Basisschool Anne Frank in Maastricht

Het team van Basisschool Anne Frank in Maastricht

Current section: team
De Beente 15
6229 Maastricht

Zie hier hoe het team van Basisschool Anne Frank is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Anne Frank. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Anne Frank bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Anne Frank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Anne Frank zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.9%)
Man (23.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Anne Frank. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (35.7%)
45-55 jaar (21.4%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Anne Frank werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (7.7%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Anne Frank gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak bij Basisschool Anne Frank

Bij Basisschool Anne Frank begrijpen we hoe belangrijk consistente educatie is. Daarom hebben we een doordacht plan voor leerkrachtvervanging bij onverwachte afwezigheid. Onze prioriteit is het minimaliseren van onderbrekingen voor uw kind. We zetten flexibele leerkrachten in die direct beschikbaar zijn, evenals collega's die op de betreffende dag geen lesgevende taak hebben, zoals onze IB'er of directeur. Daarnaast maken we gebruik van getalenteerd onderwijsondersteunend personeel onder supervisie van een vaste groepsleerkracht. Indien nodig, worden leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen om de continuïteit te waarborgen. In zeldzame gevallen, wanneer alle opties zijn uitgeput en conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie, kan een klas vrijaf krijgen. Dit gebeurt uitsluitend als laatste redmiddel, doorgaans niet op de eerste dag van afwezigheid. Ouders worden hierover tijdig en schriftelijk geïnformeerd, met verwijzing naar onze schoolgids. Voor leerlingen zonder alternatieve opvang op de eerste dag van een klassenvrijaf, bieden we noodopvang binnen de school. Opvolgende dagen kan dit per klas verschillen. De uren die hierdoor verloren gaan, hoeven niet gecompenseerd te worden, conform de geldende inspectierichtlijnen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het team

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Ontdek Onze Schoolspecialisten

5

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider met Expertise
Gediplomeerde Rekenspecialist
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Gecertificeerde Taalspecialist
Ervaren Logopedist

Toelichting van de school:

Op Basisschool Anne Frank in Maastricht bieden we gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. Onze toegewijde rekencoördinator waarborgt de hoge kwaliteit van ons rekenonderwijs. De intern begeleider signaleert vroegtijdig onderwijsbehoeften, in nauwe samenwerking met leerkrachten en ouders. Onze leerkrachten beschikken over aanvullende scholing in de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Tevens onderhouden wij een waardevolle samenwerking met een gespecialiseerde praktijk voor ergotherapie en logopedie, om een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden te garanderen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leerklimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Interne Begeleider voor Welzijn
Specialist Hoogbegaafdheid en Talentontwikkeling
Anti-pestcoördinator met een Duidelijke Aanpak

Toelichting van de school:

Wij streven naar een veilig en ondersteunend pedagogisch klimaat voor zowel leerlingen als medewerkers. Fysieke veiligheid is essentieel, maar sociale veiligheid is de basis voor optimale persoonlijke ontwikkeling. Iedereen moet zich welkom en gewaardeerd voelen, met ruimte voor eigenheid en wederzijds respect. Onze school hanteert duidelijke omgangsregels, gebaseerd op de gedragscode van MosaLira. We pakken pestgedrag direct aan en bevorderen een cultuur van onderlinge hulp en begrip. Ons schoolbrede veiligheidsplan, ontwikkeld in samenwerking met externe experts, garandeert een veilige leeromgeving voor elk kind.

4

Gedrag, Werkhouding en Taalaanpak: Op Maat Gemaakt

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Optimale Focus
Interne Begeleider voor Studievaardigheden
Specialist voor Unieke Talenten
Ergotherapeut voor Leerhulpmiddelen

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning gericht op het verbeteren van gedrag, werkhouding en taalvaardigheden. Onze gedragsspecialisten werken samen met leerkrachten en ouders om individuele leerplannen op te stellen. De intern begeleider coördineert de zorgstructuur en monitort de voortgang van leerlingen. Wij zetten gespecialiseerde methodieken in om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van een effectieve werkhouding en een sterke taalbasis. Onze ergotherapeut adviseert over hulpmiddelen en aanpassingen die het leerproces kunnen optimaliseren.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Bewegingsonderwijs
Gediplomeerd Fysiotherapeut
Ergotherapeut voor Fijne Motoriek
Logopedist voor Spraakontwikkeling
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs met Plezier

Toelichting van de school:

Basisschool Anne Frank stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt uitdagende lessen die de grove en fijne motoriek bevorderen. De intern begeleider coördineert de ondersteuning voor leerlingen met specifieke motorische behoeften. Onze samenwerking met fysiotherapeuten en ergotherapeuten zorgt voor een brede expertise op het gebied van lichamelijke gezondheid en beweging. Logopedisten ondersteunen de spraak- en taalontwikkeling, wat essentieel is voor algehele communicatie.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische professionals in vaste dienst hebben, werken we nauw samen met externe zorgverleners indien nodig. Het welzijn en de persoonlijke verzorging van onze leerlingen staan voorop. We creëren een omgeving waarin leerlingen zich veilig en verzorgd voelen.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze school zet zich actief in voor het optimaliseren van gedrag, werkhouding en taalaanpak. Door middel van gerichte interventies en individuele begeleiding ondersteunen we leerlingen bij het ontwikkelen van een positieve leerhouding en succesvolle leerstrategieën.

