Basisschool Petrus en Paulus
Felix Bockenplein 1
6213 HM Maastricht

Schoolweging

Schoolweging
27.12
Spreiding
6.67

De schoolweging van Petrus en Paulus Maastricht is 27,12 , met een spreiding van 6,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,2% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, wat duidelijk boven de landelijke richtlijn van 85% en het regionale gemiddelde (96,7%) ligt. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen op deze school de basisvaardigheden voor taal en rekenen goed beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit overtreft zowel het regionale (63,3%) als landelijke gemiddelde. De school laat hiermee zien dat ze ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27,12) ambitieuze doelen kan realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 22,6% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 16,1% havo-advies. Opvallend is het hoge percentage dubbeladviezen (32,3% havo/vwo en 9,7% vmbo-(g)t/havo), wat de zorgvuldige maatwerkbenadering onderstreept. Praktijkonderwijs komt met 3,2% iets vaker voor dan bij vergelijkbare scholen (1,0%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPetrus en Paulus MaastrichtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten De inspectie vindt het belangrijk dat scholen goede resultaten halen en de ontwikkeling van leerlingen goed volgt. De inspectie kijkt vooral naar de wijze waarop conclusies worden getrokken over het onderwijs dat gegeven wordt. Tevens geeft de inspectie aan dat het aan school is om te bepalen op welke wijze het beeld gevormd wordt en hoe zij adequate acties ondernemen. Om onze kwaliteitszorg goed te monitoren, te verbeteren en te borgen verzamelen we data voor onze drie hoofdvragen: 1. Leren de leerlingen genoeg? Dit wordt 2 keer per jaar n.a.v. de Cito’s, MQ scan, observaties en methodegebonden toetsen geanalyseerd en weggeschreven in de diepte-analyse; 2. Voelen de leerlingen zich veilig? Middels 2 keer per jaar het invoeren van de SCOL en de vragenlijst via Beekveld en Terpstra Organisatieadviesbureau wordt dit verwerkt in de schoolzelfevaluatie; 3. Krijgen onze leerlingen goed les? Middels klassen- en collegiale observaties wordt dit weggeschreven in de schoolzelfevaluatie; De Cito-toetsen worden 2x per jaar afgenomen en worden ook besproken met ouders en leerlingen. Bs. Petrus & Paulus heeft ambitienormen voor de M-afnames en E-afnames van de Cito-toetsen. Deze schoolnormen zijn gesteld op verschillende vakgebieden en per leerjaar. De normen zijn ambitieus en hoog. Onze normen liggen stukken hoger dan die de inspectie in het verleden gesteld heeft. Het doel hiervan is dat we hoge verwachtingen hebben. Hoge verwachtingen van leerkrachten alsook van leerlingen. We willen alles eruit halen wat erin zit. Natuurlijk worden niet alle schoolnormen behaald. Dit zou ook niet goed zijn. Worden immers alle schoolnormen behaald; kan je je afvragen in hoeverre ze ambitieus genoeg zijn. De leerkracht analyseert de gegevens, hierna bepalen de leerkracht en IB-er welke interventies er nodig zijn om dichter naar de schoolnorm toe te groeien. Bij het interpreteren van de resultaten en het trekken van conclusies zijn we zorgvuldig. Schoolnormen worden altijd gekoppeld aan een groep; nooit aan een individuele leerling. Tevens worden er geen leerlingen buiten de leeropbrengsten gelaten. Ook dit wordt meegenomen ter overweging om extra interventies uit te voeren. Ambitienormen De gestelde schoolnormen en de resultaten van de afgelopen jaren, inclusief de motorische resultaten van de MQ scan, zijn terug te vinden in "De schoolzelfevaluatie". Dit document is op te vragen bij de IB-er en/of directie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

13,8% van de leerlingen zit onder advies, wat iets boven het landelijk gemiddelde (11,8%) ligt. Desalniettemin presteert 20,7% boven advies, wat de effectiviteit van het doorstroombeleid toont. Het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (65,5%) sluit aan bij de in het schoolplan beschreven 'voorspelbare doorstroom'.

Sociale ontwikkeling

Binnen basisschool Petrus & Paulus is iedereen welkom. In ons contact met elkaar staat vertrouwen centraal. We waarderen elkaar voor wie we zijn en zien de onderlinge verschillen als een verrijking. We denken en handelen vanuit begrip en wederzijds respect. We vinden het belangrijk dat iedereen die er werkt, leert en ontmoet, dit kan doen in een veilige, positieve en gezonde omgeving. Door de geboden veiligheid kan iedereen zich optimaal ontwikkelen, komen zij in hun kracht te staan en voelen zich op hun plek binnen onze school. Daarnaast neemt ieder vanuit zijn vakmanschap zijn verantwoordelijkheid, laat voorbeeldgedrag zien en spreekt een ander op een prettige manier aan. We zien het als een uitdaging om juist door het stimuleren van samenwerking, zelfstandigheid en eigenaarschap, dat iedereen de ruimte gaat voelen om de regie te nemen over zijn eigen "zijn" en hier met plezier mee aan de slag gaat. “Alleen ga je sneller, samen kom je verder!" LEES MINDER

eigenaarschap

samenwerking

zelfstandigheid

Wat is de werkwijze van Basisschool Petrus en Paulus voor sociale ontwikkeling?

De doelen van Basisschool Petrus en Paulus met betrekking tot sociale ontwikkeling zijn: duidelijke gedragsafspraken schoolbreed, een aanspreekcultuur met respect, inclusief onderwijs binnen de mogelijkheden, werkplezier stimuleren bij het team en bij de leerlingen, eigenaarschap vergroten bij team en leerlingen, van en met elkaar leren, doelgericht samenwerken, vergroten van de zelfstandigheid, een veilig klimaat, en het ontwikkelen van samenwerkingsvaardigheden bij leerlingen. De school hanteert afspraken en regels die schoolbreed gelden, zorgt voor goede afstemming tussen leraren, bewaakt de doorgaande lijn, heeft een planmatige aanpak voor groepsvorming met Kwink en werkt in het begin van het schooljaar met de Gouden Weken. Alle groepen werken met het beloningssysteem Class Dojo.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool Petrus en Paulus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Petrus en Paulus gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Petrus en Paulus?

Basisschool Petrus en Paulus gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Class Dojo en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.