Basisschool PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol in Maassluis

Het team van PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol in Maassluis

Current section: team
Richard Hollaan 2
3144 Maassluis

Zie hier hoe het team van PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol bij jullie?

Ontdek hoe goed PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.9%)
Man (9.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.4%)
Man (15.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.7%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (20.8%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (20.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.5%)
25-35 jaar (24.5%)
35-45 jaar (25.2%)
45-55 jaar (21.8%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (18.2%)
Direct ondersteunend personeel (63.6%)
Indirect ondersteunend personeel (13.6%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Onderwijsondersteuning: Ons Vervangingsbeleid

Bij De Parasol vinden we continuïteit in het onderwijs essentieel. Daarom hebben we een proactief beleid voor personeelsvervanging, waarbij we snel en efficiënt inspelen op afwezigheid. Onze toegewijde leerkrachten springen onderling bij waar mogelijk, om zo de lesprogramma's soepel te laten verlopen. Deze collegiale ondersteuning zorgt voor een stabiele leeromgeving. Daarnaast werken we samen met Stichting Qrabbl voor gespecialiseerde vakleerkrachten. Zij vullen onze expertise aan en bieden kwalitatieve invulling bij specifieke onderwijsbehoeften, zodat elke leerling de aandacht krijgt die hij of zij verdient.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ons Deskundig Ondersteuningsteam: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

3

Taalontwikkeling en Rekenen: Fundament voor de Toekomst

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Taalspecialist NT2

Toelichting van de school:

Bij SBO De Parasol stimuleren we praktische toepassing van leerstof. We starten vanuit concrete situaties en begeleiden leerlingen naar theoretisch begrip door middel van ervaringsgericht leren. Twee toegewijde taalambassadeurs/NT2 specialisten ondersteunen de school. Zij adviseren klassenteams en het management over effectieve aanpakken voor onze specifieke leerlingenpopulatie en dragen actief bij aan het schoolbrede taalbeleid.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Ons schoolteam werkt maandelijks samen in een zorgoverleg (VOT). Dit multidisciplinaire team, bestaande uit onder andere een schoolpsycholoog, orthopedagoog, intern begeleiders, directie en een jeugdprofessional, formuleert antwoorden op specifieke hulpvragen. We organiseren ook een Ondersteuningsteam (OT) met externe partners zoals de schoolpsycholoog, orthopedagoog, samenwerkingsverband medewerker en jeugdarts/verpleegkundige om de best mogelijke zorg te garanderen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Samen Sterk

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Ons schoolteam beschikt over meerdere gespecialiseerde gedragsexperts. Zij bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op het gebied van gedrag en werkhouding. Samen met de intern begeleiders en orthopedagoog zorgen we voor een gestructureerde en positieve leeromgeving.

5

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: In Beweging naar Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Fysiotherapeut
Psychomotorisch Kindertherapeut (PMKT)
Schoolpsycholoog
Gymnastiekdocent

Toelichting van de school:

SBO De Parasol werkt nauw samen met Fysiotherapiepraktijk Maassluis. Behandelingen vinden plaats in hun praktijkruimte, maar kunnen ook binnen onze schoolfaciliteiten worden uitgevoerd. Leerkrachten en vakdocenten gymnastiek kunnen, in overleg met u, een fysiotherapeutische indicatie stellen. Onze school biedt ook Psychomotorische Kindertherapie (PMKT) via verwijzing van het wijkteam, gericht op kinderen die vastlopen in hun ontwikkeling en dit uiten in hun gedrag. De therapeut sluit aan bij het ontwikkelingsniveau en de behoeften van het kind.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met externe zorgverleners en de ouders/verzorgers. Onze focus ligt op het creëren van een veilige en ondersteunende omgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Bij specifieke zorgvragen wordt altijd een plan op maat gemaakt, in afstemming met alle betrokken partijen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuningsmogelijkheden op SBO De Parasol

Gedetailleerde Uitleg van de Onderwijsbenadering

Op PC Speciaal Basisonderwijs De Parasol staat de individuele ontwikkeling van elke leerling centraal. Wij streven ernaar om een stimulerende en veilige leeromgeving te bieden waar kinderen excelleren. Onze aanpak kenmerkt zich door kleinschaligheid en persoonlijke aandacht, wat essentieel is voor effectief speciaal basisonderwijs. Elke klas is verrijkt met de aanwezigheid van een toegewijde onderwijsassistent, die nauw samenwerkt met de leerkracht of leraar-ondersteuner. Deze teamgeest zorgt voor een optimale begeleiding van onze leerlingen, zowel individueel als in groepsverband. Daarnaast draagt onze conciërge bij aan een soepele dagelijkse gang van zaken, zodat het onderwijsteam zich volledig kan focussen op het onderwijs. In de toekomst willen wij ons aanbod aan extra ondersteuning verder uitbreiden. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen, ook die met specifieke onderwijsbehoeften, optimaal thuisnabij onderwijs te bieden. Daarom ontwikkelt SBO De Parasol zich de komende jaren tot een multidisciplinaire onderwijsinstelling met een sterke focus op taalontwikkelingsvraagstukken. Wij creëren innovatieve leerlandschappen waarin speciaal ontworpen leersituaties leer- en ontwikkelingsprocessen doelbewust stimuleren. Door deze proactieve benadering bieden we leerlingen de kans om hun volledige potentieel te bereiken binnen onze vertrouwde schoolomgeving.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Wat Zijn de Kerndoelen Binnen Ons Schoolplan?

