Basisschool Anne Frank
De Beente 15
6229 AV Maastricht

Schoolweging

Schoolweging
30.81
Spreiding
7.14

De schoolweging van Anne Frank Maastricht is 30,81 , met een spreiding van 7,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingspercentage van 95,7%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

66,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, significant hoger dan de inspectienorm van 45,5% en het regionale gemiddelde van 57,3%. Dit reflecteert effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 19% vmbo-(g)t/havo, 19% vmbo-(g)t en 19% vwo-advies. Dit contrast is duidelijk met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 10,9% havo/vwo- en 18,6% vwo-advies voorkomt. Praktijkonderwijs blijft met 0% onder het regionale gemiddelde van 1,01%.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsAnne Frank MaastrichtGemeente AmsterdamNederland
LIB180.05177.42175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school (volgsysteem) In elke basisschool is het van belang de ontwikkeling van kinderen goed te volgen. Dit volgen gebeurt al vanaf de eerste dag in groep 1. We volgen vanaf dat moment nadrukkelijk de sociaal-emotionele en de cognitieve ontwikkeling van de leerling. Het is van groot belang hierbij, de kennis die elke leerkracht vergaart over elk kind, op systematische wijze vast te leggen. We vergelijken de scores van het kind met het gemiddelde in ons land. Ook kunnen we zien of het kind zich goed blijft ontwikkelen. We hebben een computerprogramma (Cito Lovs) waarin alle toetsgegevens van kinderen opgeslagen worden. Zo kunnen we de ontwikkeling van individuele kinderen en groepen goed blijven volgen. Elke groepsleerkracht legt deze bijzonderheden vast. Wanneer er sprake is van leer- en ontwikkelingsproblemen komen er meer speciale beschrijvingsprocedures. Het ontwikkelingsperspectief kan ingezet worden, als de leerachterstand zo groot dreigt te worden, dat aparte afspraken tussen school en ouders moeten worden vastgelegd om een gefundeerd ontwikkelingsperspectief voor de betreffende leerling te beschrijven. Voor het formuleren van een ontwikkelingsperspectief is vooraf een onderzoek door een orthopedagoog of psycholoog noodzakelijk. Een ontwikkelingsperspectief beschrijft de inspanningen van de school en de ouders om het eindniveau, zoals dit beschreven is, in groep 8 te halen. Tot en met groep 8 kunnen we de ontwikkeling van leerlingen volgen. Dit is van belang om met elkaar te kunnen blijven vaststellen dat de ontwikkeling voor elke leerling afzonderlijk zo optimaal mogelijk blijft verlopen. Op initiatief van de Interne Begeleider Leerlingenzorg (IB), leerkracht of ouders/verzorgers wordt een leerling besproken en aangemeld in het zorgoverleg. Van al deze gesprekken en de daarbinnen gemaakte afspraken wordt een verslag gemaakt. Deze verslaggeving is strikt vertrouwelijk en wordt daarom binnen de school centraal opgeslagen in afgesloten dossierkasten. Toegang tot deze kasten is alleen mogelijk met toestemming van de Intern Begeleider. Resultaten van testen, toetsen, rapporten van interne en externe deskundigen worden hier ook opgeslagen. Naast deze wat vrijere manier van signaleren en vastleggen hanteert onze school eveneens landelijke toetsen en lijsten voor verschillende vakgebieden om objectieve normen te kunnen hanteren in het volgen van de ontwikkeling van elk kind. Wij gebruiken hiervoor de volgende instrumenten: Digikeuzebord (kleuters); De herfst- en lentesignalering uit het dyslexieprotocol (kleuters); De woordlengte-, schrijf-, lees-, cijfer- en herkenproef (kleuters); Cito toets beginnende geletterdheid (kleuters); Cito-AVI en de drie-minuten-test (DMT) (groep 3 t/m 8); Cito toets basisbewerkingen (incidenteel) Cito-toets begrijpend lezen (groep 4 t/m 8); Cito-toets rekenen & Wiskunde (groep 3 t/m 8); Cito-toets spellingvaardigheid (groep 4 t/m 8) en Cito Werkwoorden (groep 7 & 8); Cito-toets begrijpend luisteren (groep 3 t/m 8); Cito-toets woordenschat (groep 4 en 6) SCOL-lijsten / sociaal emotionele ontwikkeling (groep 1 t/m 8) We gebruiken de gegevens van het leerlingvolgsysteem van Cito ook om de kwaliteit van ons eigen onderwijs te toetsen. Trendanalyses en dwarsdoorsneden vertellen ons iets over groepsresultaten, kwaliteit van onderwijs en knelpunten. Daar gaan we dan mee aan de slag. Op basis van de eigen gegevens van de leerkrachten en de resultaten uit de Cito-toetsen wordt geanalyseerd hoe de ontwikkeling van elke individuele leerling verloopt. Hiertoe voert de Intern Begeleider Leerlingenzorg minimaal drie keer per jaar een zogenaamde Voortgangscontrole Bespreking (VCB) over de toetsgegevens, de onderwijsbehoeften, de te verwachten ontwikkeling of de gesignaleerde ontwikkelingsstagnatie. Cito onderscheidt de volgende niveaus: niveau I+ (zeer goed), niveau I (goed tot zeer goed), niveau II (ruim voldoende tot goed), niveau III (matig tot ruim voldoende), niveau IV (zwak tot matig), niveau V (zeer zwak tot zwak) en niveau V- (zeer zwak). Hoge verwachtingen Basisschool Anne Frank zet zich constant in om kwaliteitsonderwijs te verzorgen. Daarbij staat het bereiken van aansprekende resultaten voorop. Wij bieden kinderen de ruimte om hun talenten te ontdekken en hier wat mee te doen. Kinderen hebben recht op onderwijs dat bij hen past, zodat zij hun mogelijkheden, hun beperkingen, hun verlangens, hun verdriet, hun geluksmomenten en hun kijk op de wereld kunnen ontwikkelen. Wij vinden het belangrijk dat we kinderen accepteren zoals ze zijn. We hebben hoge verwachtingen en stimuleren onze leerlingen het beste uit zichzelf te halen, waarbij we als leerkrachten respect tonen voor kinderen, hen vertrouwen geven en rekening houden met onderlinge verschillen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

