Basisschool de Maasköpkes
Schoolstraat 15
6223 BD Maastricht

Schoolweging

Schoolweging
29.94
Spreiding
5.75

De schoolweging van De Maasköpkes is 29,94 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,8% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke eis van 85%. Dit resultaat ligt zelfs iets boven het regionale gemiddelde (95,7%), wat duidt op effectieve basisvaardighedenaanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,8% van de leerlingen bereikt het streefniveau, net boven de inspectienorm van 45,5%. Hoewel dit lager blijft dan het regionale gemiddelde (57,3%), presteert de school hiermee boven verwachtingen gegeven de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage praktijkgerichte adviezen: 30% vmbo-k en 30% vmbo-(g)t, tegen regionale gemiddelden van 9,2% en 16,5%. Het aandeel havo/vwo-advies (20%) blijft achter bij landelijke trends (ca. 30%), wat mogelijk samenhangt met de schoolweging. Toch ontvangt 40% van de leerlingen een theoretisch advies (havo of hoger), passend bij de bredere onderwijsambities.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MaasköpkesGemeente AmsterdamNederland
LIB169.33177.42175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten De inspectie vindt het belangrijk dat scholen goede resultaten halen en de ontwikkeling van leerlingen goed volgt. De inspectie kijkt daarbij vooral naar de wijze waarop conclusies worden getrokken over het onderwijs dat gegeven wordt. Tevens geeft de inspectie aan dat het aan school is om te bepalen op welke wijze het beeld gevormd wordt en hoe zij adequate acties ondernemen. Op BS De Maasköpkes worden twee soorten toetsen afgenomen: de methode gebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen (Cito-toetsen). De methode gebonden toetsen sluiten aan bij de lesstof en toetsen op het einde van een blok of de leerstof beheerst wordt De scores op deze toetsen worden in het portfolio vermeld. De Cito toetsen vragen meer van het lange termijn geheugen van het kind en worden 2x per jaar (midden en eind) afgenomen. Ook de scores op deze toetsen vindt u terug in het portfolio. De leerkracht analyseert de gegevens, hierna bepalen de leerkracht en IB-er welke interventies er eventueel nodig zijn om dichter naar de schoolnorm te groeien. Bij het interpreteren van de resultaten en het trekken van conclusies zijn we zorgvuldig. Schoolnormen worden altijd gekoppeld aan een groep, nooit aan een individuele leerling. Daarbij zijn sommige groepen klein (minder dan 10 leerlingen). Hierdoor kan het zijn dat een leerling met een lagere leeropbrengst, zwaar op de groepsopbrengst drukt. Hoge verwachtingen Basisschool De Maasköpkes zet zich constant in om kwaliteitsonderwijs te verzorgen. Daarbij staat het bereiken van aansprekende resultaten voorop. Wij bieden kinderen de ruimte om hun talenten te ontdekken en hier wat mee te doen. Kinderen hebben recht op onderwijs dat bij hen past, zodat zij hun mogelijkheden, hun beperkingen, hun verlangens, hun verdriet, hun geluksmomenten en hun kijk op de wereld kunnen ontwikkelen. Wij vinden het belangrijk dat we kinderen accepteren zoals ze zijn. We hebben hoge verwachtingen en stimuleren onze leerlingen het beste uit zichzelf te halen, waarbij we als leerkrachten respect tonen voor kinderen, hen vertrouwen geven en rekening houden met onderlinge verschillen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 28,6% boven advies presteren leerlingen beter dan landelijk gemiddeld (25,3%). Het percentage onder-advies (14,3%) ligt iets hoger dan de norm (11,8%), wat past bij de complexe populatie. Deze cijfers onderstrepen de effectiviteit van het 'maatwerkadvies'-systeem, zoals beschreven in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

De volgende uitgangspunten vinden wij belangrijk, die passen binnen onze visie; 1. Kinderen voelen zich bij ons veilig Wij scheppen voor kinderen een omgeving, waarin geborgenheid, openheid, veiligheid, vertrouwen en bescherming vanzelfsprekend zijn en waarin kinderen en leerkrachten zichzelf kunnen zijn binnen duidelijk gestelde regels en grenzen. Dit zijn onze gezamenlijke normen en waarden. We zijn allemaal verschillend en hebben respect voor iedereen. Daardoor kan iedereen, die met de school in aanraking komt, hier met plezier functioneren en dit draagt bij aan ieders zelfvertrouwen. 2. Onze leerlingen komen graag naar school We nemen onze kinderen serieus en vinden het belangrijk dat ze graag naar school komen. Door te investeren in het welbevinden van het kind verwachten we dat zij beter leren. We zien het als onze taak om signalen op te vangen van kinderen die niet graag naar school komen. Hierbij maken we gebruik van een sociaal-emotionele Leerling Volg Systeem (SCOL, sociogram en enquete). We vinden het ook belangrijk dat we die signalen van de ouders krijgen. Bij kinderen die niet graag naar school komen ondernemen we actie. Ook vanuit IPC wordt uitgebreid stilgestaan bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. LEES MINDER

Respect

Normen en waarden

Zelfvertrouwen

Wat is de werkwijze van Basisschool de Maasköpkes voor sociale ontwikkeling?

De missie van Basisschool de Maasköpkes is ‘Samen leren, groter groeien’. De leerlingen, leerkrachten, ouders en alle andere betrokkenen doen de dingen samen. Ze leren op veel gebieden en groeien als persoonlijkheid. De school schept een omgeving waarin geborgenheid, openheid, veiligheid, vertrouwen en bescherming vanzelfsprekend is, en waarin kinderen en leerkrachten zichzelf kunnen zijn binnen duidelijk gestelde regels en grenzen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Maasköpkes om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool de Maasköpkes gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en een Pestenquête om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Maasköpkes?

Basisschool de Maasköpkes gebruikt de 'Goed gedaan' methode voor sociaal-emotioneel leren.