
De resultaten van Basisschool Scharn in Maastricht
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Scharn, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Scharn bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Scharn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling op Basisschool Scharn
Het fundamentele niveau vormt de essentiële basisvaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Deze norm geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool Scharn.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieus Leren voor Toekomstig Succes op Basisschool Scharn
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagend doel dat verder reikt dan de basisvaardigheden, met als ambitie dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit niveau bereikt bij het verlaten van groep acht. De inspectie stelt voor elke school, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Dit percentage reflecteert de verwachte prestaties van de leerlingen op Basisschool Scharn.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Scharn?
Basisschool Scharn hanteert een zorgvuldige procedure voor het adviseren van leerlingen voor het voortgezet onderwijs. Een gespecialiseerde POVO-commissie, bestaande uit schoolleiding, intern begeleiders en de leerkrachten van groep 7 en 8, evalueert de ontwikkeling van elke leerling. Gedurende groep 7 en begin groep 8 worden zowel voorlopige als definitieve schooladviezen opgesteld. Deze adviezen zijn gebaseerd op een brede evaluatie van toetsresultaten (zowel methodegebonden als onafhankelijke toetsen), gedetailleerde observaties en persoonlijke gesprekken met leerlingen en ouders. Na afname van de centrale eindtoets in groep 8 wordt het schooladvies, indien nodig, naar boven bijgesteld, zodat elke leerling het best passende vervolgonderwijs kan kiezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool Scharn Maastricht
Bij Basisschool Scharn in Maastricht creëren we een veilige en ondersteunende omgeving waar elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. We hechten groot belang aan zowel fysieke als sociale veiligheid, omdat we weten dat dit de basis vormt voor leren en groeien. Onze school stimuleert een cultuur waarin iedereen zichzelf kan zijn, we open communiceren en elkaar helpen bij het oplossen van problemen. Door kinderen actief te leren over respect, rekening houden met anderen en het waarderen van verschillen, zorgen we ervoor dat alle leerlingen zich geborgen en veilig voelen op onze school in Maastricht. Dit draagt bij aan een positieve schoolervaring en bevordert de algehele ontwikkeling van onze leerlingen.
Betrokkenheid van leerlingen en ouders
Samenwerken voor optimaal resultaat
Vertrouwen in elkaars kunnen
Hoe bevordert Basisschool Scharn de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool Scharn Maastricht stimuleert de sociale ontwikkeling door het creëren van een veilige leeromgeving waarin respect, samenwerking en vertrouwen centraal staan. We focussen op het leren omgaan met elkaar, het tonen van empathie en het oplossen van conflicten op een constructieve manier. Onze aanpak is gericht op het welzijn van elke leerling. Door middel van gerichte activiteiten en een open communicatie zorgen we ervoor dat kinderen zich gewaardeerd voelen en leren hoe ze positieve relaties kunnen opbouwen. Dit draagt bij aan een sterke sociale basis voor hun toekomst.
Welke methoden gebruikt Basisschool Scharn voor het meten van sociale vooruitgang?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool Scharn Maastricht gebruik van gevalideerde registratiemethoden. Deze tools helpen ons om de sociale competenties van de kinderen te observeren en te evalueren. Onze school zet de 'Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)' in om systematisch de sociale vaardigheden en het gedrag van leerlingen te beoordelen. Dit stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden waar nodig en de positieve ontwikkeling te stimuleren.
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool Scharn?
Basisschool Scharn Maastricht maakt gebruik van de effectieve KiVa-methode om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te bevorderen. KiVa is een bewezen programma dat zich richt op het versterken van sociale vaardigheden en het tegengaan van pestgedrag. Met KiVa leren kinderen hoe ze op een positieve manier met elkaar om kunnen gaan, hoe ze hun emoties kunnen herkennen en reguleren, en hoe ze conflicten op een respectvolle wijze kunnen oplossen. Deze aanpak draagt bij aan een prettige en veilige schoolcultuur voor iedereen.
Inspectierapport Basisschool Scharn: Kwaliteit en Ontwikkeling
Basisschool Scharn in Maastricht, met 387 leerlingen, heeft op 5 november 2014 een vierjaarlijks inspectiebezoek ontvangen. Het onderwijs op onze basisschool voldoet aan de gestelde normen, wat resulteerde in de handhaving van het basisarrangement. Dit betekent dat de onderwijskwaliteit en de organisatie van Basisschool Scharn op orde zijn. We zetten ons dagelijks in voor een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Onze school hecht veel waarde aan transparantie en ontwikkeling. Het inspectierapport biedt inzicht in de prestaties en de voortdurende inspanningen die wij leveren om ons onderwijs te blijven verbeteren. We nodigen u uit om de details van het rapport te bekijken.