42,3% van de leerlingen presteert boven advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,3%. Slechts 3,9% zit onder advies (vs. 11,8% nationaal). Deze cijfers benadrukken de kwaliteit van het adviesproces en doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Sociale competentie is het vermogen om adequaat te kunnen handelen in sociale situaties. Belangrijk is hoe je met jezelf en met elkaar omgaat; het gaat om meedoen en meebepalen. Niet alleen over je voegen naar de anderen: de groep, de maatschappij. Sociale competentie is ook invloed uitoefenen op je omgeving. Het gaat daarbij om het evenwicht. De verwachtingen die je aan sociaal competent gedrag mag stellen, zijn voor elke leeftijd anders. Een kleuter lost een ruzie bijvoorbeeld anders op dan een leerling uit de bovenbouw. Iemand is sociaal competent als deze persoon zowel rekening houdt met zijn eigen belangen als met die van een ander. En als hij dit doet volgens de waarden en normen die in zijn samenleving gelden. Hiervoor zijn kennis, vaardigheden en een juiste houding nodig: - Kennis heeft te maken met weten en kennen - Vaardigheden hebben te maken met doen en kunnen - Houding heeft te maken met willen en durven Er zijn natuurlijk ook andere aspecten van invloed op de houding van een kind, zoals de gevoelens van een kind en het beeld dat hij of zij van zichzelf en de ander heeft. LEES MINDER

Persoonlijke ontwikkeling

Respect voor elkaar

Welbevinden

Wat is de werkwijze van Basisschool Anne Frank voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Anne Frank werkt proactief aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. De school gebruikt de methode 'Kinderen en… hun Sociale Talenten' om sociale vaardigheden te verbeteren. Deze methode is gebaseerd op de hedendaagse visie op de ontwikkeling van sociale competentie bij kinderen en is uitvoerig getest in het basisonderwijs.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Anne Frank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Anne Frank gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Anne Frank?

Basisschool Anne Frank gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.