaal toetsen een aantal externe prikkels uitgeschakeld. Kinderen werken individueel, hoeven niet te bladeren en kunnen auditieve opdrachten door de computer laten herhalen. Ons kindcentrum heeft in de afgelopen schooljaren een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling en implementatie van de adaptieve centrale eindtoets. Inmiddels doen we sinds twee jaar de DIA-eindtoets. Ook dit is een digitale adaptieve toets, waarbij de toets kan afstemmen op de gegeven antwoorden van de leerling. Op deze manier houden leerlingen het gevoel dat ze niet overvraagd zullen worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
16% van de leerlingen presteert onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (spreiding 7,3 in schoolweging). Desalniettemin scoort 64% op adviesniveau, wat aansluit bij het intensieve leerlingvolgsysteem zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Ten aanzien van het pedagogisch klimaat hebben we als kindcentrum een protocol opgesteld ten behoeve van de sociaal- emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Dit protocol wordt nageleefd door het team, geborgen en geëvalueerd door onze SEO-coördinator. Onderdeel van ons protocol ten behoeve van de sociale opbrengsten: De kleinschaligheid van ons kindcentrum, het werken in clusters en de groepsdoorbrekende educatie draagt er aan bij dat we een prettige sfeer tussen kinderen en medewerkers hebben. Triqs Vaardigheidsmeter. De Triqs VHM is een instrument waarmee directeuren de vaardigheden van leerkrachten meten. Hier komen zowel didactische-, pedagogische- als organisatorische punten bij aan bod. Ten aanzien van het pedagogisch handelen van onze teamleden, hanteert de directie een standaard waarbij excellent gescoord dient te worden. (Ook in de visual te zien wat wij verwachten van onze medewerkers) Binnen onze school gelden grondwaarden. Terug te vinden in alle beleidsplannen en op onze schoolwebsite. Leefstijl staat onder sociale vaardigheden wekelijks op het lesrooster. Deze methode besteedt aandacht aan sociaal en emotionele vorming van het kind. Elk jaar komen een aantal thema’s aan bod en d.m.v. speelse activiteiten wordt de kinderen geleerd hoe ze kunnen omgaan met bijvoorbeeld pesten, gevoelszaken, communicatie etc. Op deze manier zijn we preventief bezig ten aanzien van sociale vaardigheden en pesten. Wekelijkse bespreking tijdens de 'socio-kring', waarin kinderen de kans krijgen om problemen te bespreken en waarin gezamenlijk naar oplossingen wordt gezocht. Dit wordt zowel preventief als curatief ingezet. Leerlingen kunnen een briefje met hun 'probleem' in de blauwe brievenbus in de klas gooien. Tijdens de socio-kring worden die briefjes besproken en eventueel opgelost. Soms is dit middels een gesprek, andere momenten worden situaties nagespeeld of worden eventuele leefstijllessen bijgevoegd. Naar aanleiding van deze activiteiten worden klassikaal afspraken gemaakt. Zaken die meer aandacht verdienen, worden middels een rijmpje op het 'socio-bordje' beschreven. Er wordt regelmatig naar de afspraak gerefereerd. Per week wordt er met de groep geëvalueerd of de afspraak is geïmplementeerd. Wanneer dit het geval is, gaat de afspraak in de gouden brievenbus en wordt er een nieuwe afspraak geformuleerd. Vlak voor elke vakantie wordt middels de gouden brievenbus nog eens teruggeblikt op de bereikte doelen. Contactpersonen zijn personeelsleden van de school, zij praten over,?horen van en zien onveilige situaties. De contactpersoon is voor iedereen die betrokken is (ouders, kinderen personeel, e.a.) bij de school aanspreekpunt met betrekking tot klachten over de schoolsituatie, bijvoorbeeld over pedagogisch klimaat, begeleiding van leerlingen, toepassing van een strafmaatregel, (cyber)pesten, intimidatie, roddels, discriminatie, agressie, een medewerker die zijn handen niet thuis kan houden, enzovoorts. Likes. In de groepen 3 t/m 8 hanteren we een beloningssysteem middels 'likes'. Leerlingen worden beloond voor goed gedrag, werkhouding, het bieden van hulp en allerlei andere zaken waarbij ze een goed voorbeeld geven. Deze 'likes' mogen ingeleverd worden voor vrije tijd, waarbij de leerlingen een keuzewerkje kunnen doen op vrijdag. LEES MINDER
Veilig schoolklimaat
Met en van elkaar leren
Saamhorigheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Wyck voor sociale ontwikkeling?
Een veilige omgeving voor optimale ontwikkeling is een belangrijk speerpunt. Het welbevinden van leerlingen wordt twee keer per jaar getoetst met behulp van de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL) en indien nodig besproken met de intern begeleider, SEO-coördinator, leerling en ouders. Daarnaast wordt er elke twee jaar een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Het management en het team evalueren de resultaten en interveniëren waar nodig.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Wyck om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Wyck gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Wyck?
Basisschool Wyck gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Leefstijl en Socio-kring.