
Schoolweging
De schoolweging van De Letterdoes is 38,30 , met een spreiding van 4,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,96% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit overstijgt ook het vergelijkingsgemiddelde (92,67%) en weerspiegelt de gedegen basisondersteuning, zoals beschreven in het schoolplan 2023.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
48,96% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 31,7%. Dit is een positief resultaat gezien de complexe leerlingenpopulatie en overtreft het vergelijkingsgemiddelde van 44,71%. De school benut hiermee effectief haar opbrengstgerichte werkwijze.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op praktische leerwegen: 38,46% vmbo-b/k en 15,38% vmbo-b vergeleken met 4,04% en 5,52% bij gelijksoortige scholen. Toch stroomt 30,77% door naar hogere niveaus (vmbo-(g)t/havo en vwo), wat aansluit bij de schoolweging. De combinatie van laag- en hoogadviezen onderstreept de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Letterdoes | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De kwaliteit van het onderwijs is niet alleen kind afhankelijk. Er zijn meerdere factoren die hier een rol bij spelen. De kwaliteit van het onderwijs hangt ook af van de mensen die hier op school werken. De leerkrachten van BS De Letterdoes laten een goede voorbeeldfunctie zien. Er wordt gekeken naar de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Hier wordt het onderwijs op afgestemd. Er wordt in een prettige sfeer samengewerkt. De leerlingen stromen op verschillende niveaus binnen. Er wordt dan gekeken naar de mogelijkheden van een kind, hoe is de ondersteuning van thuis uit. Deze factoren opgeteld levert je de kwaliteit in het onderwijs op. Hoe worden de resultaten gewaarborgd? De meeste CITO toetsen worden twee maal per jaar afgenomen. In keer in het midden van het jaar, januari, en één keer aan het einde van het jaar, juni. Deze resultaten worden vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem. In dit systeem kun je goed de vorderingen van de leerlingen blijven volgen. Zo maken we ook twee maal per jaar een schoolzelfevaluatie. Dit doen we n.a.v. de toetsresultaten. In deze schoolzelfevaluatie worden allerlei grafieken weergegeven die ons de resultaten op jaargroepen en leerlingen laten zien. Je ziet dan goed wat een bepaalde groep nog nodig heeft. Zo kunnen we het onderwijs nog beter afstemmen. In de schoolzelfevaluatie worden toetsresultaten van onze leerlingen vergeleken met een grote groep leerlingen verspreid over het land. Hierdoor is het mogelijk de vorderingen te vergelijken met leeftijdgenoten in het hele land. Daarnaast zorgt de schoolzelfevaluatie ervoor dat we elk jaar onze populatie met zijn ondersteuningsvragen in beeld brengen en kijken wat dit betekent voor ons aanbod. Zoals: hoeveelheid zij-instromers, opleidingsniveau van ouders, kinderen die extra ondersteuning ontvangen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen zit onder advies, lager dan landelijk (11,81%), terwijl 30% boven presteert. Dit illustreert de zorgvuldige advisering die ‘onnodige afstroom’ voorkomt, passend bij de formele driejarige nazorg zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Basisschool De Letterdoes streeft naar maximale leeropbrengsten voor alle leerlingen binnen een goed pedagogisch klimaat, Samen Veilig Groeien. Wij vinden het van belang dat iedereen gerespecteerd wordt, ongeacht zijn of haar achtergrond of religie. In de Kanjertraining en tijdens de interreligieuze lessen wordt er nadruk gelegd op respect voor eenieders mening, geloof en leefstijl. We vinden het van belang dat onze leerlingen kennis nemen van elkaars cultuur en geloof, waardoor begrip en respect, voor maatschappelijke verschillen bevorderd wordt. We gebruiken het volgsysteem dat bij de Kanjertraining hoort, KanVAS (Kanjer Volg- en Advies Systeem) om nog beter zicht te krijgen op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Dit volgsysteem bestaat uit een docentvragenlijst voor groep 1-8 (ook te gebruiken als oudervragenlijst), een leerlingvragenlijst voor groep 5-8, een sociogram voor groep 4-8, en pedagogische adviezen voor een handelingsplan. Twee keer per jaar wordt KanVAS afgenomen. Indien het resultaat aanleiding geeft, volgt er een gesprek met zowel de leerlingen als de ouders en kan er een handelingsplan worden opgesteld. We beschikken over een goed leerlingvolgsysteem om de leerlingen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling te kunnen volgen. LEES MINDER
Samen
Veilig
Groeien
Wat is de werkwijze van Basisschool De Letterdoes voor sociale ontwikkeling?
Na het invullen van Kanvas volgt een plan van aanpak en start er een groepsplan gedrag. Er wordt een gesprekje gevoerd met de leerling die opvallendheden laat zien in de vragenlijsten. De leerlingen worden ingedeeld in subgroepen in het groepsplan gedrag. De leerling logboek wordt bijgehouden in ESIS. Basisschool De Letterdoes werkt met de Kanjertraining en houdt wekelijks een Kanjerkring.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Letterdoes om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Letterdoes gebruikt Kanvas en Groeiwijzer van Speelplezier (groep 1-2) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Letterdoes?
Basisschool De Letterdoes gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.