
De resultaten van Basisschool Wyck in Maastricht
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Wyck, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Wyck bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Wyck bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamenteel Niveau op Basisschool Wyck
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die iedere leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, van toepassing op alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool Wyck.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen voor Leerlingen
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en is gericht op het maximaliseren van het aantal leerlingen dat deze hogere vaardigheden aan het einde van groep acht bereikt. De inspectie stelt voor elke school een unieke, op de leerlingpopulatie afgestemde, signaleringswaarde vast. Deze specifieke norm geeft aan welk percentage van de leerlingen van Basisschool Wyck het streefniveau zou moeten halen, wat bijdraagt aan de kwaliteitsmeting van ons onderwijs in Maastricht.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Wyck?
Bij Basisschool Wyck in Maastricht geloven we in een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. Onze schoolverlatersprocedure, die start aan het einde van groep 7, is ontworpen om elke leerling optimaal voor te bereiden op deze belangrijke stap. Wij werken nauw samen met leerlingen, ouders, zorgpartners en ons eigen team van leerkrachten en intern begeleiders. Indien nodig, wordt er al vroegtijdig contact gelegd met het voortgezet onderwijs, en organiseren we speciale knooppunten om de overgang te faciliteren. Bovendien volgen we onze leerlingen zelfs drie jaar na uitschrijving om hun voortgang te waarborgen. Het schooladvies op Basisschool Wyck is een weloverwogen beslissing, gebaseerd op een combinatie van factoren. Het Leerling-in-Beeldvolgsysteem (LiB) meet jaarlijks de ontwikkeling van uw kind in alle schoolvakken. Daarnaast wegen we de langetermijnervaringen mee, inclusief werkhouding, inzet, motivatie en sociale interactie. De doorstroomtoets, bij voorkeur digitaal afgenomen in februari, vormt een belangrijk onderdeel van het adviestraject. Oudergesprekken in juni (groep 7) en november bieden inzicht in het voorlopige schoolkeuzeadvies. Het definitieve advies en het onderwijskundig rapport worden begin maart tijdens een persoonlijk gesprek met u gedeeld. Aanmelden voor het voortgezet onderwijs in Maastricht gebeurt centraal tijdens de landelijke aanmeldingsweek. De schooladviezen van Basisschool Wyck dienen als leidraad voor de toelatingsprocedures van de middelbare scholen. Voor gedetailleerde informatie over onze schoolverlatersprocedure, kunt u deze opvragen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool Wyck
Basisschool Wyck, een inclusief kindcentrum in Maastricht, hecht grote waarde aan het sociaal-emotioneel welzijn van elke leerling. Ons pedagogisch klimaat is verankerd in een gedetailleerd protocol dat door ons toegewijde team wordt nageleefd en gemonitord door onze gespecialiseerde SEO-coördinator. Onze kleinschalige opzet, gecombineerd met clusteronderwijs en groepsdoorbrekende activiteiten, bevordert een warme en veilige sfeer waarin kinderen en medewerkers zich prettig voelen. Alle teamleden zetten zich professioneel in om elementen van de 'Kijkwijzer' te integreren in het dagelijkse onderwijs, wat bijdraagt aan een positieve leeromgeving. Elke klas hanteert een 'gevoelsmeter', een visueel hulpmiddel waarmee leerlingen hun emotionele staat kunnen aangeven en aangeven wat ze nodig hebben om de dag succesvol te laten verlopen. De methode 'Leefstijl' staat wekelijks op het rooster, met focus op sociale vaardigheden en emotionele vorming. Thema's zoals pesten, omgaan met emoties en effectieve communicatie worden spelenderwijs behandeld, wat een proactieve aanpak van sociale ontwikkeling en pestpreventie verzekert. De wekelijkse 'socio-kring' biedt een platform voor leerlingen om problemen te bespreken en gezamenlijk oplossingen te vinden, zowel preventief als curatief. Problemen kunnen anoniem via een speciale brievenbus worden ingediend, waarna ze tijdens de kring worden behandeld. Dit kan leiden tot gesprekken, rollenspellen of aanvullende 'Leefstijl'-lessen, resulterend in klassikale afspraken die visueel worden gedeeld op een 'socio-bordje'. Regelmatige evaluatie zorgt ervoor dat afspraken worden nageleefd, met een jaarlijkse terugblik op behaalde doelen. Onze school kent ook contactpersonen die fungeren als aanspreekpunt voor iedereen binnen de schoolgemeenschap met betrekking tot klachten of zorgen over het pedagogisch klimaat, pesten, intimidatie of ander ongewenst gedrag. Bovendien belonen we positief gedrag, inzet en behulpzaamheid met 'likes' (groep 3-8) of via de digitale klassendojo (cluster 1-2), geïnspireerd op het PBS-model. Deze 'likes' kunnen worden ingewisseld voor extra vrije keuzemomenten. Basisschool Wyck is trots op haar diverse leerlingenpopulatie en de brede spreiding, die de basis legt voor een levendige en inclusieve leergemeenschap die de Maastrichtse samenleving weerspiegelt.
