Basisschool Scharn in Maastricht

Het team van Basisschool Scharn in Maastricht

Current section: team
Kloosterstraat 5 - 7
6226 Maastricht

Zie hier hoe het team van Basisschool Scharn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Scharn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Scharn bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Scharn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Scharn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80.8%)
Man (19.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Scharn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.7%)
25-35 jaar (29.6%)
35-45 jaar (22.2%)
45-55 jaar (14.8%)
55-65 jaar (25.9%)
&ge;65 jaar (3.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Scharn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (11.5%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)
Management (3.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Scharn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervanging Personeel Basisschool Scharn: Een Zorgeloze Oplossing

Ontdek hoe Basisschool Scharn de continuïteit van onderwijs waarborgt. Wij hanteren een efficiënte aanpak voor zowel langdurige als kortdurende afwezigheid van leerkrachten. Onze flexibele schil van onderwijspersoneel zorgt ervoor dat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde professional. Deze proactieve personeelsplanning garandeert een stabiele leeromgeving en minimale onderbrekingen in het lesprogramma. Zo blijft de kwaliteit van ons onderwijs gewaarborgd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op basisschool Scharn zijn de groepen op verschillende manieren georganiseerd. Circa 420 leerlingen volgen onderwijs op onze school, verdeeld over 17 groepen. 5 heterogene groepen (groepen 1-2) en 12 homogene groepen (3 t/m 8).

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Welke Specialisten Helpen Uw Kind op Basisschool Scharn?

3

Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool Scharn zetten wij ons in voor een ijzersterke taal- en rekenbasis. Met een toegewijde intern begeleider, een gespecialiseerde rekendocent en een taalspecialist bieden we gerichte ondersteuning. Deze experts werken nauw samen om ervoor te zorgen dat elke leerling de individuele aandacht krijgt die nodig is om deze cruciale vaardigheden optimaal te ontwikkelen. Onze aanpak garandeert een solide fundament voor de verdere schoolloopbaan van uw kind.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociale ontwikkeling van uw kind staan centraal bij Basisschool Scharn. Wij bieden gespecialiseerde begeleiding op het gebied van sociaal-emotionele groei. Onze gedragsspecialist, intern begeleider en specialist meer- en hoogbegaafdheid werken samen om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren. Dit team wordt aangevuld door een gedreven anti-pestcoördinator, een vertrouwenspersoon en een aandachtsfunctionaris huiselijk geweld. Samen zorgen we ervoor dat elk kind zich gezien, gehoord en veilig voelt binnen onze schoolgemeenschap.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Stimuleren van Potentieel

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool Scharn stimuleert de optimale ontwikkeling van elk kind, zowel in gedrag als in werkhouding. Onze specialisten bieden ondersteuning bij het aanpakken van leer- en gedragsuitdagingen. Met een gedragsspecialist, onze intern begeleider en een expert in meer- en hoogbegaafdheid, richten we ons op het herkennen en benutten van individuele talenten. We streven ernaar om leerlingen te helpen hun volledige potentieel te bereiken. Onze aanpak is gericht op het versterken van zelfvertrouwen en het ontwikkelen van effectieve leerstrategieën.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Sport- en Beweegdocent

Toelichting van de school:

Op Basisschool Scharn geloven we in de kracht van beweging voor een gezonde ontwikkeling. Onze school beschikt over twee gespecialiseerde en gekwalificeerde sport- en beweegdocenten. Deze docenten, ondersteund door onze intern begeleider, zorgen voor een gevarieerd en uitdagend bewegingsprogramma. Ze stimuleren niet alleen de motorische vaardigheden, maar ook een actieve en gezonde levensstijl bij onze leerlingen. Via diverse sportieve activiteiten en spelvormen bevorderen we teamwork, doorzettingsvermogen en plezier in bewegen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam en Veilig

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke specialisten voor medisch handelen en persoonlijke verzorging direct aan de school verbonden zijn, waarborgt Basisschool Scharn een zorgzame en veilige omgeving. We werken nauw samen met ouders en externe professionals om aan alle zorgbehoeften te voldoen. Bij specifieke medische of verzorgingsvragen wordt altijd professionele hulp ingeschakeld en wordt er een passend plan opgesteld. De gezondheid en het welzijn van uw kind hebben onze hoogste prioriteit. Onze betrokkenheid garandeert dat uw kind de nodige aandacht en ondersteuning krijgt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Gymlokaal
Ontdek lab

Individuele Ondersteuning op Maat: Basisschool Scharn

Ons Schoolondersteuningsprofiel: Een Gids voor Succes

Bij Basisschool Scharn geloven we in het bieden van optimale ondersteuning aan elke leerling. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd hoe wij inspelen op de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Dit profiel schetst ons uitgebreide ondersteuningscontinuüm, van preventieve maatregelen tot intensieve begeleiding. Het is een levend document dat ons helpt om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waar elk kind kan floreren. Ontdek ons actuele Schoolondersteuningsprofiel in de bijlage voor een compleet beeld van onze faciliteiten en aanpak. We streven ernaar ons aanbod continu te verbeteren en te vernieuwen, zoals uiteengezet in onze schoolgids en jaarplannen, om zo de ontwikkeling van al onze leerlingen te waarborgen. Bekijk ook onze toekomstige ambities voor extra ondersteuning.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg bij Basisschool Scharn

