Basisschool St Oda
Pastoor Habetsstraat 40
6217 KM Maastricht

Schoolweging

Schoolweging
34.85
Spreiding
6.34

De schoolweging van St. Oda Maastricht is 34,85 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93.0%), wat wijst op een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 34.3%. Dit is significant hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (47.6%) en benadrukt de effectiviteit van het onderwijsaanbod, vooral in rekenen en taal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft 37.5% havo/vwo-adviezen (25% havo, 12.5% havo/vwo), tegenover 25.27% bij vergelijkbare scholen. Praktijkgerichte adviezen blijven beperkt (12.5% vmbo-k), wat aansluit bij de focus op theoretische doorstroom. Opvallend is het volledige ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl dit regionaal 1.01% bedraagt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Oda MaastrichtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De kwaliteit van de school hangt af van de mensen die er werken en de manier waarop ze met elkaar samenwerken. Wij zijn ervan overtuigd dat in onze school hard gewerkt wordt in een goede sfeer. Of een school goede resultaten boekt met een kind is, buiten dit, sterk afhankelijk van het beginniveau van een kind bij aanvang van de basisschool. De resultaten van de uitstroom worden sterk bepaald door de kwaliteit van het gegeven onderwijs, daarnaast zijn de meer of mindere mate van intelligentie, de specifieke mogelijkheden van het kind en de betrokkenheid van de ouders bij het onderwijs van groot belang. De Onderwijsinspectie vergelijkt basisschool St.Oda periodiek met andere scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie en houdt bij de beoordeling van de scores rekening met de kenmerken van die leerlingenpopulatie. Het inspectierapport kunt u vinden op www.onderwijsinspectie.nl.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

66.7% presteert op adviesniveau, iets boven het landelijk gemiddelde (62.9%). Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (20% vs. 11.8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. De school zet hiertegenover een gedifferentieerd aanbod, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Onze kernwaarden zijn: Vertrouwen, Verbinding, Vakmanschap en Solidariteit! Dit zijn de essentiële waarden waarmee wij ons denken en handelen elke dag richting geven. Op deze waarden baseren wij onze normen en keuzes in het onderwijs. Vanuit de overtuiging dat alle kinderen en onze teamleden tot leren komen als zij vertrouwen krijgen en in verbinding kunnen zijn. Wij zijn er ook van overtuigd dat wij vakmanschap moeten bieden voor onze kinderen en voor elkaar, mét solidariteit. Wij staan vanuit saamhorigheid en een gemeenschappelijk belang voor onze kinderen, om onze missie na te leven: “wij steken onze nek uit voor ieder kind. Iedereen hoort erbij en doet ertoe!” LEES MINDER

Elke dag, ..... open dag.

Maximale leeropbrengsten

Elk kind telt.

Wat is de werkwijze van Basisschool St Oda voor sociale ontwikkeling?

Basisschool St Oda gebruikt de 'SCOL' (sociale competentie observatielijst) als leerlingvolgsysteem om de sociale competenties van kinderen te volgen, gekoppeld aan de veiligheidsmonitor. De SCOL meet sociale competenties in 8 categorieën: ervaringen delen, aardig doen, samen werken en spelen, een taak uitvoeren, jezelf presenteren, een keuze maken, opkomen voor jezelf en omgaan met ruzie. De SCOL wordt 2 keer per jaar door de leerkrachten ingevuld en vanaf groep 6 ook door de kinderen zelf. Zorgen over de sociaal-emotionele ontwikkeling worden besproken met de ouders en er wordt gekeken hoe de leerling ondersteund kan worden, eventueel met de knooppuntpartners.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool St Oda om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool St Oda gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool St Oda?

Basisschool St Oda gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.