Overzicht ondersteuning

6
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Knutsellokaal
Leerpleinen
Natuurtuin
Peuteropvang

Extra Ondersteuning voor elke Leerling op Basisschool Anne Frank

Ons Zorgbeleid en Ondersteuningsmogelijkheden

Op Basisschool Anne Frank in Maastricht zetten we ons in voor een optimale ontwikkeling van elke leerling. Ons zorgsysteem is ingericht om passend onderwijs te bieden, afgestemd op individuele behoeften. We streven ernaar een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waar elk kind zich kan ontplooien. Voor onze jongste leerlingen in groep 1 en 2 hanteren we een zorgvuldig aannamebeleid. Kinderen die bij aanmelding op vierjarige leeftijd al specifieke zorgbehoeften hebben die onze capaciteiten overstijgen, kunnen, na zorgvuldige afweging, mogelijk niet geplaatst worden. Dit geldt in het bijzonder wanneer onze groepen reeds een hoog aantal zorgkinderen hebben of de problematiek specialistische begeleiding vereist die wij niet kunnen garanderen. Indien er vroege signalen zijn van ontwikkelingsachterstanden, verwachten we dat ouders deze informatie met ons delen. Dit helpt ons om de juiste ondersteuning te bieden. Bij latere ontdekking van significante problematiek, die niet eerder is gemeld, kunnen we genoodzaakt zijn tot verwijdering over te gaan, conform de richtlijnen van passend onderwijs en de zorgplicht van het schoolbestuur MosaLira. Voor leerlingen in groep 3 tot en met 8 hanteren we een gestructureerde aanpak bij aanmelding. We informeren naar de eerdere schoolervaringen en de reden van overstap, zoals verhuizing, onvrede of specifieke onderwijsbehoeften. Bij serieuze aanmeldingen nemen we, met toestemming van ouders, contact op met de vorige school om een compleet beeld te krijgen. De informatie van de vorige school is cruciaal voor onze beslissing. Onze uitgangspunten en het schoolondersteuningsprofiel bepalen mede of een leerling bij ons geplaatst kan worden. Ernstige leerproblemen, inclusief mogelijke verwijzing naar speciaal basisonderwijs, worden zorgvuldig geëvalueerd. Indien een leerling met leerproblemen wordt aangenomen, beoordelen we de aard van de problemen en onze capaciteit om deze effectief te ondersteunen. We kijken ook of de leerling op de vorige school al passende hulp heeft ontvangen. Bij plaatsing vragen we een onderwijskundig rapport op. Momenteel bieden wij op Basisschool Anne Frank, met ons toegewijde team, ondersteuning aan leerlingen met uiteenlopende behoeften. Denk hierbij aan concentratieproblemen, lees- en taalontwikkeling, dyslexie, taalachterstanden, meerbegaafdheid, ADHD en PDD/NOS, inclusief uitdagingen binnen het autisme spectrum. Ons leerlingvolgsysteem is up-to-date en ondersteunt deze zorg op maat. We erkennen echter dat er specifieke situaties zijn waarin wij niet de vereiste gespecialiseerde hulp kunnen bieden. Dit betreft onder andere kinderen met zeer ernstige visuele of auditieve beperkingen, gecombineerd met spraak- of taalproblemen. Ook kinderen met extreem agressief gedrag dat de veiligheid en het welzijn van anderen in gevaar brengt, of kinderen met meervoudige, zware leer- en gedragsproblematieken, waarvoor medische interventie buiten onze expertise nodig is, kunnen wij helaas niet de benodigde zorg garanderen. Daarnaast kunnen wij geen structurele 1-op-1 begeleiding bieden, noch kinderen met een reactieve hechtingsstoornis of zware fysieke beperkingen die het gebouwbeleid bemoeilijken. Voor deze specifieke behoeften verwijzen wij naar gespecialiseerde instellingen. Passend onderwijs in Zuid-Limburg wordt georganiseerd door samenwerkingsverbanden, waaronder Regio Maastricht-Heuvelland. Basisscholen bieden gezamenlijk een dekkend aanbod van ondersteuning, verdeeld over vijf niveaus. Niveau 1 tot en met 4 omvatten ondersteuning binnen de groep, met interne en externe specialisten. Niveau 5, speciaal (basis)onderwijs, vereist een toelaatbaarheidsverklaring. Elke school, inclusief Basisschool Anne Frank, beschikt over een Schoolondersteuningsprofiel (SOP). Dit profiel, dat u ook op onze website vindt, beschrijft gedetailleerd de ondersteuning die we bieden. Het samenwerkingsverband biedt onafhankelijk advies bij meningsverschillen over de inzet van ondersteuning. Ontdek hoe Basisschool Anne Frank in Maastricht uw kind optimaal ondersteunt in zijn of haar ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op Basisschool Anne Frank

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor de komende jaren?