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Ons schooljaarplan 2024-2028 is een dynamisch document dat de koers van Basisschool Scharn bepaalt. We richten ons op vernieuwing in het onderwijs, waarbij we de nieuwe lees- en taalmethode 'Staal' breed implementeren. Daarnaast versterken we de executieve functies van onze leerlingen en ontwikkelen we het reken- en wiskundeonderwijs verder met de WIG V methode. Ons streven naar een gezonde schoolomgeving en de toepassing van de Dynamische Schooldag blijven centraal staan. We besteden ook aandacht aan actief burgerschap en onderzoeken we de implementatie van 'Kwink', een nieuwe methode voor sociale veiligheid. Voor de jongste leerlingen stimuleren we speelplezier en muzikale ontwikkeling, met bijbehorende scholing voor de onderbouw. Verder verkennen we de mogelijkheden van AI in het onderwijs en werken we aan de doorontwikkeling van onze schoolbrede Kwaliteitskaarten (KwK). Op het gebied van zorgverbreding implementeren we het Cito ‘Leerling in Beeld’ instrumentarium voor SEL en executieve functies, en onderzoeken we de vervanging van Kiva door Kwink. Voor ons personeel vernieuwen we de gesprekkencyclus met MosaLira en focussen we op de verdere ontwikkeling van een professionele aanspreekcultuur. Op organisatorisch vlak versterken we de samenwerking binnen het cluster Heer-Amby-Scharn en ontwikkelen we ons kindcentrum verder. Veiligheid is gewaarborgd door de uitvoering van ons plan van aanpak, inclusief de verkeerssituatie rond de school, en door gerichte ouder- en adviesgesprekken. De kwaliteit wordt geborgd door de opzet, bespreking en goedkeuring van jaarplannen en de vormgeving van ons schoolplan 2024-2028, inclusief diepgaande analyses en de integratie van toetsing, rekenen, taal, gedrag en onderwijs in onze Kwaliteitskaarten.

Hoe monitoren en realiseren we onze onderwijsdoelen?

De realisatie van onze onderwijsdoelen is een continu proces dat nauwlettend wordt gemonitord. De ambitieuze doelen uit ons schoolplan (vierjaarlijks) en de daaruit voortvloeiende jaarplannen (jaarlijks) worden actief gevolgd door het schoolleidingsteam, de Intern Begeleiders (IB'ers), schoolcoaches en de werkgroepkartrekkers. De doelen zijn concreet gemaakt in heldere ambities en bijbehorende normen. Het schoolplan wordt gemonitord door de schoolleiding middels een gestructureerd monitorsysteem. Het jaarplan wordt gemonitord door de schoolleiding, IB'ers en het MT tijdens maandelijkse evaluatiemomenten. Ontwikkelplannen, die een verdere concretisering zijn van het school- en jaarplan, worden opgesteld en gemonitord in samenwerking met de schoolleiding en de kartrekkers van de diverse werkgroepen. Dit zorgt voor een planmatige en effectieve aanpak om onze kwaliteitsdoelen te bereiken.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij Basisschool Scharn Maastricht

Toelichting van de school

Basisschool Scharn Maastricht werkt nauw samen met MIK om een naadloze doorgaande leerlijn te garanderen voor kinderen vanaf 2,5 jaar. Samen met MIK hebben we een pedagogisch raamplan ontwikkeld. Dit plan legt afspraken vast over de afstemming tussen opvang en onderwijs, de ontwikkelingstrajecten van kinderen, de uitwisseling van belangrijke gegevens en gezamenlijke educatieve thema's. Onze aanpak is gebaseerd op de succesvolle 'Speelplezier' methodiek. Dit zorgt voor een speelse en stimulerende leeromgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. We hebben in overleg met MIK een speciale talentgroep voor 3-jarigen binnen onze schoolmuren gecreëerd. Deze +groep bevindt zich naast de peuteropvang binnen het kindcentrum. Hierdoor maken kinderen op een natuurlijke en geleidelijke manier kennis met spelenderwijs leren binnen de vertrouwde schoolse omgeving van Basisschool Scharn.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Scharn Maastricht extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Scharn Maastricht biedt een rijk en gevarieerd programma speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat een gestructureerde overgang naar het basisonderwijs, met aandacht voor spelenderwijs leren en sociale interactie.

Ja, Basisschool Scharn Maastricht biedt een rijk en gevarieerd programma speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat een gestructureerde overgang naar het basisonderwijs, met aandacht voor spelenderwijs leren en sociale interactie.

Professionele kinderopvang in Maastricht
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Integraal kindcentrum services

Met welke partners werkt Basisschool Scharn samen voor het jonge kind programma?

Basisschool Scharn Maastricht onderhoudt een waardevolle samenwerking met MIK. Deze samenwerking is cruciaal voor het realiseren van een consistente en kwalitatieve doorgaande leerlijn van peuteropvang tot aan het basisonderwijs, waarbij educatie en pedagogische ontwikkeling centraal staan.

Basisschool Scharn Maastricht onderhoudt een waardevolle samenwerking met MIK. Deze samenwerking is cruciaal voor het realiseren van een consistente en kwalitatieve doorgaande leerlijn van peuteropvang tot aan het basisonderwijs, waarbij educatie en pedagogische ontwikkeling centraal staan.

Team | Basisschool Scharn in Maastricht | [2025] Schoolregister