IKC Vindingrijk
Burg. Wesselinkstraat 8
3145 SB Maassluis

Schoolweging

Schoolweging
34.5
Spreiding
7.11

De schoolweging van Vindingrijk Maassluis is 34,50 , met een spreiding van 7,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,80% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt de school de inspectienorm (85%) ruim. Dit toont aan dat basisvaardigheden structureel verankerd zijn in het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 51,94% ruimschoots behaald (signaleringswaarde 36,3). Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Als we kijken naar de schooladviezen dan valt het aandeel praktijkonderwijs op: 5,88% tegenover 1,01% bij vergelijkbare scholen. Daarnaast krijgen relatief veel leerlingen een combi-advies vmbo-(g)t/havo (17,65% vs. 10,34% regio), wat wijst op een brede benadering van doorstroommogelijkheden. Het vwo-advies (17,65%) ligt wel iets onder het regionale gemiddelde (18,61%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsVindingrijk MaassluisGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Wij willen deze de vorderingen en ontwikkelingen van de kinderen hiervan zo goed mogelijk volgen en daarom maken wij gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem en observaties. Alle verkregen gegevens worden voor alle kinderen van onze school vastgelegd en bewaard in het digitale leerlingdossier in ParnasSys. Tevens maken we gebruik van een sociaal-emotioneel observatiesysteem ‘Op School’, ontwikkeld door Harry Janssens. In de kleutergroep(en) wordt gewerkt met doelen om de ontwikkeling van de kinderen te volgen en in beeld te brengen. Hiervoor maken we gebruik van het programma MijnKleutergroep. Het doelenoverzicht van MijnKleutergroep geeft per doel weer op welk niveau de kinderen zitten. De leerkracht ziet in één oogopslag de zone van de naaste ontwikkeling en waar er tijdens de begeleiding, de activiteiten of instructiemomenten rekening gehouden moet worden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage leerlingen presteert boven hun schooladvies (50% vs. 25,27% landelijk). Slechts 5,56% zit onder advies, wat het adequate adviesproces en de doorlopende begeleiding benadrukt, zoals omschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij kijken naar wat kinderen wél kunnen en proberen dat uit te bouwen. Met elkaar werken wij aan een positieve sociaal-emotionele omgeving voor elkaar. We leren waardering voor elkaar uit te spreken, benaderen elkaar positief en we leren kinderen hoe ze conflicten kunnen oplossen. Deze manier van werken helpt leerkrachten beter in te spelen op de behoeften en ontwikkeling van een leerling. Het helpt de kinderen zich competenter te voelen en meer grip te krijgen op zichzelf. Hun zelfvertrouwen groeit. Het stimuleert de samenwerking tussen kinderen en verbetert de sfeer in de groep. LEES MINDER

Iedereen is gelijk

Oplossingsgericht

Veiligheid

Wat is de werkwijze van IKC Vindingrijk voor sociale ontwikkeling?

IKC Vindingrijk werkt oplossingsgericht en gaat uit van de mogelijkheden van ieder kind. De school gebruikt de methode 'De Vreedzame School', een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De klas en de school worden gezien als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, samen beslissingen nemen en conflicten oplossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Vindingrijk om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Vindingrijk brengt sociale opbrengsten in kaart op school.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Vindingrijk?

IKC Vindingrijk maakt gebruik van de HiRO methode voor sociaal-emotioneel leren.