Ons stichtingsbrede koersplan 2024-2028 legt de strategische richting vast voor alle scholen van MosaLira, inclusief Basisschool Anne Frank. Dit plan vormt de basis voor onze schoolspecifieke ontwikkeling. Het schoolplan zelf schetst onze ambities voor de komende vier jaar. Binnen deze kaders krijgt onze unieke schoolvisie en identiteit volop ruimte. Jaarlijks vertalen we deze langetermijndoelen naar concrete acties in een gedetailleerd jaarplan. Dit plan focust op de persoonlijke groei van leerlingen, een breed en rijk onderwijsaanbod, en continue verbetering van onze onderwijskwaliteit.

Hoe waarborgt Basisschool Anne Frank de kwaliteit van het onderwijs?

Kwaliteitszorg is integraal verweven in onze schoolorganisatie. We hanteren een systematische aanpak om de kwaliteit van ons onderwijs continu te beoordelen en te verbeteren, gebaseerd op een meerjarenplanning. Door onze kwaliteitszorg te koppelen aan het personeelsbeleid, zorgen we ervoor dat de ontwikkeling van de school en die van onze medewerkers hand in hand gaan. We gebruiken diverse instrumenten om verbeterpunten te identificeren. Samen met ons toegewijde team stellen we, met oog voor onze ambities en actuele inzichten, concrete verbeterpunten vast. We maken bewuste keuzes, waarbij we streven naar 'het goede is veel'. De gekozen verbeterpunten worden uitgewerkt in het jaarplan en gemonitord door de directie. Aan het einde van het schooljaar evalueren we de voortgang en verantwoorden we onze inspanningen in het jaarverslag. Onze school onderscheidt zich door: - Cyclische kwaliteitsbeoordeling door ouders, leerlingen en leerkrachten. - Planmatige aanpak van kwaliteitsverbeteringen. - Zorgvuldige documentatie ter borging van onze kwaliteit. - Toetsbare doelen voor al onze beleidsterreinen. - Evaluatie van de realisatie van onze verbeterplannen. - Transparante rapportage aan alle belanghebbenden, waaronder de inspectie, het bevoegd gezag, de Medezeggenschapsraad en ouders.

Optimale Start: Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) bij Kindcentrum Anne Frank

Toelichting van de school

Kindcentrum "Anne Frank" in Maastricht, gelegen aan De Beente 15, biedt een naadloze doorlopende leerlijn voor kinderen van 2 tot 12 jaar. Wij werken nauw samen met de peuteropvang en buitenschoolse opvang van Stichting MIK, die gevestigd zijn in een apart gebouw direct aan onze schoolplein. Deze strategische nabijheid faciliteert een uitstekende samenwerking tussen onze ervaren pedagogisch medewerkers en toegewijde leerkrachten. Dit zorgt voor een soepele overgang van de peuteropvang naar de basisschool, waarbij we een consequent pedagogisch-didactisch klimaat waarborgen. Ons integrale kindcentrum garandeert doorlopende pedagogische en didactische lijnen, wat essentieel is voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Ontdek de voordelen van onze geïntegreerde aanpak en meld uw kind aan via de website van onze partner: https://www.mik-kinderopvang.nl.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool Anne Frank voor jonge kinderen?

Basisschool Anne Frank biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en toegankelijke peuteropvang. Dit programma is ontworpen om de cognitieve en sociale ontwikkeling van uw kind optimaal te stimuleren, nog voordat de basisschoolperiode begint. Door deze vroege stimulans leggen we een solide basis voor toekomstig schoolsucces en een positieve leerervaring.

Basisschool Anne Frank biedt een gespecialiseerd programma voor jonge kinderen, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en toegankelijke peuteropvang. Dit programma is ontworpen om de cognitieve en sociale ontwikkeling van uw kind optimaal te stimuleren, nog voordat de basisschoolperiode begint. Door deze vroege stimulans leggen we een solide basis voor toekomstig schoolsucces en een positieve leerervaring.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool Anne Frank samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Basisschool Anne Frank werkt nauw samen met MIK Kinderopvang om een compleet en geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen te garanderen. MIK Kinderopvang verzorgt zowel de peuteropvang als de buitenschoolse opvang, en deelt onze visie op een doorlopende leerlijn. Deze samenwerking zorgt voor optimale begeleiding en een soepele overgang van de kinderopvang naar de basisschool, met een consistente pedagogische aanpak.

Basisschool Anne Frank werkt nauw samen met MIK Kinderopvang om een compleet en geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen te garanderen. MIK Kinderopvang verzorgt zowel de peuteropvang als de buitenschoolse opvang, en deelt onze visie op een doorlopende leerlijn. Deze samenwerking zorgt voor optimale begeleiding en een soepele overgang van de kinderopvang naar de basisschool, met een consistente pedagogische aanpak.

Team | Basisschool Anne Frank in Maastricht | [2025] Schoolregister