Basisschool PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol in Maassluis

De resultaten van PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol in Maassluis

Current section: resultaten
Richard Hollaan 2
3144 Maassluis

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol bij jullie?

Ontdek hoe goed PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Welk schooladvies kregen de leerlingen van PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol?

Sinds het schooljaar 2023-2024 hanteert SBO de Parasol de doorstroomtoets Route 8 voor een nauwkeurige plaatsing. Ons schooladvies wordt zorgvuldig samengesteld op basis van diverse factoren. Hierbij kijken we naar drempelonderzoek of IEP, intelligentieonderzoek, eerdere resultaten uit het leerlingvolgsysteem (LVS), de doorstroomtoets Route 8 en overleggen met ouders. Meerdere gesprekken met ouders, minimaal driemaal per traject, zorgen voor een goede afstemming. Ook is er nauwe samenwerking met het samenwerkingsverband Passend Onderwijs VO in de regio. Wij bieden een uitgebreide warme overdracht en volgen leerlingen twee jaar lang. Hierbij analyseren we de trend van de bestendiging van het advies. Voor meer details verwijzen we u graag naar onze website en de schoolgids.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welzijn op SBO De Parasol

Op SBO De Parasol zetten we vol in op een positieve sociale ontwikkeling van al onze leerlingen. Wij streven naar een omgeving waarin elk kind zich veilig, gerespecteerd en gezien voelt. Dit bevorderen we actief door de implementatie van onze 'Gouden Parasolregels', die wekelijks centraal staan en beloond worden bij positief gedrag. Het is stimulerend om te zien dat onze leerlingen hoog scoren op welbevinden en sociaal initiatief. Dit duidt erop dat zij zich over het algemeen goed voelen en makkelijk contact leggen met leeftijdsgenoten. De resultaten op het gebied van impulsbeheersing en sociale flexibiliteit sluiten aan bij onze verwachtingen van de doelgroep. Tegelijkertijd biedt dit kansen voor gerichte interventies om leerlingen te ondersteunen bij de ontwikkeling van deze vaardigheden. Onze aandacht voor de sociale veiligheid is groot. Uit data blijkt dat leerlingen zich het minst veilig voelen op het schoolplein. Sinds maart 2020 hebben we daarom gescheiden speelplekken per groep geïntroduceerd, wat leidt tot minder escalaties. Ook de klassensituaties zijn sinds die periode ingericht per eigen groep, wat bijdraagt aan een rustigere schoolomgeving. Deze observaties passen bij de lagere scores op impulsbeheersing en sociaal-emotionele ontwikkeling, kenmerken die bij een deel van onze leerlingenpopulatie voorkomen. Om deze ontwikkeling te stimuleren, maken we gebruik van diverse methodieken zoals 'Een Doos Vol Gevoelens', 'Rots en Water' en 'Kiezel en Druppel'. Deze programma's bieden leerlingen handvatten voor emotionele expressie en sociale interactie. Als mogelijke aanvullende strategieën overwegen we het consequenter hanteren van gedragsfiches tijdens het buitenspelen en het koppelen van het beloningssysteem ClassDojo aan gedrag in de pauzes.

Ontwikkelen met een focus op kansen

Samenwerken aan groei

Een stimulerende leeromgeving creëren

Welke aanpak hanteert SBO De Parasol voor sociale vooruitgang?

SBO De Parasol heeft de afgelopen jaren proactief geïnvesteerd in de sociale ontwikkeling van leerlingen door middel van diverse vernieuwende maatregelen. We hebben de 'Gouden Parasolregels' geïntroduceerd, waarbij elke week een specifieke regel centraal staat en leerlingen positief gedrag kunnen belonen met punten. Onze Jeugdprofessional op School (JOS) verzorgt groepstrainingen met oefeningen uit 'Rots en Water' en 'Kiezel en Druppel', gericht op het versterken van sociale vaardigheden en het herkennen en hanteren van emoties. Daarnaast heeft onze schoolpsycholoog de 'Vriendentraining' aangeboden aan specifieke groepen, om leerlingen te helpen zichzelf en hun emoties beter te begrijpen en meer zelfvertrouwen te ontwikkelen. Het beloningssysteem ClassDojo wordt schoolbreed ingezet, waarbij zowel individuele leerlingen als groepen punten kunnen verzamelen voor beloningen. Onze werkwijze is handelingsgericht, met een focus op individuele ondersteuningsbehoeften. We integreren steeds meer sensomotorisch materiaal om leerlingen te helpen ontprikkelen. Multidisciplinaire samenwerking is cruciaal; we vertalen de expertise van externe professionals naar concrete aanpakken in het OPP. Tot slot hanteren we een Veiligheidsplan met een duidelijke escalatietrap en het GGGG-model om een veilige leeromgeving te garanderen.

Hoe registreert SBO De Parasol sociale resultaten?

Deze school registreert sociale opbrengsten met behulp van het instrument 'Zien'.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast?

De school maakt gebruik van de methodiek 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.

Inspectierapport: Kwaliteit en Vooruitgang op Basisschool De Parasol

PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol, met 119 leerlingen, zet zich sinds 2010 in voor een basisarrangement. Dit arrangement is in februari 2024 succesvol verlengd na een grondig kwaliteitsonderzoek. Dit betekent dat onze school een solide basis biedt voor de educatieve en persoonlijke ontwikkeling van elk kind. Het onderzoek bevestigt onze toewijding aan hoogwaardig speciaal basisonderwijs. Ontdek hoe wij uw kind ondersteunen in een veilige en stimulerende leeromgeving. Ons team van toegewijde professionals werkt dagelijks aan de best mogelijke resultaten voor onze leerlingen.

Resultaten | PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol in Maassluis | [2025] Schoolregister