Basisschool J.F.Kennedy
Keurmeestersdreef 129
6216 ED Maastricht

Schoolweging

Schoolweging
30
Spreiding
6.1

De schoolweging van J.F.Kennedy is 30,00 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat is consistent over meerdere jaren en reflecteert de structurele aandacht voor basisvaardigheden, zoals dagelijkse taal-/rekenblokken en wekelijkse monitoring.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt voor 60% van de leerlingen het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 47,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod, vooral in rekenen waar 22% van de leerlingen versneld leerlijnen doorloopt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,8%, wat de relatief sterke positie van J.F.Kennedy benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een sterke focus op theoretische leerwegen: 29,2% havo/vwo-advies en 16,9% vwo-advies (vs. 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd blijft het praktijkonderwijs beperkt (1,5% vs. 0,1% regio). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen zoals 'vmbo-(g)t/havo' (13,9%), wat past bij het gepersonaliseerde adviesproces met leerlingportfolio's.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJ.F.KennedyGemeente AmsterdamNederland
LIB177.42176.09175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de ontwikkeling van kinderen We hebben een aantal manieren en hulpmiddelen om die behoeften en mogelijkheden van kinderen zo goed mogelijk in te schatten. In de kleutergroepen maken de leerkrachten gebruik van het volgmodel van de methode ‘Speelplezier’ voor het aanbod en de ontwikkeling van onze kleuters. De kinderen worden gevolgd op de gebieden: taal, rekenen, motoriek en gedrag. In de groepen 3 t/m 8 volgen leerkrachten de vorderingen van taal/lezen, rekenen, schrijven en wereldverkenning door middel van observaties en toetsen. Er zijn toetsen die bij de methodes horen en toetsen die landelijk genormeerd zijn. Dat zijn de Leerling in Beeld-toetsen. De resultaten van de methodegebonden toetsen en Leerling in Beeld-toetsen worden vermeld op het rapport van uw kind en besproken tijdens oudergesprekken. Behalve door de groepsleerkracht wordt de ontwikkeling van uw kind ook gevolgd door de intern begeleider (IB-er). Zij heeft gesprekken met de groepsleerkrachten over de groep, de groepsplannen en de individuele leerlingen. Het sociaal-emotioneel functioneren van de leerlingen brengen we in kaart door gebruik te maken van de SCOL: de Sociale Competentie Observatie Lijst. In de groepen 3 t/m 8 wordt deze vragenlijst twee keer per jaar voor elk kind ingevuld door de groepsleerkracht. Vanaf groep 6 vullen de leerlingen de lijst ook zelf digitaal in. Het resultaat bespreken we tijdens de groepsbesprekingen. Bij opvallende scores voert de leerkracht hierover het gesprek met het kind. In de oudergesprekken geven we de ouders een terugkoppeling van de SCOL en gaan er, daar waar nodig en gewenst, dieper over in gesprek. Voor elke leerling hebben we een eigen digitaal leerlingdossier. Daarin verzamelen we informatie en leggen zaken vast m.b.t gezondheid, schoolverloop, speciale begeleiding, externe hulp, toets- en onderzoeksgegevens en rapporten. Ouders hebben uiteraard recht op inzage in het dossier van hun kind. Ze kunnen dit bij de interne begeleiders of directeur aanvragen en een afspraak maken. Ouders moeten toestemming geven aan derden die inzage willen hebben in het dossier van hun kind. Denk hierbij aan instanties of personen die een gerichte vraag hebben over het kind, zoals de logopediste of schoolarts. Klassenconsultaties en observaties zijn van grote waarde in de ondersteuning en begeleiding van leerkrachten. Ondersteuning en begeleiding hebben immers het meeste effect als er een directe koppeling is met het dagelijkse werken in de klas. Verschillende keren per jaar vinden dan ook klassenconsultaties plaats door de leden van het managementteam. Ook vinden er collegiale consultaties plaats. Leerkrachten gaan dan bij elkaar kijken om van elkaar te leren en elkaar feedback te geven. Zo proberen we samen de leerkrachten te helpen om nog beter aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van de kinderen in de klas. Knooppunt-overleg en experts dienstencentrum MosaLira Indien er zorgen zijn over de ontwikkeling of persoonlijke situatie van een leerling en er de behoefte is om hierover te sparren met andere partners uit het schoolnetwerk doen we een beroep op het zogenaamde Knooppunt-overleg. Aan dit overleg wordt deelgenomen door schoolarts, schoolmaatschappelijk werker, leerplichtambtenaar, Team Jeugd gemeente Maastricht, IB-er en leerkracht. Daarnaast kan onze school een beroep doen op de experts uit het dienstencentrum van MosaLira. Meestal betreft het een consultant, een psycholoog, orthopedagoog of logopediste. Resultaten van het onderwijs: Tussenopbrengsten en Eindopbrengsten De resultaten van het onderwijsleerproces in de groepen 3-8 worden gemeten met methodegebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen. De methode onafhankelijke toetsen worden vastgelegd in Leerling in Beeld. De toetsgegevens worden tweemaal per jaar verwerkt en de algemene conclusies worden in het managementteam en tijdens overleggen met leerkrachten besproken. Individuele toetsresultaten worden besproken in de groepsbesprekingen. Vervolgens worden groepsplannen gemaakt waarin het onderwijsaanbod van alle leerlingen vermeld staat. De inspectie volgt de kwaliteit van het onderwijs zowel op bestuur- als op schoolniveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Maar liefst 40,9% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies (landelijk: 25,3%), het hoogste percentage in de regio Maastricht. Dit resultaat onderstreept het voorzichtig adviseren én de succesvolle doorlopende begeleiding via het 'Kennedy-mentorprogramma'. Slechts 13,6% zit onder advies (landelijk: 11,8%), vooral geconcentreerd in dubbeladviezen.