Veilig Schoolklimaat Maastricht
Samen Leren en Ontwikkelen
Sterke Saamhorigheid Basisschool
Hoe bevordert Basisschool Wyck de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Een veilig en stimulerend leerklimaat is essentieel voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Basisschool Wyck heeft een specifieke visie ontwikkeld die aansluit bij de diverse achtergronden van onze leerlingen. We hanteren een combinatie van preventieve en curatieve interventies om de sociale en emotionele vaardigheden te versterken. De 'Sociale Competentie Observatie Lijst' (SCOL) wordt tweemaal per jaar gebruikt om het welbevinden te evalueren, waarbij de resultaten worden besproken met de intern begeleider, de SEO-coördinator, de leerling en de ouders. Via de leerlingenraad, individuele gesprekken, klankbordgroepen en diverse contactmomenten blijven we nauw betrokken bij de tevredenheid van zowel leerlingen als ouders. Het volledige protocol voor sociaal-emotionele ontwikkeling is op aanvraag beschikbaar.
Welke methoden gebruikt Basisschool Wyck voor het registreren van sociale opbrengsten?
Voor het monitoren en registreren van sociale opbrengsten maakt Basisschool Wyck gebruik van de volgende methoden:
- Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL)
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool Wyck?
Basisschool Wyck zet de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren:
- Leefstijl
- Socio-kring
- Likes systeem (geïnspireerd op PBS)
Inspectierapport Basisschool Wyck: Kwaliteit en Ontwikkeling
Basisschool Wyck toont een solide zicht op de leerlingontwikkeling, wat overeenkomt met de eigen evaluatie van najaar 2018. De school beschikt over een effectief systeem voor het monitoren, analyseren en toepassen van leerlinggegevens om het onderwijs te personaliseren. Deze aanpak richt zich zowel op leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben als op leerlingen die sneller door de leerstof gaan. Hoewel de zorgstructuur op orde is, ziet de school kansen voor verdere kwaliteitsverbetering. Door recente veranderingen in het team en bij de intern begeleiders, investeert Wyck in het vergroten van de expertise op het gebied van handelingsgericht werken en diagnostiek. De extra ondersteuning die Basisschool Wyck biedt, wordt als voldoende beoordeeld. De school erkent de noodzaak om organisatorische en inhoudelijke stappen te zetten richting meer inclusief onderwijs. Ervaringen met leerlingen die teruggeplaatst zijn vanuit speciaal basisonderwijs of die met ondersteuning van het samenwerkingsverband onderwijs volgen, worden benut om een structureel beleid te ontwikkelen. De samenwerking binnen 'Kindcentrum Samen Wyck' met partners zoals kinderopvang en buitenschoolse opvang is van hoge kwaliteit. Deze samenwerking uit zich in een gedeelde visie en gestructureerde afstemming, zoals de samenwerking tussen de intern begeleider en pedagogisch medewerkers. Ouders worden actief betrokken bij de school en de ontwikkeling van hun kinderen door middel van nieuwsbrieven en thematische informatie. De school onderzoekt actief hoe ouders van oudere leerlingen nog beter betrokken kunnen worden bij het educatief partnerschap. De kwaliteitssystematiek van Basisschool Wyck is van voldoende niveau, met een focus op het versterken van de 'check'-fase in de PDCA-cyclus. Het Ontwikkelplan beschrijft de verbeterinitiatieven en prestatie-indicatoren, hoewel de zelfevaluatie meer onderbouwing kan gebruiken. Het betrekken van externe belanghebbenden bij de zelfevaluatie kan de betrouwbaarheid verder vergroten. Wat betreft overige wettelijke vereisten, zijn er geen tekortkomingen geconstateerd.