Basisschool Scharn in Maastricht - Resultaten

Basisschool Scharn
Kloosterstraat 5 -7
6226 BP Maastricht

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
22.93
Spreiding
5.36

De schoolweging van Scharn is 22,93 , met een spreiding van 5,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,6% score op het fundamenteel niveau overschrijdt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is een sterke prestatie, vooral gezien het vergelijkingsgemiddelde van 98,0%.

Fundamenteel niveau

Score: 99.5555%

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 80,2% van de leerlingen behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 61,9% en het vergelijkingsgemiddelde van 72,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor hogere prestaties.

Streefniveau

Score: 80.2222%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft een sterk theoretische focus: 36,2% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 25,9% havo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (3,5% vmbo-k vs. 9,2% regio), wat past bij de relatief lage schoolweging.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyses tonen een sterke rekenvaardigheidsgroei: groep 8 scoort gemiddeld 4,2% hoger dan groep 7. Dit komt mogelijk door de inzet van methodeonafhankelijke toetsen en het ontwikkelingsgerichte onderwijsbeleid.

ToetsScharnGemeente AmsterdamNederland
LIB177.42175.23179.97

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden, evenals de eindresultaten, jaarlijks met het team geanalyseerd. Daarbij draait het niet zozeer om het groepsgemiddelde, maar om de individuele vaardigheidsgroei van individuele kinderen. Naar aanleiding van de analyse bespreken de leerkrachten de ervaringen; welke acties zijn noodzakelijk en vergroten de leeropbrengsten? Welke interventies zijn in het verleden succesvol gebleken? Op welke manier kunnen we onze aanpak bijstellen en wat is hiervoor nodig? Extra materiaal, interne- of externe ondersteuning, verdieping didactische aanpak vakgebied? De analyse leidt uiteindelijk tot een beschrijving in een plan van aanpak (groepsplan) Schooljaar 2017-2018 (n.a.v. de beginmeting 2020-21 zullen wij binnenkort dit item actualiseren) hebben wij o.a. de volgende conclusies getrokken naar aanleiding van tussentijdse evaluaties: We functioneren bij Cito Begrijpend lezen, DMT, Rekenen en Spelling boven het landelijk gemiddelde. Om de kwaliteit van het onderwijs en het leerrendement te verhogen hebben we interventies ingezet op: Rekenen, Begrijpend lezen en Spelling. Het vakgebied Rekenen is de afgelopen twee schooljaren een belangrijk speerpunt in de hele schoolontwikkeling; met name gericht op het vergroten van de didactische vaardigheden van de leerkrachten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Slechts 10,5% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 19,3% bovenadviezers zijn. De school hanteert blijkbaar realistische advisering, ondersteund door hun POVO-commissie die uitgebreide toetsresultaten en observaties meeneemt.

Sociale ontwikkeling

Op onze school streven we naar een veilig pedagogisch klimaat voor leerlingen en volwassenen. Naast fysieke veiligheid - heel belangrijk- gaat het ook om de sociale veiligheid. Pas dan kan een mens tot ontwikkeling komen. We zorgen ervoor dat iedereen zichzelf kan zijn, we praten met elkaar, we helpen elkaar om te gaan met problemen en luisteren naar elkaar. Door kinderen te leren dat respect voor elkaar ook betekent, dat je rekening houdt met anderen en dat je mensen respecteert zoals ze zijn, willen we bereiken dat kinderen zich veilig voelen bij ons op school. LEES MINDER

Betrokkenheid

Samenwerken

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van Basisschool Scharn voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Scharn heeft omgangsregels die zijn afgeleid van de gedragscode van MosaLira, zowel voor kinderen als volwassenen. De kinderen stellen samen met hun leerkracht groepsregels op en bespreken deze regelmatig. De leerlingen maken gebruik van het leerkrachtbord van de Stichting LeerKRACHT, waarop dagelijks het welbevinden van de leerlingen wordt geïnventariseerd.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool Scharn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Scharn gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Scharn?

Basisschool Scharn gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.