
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesbeleid richt zich specifiek op praktijkonderwijs (45.45%) en vmbo-b/k (31.82%), ver boven regiogemiddelden. Het hoge percentage vso-adviezen (18.18%) onderstreept de complexe ondersteuningsbehoefte van de leerlingenpopulatie. Deze verdeling past bij het profiel van de school als vangnet voor leerlingen met multiproblematiek.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Parasol | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om te weten hoe onze leerlingen zich ontwikkelen nemen we regelmatig toetsen af, dit doen we met twee soorten toetsen: de methode gebonden toetsen(diagnostische en beoordelingstoetsen en de niet-methode gebonden toetsen(IEP). Methode gebonden toetsen na elk blok en IEP tweemaal per jaar. We maken hiervan een analyse, deze is zowel in de breedte van de school als afgezet tegen de tijd (de trendanalyse). Deze wordt besproken met het hoofd kwaliteitszorg van Un1ek. Daarbij worden tussentijdse doelen opgesteld die ogenomen zijn in het jaarplan van de school. Tweemaal per jaar wordt hier in overleg met de directeur onderwijs en bestuurder geëvalueerd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
46.15% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies, significant hoger dan landelijk (25.27%). Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11.81% landelijk), wat wijst op nauwkeurige adviesvorming en een doorlopende begeleidingsstructuur. De school hanteert hierbij een uitgebreid traject met drempelonderzoeken en Route 8-toetsing.
Sociale ontwikkeling
De Parsol is een vreedzame school. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich veilig en gezien voelen op school.Om dit mogelijk te maken gebruiken we de Gouden Parasolregels Als school is het goed om te zien dat onze leerlingen hoog scoren op welbevinden en sociaal initiatief. Dit geeft aan dat de leerlingen over het algemeen goed in hun vel lijken te zitten en goed contact kunnen maken met anderen. Dat impulsbeheersing en sociale flexibiliteit lager scoren is passend bij de verwachting die wij hebben van de doelgroep. Tegelijkertijd is het mooi om te zien dat wij hier dus nog acties op kunnen inzetten zodat de leerlingen hier beter mee om leren gaan en handvatten ontwikkelen op deze gebieden. Veiligheidsbeleving Opvallend is dat leerlingen zich het minst veilig voelen op het plein. Wij hebben sinds maart 2020 gescheiden speelplekken met de eigen groep. Dit zorgt voor minder escalaties. De lessen zijn sinds maart 2020 ook in de eigen groep en niet meer groepsdoorbroken, dit heeft gezorgd voor meer rust in de school. Deze ervaring past bij de lagere score ten aanzien van de impulsbeheersing, de lagere intelligentieniveaus en de lagere ontwikkeling op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling wat bij een groot deel van onze schoolpopulatie van toepassing is. Maakt dat het zo ervaren kan worden terwijl het niet altijd feitelijk zo is. Het trainen van sociaal-emotionele ontwikkeling middels ‘een doos vol gevoelens’, ‘Rots en water’, ‘Kiezel en druppel’ geeft een basis tot groei in deze ontwikkeling. Een mogelijke oplossing is het langer en strakker hanteren van de fiches voor het buitenspelen. Of de ClassDojo koppelen aan het gedrag in de pauze. LEES MINDER
denken&doen in mogelijkheden
samen
cultuur die leren stimuleert
Wat is de werkwijze van PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol voor sociale ontwikkeling?
PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol besteedt aandacht aan gedrag door verschillende maatregelen. De Gouden Parasolregels zijn ingevoerd, waarbij wekelijks een regel centraal staat. De Jeugdprofessional op school (JOS) biedt groepstrainingen aan met oefeningen uit ‘Rots en Water’ en ‘Kiezel en Druppel’, gericht op sociale vaardigheden en emotieherkenning. De schoolpsycholoog zet de vriendentraining in. Er wordt gewerkt met het beloningssysteem ClassDojo. De school werkt handelingsgericht, zet sensomotorisch materiaal in en werkt multidisciplinair. Een veiligheidsplan met een escalatietrap en GGGG-model is aanwezig.
Welke registratievorm(en) gebruikt PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol?
PC School voor Speciaal Basisonderwijs De Parasol gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.