Sociale ontwikkeling

Het klimaat van onze school is ondersteunend, uitdagend en biedt veiligheid. Onze school is een plek waar kinderen zich durven en kunnen uiten, fouten mogen maken, maar waar ook eisen worden gesteld. Structuur en duidelijkheid is belangrijk voor kinderen. Belangrijke waardes voor ons zijn zelfstandigheid én samenwerken. We gaan op een respectvolle en positieve wijze met elkaar om. Onze school kenmerkt zich in pedagogisch opzicht door: - Een ordelijke en stimulerende (onderwijs)omgeving met klaslokalen en in de zeer nabije toekomst ook leerpleinen - Een sfeer van verbondenheid met letterlijk en figuurlijk ruimte voor samenwerking - Herkenning van én waardering voor ieders kwaliteiten en talenten - Ruimte voor zelfstandigheid en autonomie - Een kader van structuur en duidelijkheid LEES MINDER

Zelfstandigheid en samenwerken

Respect en positieve omgang

Talenten herkennen waarderen

Wat is de werkwijze van Basisschool J.F.Kennedy voor sociale ontwikkeling?

Basisschool J.F.Kennedy streeft naar een veilig pedagogisch klimaat waarin leerlingen en volwassenen zichzelf kunnen zijn. Er wordt veel waarde gehecht aan sociale veiligheid. De school heeft omgangsregels voor zowel kinderen als volwassenen. Binnen het lesprogramma is er aandacht voor sociaal-emotioneel leren, waarbij de methode Kwink wordt gebruikt. Twee anti-pestcoördinatoren, Ramon Piatek en Kristel Zeegers, ondersteunen collega’s en de directie bij het anti-pestbeleid. Er wordt een anti-pestprotocol gehanteerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool J.F.Kennedy om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool J.F.Kennedy gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool J.F.Kennedy?

Basisschool J.F.Kennedy maakt gebruik van de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.