Ons onderwijs focust op zowel pedagogisch als didactisch handelen, twee onlosmakelijk verbonden aspecten van onze aanpak. We hechten veel waarde aan een positieve leeromgeving waarin elk kind zich gekend en gerespecteerd voelt. Onze pedagogische benadering is gebaseerd op de principes van Competentie, Autonomie en Relatie. Dit vertaalt zich in het structureel bevorderen van zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid en effectieve samenwerking bij onze leerlingen. Op didactisch gebied zetten we in op interactief en gepersonaliseerd onderwijs. We geloven in het belang van gedifferentieerde lesmethoden, gevarieerde werkvormen voor optimale motivatie, en hoogwaardige directe instructie. Bewegend leren en praktijkgerichte toepassingen versterken het leerproces, waarbij we theorie en praktijk continu met elkaar verbinden. Wij maken gebruik van het Expliciete Directe Instructie (EDI) model, dat wetenschappelijk onderbouwd is om basisvaardigheden systematisch en succesvol aan te leren. Dit model draagt bij aan dieper inzicht, begrip en een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling door het creëren van succeservaringen en het bevorderen van zelfstandigheid. Ons gedifferentieerde aanbod is afgestemd op de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Door gebruik te maken van de SLO-leerlijnen voor SBO en (Z)ML, en door te differentiëren in instructiewijze, tijd en begeleiding, bieden we maatwerk. De referentieniveaus van het basisonderwijs vormen hierbij het uitgangspunt. Burgerschapsvorming is een integraal onderdeel van ons curriculum. We leren leerlingen de basiswaarden van onze samenleving kennen, respecteren en toepassen. Met de Vreedzame School-methode werken we wekelijks aan een positieve groepssfeer en leren we kinderen om verantwoorde burgers te worden die actief deelnemen aan de maatschappij.

Hoe Realiseren en Monitoren Wij Onze Jaarlijkse Doelstellingen?

De realisatie en monitoring van onze jaarlijkse doelstellingen vindt plaats via een gestructureerd proces, met een jaarplan als leidraad. Dit plan wordt jaarlijks opgesteld door de IKC-directeur en tweemaal per jaar geëvalueerd met het managementteam en de clusterdirecteur onderwijs. Het jaarplanproces start in juni met de conceptversie, die wordt voorzien van feedback door clusterdirecteuren en de directeur bedrijfsvoering. Na verwerking van deze feedback wordt het definitieve plan vóór 1 september voorgelegd aan het Dagelijks Bestuur (DB) voor accordering, waarbij belangrijke aspecten van kindcentrumontwikkeling, bedrijfsvoering en Koers24 worden besproken. De uitvoering van de jaarplannen gebeurt op de locaties. Afdelingen monitoren de voortgang, analyseren de resultaten en doen verbetervoorstellen. Er vinden periodieke gesprekken plaats tussen de clusterdirecteuren en de IKC-directeur, teamleiders en IB'ers, en tussen de directeur bedrijfsvoering en afdelingsverantwoordelijken. Deze gesprekken, die plaatsvinden op drie vaste momenten in het jaar (doelstellingengesprek in september, tussenevaluatie in februari, en evaluatiegesprek met opbrengsten in mei), zorgen voor continue afstemming en bijsturing. Afspraken worden vastgelegd en gedeeld om de voortgang te waarborgen en de vooraf geplande doelen te realiseren.

Speciaal Basisonderwijs De Parasol: Aandacht voor Jonge Kinderen in Maassluis

Toelichting van de school

Speciaal Basisonderwijs De Parasol in Maassluis biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Onze gespecialiseerde aanpak richt zich op de individuele ontwikkeling van elk kind, met een focus op een veilige en uitdagende leeromgeving. Ontdek hoe wij uw kind helpen groeien en bloeien met ons unieke onderwijsprogramma.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft SBO De Parasol voor jonge kinderen in Maassluis?

Speciaal Basisonderwijs De Parasol, gelegen in Maassluis, biedt uitgebreide ondersteuning en gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen. Ons aanbod is afgestemd op de unieke behoeften van elk kind, met als doel een solide basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière. Wij focussen op een veilige, inclusieve en stimulerende leeromgeving waarin elk kind kan excelleren.

Speciaal Basisonderwijs De Parasol, gelegen in Maassluis, biedt uitgebreide ondersteuning en gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen. Ons aanbod is afgestemd op de unieke behoeften van elk kind, met als doel een solide basis te leggen voor hun verdere schoolcarrière. Wij focussen op een veilige, inclusieve en stimulerende leeromgeving waarin elk kind kan excelleren.

Speciaal Basisonderwijs De Parasol biedt een rijk aanbod voor jonge kinderen, met extra aandacht voor hun ontwikkelingsbehoeften.
Wij hanteren een gespecialiseerde aanpak voor kinderen vanaf 4 jaar, gericht op een optimale start in het onderwijs.

Met welke partners werkt SBO De Parasol samen voor het jonge kind programma?

Speciaal Basisonderwijs De Parasol werkt nauw samen met Un1ek Onderwijs en Opvang om een naadloze overgang van kinderopvang naar speciaal basisonderwijs te garanderen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat jonge kinderen in Maassluis profiteren van een doorlopende ontwikkelingslijn en gespecialiseerde begeleiding. Ontdek meer over hoe onze partnerschappen bijdragen aan de educatieve reis van uw kind.

Speciaal Basisonderwijs De Parasol werkt nauw samen met Un1ek Onderwijs en Opvang om een naadloze overgang van kinderopvang naar speciaal basisonderwijs te garanderen. Deze samenwerking zorgt ervoor dat jonge kinderen in Maassluis profiteren van een doorlopende ontwikkelingslijn en gespecialiseerde begeleiding. Ontdek meer over hoe onze partnerschappen bijdragen aan de educatieve reis van uw kind.

Team | PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol in Maassluis | [2025] Schoolregister